Značka Teac pod svými křídly hostí několik "subznaček" - je to jednak samotný Teac, pak Teac z profi branže, Tascam určený též primárně pro profesionální nasazení a důležitou součástí rodiny je rozhodně jeden z nejrespektovanějších výrobců high-endových transportů a převodníků, doposud v Japonsku usazená divize Esoteric. Je to ale právě ten "obyčejný" Teac, který uvedl poměrně netypický all-in-one NR-7CD.
Relativně kompaktní přístroj NR-7CD v sobě kombinuje funkce integrovaného zesilovače, CD přehrávače, D/A převodníku a síťového přehrávače. Přístroj je vyvedený v zajímavém "téměř-retro" duchu. Výrazným prvkem jsou mírně klenuté bočnice, přesahující hloubku přístroje.
Rozložení prvků na čelním panelu je téměř dokonale symetrické - přímo uprostřed je kryt mechaniky, pod ním se otevírá pohled na poměrně malý dvouřádkový displej s adekvátní přehledností a čitelností. Vpravo od něj najdete plochá tlačítka pro základní ovládání přehrávání, vlevo tři stejná tlačítka, jimiž se můžete orientovat v nabídce či přímo zapínat upsampling.
Na stejném "patře" se ještě na každé straně nachází mohutné otočné prvky, jeden pro regulaci hlasitosti, druhý pro výběr zdroje zvuku. Sepnutí přístroje se řeší do režimu standby pomocí dálkového ovládání nebo "totálně" pomocí starosvětské dvoupolohové páčky. Na druhém konci panelu, až u pravého kraje je 3,5 mm zlacený sluchátkový výstup.
Posledními retro prvky je dvojice žlutých obdélníkových VU metrů - možná je to jen tak trochu pro efekt, ale ono to s tím správným podsvícením vypadá skutečně zábavně. Celý přístroj stojí na třech bytelných nohách (dvou vpředu a jedné vzadu) - jde vlastně o odhmotňovací hroty s napevno připevněnými "mističkami".
Při pohledu na zadní stranu uvidíte jen minimum konektorů - přímo uprostřed je napájecí zásuvka, po krajích je vždy jeden pár reproterminálů pro každý kanál. Je tu i jeden pár solidních analogových vstupních cinchů linkové úrovně. Digitální konektivitu zajišťují jeden koaxiální a dva optické vstupy, je tu i možnost doplnit je o bluetooth modul. Je tu ještě LAN konektor pro síťové služby (k jejich ovládání lze použít pouze aplikaci pro chytrá zařízení) a USB port pro připojení datových pamětí.
Vnitřní konstrukce je solidní, jak je u Teac zvykem. Analogová a digitální část jsou pečlivě odděleny elektrickými izolačními prvky. Jak je u firmy zvykem, klade velký důraz i na timing signálu - uvnitř jsou dvoje hodiny, jedny určené pro základní kmitočet 44,1 kHz a druhé pro základní kmitočet 48 kHz.
Digitální část pak nabízí možnost volby za čtyř různých filtrů PCM signálu, případně možnost jejich vypnutí. Vliv filtrů není při poslechu nikterak dramatický, ale na zhruba nadpoloviční většině nahrávek jej lze dobře slyšet.
Základem dobrého napájení je tu transformátor s EI jádrem a dvojím vinutím, zvláště pro levý a pravý kanál, optimálnímu napájení pomáhají i obvody pro zlepšení proudové stability.
Nemalá pozornost byla věnována i sluchátkovému poslechu - jack pojme jak tří, tak čtyřpólové jacky, o dostatek energie se stará modul HCLD (High-Current Line Driver). Je to stejný modul, jaký používá přístroj UD-503. Do 32 ohm umí tento modul dodat až půl Wattu a energie nedochází ani u vysoké 600 ohmové impedance.
Moduly předzesilovače a D/A převodníku jsou namontované na mohutném hliníkovém profilu s tloušťkou 1 cm, z druhé strany každého modulu je pak namontován koncový stupeň, což je vlastně prostorově nesmírně efektivní řešení. Hliníkový blok zajišťuje jednak krátké signálové cesty mezi moduly, jednak funguje jako elektromagnetické stínění a jednak je to také dobrý chladič.
Srdcem dual mono D/A převodníku je programovatelné hradlové pole s proprietárními algoritmy TEAC - ty umožňují dvojnásobné, čtyřnásobné nebo i osminásobné převzorkování PCM signálu, stejně jako jeho převedení na jednobitový DSD signál o frekvenci 11,2 MHz. Jestliže má PCM signál frekvenci 48 kHz, pak jej můžete převést dokonce až na DSD 12,2 MHz. Systém využívá princip RDOT, který zajišťuje analogovou interpolaci signálu díky práci s plovoucí desetinnou čárkou. Jde prakticky o doplnění prázdných míst, která vznikají při čtení signálu s CD rozlišením 16 bit / 44,1 kHz - jde o frekvence ořezané nad hranicí 20 kHz. Samotná konverze je prováděna čipy Verita AK4490 na každém kanálu.
Regulaci hlasitosti zajišťuje systém OVCS (Octa Volume Control System) - otočení potenciometru aktivuje osm odporových polí ve dvou nezávislých paralelních signálových cestách. Tento systém zajišťuje nezávislou regulaci pro levý a pravý kanál i pro kladnou i zápornou půlvlnu signálu.
Finální zesílení signálu mají na starosti moduly ICEpower 50ASX2, které umí dodat dostatek výkonu - na každém kanálu najdete jeden modul. Signálové cesty od vstupu po výstup jsou plně symetrické a vedené jako dual mono.
Kompletní all-in-one jsme měli možnost poslouchat na dvou místech - jak v redakčních prostorách s vším běžným vybavením v čele s Fischer&Fischer SN-70 a kabely TelluriumQ (zbytek viz pravý sloupec), poté jsme poslouchali v pražském studiu HIFI CZ, kde Teacu dělalo společnost široké portfolio reprosoustav od Q Acoustic Concept 500, přes NHT SuperZero 2.1 a SuperOne 2.1 až po Magnat Humidor, zkoušeli jsme ho proti sestavě MBL C51 / MBL C31 a proti všemožné elektronice Magnat, to vše na kabelech WireWorld nejvyšších tříd.
Basová linka v "Prism" Charlieho Hadena ("American Dreams" | 2002 | Verve | 064 096-2) byla měkce poddajná, hebká, pěkně objemná a bez bázně jdoucí pěkně do hloubky. Tóny kontrabasu měly tu temnou, hutnou charakteristiku, která napovídá o objemu dřeva a vzduchu, které nástroj rozhýbává. Oddělení jednotlivých tónů probíhá už příjemně jistě, byť to není takový ten tuhý zařezávající zvuk. Ačkoliv často má upsampling PCM na DSD spíš změkčující účinky, v tomto Teacu se zdálo, že kontury jsou po jeho zapnutí pevnější a jistější, aniž by se vytratil pocit měkké vstřícnosti a hutnosti spodních oktáv.
Ani hlasům zpěváků slovenského vokálního uskupení Fragile v "Ain´t No Sunshine" ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2) nescházela jistá měkká laskavost, jemnost a sametově vřelý dotek, který trochu tvrdší nahrávku přeci jen uklidnil. Hlasy byly blízké, přirozeně velké a vlastně už úplně bezproblémově separované a čitelné. Zpěv vyznívá nenásilně, netechnicky, je to uvolněná a neúnavná prezentace, která zůstává konstantně příjemná ve spojení prakticky s jakýmikoliv reprosoustavami.
Stejně tak na nejvyšších frekvencích v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Vol. 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) se zdálo, že cinkavě nahrané činely jsou odvážně znělé, konkrétní, s dlouhým, jasným dozvukem a možná jen o dýchnutí tenčí či snad lehčí, jejich prokreslení ale bylo pěkně jemné, jejich charakter hladký a příjemně kultivovaný, takže ani s ostřejšími bednami nemáte pocit vulgárnosti. A přes jisté zklidnění, které Teac provádí, poznáte, že kov je skutečně kov bez plechových pazvuků.
Jakkoliv se NR-7CD prezentuje spíše klidnějším zvukovým charakterem, dynamické špičky v "Signal to noise" Petera Gabriela ("Miss" | 2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) měly dost výbušnosti a energie; není to efektní razance, stejně jako necítíte dravost a přebytek výkonu, Teac prostě jaksi nebrání hudbě dosáhnout maxima, či jak to popsat. Dynamika je prostě dobrá, zvuk dostatečně rychlý a hlavně překvapivě sebejistý - přes celkovou lehkou měkkost jej ani vyšší hlasitost a náročnější pasáže nijak neznejistí, stále ctí svůj charakter. Není to makrodynamika, která roztřese stěny a okna i u sousedů, ale živost v hudbě už rozhodně je ve velmi solidní míře.
V "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) se ukázalo, že Teac možná hraje maličko nenápadně, ale přesto nepostrádá rozhodně férové rozlišení. Ze skladby dokázal vytáhnout i lehké ozvěny nahrávacího prostoru (byť byly posazené poměrně vzadu), celkově vyklidněný způsob přednesu neakcentuje detaily, ale spíše celek, když se nicméně odhodláte zaposlouchat a trochu lovit, přístroj už jde poměrně hluboko. Vokál pak byl jasný jako sklo, příjemně "lidský" a plastický.
Se svou všeobjímající "normálností" prezentoval Teac také prostor hudební scény ve spletité Rózsově "Theatrum Universi" ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2). Nemáte pocit, že by šlo o analýzu, ale hudba je jasně rozložena už mimo reprosoustavy, ty tu slouží jako definice její šířky, je tu patrná hloubka a lokalizace je solidní, není to skálopevná, technická, analytická lokalizace a prostorovost, ale je to už pěkně plastický obraz hudby ve třech dimenzích, je to standard, který byste právem ve stotisícové kategorii chtěli mít.
Když přijde na hudebně krásnou, ale zvukově občas poněkud náročnou "Please Read the Letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Rounder | 475 9382), Teac potvrdil svůj talent vše uvolnit a zkultivovat, aniž by se ale ztratila základní myšlenka hudby samotné. Zvuk byl poměrně velký, plynoucí, rozhodně muzikální a příjemně vstřícný, neuspěchaný, ale vyznívající takovým tím dospělým, neúnavným, nebombasitcky "normálním" způsobem.
Funkcemi nabušený Teac NR-7CD dokazuje, že i prakticky lifestylová koncepce všeho v jednom těle může být funkční i pro posluchače s vyššími kvalitativními nároky. Teac snad není v kategorii "sto tisíc plus" nejlepším zesilovačem, nejlepším zesilovačem, nejlepším streamerem, nejlepším sluchátkovým zesilovačem nebo nejlepším převodníkem, ale ani u jedné z jeho funkcí nenarazíte na nedostatečnost, která by vás něčím otrávila. Vlastně je to výjimečný hráč v tom smyslu, že všechno je bezproblémové a skutečně použitelné. Dokonce i často jen "pro pocit" fungující upsampling na DSD tu má pozitivní výsledky (ač samozřejmě ne úplně vždy a všude). Pokud tak nemáte přebytek místa nebo jednoduše preferujete komfortní řešení, NR-7CD je dobrým příkladem toho, že kultivovaný, muzikální a všeobecně dobře fungující systém můžete skutečně schovat do jediného těla - a co víc, Teac fungoval bezkonfliktně se všemi reprosoustavami, s nimiž jsme ho spárovali.
Kč 114 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/all-in-one-systemy/1696-teac-nr-7cd#sigProIdcfe9616c5e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vyniká bezproblémovostí všech součástí
+ dobrá stavba
+ široká podpora formátů
+ měkce kultivovaný univerzální zvukový charakter
+ dobře fungující upscaling na DSD
ZÁPORY
- možná že ani v jednom ohledu není NR-7CD absolutně na špici v dané třídě
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz
PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz