Salisburští Naim Audio prošli od založení panem Verekerem roku 1969 převelikým vývojem a dnes patří pod křídla francouzského Focalu, aniž by ale ztratili svou osobitost. Zároveň je však Naim synonymem pro jistou konzervativnost v designu i technologiích. Do jisté míry je tak „odvaz“, že nedávno uvedli masivní aktualizaci svého sortimentu s novými řadami Classic 200 a vyšší Classic 300 (původ obou lze vystopovat až do roku 1973). Jak je u značky zvykem, jde o dělený systém s možností upgradu pomocí externího napájecího zdroje NPX 300, který je určen pro obě modelové série.
Naim NSS 333
Proměna stylu Naim, kterou odstartovaly před lety první firemní streamery, je nejvíce znát na zdrojovém komponentu třístovkové řady. NSS 333 si zachovává příslovečnou jednoduchost designového výrazu Naim, ale snížená střední část, nová podoba loga v bílé a vůbec jakási větší „ostrost“ působí velmi moderně.
Jinak je šasi klasicky robustní, vyfrézované z hliníku, po bocích chlazené výraznějšími profily, vpředu osazené hlavně velkým barevným (avšak lehce neintuitivně nedotykovým) displejem, doplněným o vertikálu čtyř akrylových tlačítek – většinu práce odvede buď dálkový ovladač nebo ještě spíše firemní aplikace. Dopředu se dále vešel relativně nenápadně zakomponovaný USB port pro datové paměti.
Protože NSS 333 je klasický streamer kombinovaný s D/A převodníkem, najdete na zadním panelu poměrně širokou konektivitu. Samozřejmě napájecí zásuvku klasického střihu, dále ethernetový konektor (ale má i Wi-Fi se skrytou anténou) a čtyři digitální vstupy – BNC, koaxiální a dvě optiky. Je tu i BNC digitální výstup. Praktickým rozšířením může být další USB slot pro datové disky, stejně jako dva jacky napěťového spouštění pro synchronizaci celé sestavy.
Modernizací prošly analogové vstupy – krom tradičního firemního DIN jsou tu i XLR a RCA konektory, podstatně rozšiřující kompatibilitu zařízení. Oceňme i možnost volby plovoucí nebo uzavřené země. Jak bylo zmíněno v úvodu, lze výkon dále zlepšit externím napájecím zdrojem, pročež výrobce umístil ještě dva velké a složité konektory s mnoha piny.
Uvnitř dlí nejnovější generace firemní streamovací platformy, která obsahuje přístup k prakticky všemu žádoucímu – lokálním souborům a úložištím, čemukoliv dostupnému přes Google Cast a AirPlay 2 nebo UPnP a Bluetooth s aptX, stejně jako ke službám od TIDAL, přes Qobuz až po Spotify Connect, ulehčit život si můžete díky Roon a samozřejmě jsou tu i internetová rádia.
D/A převodník zvládá zpracovat až 32 bit / 384 kHz nebo DSD128 v široké variaci běžně dostupných souborových formátů. Nikde ovšem oficiálně ani zmínka o MQA, byť po uvedení FLAC na TIDAL to už ničemu nevadí. Veškeré digitální zpracování stojí na 40bitovém DSP SHARC s vysokým výkonem.
Konstrukci tradičně doplňují velký toroidní transformátor s dobře dimenzovaným napájecím zdrojem v okolí a kompletně nová obvodová řešení.
Streamer pracuje na analogových výstupech ve frekvenčním rozsahu 3 – 27 000 Hz (-3 dB) a to při zkreslení (bez uvedení typu) 0,002% při plné výstupní úrovni 0 dBFS na 1 kHz, dále nabízí přeslechy 94 dB / 0 dBFS / 1 kHz a odstup signálu a šumu 108 dB za stejných podmínek.
Za zmínku stojí váha 11 kg při šířce 43,2 cm, hloubce 31,75 cm a výšce jen 9,15 cm.
Naim NAC 332
Zpracovaný signál ze streameru by dle logiky Naim, preferující vždy ucelenou řadu od A do Z, měl jít do předzesilovače NAC 332. Ten má základní šasi vlastně identické, liší se jen přítomností regulace hlasitosti velkým kolečkem vlevo a osmi ovládacími tlačítky vpravo (lze navolit, které má ovládat který vstup), vedle nichž se nenápadně skrývá 6,3 mm výstup na sluchátka. Nikde žádný displej, nic. Nastavenou poslechovou úroveň poznáte podle teček ve vnitřní ploše regulátoru. Úprava hlasitosti mimochodem nemá takový ten úplně klasický „analogový odpor“, ale přesnost je rozhodně dobrá, stejně jako pocit hodnoty.
To podstatné se opět skrývá vzadu, jak je třeba – směrem odleva uvidíte napájecí zásuvku, dále sloupeček praktických konektorů (dvě napěťové spouště „ven“, jeden vstup, pak ještě možnost úpravy svítivosti přední části a šoupátko pro volbu automatického vypínání s ohledem na úspornost) a dále už následují analogové vstupy v sestavě dvou XLR a tří RCA. Lze využít také trojici firemních DIN (jeden je zvláště pro phono předzesilovač NVC TT), takže šíře konektivity je dostačující. Na výstupu jsou opět k dispozici jak cinche, tak XLR (s možností šoupátkem RCA vypnout) a volič profilu zemnící složky. A samozřejmě ani tady nechybí dva konektory pro externí napájecí zdroj.
Regulace hlasitosti je realizována pomocí odporového pole. Vychází z konfigurace použité ve vrcholném modelu Statement, řízení probíhá pomocí relé. Sluchátkový výstup má vlastní modul, dodávající 1,5 Wattu v čisté třídě A. Samotné předzesilovací obvody prý byly navrženy nově. Zajímavostí je – jak výrobce naznačuje, ale přitom úplně nespecifikuje, v čem to spočívá – vzájemná bezdrátová komunikace mezi NAC 332 a NSS 333.
V duchu moderního přístupu toho o technických parametrech a řešeních vlastně Naim mnoho neříká. Dozvíte se o zkreslení pod 0,003% (při plné úrovni vstupu a 1 kHz), přesleších na úrovni 90 dB (1 kHz, plná hlasitosti) a odstupu signálu a šumu 104 dB (váženo křivkou A). Přičemž frekvenční rozsah je 3 – 40 000 Hz (-3 dB). Naim však nikdy nebylo možné soudit podle parametrů…
Velikostně šasi odpovídá streameru, dokonce i váha je úplně stejná.
Naim NAP 350
Nejjednodušším z trojice nováčků je rozhodně koncový stupeň NAP 350 – ve zcela stejné krabici je k jeho ovládání k dispozici pouze jediné tlačítko vpředu vpravo, byť svítí i logo v prostředním bloku. Designové sjednocení je nutno říci dokonalé. Dokonce i chladiče všech tří šasi jsou identicky velké.
Zajímavou změnou oproti minulosti je zadní panel – nepočítáme-li blok „nastavovacích“ konektorů a šoupátek (úplně stejný jako u předzesilovače), je tu jen napájecí zásuvka, jeden pár nezaměnitelných firemních zdířek pro banánky a jeden XLR vstup. NAP 350 je totiž monoblok. Najdete zde ještě kulatý výdech aktivního chlazení, ale že má zesilovač větráček jsme zjistili až při pohledu dozadu – ani v tiché místnosti po něm nebyla zvuková stopa.
Uvnitř je tradiční receptura značky Naim na výkonové stupně – velký toroid, napájecí zdroj s diskrétními regulátory a vybírané firemní tranzistory Statement NA009, které v tomto případě nabízí poctivých 175 Wattů do 8 ohm, respektive 345 Watt do poloviční zátěže. Výrobce říká, že krátkodobá špička může dosáhnout až na 1 700 Wattů (respektive +/- 42 A) do nízkých zátěží a zesilovač zůstává stabilní.
Odstup signálu a šumu tu dosahuje 114 dB při plném výkonu a 91 dB při 1 Wattu, tlumící faktor má hodnotu 36, THD+N 0,006% a elektronika pracuje od 1,4 do 100 000 Hz (-3 dB).
Přestože koncák pak má fyzické rozměry identické s ostatními kolegy, váží 16,5 kg.
Poslouchat jsme novou řadu mohli v pražském showroomu Avitsmart, kde se hrálo na Focal Sopra No. 3 a Scala Utopia Evo, propojeno bylo mixem kabelů Nordost Valhalla 2 a Heimdall 2, ke srovnání jsme měli primárně modely NSC 222 & NAP 250 & NPX 300, ve stejném místě jsme ovšem poslouchali třeba i Moon 681 / 641 či Naim NAIT 50 a to vše bylo napájeno přes IsoTek V5 Aquarius.
Naim byl vždycky znám svou razantní a krásně bujarou basovou složkou, ani nové modely se hloubek a jejich bohatosti nebojí – kopák v titulní skladbě alba „Gentlemen“ (The Afghan Whigs | 1993 | Elektra | 0075596150125) byl šťavnatý, ale oproti minulým generacím podstatně konkrétněji působící, je to spíše moderní zvuk, utažený a výtečně kontrolovaný, je znát jistota a taková ta již zdravá míra rezervy. Jak buben, tak baskytara ovšem mají kousek toho „klasického Naimu“, tedy onu jistou hutnější měkkost, každý tón připomíná klepnutí gumového kladiva – je tu síla, razance, ale i poddajnost. Oproti nižší řadě se zdá, že tady je víc toho „klasického firemního rukopisu“.
Že od objemu a barevné bohatosti se přednes posunul přeci jen k soustředěnosti a jasnější tonalitě se ukázalo i na středech. Vokál Grace Potter je tak v „Love is Love“ („Daylight“ | 2019 | Fantasy | 0888072117396) snadno srozumitelný a jasný, lehce, ovšem v zásadě přirozeně dominantní a jakkoliv nemá tu vláčnou jemnost minulých generací, je v něm kultivovanost, zabraňující ostřeji nahraným sykavkám znít řezavě. Zpěv nemá takovou váhu, nemáte pocit TAK velkého těla, ale je to právě akorát, takže dojem pochází spíše z úvodních očekávání a zkušeností z minulosti, protože jinak je všechno úplně fajn. Čisté, lehké, velmi otevřené a detailní.
To platí i pro výšky, kterých je v „Moon Song“ Cécile McLorin Salvant („Ghost Song“ | 2022 | Nonesuch | 0075597914672) prostě dost, mají spoustu jemných odstínů a dozvuků, jsou krásně vzdušné a víte, že už posloucháte opravdu dospělé, zralé hi-fi s modernějším laděním. Není to suše analytické, ale velmi, velmi informativní už rozhodně ano. Cinknutí do činelu je znělé, svižné a intenzivní, plné kovových odlesků a zvonivosti, ovšem nijak vybájené nebo uměle přitlačené. Spíše prostě netlumené.
Wagnerova „Die Walküre“ s dramatickým sopránem Leonie Rysanek a tělesem Bayreuth Festival Orchestra pod kontrolou Karla Böhma (1997 | Classic CD | 81) ukázala, že Naim má působivou míru autority i rezervy, že nádechy hudby jsou škálované s odvážnou dynamičností, stvrzující v tomto ohledu pověst značky. Je to pevnější, jasnější a rychlejší zvuk než dřív, ale má stále takovou tu nonšalantní, samozřejmou rezervu a autoritu, takže můžete hrát s libovolným akustickým tlakem, který vám momentálně udělá radost a nenarazíte na pocit jakéhokoliv „přiškrcení“. Od mírně vyšších úrovní pak získal přednes ono „hezké fyzično“ v duchu Naimu.
Komponenty řady 300 hrají s parádní čistotou a jistotou, ovšem nijak křiklavě nebo nápadně. Přesto v moderní minimalistické klasice „Eclipse“ Katie a Marielle Labéqueových („Dream House Quartet“ | 2023 | Deutsche Grammophon | 00028948588329) můžete slyšet úžasné množství jemňoučkých zvuků a dozvuků, hudební obraz je zřetelný a zvuk má skvělé analytické vlastnosti, jde opravdu k nuancím, aniž by ovšem ztratil punc organické přirozenosti. Je jedno, zda jde o klavíry obou sester, o kytaru Bryce Dessnera nebo tu druhou Davida Chalmina, všechno je snadno čitelné, zvuk má nenásilnou plynulost a dotek hebkosti. Tohle už je „velmi drahá“ úroveň.
Collinsova „You Can’t Hurry Love“ („Hello, I Must Be Going!“ | 1982 | WEA | 299263) zní někdy – a to bez ohledu na celkovou úroveň sestavy – s fajnovými pravolevými i předozadními rozměry, častěji však má kupodivu tendenci k jisté „utisknutosti“, kdy je všechno jaksi menší a uprostřed. Naim třístovkové série prostor roztáhl do všech stran s moc pěknou sebejistotou, nástroje i hlas jsou velké, nic se nepřekrývá a nepůsobí to „vysušeně“ nebo ploše, ba naopak. Je znát, že ani v tomto ohledu NSS 333 / NAC 332 / NAP 350 / NPX 300 hudbu rozhodně nijak nedusí a neškrtí. Prezentace je na úrovni, kterou byste za jeden a čtvrt milionu právem měli očekávat.
Energický taneční drajv „Help Yourself Out“ od francouzsky vášnivých Hyphen Hyphen („C`est la vie“ | 2023 | Parlophone | 0190296150043) tepal bez pocitu nějaké přesycenosti, efektnosti nebo čehokoliv podobného, je to rozhodně výrazně agilní, razantní, ovšem hlavně – muzikální. Kouzlo Naim se zcela jistě nevytratilo, respektive to „cosi“, díky kterému se hudba snadno poslouchá, prakticky úplně z ní mizí mechanická složka a vůbec neřešíte nějaké případné nedostatky, charakter nebo necítíte nervozitu, že by někde něco mohlo být lepší. Tady tepe zábavný zvuk s výtečným rytmem, jasný, konkrétní, energický a prostě a jednoduše živý.
Naim si s inovací svého portfolia nijak neláme hlavu, nové komponenty vypouští do světa až když se vývojovému týmu opravdu chce. Nové řady 200 a 300 přišly po docela dlouhé době a přinesly nejen výraznou designovou změnu, ale též posun zvuku blíže k trendům 21. století. Je to tak velmi detailní, jasný, pevný a živě rychlý přednes, bohatý na detaily, ovšem zároveň postavený na oné nonšalantní samozřejmosti, typické pro Naim. Zaslechnete nicméně mnohem méně „typického charakteru“ a výrazně více bezprostřední realističnosti. Dělený systém série 300 je velice zábavným high-endem s projevem, který plně odpovídá mimořádně vysoké souhrnné cenovce, atakující 1,2 milionu. Ale pokud chcete řešení, které kombinuje skvělý digitální zdroj, dost síly a kontroly uvnitř zesilovačů a to vše v moderním, čistém a hodnotném designu, pak jste u Naim NSS 333, NAC 332, NAP 350 a NPX 300 na správné adrese!
Kč 224 990,- – NSS 333
Kč 224 990,- – NAC 332
Kč 349 990,- – NAP 350 (cena za pár)
Kč 174 990,- – NPX 300
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/4990-naim-nss-333-nac-332-nap-350-npx-300#sigProId3b1ea87c43
--- --- --- --- ---
KLADY
+ hezký moderní design a materiálové zpracování
+ velmi čistý, jasný a detailní zvuk
+ dobrá konektivita
+ stabilní a rychlá streamovací platforma
+ zábavná muzikálnost Naim v modernějším, sebevědomějším balení
ZÁPORY
- chod regulace hlasitosti není TAK přesný a příjemný, jak by mohl být (ale dá se na to zvyknout)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz