Když jsme se před 14ti dny podívali na obvody velmi povedenému SACD přehrávači nové modelové řady Pioneer G-Clef MK2, určitě bude dobré zhodnotit i očekávaného partnera tohoto přehrávače, integrovaný tranzistorový zesilovač „devítkové“ řady A-A9MK2-K. Když jsem se minule rozplýval nad kvalitami PD-D9MK2-K, znčnou část poslechového času jsem s ním strávil právě na dnes popisovaném zesilovači. Proč jsme A9 nazval očekávaným partnerem? Když postavíte oba přístroje na sebe, uvidíte dokonalou harmonii a teprve takto umístěná dvojice budí ten správný (nejen) vizuální dojem.
Integrovaný zesilovač tedy sedí v tmavě antracitovém šasi s masivním hliníkovým čelním panelem, umístěným na rigidním hliníkovém rámu a čtyřech pevných kevlarových nožkách. Jemná a vkusná tvář má tak jako u SACD bratříčka jen velmi málo ovládacích prvků, protože díky komerčnímu zaměření přístroje se veškeré ovládání realizuje na přehledném a masivním dálkovém ovladači a tlačítka na zesilovači jsou spíše elegantními designovými prvky než ergonomicky promyšleným ovládacím systémem. Velké tlačítko On/Off s modrou diodou, titěrný modře podsvícený displej s minimem zobrazovaných údajů a velkými znaky(který ale stejně bude pravděpodobně většinu času vypnutý díky Pure Audio módu), „velký“ zlacený výstup na sluchátka, maličké tlačítko režimu Pure Audio, otočný ovladač pro výběr vstupů (o aktivním vstupu si přečtete pouze na displeji, nikde jinde) a velký regulátor hlasitosti s jemným, přesným a pevným chodem jsou to jediné, co zepředu uvidíte. A vlastně ješte decentní logo AIR Studios, londýnské to nahravací společnosti, která se podílela na ladění nové G-Clef řady, a zlaté plastické logo Pioneer, které jako kdyby k tak pěknému přístroji nepatřilo. To ale vypovídá spíš o opravdu prvotřídním exteriéru A-A9MK2-K než o čemkoliv jiném. Být v levém horním rohu v zásadě jakékoliv zavedené jméno high-end výrobce, nikdo by se určitě nedivil. S tím dovětkem, že díky velkým sériím se kvalit materiálů i výroby minimálně vyrovná i řádově dražším přístrojům. Díky těmto nadstandrdním počtům vyprodukovaných kusů se také razantně snižuje cena, takže vlastně všechno hraje do karet á-devítce.
Zadní panel nám odhalí pečlivě uspořádané řady vstupů, kde se nachází tři zcela běžné – CD, AUX a TUNER –, dva ne zcela úplně běžné – TAPE s odposlechem a PHONO se zemnícím konektorem a přepínačem MM / MC –, a dva poměrně unikátní, a sice Pre-out (no dobrá, to je výstup) a USB, díky čemuž se možnosti využití A-A9MK2-K neomezují zdaleka na využití v roli integrovaného zesilovače, ale do budoucna při upgradu sestavy i jako D/A převodníku pro data z PC nebo předzesilovače. V pořizovací ceně prostě získáváte nebývalé možnosti a schopnosti. Masivní reproterminály, do nichž napasujete vidličky, banánky i holé vodiče jsou víc než uspokojivé. Snadno se utahují, drží a nestane se tak, že by vodič neměl potřebný dotek s konektorem.
Bez pěti set gramů dvanáctikilogramová krabice s téměř na milimetr stejnými rozměry jako má SACD bratříček (tedy v tomto případě 420 x 113 x 369 mm), skrývá dual-mono konstrukci, značné množství izolačních materiálů, dvojitý toroidní transformátor, napájecí okruhy s rychlou odezvou nebo funkci „Sound Retriever“, neboli obvody zpracovávající a jaksi „narovnávající“ méně kvalitní signál komprimovaných souborů typu mp3, wma nebo aac, čímž se mají alespoň částečně vyrovnat zvuku CD formátu. Komerčnímu zacílení také odpovídá přítomnost „ničitelů signálu“, neboli regulací úrovně basů, výšek a dalších pomůcek, snadno vypnutelných v režimu Pure Audio. Výstupní výkon zesilovače je slušných a dostatečných 70W na kanál, frekvenční rozsah 20 Hz – 20 kHz a psané harmonické zkreslení v celém rozsahu činí přijatelných a uvěřitelných 0,2%. Slušnou hodnotou je i odstup signálu a šumu 103dB.
Při prvotní instalaci jsem dbal dobře míněných rad Františka Krauta z recenze první generace Pioneer G-Clef přístrojů a postavil zesilovač na SACD přehrávač kvůli očekávaným velkým tepelným ztrátám. Ač se to nedá nikde v manuálech dohledat, patrně i zde, tak jako v prvních verzích, pracuje zesilovač velkou měrou ve třídě A a tedy topí, topí a topí. Být přehrávač navrchu, brzy by z něj byla zřejmě hliníková omeleta. Vím, že v první generaci se také stávalo, že při vyšších hlasitostech a při dlouhodobějším zatížení při buzení méně citlivých soustav se sepnuly ochrany a přístroj se uprostřed reprodukce odporoučel do ticha, odkud odmítal vystoupit do plného vychladnutí. Generace MK2 už se s tímto problémem poprala a bez nejmenšího problému zvládne hrát na večírku od večera do rána v libovolných hlasitostech.
Poslechové dojmy jsem získával na několika kombinacích komponetů, nejfrekventovanější – dle očekávání – byla samozřejmě kombinace s firemním sourozencem, jako alternativní zdroj pak sloužil redakční Roksan Kandy K2 a D/A USB převodník Wavelength Audio Cosecant v3. K potvzení poslechových dojmů pak přispěly zesilovače KR Audio Antares VA320 (díky elektronkové konstrukci ale opravdu jen orientačeně), Naim NAIT XS (dražší a exkluzivnější konkurent) a Marantz ….. Interconnecty vždy z produkce Monster Cable, konkrétně M-Series, reprokabely pak vždy KrautWire Awakening. V reprosoustavách jsem se ustálil u Harbeth Super HL5. Do aktuálně dosti rozvířené diskuse o kvalitě napájecím kabelů jsme přispěli naprostou ignorací a použili jsme dodávané silové kabely Pioneer (které se poznají díky chybějícímu třetímu otvoru a tedy vyplývající nemožnosti použít je k napájení komponentů téměř jakékoliv jiné značky).
Nejčastěji rozeznívanými nahrávkami se stala zhruba čtveřice cédéček – Heléne Grimaud „Beethoven – Klavierkonzert No.5 a Klaviersonate No.28“, druhé CD Pink Floyd „Echoes“, Yo-Yo Ma „Bach – Six Suites for Solo Cello“ a Bobby McFerrin „The Blue Note Years“. Mechanikami také prošly desítky dalších nahrávek od AC/DC přes Kryštof až po ZZ Top, od Bacha přes Musorgskiho až po Vivaldiho. Samozřejmě jsem nepohrdl ani USB vstupem a vyzkoušel si hraní z počítače, ovšem kvalita tohoto řešení je opravdu doplňková. Když nebudete očekávat zázrak, na příjemné kulisové poslouchání, při celodenní práci nebo na celonoční večírek je to naprosto ideální systém. Samostatný USB D/A převodník nad hranici nějakých 10 tisíc už ale udělá lepší službu.
Při prvních posleších kompletního systému G-Clef MK2 jsem se opravdu divil, co „leze ven“ z mých reprosoustav. Když si vezmete, že opravdu kompletní sestava včetně nějakého racku, kabeláží a prostě všeho potřebného se může s trochou snahy vejít do 100 000,- Korun českých, pohybujeme se v kategoriích, které jsou víceméně dostupné pro každého, kdo opravdu chce. Tenhle dojem jen potvrzuje už jednou řečené a sice že jméno Pioneer v kombinaci s velkosériovoou výrobou tlačí cenu dolů s klidem o polovinu oproti kusovým výrobkům „exkluzivnějších“ značek.
Ať už si pouštíte Pink Floyd nebo Bobbyho McFerrina, při jakémkoliv vytočení potenciometru se zdá být výkon vyšší než udávaných 70W. Žádná komprese v úderech do bicích, žádné problémy s reprodukcí mužkých ani ženských hlasů, nikde nic, co byste museli řešit a čím se trápit. Zvuk je plně konkurenceschopný všem zesilovačům, jaké jsem měl tu možnost slyšet v kategorii do nějakých řekneme 40ti tisíc. Těsně nad touto hranicí už se ale objevují zesilovače o třídu vyšší než je Pioneer, ale i tak je to dle mého velmi slušné skóre. Celkové podání je velmi neutrální, místy až tak, že se projev může zdát nudný a nezábavný, protože prostě jen reprodukuje, co reprodukovat má. Pokud už bych musel určit, kterým směrem od neutrality se A-A9MK2-K odklání, bylo by to určitě k suchosti a analytičnosti, což ale není nikterak nepříjemné. Na nepřibarvený a klidný zvuk si prostě musíte jen chvíli zvyknout.
Celkově reprodukci á-devítky neschází nic podstatného, zvláště přihlédneme-li k pořizovací ceně. Tento integrovaný zesilovač není ani nijak zvlášť citlivý na volbu okolních komponentů, subjektivně nejpříjemněji se poslouchal se zmiňovaný a celkem logicky mnou od začátku favorizovaným PD-D9MK2-K, protože prostě v hlavách vývojářů procházela zrodem kompletní dvojice a ne jednotlivé přístroje. Dostatek dynamiky, adekvátní množství detailů, celková neutrálnost, široké možnosti připojení i vynikající výrobní kvalita pasují Pioneer A-A9MK2-K (ideálně v páru s SACD zdrojem devítkové řady) na pozici dostupného a skvěle hrajícího přístroje, nezanedbávajícího žádný aspekt důležitý pro každodenní soužití – vzhled, provedení, cena i hudební projev jsou skvělé. Tenhle Pioneer není výjimečný, ale dostatečně dobrý na to, aby se s ním dalo dlouhodobě žít a překvapivě skvělý na to, že jde o čistě komerční zboží. Už teď se těším na další produkty Pioneer na pomezí hi-fi a high-endu.
Cena Kč 26 990,-