2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 1

Základní modely gramofonů bývají u většiny producentů více či méně vyšperkovanou variací na obdélníkovou základnu z MDF bez jakýchkoliv perliček. Rakousko-český Pro-Ject je v tomto ohledu rozhodně unikátem - nejen, že nabízí nepřebernou variaci barev, ale i tvarů. Důkazem budiž řada RPM a její základní model 1, který vypadá mnohem dražší, než ve skutečnosti je.

Vzhled je pro produkty řady RPM evidentně velmi důležitý - RPM 1 vypadá zejména s firemním karbonovým raménkem znamenitě. Moderně, čistě a jednoduše, přitom originálně a prostě a jednoduše hezky. Dominantní je tu talíř, zpoza nějž na dvou stranách vystupují ramena základy - v jednom je otvor pro vsazení motoru a na druhém naopak pevně ukotvený systém raménka. Samotná, z větší části pod talířem skrytá základna, je z lakované MDF (byť třeba v oblasti otvoru pro motor mělo lakování našeho kusu zřetelné rezervy) ve tvaru bumerangu. Stabilitu tohoto netradičního řešení se silně kupředu přečnívajícím talířem zajišťují tři masivní nožky.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 2

Klasický talíř Pro-Ject o průměru 30 cm a výšce 3 cm rotuje v bytelném ložisku s keramickou vložkou a roztáčen je externím motůrkem z dílny P-J za pomoci klasického řemínku. Oddělení motoru má rozhodně svůj smysl, i když samotný motor je tichý a příliš nevibruje. Přehozením řemínku můžete určovat rychlost otáček mezi 33 a 45 otáčkami za minutu.

Osazené raménko s efektivní délkou 21,8 cm a váhou pouhých 8,5 gramu má esovité prohnutí a je vyrobeno z uhlíkových vláken, jeho mechanické ukotvení je pak hliníkové a hlavice pro přenosku je neoddělitená. Antiskating se nastavuje komfortně malým kolečkem, přítlak pak nasazením protizávaží, uchyceného ne šroubovacím mechanismem, ale kaučukovou hmotou, takže doladění polohy není úplně delikátní, jde tak trochu o přetlačovanou s odporem gumy.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 3

Výrobce nabízí gramofon v atraktivní sadě s rozumnou přenoskou Ortofon 2M Red s eliptickým hrotem.

Výstup signálu je klasickou dvojicí cinchů se zemnícím kolíkem, výstup se nachází pod raménkem a jen tak mimochodem je prostor mezi rameny gramofonu celkem fajn pro uložení přenoskového předzesilovače.

Pro-Ject RPM 1 Carbon jsme poslouchali v systému se zesilovači Naim Nait XS a Cambridge CXA80, kde roli phona přijal buď Pro-Ject Phono Box nebo Naim Stageline. Poslouchalo se i v sestavě s Gato Audio AMP-150 nebo Viola Crescendo / Concerto. Poslouchalo se pak přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo OceanWay Sausalito, porovnávali jsme s VPI Scout Jr. a Pro-Ject Elemental. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver / Black.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 4

Basová linka v "Obsession" Boba Jamese ("Obsession" | 1986 | Warner | 925 495-1) byla houpavá, měkká, lehce sladká a vřelá, přesto s již slušnou definicí, gramofon už hraje poměrně konkrétně, dokonce má basa i citelnou váhu, tak akorát trefenou. To vlastně platí i pro objem, basu je tak akorát, aby byl výrazný a tvořil slušný základ zvuku, ale přednes nebyl těžký nebo nevyvážený. RPM 1 Carbon vás basem nezahrne, nevyplní s ním ten nejposlednější krychlový centimetr prostoru, přesto působí dobře, věrně, nepřehnaně ani směrem ke světlosti, ani k temnosti.

Nepřehnaný objem byl i ve středním pásmu, hlas Cassandry Wilson v "Never Broken" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl dobře srozumitelný, čistý, zněl lehce a s mírným náznakem sametu. Střední pásmo bylo snad trochu teplejší, což ale spíše pomohlo - třeba podání dřeva akustické kytary; nebyl to umělý, stěží určitelný charakter, ale již poměrně jasně vykreslené dřevo s jeho rezonancemi a nad ním opět obstojně, zněle podaný kov strun. Hlas i kytara jsou barevné a znělé, tak jak si to mnozí právě s vinylem spojují.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 5

Malé chřestítko v "Higgs Boson Blues" Nicka Cavea ("Live From KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) bylo přeci jen trochu příliš lehké a příliš málo objemné, navíc při vyšší tendenci mělo tendenci občas trochu říznout. Tóny jsou na druhou stranu už slušně zřetelné a čitelné, třeba tóny ve "Far From Me" mají dobře oddělené jednotlivé údery, které zřetelně rozezní větší kovovou plochu. Ta nemá žádnou oslňující znělost a zvonivost, rozeznělý tón nevydrží ve vzduchu příliš dlouho, kovový charakter je nicméně vcelku přesvědčivý a zvuk má slušnou energii.

RPM 1 Carbon už patří do kategorie gramofonů, v jejichž přednesu se začíná otevírat i dynamika nástrojů. Klavír Sylviana Chaveau v "Ocre" ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl již zřetelně podán jako větší nástroj, s naznačenými rezonancemi a počínajícím důrazem, ovšem při vyšší hlasitosti zjistíte, že reprodukce má stále ještě určité dynamické rezervy a chybí trochu pocit takové té závěrečné tečky, finálního důrazu po stisknutí klávesy. Klavír jako takový už ovšem je klavírem, není nasamplovaný a uměle poskládaný.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 6

Jemňoučké zvuky ve skladbě "Ianovarios" od Beaty Hlavenkové ("Theodoros" | 2013 | Minority Records | MIN31) byly už čitelné, byť zůstávaly v pozadí, gramofon drobné detaily nevytáhne zcela suverénně jako high endové modely. Nicméně jako celek byla skladba podaná vlastně až nečekaně čistě a zřetelně, byť gramofon nejde do bůhvíjakých hloubek patrně to nebude kandidát na přístroj, s nímž objevíte i ty nejskrytější zvuky z nejzazších koutů nahrávacího prostoru - s ohledem na cenu už se ale zvuk dá označit za příjemně dospělý. Kupříkladu jednotlivé stisky kláves jsou zřetelně oddělené a zvuk se zdá být slušně rychlý a neutahaný, čistý.

Vykreslení prostorové scény v "A Love Supreme" z "Love Devotion Surrender" Santany a McLaughlina (1973 | SONY | SOPL200) nebylo úplně holografické, nicméně scéna samotná byla mile široká, byť se zřetelným zakotvením v korpusech reprosoustav. Nástroje ale byly dobře lokalizované a oddělené, byť jejich kontury spíše slušně, než perfektně vykreslené. Dokonce se tu ale už začíná objevovat pocit vzdušnosti a celkové přirozené spojitosti a homogennosti, stejně jako se scéna už alespoň trochu otevřela i v předozadním směru.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 7

Velmi dobře si na danou cenovou kategorii gramofon poradil i s rytmem nahrávky "Fine Line" od Barryho Gibba ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1). Nešlo sice o strhující, podmaňující drama, na to byl celek přeci jen lehce měkčí, bylo to nicméně fajn - dobře kontrolované, tak akorát dynamické a čisté, vlastně i celkem muzikální a schopné přenést atmosféru tak, že se můžete uvolněně zaposlouchat bez hlubšího řešení nedostatků.

Gramofon Pro-Ject RPM 1 Carbon v sobě spojuje velmi pěkný, originální vzhled (byť ve skrytých zákoutích bylo alespoň na našem kusu znát určité rezervy v pečlivosti zpracování) a přitom už v sobě nese schopnost hrát "opravdu hi-fi" - přednes je čistý, trochu vřelejší a docela uvolněný, má už i slušnou dynamiku a hlavně celkově umí dát prostor pro poklidné, smysluplné poslouchání, kdy vám limity nepřekáží v možnosti ponořit se do hudby a prostě a jednoduše si ji užít. Za přátelskou cenu dostanete gramofon, s nímž si už svou vinylovou sbírku můžete užít a tělo s velmi dobrou absorpcí vibrací snese určitě i ještě o kategorii vyšší přenosku, což by mělo celek posunout případně ještě dál. RPM 1 Carbon tak lze považovat za první krok do světa "opravdových" gramofonů.

Kč 12 590,- (včetně přenosky Ortofon 2M Red)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ styl a elegance

+ plug and play

+ pocit příjemné "analogovosti"

+ rozumná cena

+ dobrá absorpce vibrací

ZÁPORY

- lehké nedostatky ve zpracování

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista