Značka Norma patří pod křídla výrobce laboratorní a měřící techniky - z toho si lze udělat celkem jasně obrázek o tom, s jakým záměrem tato firma své audio výroby vyvíjí. Přesnost a racionalita jsou tu jednoduše na prvním místě. A přestože katalogu dominují zesilovače integrované i dělené, najdete v nabídce také několik zdrojů signálu - základním je puristicky pojatý CD přehrávač CDP-1BR.
Stroj svou estetikou vychází z tradičních firemních postupů, poznáte jej snadno díky poměrně štíhlému čelnímu panelu s výškou jen 7,5 cm s lomenou horní a spodní hranou, odkud pak hloubku 35 cm směrem dozadu odlehčují zaoblené hrany. Přehrávač působí i přes standardní šířku 43 cm poměrně elegantně kompaktním dojmem, k čemuž přispívá krom celkové jednoduchosti i skvělá kvalita zpracování a zvolených materiálů.
Čelní panel opanovává dvojice stejně velkých obdélníků - ten vrchní, to jsou dvířka mechaniky s klasickým plastovým šuplíkem, ten spodní tvoří displej s jasnými velkými znaky, které jsou tak akorát informativní, ve standardu září modře a na přání je lze mít také v červené. Vpravo jsou do kříže uspořádané základní ovládací prvky, doplněné o dvojici tlačítek pro přeskakování skladeb, v levé části je krom loga jen tlačítko spínací. Většinu toho důležitého ale budete jistě řešit přes luxusní kovové dálkové ovládání velikosti takové menší cihly.
Zadní panel je pak naprosto jednoduchý - spínací zásuvku se spínací kolébkou doplňují jen dva klasické analogové výstupy, jeden symetrický XLR, druhý nesymetrický cinchový.
Vnitřní uspořádání je pak velmi logické a promyšlené. Vlevo od centrální mechaniky je poměrně velký toroidní transformátor (který se řádně podílí na celkové hmotnosti 10 kg) a bohatě dimenzovaný napájecí zdroj - ten využívá více menších nízkoimpedančních kondenzátorů místo několika větších a je tu třináct regulačních prvků, zdroj je oddělený pro analogovou a digitální část přehrávače.
V pravé části přístroje jsou pak obvody zpracování signálu, kde to důležité je pečlivě zakryto nejen kvůli stínění, ale i kvůli utajení konkrétního řešení. Data se načítají solidní mechanikou s podporou čistě pro CD (přes jistou vizuální jednoduchost je to poctivý Teac s pětisekundovou vyrovnávací pamětí) a putují dále do čipu Burr Brown PCM1704, který sice není žhavou novinkou, ale dle výrobce funguje stále ideálně, pokud jde o nakládání s PCM signálem z kompaktních disků. Pro každý kanál je tu osazen jeden čip s rozlišením 24 bitů. Při vývoji prý v Normě zkoušeli mnoho různých řešení včetně nejmodernějších a nejvybavenějších čipů od ESS Sabre, ale kvůli přirozenosti zvukového výstupu zvítězil právě tento.
Digitální filtr provádí osminásobné převzorkování, proudovo-napěťovou konverzi zajišťuje vlastní firemní diskrétní řešení. Diskrétně pak je proveden také analogový výstup, kladoucí důraz na maximální linearitu. Má také netypicky silný výstup - 3 V pro RCA a 6 V pro XLR. Celý systém je optimalizován pro kompaktní disky, i proto má frekvenční rozsah 0 - 22 000 Hz (+/- 0,3 dB), analogový filtr ale pracuje od 0 až do 180 000 Hz (+/- 3 dB) a celkově pak analogová výstupní část v téže toleranci až do 2 000 000 Hz.
Norma Revo CDP-1BR jsme měli možnost poslouchat jak samostatně, tak v porovnání s firemním D/A převodníkem DAC-1 v hostivické poslechové mísnosti dovozce (s Xavian Orfeo, Xavian Prometeo, Norma Revo IPA-140 nebo třeba Marantz PM8006, ale i dalšími komponenty a reproustavami), ale také v běžných redakčních sestavách, tedy místo OPPO UDP-205 s Normou Revo IPA-140 a na Harbeth Monitor 30, místo Cambridge CXC s Cambridge CXA80 a Fischer&Fischer SN-70 nebo Grandinote Shinai a Grandinote Celio, kde byl zdrojem VPI Scout (pro těch pár identických nahrávek, co máme na CD i LP) a poslouchalo se přes Harbeth. O dalších komponentech se dozvíte více v pravém sloupci. -->
Od "jednoúčelového" přehrávače v této ceně už lze očekávat velké výsledky, ale to, jak výtečně, jak přesně a jak autoritativně Norma nakládá s cellem a kontrabasem v Rossiniho duetu pro tyto nástroje ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152), to je v dané lize a vlastně i nad ní maximálně uspokojivé. Mroukání kontrabasu je mohutné, razantní, konkrétní, každé vrznutí má přirozené vyznění, vřelé, poddajné a hlavně s krásně podanou tonalitou. Basy se umí nadechnout, jsou vykroužené s nadhledem a excelentní čistotou.
Vokál Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) je nádherně zrestaurovaný, ale přesto z něj povětšinou cítíte jistou zrnitost. Ne tak na CDP-1BR, které na výstupu nemá ani stopu po tvrdosti či ostrosti. I tady je cítit, jak přesně Norma hraje, je tu až extatické množství informací, skládajících krásně komplexně prokreslený zpěv, zpěv pocitově velmi přítomný, čistý jako sklo a překypující životní energií. Norma rozkrývá i takové ty jemňoučké, delikátní detailíky, ty kratičké nádechy nebo doznění v prostoru a každá taková jemnost skládá finální mozaiku velmi realisticky znějícího hlasu beze stopy přehánění či nedostatečnosti.
Na mnoha a mnoha kovových perkusích, chřestítkách a cinkátkách ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) vnímáte, kterak Norma pečlivě odděluje a zaostřuje každý detail v cenové hladině pod 100 000,- je to jedinečně informativní zvuk. Kov je mimořádně znělý, jasný a až hmatatelně konkrétní. Všechny perkuse jsou snad až trochu přímočaře načrtnuté, ale pokud nemáte "ostré" bedny, neměl by to být problém. Je to velmi analytický přednes.
Dynamika je pak v kontextu kategorie (a opět vlastně nejen v něm) vysloveně úchvatná, té energie, která proudí z výbuchů dynamických špiček ve Stravinského "Ptákovi Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139), se jen stěží nabažíte. CDP-1BR hraje i tady zjevně přímočaře, je to dravý, velký, razantní a famózně soustředěný přednes, můžete se kochat opulentní makrodynamikou (aniž byste ztratili pocit řádné kontroly) i mikrodynamickými nuancemi. Přednes je velmi autoritativní a ani ta nejkomplexnější pasáž neztrácí tah na branku a výbušnost, s níž vás doslova přiková do křesla.
Luxusní je pak i rozlišení - CDP-1BR možná nepřehraje takzvané hi-res formáty, ale na druhou stranu se budete rozhodně divit, co všechno se nachází na podceňovaném "obyčejném" CD. V "Pie Jesu" od Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) jsou i ty nejhlubší varhanní tóny krásně propracované, vnímáte spoustu odstínů, jejich průběh i doznění, vnímáte to snadno a nenásilně. Nesmírně přirozeným "live" dojmem pak působí i zpěvaččin hlas, který je krásně plastický, skvěle zaostřený a excelentně čistý. Navíc ty jemnůstky, lehounké vrznutí tam, tiché odkašlání támhle, zašustění stránky tady, to všechno v kombinaci s ozvěnou prostoru budí parádní dojem skutečné živosti.
V čem pak Norma exceluje maximálně, to je prostor - i výrobce sám to v propagačních materiálech tvrdí a zjevně nejde o žádnou marketingovou vějičku. Takovou hloubku a tak přesvědčivě homogenní (byť možná ne obrovský či nějak neuvěřitelně roztažený), vzdušný prostor jsme už hodně dlouho neslyšeli. I jednoduchá "Dream About You" (Eva / Stevie B. | "STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) byla geniálně jasná, prezentovaná s realistickými proporcemi, zakotvená pevně na místě a úžasně samozřejmě čitelná. Žádná bariéra jako by vám nebránila nahlédnout do nahrávky a jako kdyby stačilo jen natáhnout ruku a dotknout se - tam kytary, támhle druhé, tuhle zase zpěvačky. Všechno je excelentně konturované a konkrétní.
"Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) stojí na rychlých hlubokých syntetických tónech s lehounkou, nenápadnou proměnlivostí, kterou ale když systém nestihne vykreslit, tak skladba snadno působí mrtvě, zatímco jsou-li tam, zdánlivě repetitivní hudba je najednou překvapivě bohatá. Norma je technicky brilantní, má velkou suverénnost a hlavně autoritu, která vám odhalí, že v temnotě nejnižších oktáv se skrývá všemožné dění, o kterém jste dost možná ani netušili. Tak či tak, přes vší analytičnost Norma "nekouše" a je čistá radost nořit se do další a další nahrávky.
Pokud se vaše milovaná hudební sbírka skládá výhradně z kompaktní disků klasického střihu a nechcete řešit HDCD, SACD, Blu-ray či prostě jiné kotoučky, slibující teoreticky (a důležité je slovo teoreticky) lepší rozlišení a více hudby, pak zpozorněte. V Cremoně totiž vyrábí nejen vizuálně krásný CD přehrávač za - v kontextu daného výkonu - rozumnou cenu. Přehrávač svým analytickým, ale hlavně ve finále naprosto přirozeně působícím zvukem rozkrývá i hluboko uložené taje nahrávek, doslova opráší vaše stříbrné kotoučky a vtáhne vás do světa neuvěřitelně bohaté hudby s nádhernou prezentací detailů a prostoru, což jsou jeho nejsilnější stránky. Je to ale celkově nesmírně vyrovnaný stroj, který bude ozdobou každého high-endového systému a který vás přesvědčí, že kompaktní disk rozhodně není mrtvý formát...
Kč 89 000,- - stříbrná
Kč 99 000,- - černá
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/1855-norma-revo-cdp-1br#sigProId0b9cc9b868
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/1855-norma-revo-cdp-1br#sigProIdc42052e554
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fantasticky zdůrazněný prostor nahrávky
+ puristicky čistý a organizovaný přednes
+ naprostá přirozenost, obvyklá spíše v dražších kategoriích
+ z formátu CD zvládá dostat víc, než byste čekali
+ detail
ZÁPORY
- jen 10% příplatek a máte verzi s užitečnými digitálními vstupy
- nemá digitální výstupy pro případný upgrade
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz | https://eshop.xavian.cz/