Mini-monitory, to je taková specifická, svébytná třída reprosoustav, které nejsou pro každé uši, každé umístění či každou situaci, ale tam kde sednou, tam i ty levné dávají podivuhodně fascinující reprodukci, ať už za tím stojí efekt jaký chce. Američtí NHT pak mají možná ve svém katalogu i něco, co by se dalo nazvat spíše až mikro-monitorem - konkrétně základní model série Super - SuperZero 2.1, jehož předchůdce přišel na trh již v roce 1993.
Že jsou SuperZero 2.1. skutečně z "mikro" světa, to vás trkne ihned po jejich spatření. Čistě pravoúhlé ozvučnice jsou vyvedeny v černém lesku s tloušťkou laku 0,5 mm a vinylovým základem a vypadají téměř jako maketa. Ostatně s výškou 23 cm, hloubkou 12,7 cm a šířkou 14 cm jsou skutečně skladné - přidejte k tomu hmotnost 2,6 kg a máte představu o celkové velikosti.
SuperZero 2.1 jsou vpředu osazeny klasickým dvoupásmovým způsobem - je tu kopulka tweeteru a k ní nevelký středobas. Ozvučnice je uzavřená, pohled zezadu tak odhalí jenom vaničku s jedním párem slušných terminálů, z prostorových důvodů je celá posazena doprostřed výšky ozvučnic. V horní třetině je ještě zapuštěný závit, jímž lze uchytit SuperZero 2.1 ke zdi a díky rozměrům a hmotnosti to nepůsobí ani jako špatný nápad.
Vysokotónová měkká kopulka má průměr klasických 2,5 cm, kónická membrána středobasu má skromný průměr 11 cm a je vyrobena za papíru. Oba měniče pracují v kabinetu, jehož tuhost zajišťuje použití MDF profilů s tloušťkou 1,2 cm.
Výrobce u SuperZero 2.1 udává frekvenční rozsah 85 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), přechodovou frekvenci 2 000 Hz se strmostí 12 dB / oktáva, charakteristickou citlivost 87 dB a u jmenovité impedance 8 ohm uznává propad na minimum 4,3 ohmu.
Maličké NHT SuperZero 2.1 jsme poslouchali v Záběhlickém zámku v prostorách studia HIFI CZ, kde jim společnost dělal Teac NR-7CD, ale třeba i Magnat RV-4 nebo set MBL C31 / C51. Porovnávali jsme s Q Acoustics Concept 500, Magnat Humidor, ale hlavně NHT SuperOne 2.1. Prokabelováno bylo značkou WireWorld, modely Gold Eclipse 6, Silver Eclipse XLR, Stratus nebo Electra 5.
Basová linka v "How deep is your love" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) byla zajímavá - respektive samozřejmě, že byla velmi limitovaná, ale jakýs takýs náznak hlubokých tónů přítomen byl, hodně toho lze dohnat v malé místnosti přisunutím ozvučnic těsně ke zdi. Necítíte samozřejmě váhu, ale to co SuperZero 2.1 vyzáří, to je alespoň na danou cenu slušně definované. NHT nic nepřikrášlují, jsou trochu sušší, takové hodně přímočaré, ale agilní.
Co však SuperZero určitě jde, to je přitáhnutí pozornosti na vokální pásmo - hlas Ann Hampton Callaway ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) byl sice také trochu věcný a přímý, nicméně fajnově srozumitelný. I tady je cítit, že objemu je méně, že SuperOne 2.1 dodají větší plnost a tyhle mini-monitory by si asi zasloužily aplikaci se subwooferem. NHT nicméně ukazují, že umí hrát opravdu pěkně soustředěně, mají rychlý, transparentní zvuk a za danou cenu dobrou čitelnost.
I v nejvyšším pásmu fungují SuperZero 2.1 obstojně, komplexní cinkání a břinkání v Methenyho "Spirit of the air" ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) má už decentně oddělené jednotlivé tóny, i tady je zvuk rychlý a lehký, byť samozřejmě v relevanci k cenové kategorii vnímáte složité pasáže spíše jako celek. Co do znělosti a jasnosti nabízí kopulka SuperZero solidní živost.
Zatlačíte-li na SuperZero 2.1 komplexní skladbou typu Orffovy "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2), narazíte samozřejmě na dynamické limity. Zvuk je snaživý, živý, rychlý a přes lehkou tvrdost opravdu dělá co může, nicméně váha, důraz a jakákoliv tělesnost se prostě vzhledem k objemu (ale i ceně) nekonají. Absentující nejhlubší oktávy vás ale nechají soustředit se na smyčcové sekce a další menší nástroje a ty zase s ohledem na cenu fungují solidně.
Nálepka "monitor" slibuje v takovém tom obecném povědomí pěknou detailnost, v Davisově "Pharaoh´s Dance" ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) fungovaly SuperZero 2.1 obstojně, jejich projev je soustředěný a díky jistému pocitovému vypíchnutí středů jsou nástroje přehledně a solidně čistě vykreslené. Na kategorii "za pár tisíc" je to dobrý výsledek, zejména pak, dáte-li si je nepříliš daleko od sebe.
Minimonitorový efekt platí i pro podání prostoru (ale opět za podmínky spíše menšího poslechového trojúhelníku), nástrojům ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) daly malé SuperZero 2.1 až celkem překvapivý prostor k vyniknutí s ohledem na velikost i cenu. Zvuk je oproštěný od ozvučnic, nečekaně velký a vzdušný, má solidně definovaný pravolevý prostor a funguje prostě podle solidních hi-fi standardů. Zejména třeba na stole udělají SuperZero 2.1 velkou parádu.
Maličké NHT jsou celkově ne snad syrové, ale rozhodně přímočaré, takže i v Cashově "Like a Soldier" ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) slyšíte její nepřikrášlený zvuk a přestože Cashův vokál přeci jen nemá takovou plnou hloubku a hutnost, ale je to s ohledem na cenu dobře srozumitelné, lehké a nekomplikovaně poslouchatelné.
Reprosoustavy NHT SuperZero 2.1 nejsou tak úplně pro každého - jejich cena je lákavá (byť za pár tisíc navíc dostanete rozhodně univerzálnější SuperOne 2.1), jejich provedení spíše jednodušší, ale to nevadí. Pokud hledáte zajímavě prostorový a monitorově soustředěný zvuk do malých místností a na malé poslechové vzdálenosti, fungují NHT prostě dobře. Se vzrůstajícím čtvercem vzdálenosti se jejich energie přeci jen ztrácí a stejně tak bas pod hranicí nějakých 100 Hz je přinejlepším naznačený, ale to není nic, co byste patrně u tak malého konceptu vyžadovali. Celkem vzato všude tam, kde chcete zvuk hodný úrovně vstupu do hi-fi světa na minimálním půdorysu, všude tam jsou NTH SuperZero 2.1 dobrou volbou.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, jen minimálním zatlumením, bez rozsáhlých akustických úprav, se značně průzvučnými stěnami ze sádrokartonu. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechových pozicích tak, jak je vidět na fotografiích.
Na to, jak jsou SuperZero 2.1 malé, umí vyzářit plně adekvátních 100 Hz, u zdi budou relativně využitelné frekvence kolem 80 Hz. Posílená odezva v pásmu 100 - 500 Hz slouží ke vzbuzení pocitu většího zvuku, než jaký by skříním odpovídal, podobně zdůraznění nad 4 kHz slouží ke zdánlivé podpoře pocitu živosti. S ohledem na cenu je linearita prostě solidní, zdůrazněné konce pásem částečně kompenzují miniaturní rozměry ozvučnic.
Impedanční křivka (červená) je s ohledem na cenu až překvapivě spořádaná, neklesá pod nějakých 4,8 ohm a je prostá i nějakých stop o rezonancích panelů. Opět s ohledem na cenu je průběh impedance korektní a ani běžná dostupná elektroniky by neměla mít problém SuperZero 2.1 uřídit. Tomu napomáhá i slušně spořádaný průběh elektrické fáze. Vzato kolem a kolem, technicky jsou SuperZero 2.1 víc než férově navržené.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 9 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1780-nht-superzero-2-1#sigProId4195784584
--- --- --- --- ---
KLADY
+ na malé vzdálenosti zajímavě soustředěný zvuk
+ výtečné podání prostoru scény (byť opět hlavně zblízka)
+ lehce se rozehrávají
ZÁPORY
- bez subwooferu chybí opravdu hodně basu
- za jen malý příplatek můžete mít lepší SuperOne 2.1
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz
DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz