Němečtí T+A sami sebe popisují jako inženýry a vědce, kteří vlastně jen tak trochu shodou okolností bádají na poli audio techniky. Ovšem zdá se, že je to baví a také to docela umí. Stačí se podívat například na referenční řadu 3000 HV s mnoha zajímavými nápady - nejen pro nás jde o jednu z nejlepších cest, jak poslouchat hudbu. Jak už to ale u high-endu bývá, referenční technika s sebou nese také referenční cenovky, poslední dobou obzvláště vysoké.
I proto se v Německu rozhodli použít základy technologie HV z nejvyšší řady a využít jí k inovaci nejpopulárnější firemní série R. Ta tak dnes kombinuje původní podobu, ale přináší nové technologie a je vlastně spíše takovou zmenšenou verzí "třítisícovek". K nám se dostal integrovaný zesilovač PA 2000 R a přehrávač médií (či snad lépe all-in-one zdroj?) MP 2000 R.
T+A PA 2000 R je menší ze dvou integrovaných zesilovačů v řadě, model PA 2500 R je v podstatě ale jen o kousek výkonnější a díky zdvojenému napájení také rozměrově větší. Oproti masivním zesilovačům řady 3000 nesou dvoutisícovky výrazně jemnější, subtilnější, až štíhlé tvary. Ostatně přes velmi pěkné zpracování a šasi vyrobené z poměrně tlustých hliníkových profilů váží zesilovač při rozměrech 46 x 40 x 8,2 cm (š x h x v) jen nějakých 10,5 kg, což lze připsat na vrub zejména velmi nízkému profilu přístroje.
Už od pohledu ale poznáte křivky, které svým přístrojům v německém Herfordu rádi dávají. Je to kombinace přímosti, jednoduchosti a robustnosti. Čelnímu panelu PA 2000 R vévodí velký potenciometr pro úpravu hlasitosti, krásně to zpracovaný hliníkový odlitek s hladkým, pevným chodem. Hned vedle je kompaktní displej s velkými znaky a logickým rozložením informativních prvků - při přehrávání se zde také může zobrazovat digitální VU metr, který vám rázem ukáže, že i pokud hrajete nahlas, jen málokdy překročí hranici 10 Wattů. Je to šikovná pomůcka pro realistické pochopení problematiky výkonu v běžných domácích podmínkách...
Čelní panel doplňuje vodorovně vyrovnaná řada šesti tlačítek pro přímé přepnutí na konkrétní vstup, doplněná tlačítkem spínacím, 3,5 mm sluchátkovým výstupem, tlačítkem Mute a tlačítkem, které z PA 2000 R udělá předzesilovač vypnutím koncových stupňů. U pravé hrany jsou ještě vertikálně vyrovnána další tři tlačítka - jedno slouží pro vyvolání (dosti složitého) menu tónových korekcí, druhé pro vyvolání základní ovládací nabídky (můžete si nastavit spoustu věcí - například jména vstupů, hlasitost po zapnutí apod.) a poslední tlačítko vyřazuje jakékoliv korekce ze signálové cesty.
Na zadní straně je stejně minimalistická skladba prvků - krom napájecí zásuvky jsou to jen dva páry robustních reproterminálů (tedy zůstanete vázáni u uno-wiringu), trojice nesymetrických analogových vstupů a trojice symetrických analogových vstupů. Je tu i doplňkový zemnící kolík. Sestavu doplňuje ještě pre-out výstup, dvojice ethernetových zásuvek pro ovládací účely (R2 Link) a také plnohodnotný LAN konektor. Ten však není určen síťovým službám, ale IP ovládání pro sofistikované systémy domácí automatizace a diagnostiku.
Po vzoru vyšší řady 3000 HV můžete i u PA 2000 R nahlédnout do obvodového řešení pomocí velkého kulatého průhledu na horní straně. Zde uvidíte pečlivě oddělenou levou a pravou část; v jedné se nachází napájení a v druhé samotné zesilovací obvody. Výkonová část je pak plně symetrická. Na vstupu najdeme ručně vybírané JFET tranzistory a naopak nenajdeme žádné operační zesilovače . Regulaci hlasitosti je realizována precizními odpory a zlacenými relé, těmi se vybírá také aktivní vstup. Napěťové a proudové zesilování je vzájemně kompletně galvanicky odděleno, což zaručuje nulové ovlivnění proměnlivou zátěží reprosoustav.
Celkové řešení výkonového stupně také používá jen minimální negativní zpětnou vazbu. Ve výkonové části se používají řídící MOSFET tranzistory a výkonové bi-polární tranzistory s integrovanými teplotními detektory, aby zesilovač mohl neustále upravovat pracovní podmínky podle aktuální teploty. Najdeme tu také 60 000 uF celkové filtrační kapacity kondenzátorů.
Zesilovač pracuje v širokém pásmu 0,5 - 150 000 Hz (s tolerancí -3 dB a rychlostí přeběhu 60V/us), nabízí odstup signálu a šumu minimálně 105 dB a separaci kanálů vyšší než 90 dB. Do zátěže 8 Ohm umí zesilovač dodat solidních 100 Wattů, do zátěže poloviční přesně 2x tolik. Tlumící faktor 65 není oslnivý, ale bude dostatečný.
T+A PA 2000 R jsme poslouchali zejména s koncernovým sourozencem T+A MP 2000 R, ale také s redakčními Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One Muses MKII, Cambridge CXA80 v kombinaci s Cambridge CXC a gramofony VPI Scout Jr. a Pro-Ject Elemental s předzesilovačem Pro-Ject Phono Box. Filmová produkce se pouštěla přes Pioneer BDP-LX71 a projektor SIM2 Crystal Cube. Dále se srovnávalo s Yamahou A-S1100. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ řad Black a Silver.
Na to, že je PA 2000 R na běžné poměry až "žiletkovitě" tenký, zvuku umí dodat váhu a proporce blízké skutečnosti. Důkazem budiž kontrabas Charlieho Hadena v "Message to a Friend" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2), každý jeho tón má citelný impuls a pružnost napnuté tětivy, nástroj navíc působí velký a proporčně realistický, zesilovač ho dokáže z reprosoustav doslova vytlačit. Možná bas chvílemi působí trochu těžší a důraznější, než by měl dokonale být, je v něm ale spousta kontroly a preciznosti, jako kdyby každý tón byl dokonale matematicky propočítaný. Kontrabas umí také přesvědčivě brouknout a i při vyšších hlasitostech je stále cítit nadhled a rezerva, až si říkáte, kde jí vlastně bere.
T+A PA 2000 R po vzoru svých vyšších firemních kolegů z řady 3000 HV hraje velice čistě a až analyticky přesně; kupříkladu hedvábnou hebkost nahrávky "Where or when" Diany Krall ("Quiet Nights" | 2009 | Verve | 06025 17981 256) zesilovač vzal a vyčistil, odstranil onen jemný sametový nádech na ní, ale přesto zachoval ten poetický pocit jemnosti v pozadí. Přednes jako celek byl spíše sytější, hutnější a plnější, každý tón působil precizně zaostřený a konkrétní, zvuk jako celek pak čistý jako sklo, až vybroušený. Vokál nádherně vystupoval ven z reprodukce, plasticky a s mnoha detaily, které byly snadno čitelné díky velmi klidnému signálovému pozadí.
Vibrafon a činely (ale zejména pronikavý vibrafon) v "Ralph´s New Blues" Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888 072306530) byly velmi znělé, zaostřené, ale bez pocitu hrubosti či ostrosti, nádherně hladké a kultivované. Excelentní rozlišení vede k fantasticky dlouhému dozvuku obou nástrojů, který se zdá snad nekonečný. I když už se zdá, že se musí rozplynout, PA 2000 R dokáže udržet lehoulinkou, tenoučkou linku tónu ještě o malou chvilku déle. Opět tu platí, že zesilovač umí překvapivě realisticky načrtnout váhu a proporce nástroje, cítíte tak celou plochu činelu, můžete už vnímat to, jak se zvuk postupně rozlévá z místa dopadu paličky až po okraj kovové plochy a každý tón má zemitost a váhu. Podání kovu tak není pro vyznavače éteričnosti, ale pro ty, kteří mají rádi konkrétnost.
Jsou chvíle, kdy posluchač příliš nechápe, kde tak placatý přístroj bere svou suverenitu a nadhled; třeba ve Vivaldiho "Koncertu v E dur, RV271" (1995 | Denon | CO-78824) v podání I Solisti Italiani měly nástroje zřetelnou plasticitu a hloubku, spoustu energie a dynamický kontrast byl skutečně velký, od nejtiššího pohybu smyčce až po živé allegro - vše dokáže PA 2000 R předat s jistotou a plností. Oproti 3000 HV nebo jiným "velkým" strojům tu sice ještě schází maličko důrazu v každém tónu a maličko k pocitu úplně dospělosti, ale jsou to již překvapivě malé nuance. Reprodukce jako celek je sebejistá a sytá, pevná a autoritativní jako jen máloco v této cenové třídě.
V poetické "Standing Stones" Loreeeny McKennitt ("Parallel Dreams" | 2006 | Quintas | 0779213510327) dokázal systém T+A nádherně vykreslit harfu a její struny, každé brnknutí je jasné, znělé a velice precizně oddělené od ostatních tónů; i při zvučnějších pasážích je snadné sledovat průběh jednotlivých tónů v hudebním celku. Máte také pocit, že zvuk je pod pečlivou kontrolou, bez náznaku "malování", byť bohatý a plný. Rozlišení zvuku je natolik dobré, že již působí jednoduše přirozeně.
Rozložení nástrojů v prostoru v "Nardis" od Bill Evans Trio ("Turn Out the Stars" | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) působilo přesvědčivě sebejistě, zejména díky pocitu šířky přesahující rozteč reprosoustav a také pocitu, že dění vystupuje z ozvučnic. Hloubka scény mohla být ještě lepší, nástroje jsou přeci jen seřazeny relativně vedle sebe, na druhou stranu v pravolevém směru mají mezi sebou dost vzduchu a hlavně konkrétní kontury.
V "Plague of Love" Katie Melua ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) bylo znát o dýchnutí těžší ladění a velký důraz, hudba měla ale slušný rytmus a spoustu energie, zvuk byl velký a objemný, podpořený výtečnou kontrolou. T+A PA 2000 R do atmosféry nic nepřidává, ale hraje zato přesně, čistě a bez problémů, což samo o sobě zaručuje příjemný poslech.
Nová generace nejstarší a nejpopulárnější řady R od německých T+A je excelentní. Nese "genetické" rysy firemní pýchy 3000 HV (zejména nadhled, výkonovou rezervu a autoritu), ale balí je do všeobecně mnohem snesitelnějšího vizuálního balení. Až si chvílemi říkáte, odkud tak malé přístroje bez obrovských napájecích sekcí berou takovou energetickou rezervu. Je pravda, že sto padesát tisíc je za integrovaný zesilovač spousta peněz a není to zase tak dávno, kdy v této úrovni integráče víceméně končily. Ale protože PA 2000 R má velkou část schopností PA 3000 HV za méně než polovinu jeho ceny, rozhodně si zaslouží velkou chválu. Patří k nejpřesnějším, nejautoritativnějším zesilovačům své třídy a dokáže hudbě dát přesvědčivou velikost, váhu a energii. T+A PA 2000 R je jednoduše excelentní...
Kč 153 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velká autorita a síla v kompaktním balení
+ kontrola a dynamika
+ vyrovnaný a energický přednes
+ má velkou část potenciálu řady 3000 HV
+ špičková výrobní kvalita
ZÁPORY
- pokud je to vaše cenová kategorie, pak nic moc
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz