Jen málokterý výrobce high-endové audio elektroniky dokázal přesáhnout věhlasem svého jména hranice (přiznejme si, že trochu potrhlého a uzavřeného) audiofilského světa. Jedním z takových je ale rozhodně McIntosh, který si stihl za 70 let od založení v roce 1949 udělat skutečně působivé jméno - a i mnoho těch, který jinak o hi-fi světě nemají ponětí, bude schopno při pohledu na typické modré "budíky" a zelené logo velkých přístrojů říct "Jasně, to už jsem viděl!".
No a pokud je McIntosh pro něco skutečně oceňovaný a proslulý, jsou to koncové stupně. Zhruba v prostředku nabídky trůní model MC462, mohutný dvoukanálový zesilovač pro ty, kteří potřebují masivní dávku výkonu.
Že má MC462 sílu, to dává najevo už svým vzhledem. Klasicky černý "zasklený" vzhled čelního panelu rámují mohutná madla, horní polovině pak dominují dva obdélníky oněch zásadních modrých "budíků" a pod nimi najdete zeleně zářící logo a dva kulaté knoflíky - tím levým si můžete nastavit preferované chování VU měřáků, tím pravým zase zesilovač zapínáte.
Přejděte pohledem na horní stranu a krom naznačeného schématu objevíte technicistně působící směs členitých kovových ploch. Velká část z nich funguje jako chladiče - při pohledu shora pak v jejich tvaru najdete symbol firmy.
Zadní panel je svými prvky pečlivě rozdělený na pravou a levou polovinu, černé tělo je tu nejzřetelněji posazené na chromové základně a to zejména proto, že z oné podstavy trčí směrem vzhůru šest mohutných reproterminálů pro každý kanál (pro 2, 4 nebo 8 ohm). V základně je napájecí zásuvka, zbytek konektorů je naopak v prostředním bloku zadní stěny. Jsou tu dva vstupy a dva výstupy (respektive vstup a výstup v podobě symetrického XLR a vstup a výstup v podobě cinche). 3,5 mm jacky slouží pro spínání sestavy, dvoupolohová šoupátko pak přepínají mezi zmíněnými vstupy a druhé vypíná automatické ekologické vypnutí přístroje.
Přes 52 kilogramů vážící přístroj je skutečně impozantní - s šířkou 44,45 cm se ještě vejde do běžných hodnot, ale výška 23,97 cm a hloubka 57,2 cm patří k opravdu nadstandardním.
Protože MC462 navazuje na obdobně mocný konec MC452, je jasné, že jde stále o dvoukanálový koncový stupeň na bázi tranzistorů, které svůj výkon přenáší naplno díky firemní technologii Autoformer (což jsou vlastně prostě výstupní transformátory) do libovolné zátěže. A že 450 Wattů na kanál už je nějaký výkon.
Oproti minulé generaci má zesilovač o 50% větší kapacitu filtračních kondenzátorů a o 66% větší dynamickou rezervu - konkrétně 3 dB. Obvody jsou navrženy podle standardu Quad Balanced, tedy jsou plně symetrické.
Jak už bylo řečeno, koncový stupeň dodává na kanál mocných 450 Wattů bez ohledu na připojené reprosoustavy, odstup signálu a šumu je pěkných 122 dB a celkové harmonické zkreslení nepřesahuje hodnotu 0,005% (oboje je ale blíže neupřesněno). Tlumící faktor je překvapivě nízkých 40.
Koncový stupeň McIntosh MC462 jsme poslouchali v akustiky i technicky pečlivě vybavené místnosti dovozce, kde byl zdrojem signálu McIntosh MCD600, přepínání vstupů a regulaci hlasitosti zajišťoval McIntosh C52 a čisté napájení McIntosh MPC1500. Poslouchali jsme přes Bowers&Wilkins 800 D3 a ke srovnání měli McIntosh MC1.25KW nebo McIntosh MC452. Zapojeno bylo kabely InAkustik z nejvyšších modelových řad. V daném prostoru jsme nicméně poslouchali i bezpočet dalších komponentů.
Pokud jste někdy slyšeli velký koncový zesilovač McIntosh, víte dobře, co máte čekat - nápadnost, energičnost a sílu, která dobře koresponduje s odvážným vzhledem. Už tak mocnou linku basy v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) protlačil zesilovač pěkně pevně, s pocitem více než solidního drajvu a hlavně kontroly. Tóny jsou pevné, důsledné, pevně vystavěné a i velké měniče 800 D3 drží fazonu. Není to žádná okrasná prezentace, žádné audiofilské utažení, ale mocný, přímý, tuhý a pulsující bas, který sebevědomě odděluje jednotlivé noty, vystihuje jednotlivé polohy a ve své napnutosti budí dojem dramatu, kde z každého okamžiku dýchá nadbytek výkonu.
Ráznost a pevnost provází i střední pásmo - trochu řízná "Sweet Gerorgia Brown" od The Singers Unlimited ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) měla nekompromisně vykreslené hrany a limity, je to až trochu břitký zvuk, nicméně ne nepohodlně agresivní. Pevnost, čistota a konkrétnost jsou ale každopádně i zde obdivuhodné a s B&W cvičí vlastně pro ně poddimenzovaný koncový stupeň příkladně. Transparentnost je velmi dobrá, celý zvuk je precizně zaostřený, přítomný - oproti minulé generaci nicméně jako kdyby získal přeci jen na uvolněnosti, nebo spíše na nadhledu. Hlasy mají rozhodně až koncertní šmrnc.
Ona určitá přímost nicméně neznamená, že by třeba jadrný vibrafon v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) překročil meze dobrého vychování a zněl agresivně. Kovový tón nástroje byl nicméně velmi jasný a až krystalicky čistý, je tu cítit brilantní pevnost a přitom to není suchá technicistnost (ale upřímně ani audiofilská delikátnost). Přednes nicméně nepostrádá harmonii, která vedle výtečné detailnosti, svižnosti a jasnosti vnáší do zvuku takový ten příjemný nadhled.
Pokud jde o dynamiku, ani na velkých a náročných reprosoustavách, ve velké místnosti a při pěkně nahlas šlapající elektronické "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes" | 2008 | Pschent | WAG 384) nebylo cítit, že by se MC462 nějak sesypával. Pořád, pořád a pořád je tu rezerva, je tu ten pocit naddimenzovanosti a dostatečné pevnosti, takže autoritativní zvuk prostě suverénně pumpuje energii do prostoru kolem vás. Razance a podlahou otřásající dynamika jsou skvělými průvodci v širokém spektru hudebních nahrávek - pravda, třeba MC1.25KW mají ještě podstatně větší autoritu a hlavně jí pojí s výrazně větším nadhledem a uvolněností, ale na svou třídu je MC462 co do dynamiky velmi sebevědomým strojem.
Přednes MC462 se rozhodně neupejpá, naopak se velmi, velmi sebevědomě prosazuje - zprvu nenápadnou a nakonec divokou "Feeling yourself disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) uřídil přesvědčivě, agilně. Máte pocit, že vám zesilovač hudbu předestírá, na druhou stranu netlačí tolik na pilu jako minulá generace a přesto se zdá být dominantnějším. Skálopevná reprodukce s velmi, velmi solidní transparentností navíc pocitově netlačí na jednotlivé detaily, není to takový ten stroze technický, řízný zvuk, není to zdůrazňování jednotlivostí, ale jako kdyby se McIntosh rozhodl přitlačit na vše a v každém okamžiku. Je to opět tak trochu jako na koncertě.
Nebojácně veliký je i prostor hudební scény v "Ruby, My Dear" ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899), kde mají nástroje Thelonia Monka a Johna Coltranea dost místa, jako kdyby měly až lehce nadživotní proporce a je to už high-end té úrovně, kdy je vám přesvědčivě naservírována také hloubka scény, takže vnímáte zvuk skutečně plasticky, s precizním ohraničením, díky kterému tím více vynikne i volný prostor a vzduch.
U hraničně ostrých nahrávek, mezi než definitivně patří i "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca), se vcelku nekompromisně ukáže právě ona hrana, nicméně v žádné chvíli se zvuk nepřehoupl přes ni, je to příjemnější zvuk, než byl dříve. Nejpůsobivější je nicméně způsob, kterým MC462 zvuk rozhýbá, jak všechno šlape - hudba má sílu, rytmus, puls, drajv a přes vší syrovost nahrávky to není odrazující nebo unavující charakteristika, takže si můžete užívat takový malý domácí koncert.
Pokud je něco pro McIntosh charakteristické, tak je to velký koncový stupeň, který má nejen okaté pozlátko na povrchu, ale také cit pro koncertně živou, dynamickou a pevně sebevědomou reprodukci. MC462 nabízí až přebytek výkonu, sebejistý, pevný a autoritativní zvuk, který rozsvítí úplně jakoukoliv nahrávku. Navíc můžete tlačit na zesilovač jak chcete co do komplexnosti nahrávek nebo hlasitosti a přesto tu zůstává zřetelná rezerva a nadhled. A navíc to všechno najdete v zesilovači, který je mocný fyzicky i zvukově a jeho výrobce si za to - v kontextu dnešních raketově stoupajících cen high-endové audio techniky - neříká vlastně vůbec nepřiměřené peníze.
Kč 279 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/2219-mcintosh-mc462#sigProId74cbad5745
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vlastně nepřemrštěná cena v dnešním kontextu
+ bytelné zpracování
+ energický a razantní zvuk
+ pocit vynikající pevnosti a autority
+ dynamika
ZÁPORY
- v některých kombinacích byste patrně chtěl více audiofilské rafinovanosti
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz