Pokud si chcete pořádně počíst o historii značky Musical Fidelity, doporučujeme důkladně projít web českého dovozce – jen málokterý si se „svou" značkou dal tolik práce. Dozvíte se tak o úctyhodné třicetileté historii, podíváte se na dobře zpracovanou časovou osu zásadních přístrojů (a že to je osa poměrně dlouhá), které dokonce občas pomáhaly definovat standardy a přinášet inovativní myšlenky do oboru – třeba v roce 1987 se objevil Digilog, jeden z prvních „vážně míněných" digitálně-analogových převodníků.
Již v poněkud konzervativnějším duchu pokračuje produkce i dnes, byť Musical Fidelity nezanedbává ani milovníky nového segmentu „počítačového audia". Úplně na vrcholu produkčního katalogu však najdeme ortodoxní dvoukanálové komponenty, ať už se jedná o končící referenční sérii AMS, nebo o schůdek níže položenou řadu M8, která dnes přebírá referenční pozici. Byť slovo „řada" je možná poněkud nadnesené – M8 je totiž vlastně jen jeden jediný dělený zesilovač, složený z předzesilovače M8 PRE a monofonních koncových zesilovačů M8 700m (o těch si povíme v samostatné recenzi), případně dual-mono koncového stupně M8 500s. Všechny navíc i přes svou nemalou cenovku působí v dnešním trendu do stále nesmyslnějších cenových výšin ustřelujících vlajkových modelů jako vcelku rozumné.
Malou poznámku si zaslouží i to, že hovořit o uzavřených sériích se v případně Musical Fidelity tak úplně nedá. I řada M1 totiž nabízí i solitérní produkty typu sluchátkového či přenoskového (před)zesilovače, které dobře sedí třeba i do osmičkové úrovně. Není neobvyklé, že se dokonce produkty díky vizuální blízkosti kombinují napříč výrobními řadami.
Pýchou této série jsou určitě monobloky, pyšnící se hodně plnokrevným výkonem 700 Wattů / 8 Ohm, respektive 1 300 Wattů / 4 Ohmy. Taková čísla dělají prostě dojem sama o sobě, ale znalí věci často mezi řečí skloňují hlavně důležitost předzesilovače – hlavně s tím, že signál na nízké úrovni je náchylnější reflektovat chyby nedokonalého zpracování. I proto se při bližším zkoumání zdá, že právě předzesilovači M8 PRE byla věnována maximální péče, používající ověřené koncepty.
Zvenku je Musical Fidelity M8 PRE ztělesněním britského konzervativizmu a jednoduše střižené praktičnosti. Černé tělo z masivního kovu s téměř neprůstřelným čelním panelem (to kvůli jeho tloušťce). Robustnost (i když podstatnou část mají na svědomí transformátory) potvrzuje i váha 17 kg při rozměrech 44 x16,2 x 40 cm (š x v x h), takže si připravte pořádný rack. Předzesilovač se při provozu také pěkně prohřívá, celé tělo ale i bez žeber odvádí teplo na jedničku.
Zepředu černému tělu dominuje vskutku obrovský centrálně uložený regulátor hlasitosti (kroky jsou po 0,5 dB) s velmi příjemným chodem, nad ním najdeme velmi decentní displej, zobrazující ultra-kontrastní a přitom příjemnou červenou barvou aktuální úroveň. Poblíž spodní hrany pak najdeme celkem 10 tlačítek, 9 slouží k volbě vstupně-výstupních možností a 1 pro spínání předzesilovače. Jsou maximálně droboučká, aby nepřekážela celkovému vzhledu a milovníci robustních „cvakátek" si tu na své nepřijdou. Decentnost je vlastní veškerým prvkům designu, dokonce i v typické „hifi modré" vyvedené stavové LED jsou umírněné a neagresivní.
Zadní strana je téměř úplně vyplněna prvotřídními konektory – je tu celkem pět párů nesymetrických RCA vstupů, jeden extra pár určený vstupu přenoskového předzesilovače (na výběr je i typ přenosky - MM a MC) a jeden pár pro linkový výstup – poslední pozice totiž patří páskové smyčce. Jeden ze vstupů lze také přepnout do režimu domácího kina, kdy signál putuje přímo do koncových stupňů a přemosťuje regulaci hlasitosti. Dva vstupy jsou k dispozici také v provedení XLR konektorů pro možnost využití symetrické konstrukce – i jeden z těchto vstupů může sloužit pro domácí kino. Výstupní signál pak paralelně prochází jak přes single ended RCA konektory, tak přes plně symetrické XLR výstupy. Jsou tu ještě dva nenápadné 3,5 mm jacky, určené pro průchod spínacího napětí při integraci do systémů domácí automatizace.
Vnitřní uspořádání je zcela klasické, ale zato se drží těch nejlepších postupů a nebojí se vsadit na konzervativní kvality. Základem je plně symetrické provedení, od vstupu signálu až po jeho výstup. Srdcem systému je zdvojená napájecí sekce, jejímž centrem je toroidní transformátor o kapacitě 350 VA. Použití kvalitních součástek ústí v neméně kvalitní parametry – celkové harmonické zkreslení je menší, než 0,005%, ještě o jednu tisícinu procenta můžeme ubrat u plně symetrické signálové cesty. Odstup signálu a šumu činí velmi pěkných 118 dB a více. Předzesilovač je také velmi rychlý – s tolerancí +0 / - 1 dB pracuje v rozsahu 5 – 100 000 Hz.
Jasnou volbou partnerů M8 PRE se staly koncové zesilovač M8 700m, k dispozici jsme měli také integrovaný zesilovač soulution 530 a SACD přehrávač 540, integrovaný zesilovač Burmester 101 a CD přehrávač 102, stejně jako integrovaný zesilovač Naim Nait XS a CD přehrávač Naim CD5si. Kabeláž reprezentoval Nordost Tyr 2 v podobě signálového i reproduktorového kabelu (na zápůjčku od Naim Studio), dále pak napájecí dráty Nordost Valhalla a RCA interconnecty Studio Connections Abbey Road Reference Plus. Symetrické kabely dodal ještě Vincent, RCA pak Eagle Cable, QUAD, KrautWire a reproduktorové zastupoval Naim NAC A5 a ProAc Response Signature Black. Hudba hrála primárně z Vivid Audio GIYA G3 a Harbeth Monitor 30, k dispozici ale byly ještě reprosoustavy Bowers&Wilkins CM10, Klipsch Palladium P-17B, Quadral Ascent 90 LE, Pioneer S-CN301-LR a Xavian Bonbonus.
V prvé řadě nutno říci, že Musical Fidelity M8 PRE by vždy a za všech okolností měl řídit své firemní souputníky M8 700m. V této konfiguraci působí zvukové podání nejpříjemněji, nejkomplexněji. Veleznámá „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" | MFSL | UDCD 517) tak stojí na mohutných, měřítkem větších a mírně měkčích, neútočných basových tónech, naplněných spoustou energie. M8 PRE reprodukci učeše a zklidní, signál je jemný jako pohlazení a plnokrevný jako slovanské děvče. Baskytara a bicí tu mají výjimečný dar plynulosti, jako kdyby hudba skutečně protékala vaším prostorem.
Svou charakteristikou se M8 PRE trochu podobá high endovým lampovým konstrukcím – například velmi pěkným přednesem středního pásma, obzvláště pak vokálních částí skladeb. Hlasy mnišského sboru benediktýnů ze Santo Domingo de Silos ve skladbě „Puer natus in Bethlehem" na jejich nahrávce „Chant" (1994 | MFSL | UDCD 725) jsou úžasně jisté, plné vnitřního života a autentičnosti. Rozlišení vokálů jde do hloubky, detailů je vskutku dost, byť je nutno říci, že M8 PRE přeci jen do zvukové stopy přidává trochu vřelosti a objemu navíc; měkké, analogové vřelé a příjemné ladění podtrhuje emoce v hudbě, byť celková transparentnost vás na druhou stranu na záda nepoloží. Ne snad, že by reprodukce nebyla čistá, to je, je v ní jen cítit jakási „masitost".
Hodně uvolněný, „velký" projev Musical Fidelity M8 PRE na jednu stranu výjimečně dobře pomáhá reprodukovat velikost nástrojů, jejich realistické proporce a také jejich pozici na zvukové scéně, na druhou přeci jen maličko (ale naštěstí opravdu jen maličko) obrušuje hrany tónů. Saxofon v „If I could sing your blues" Sary K. z disku „Play on words" (FLAC | 16 / 44,1 přes soulution 540) zní zřetelně kovovým témbrem, jeho tóny jsou opět plné síly a důrazu, byť měkčí a klidnější ladění M8 PRE mu nedopřává ten úplně dotažený naléhavý esprit. Ale vůbec to nevadí, protože laskavá samozřejmost hry předzesilovače Musical Fidelity vás obklopí hudbou a jejími něžnými barvami, že až zapomenete na reprodukci, naléhavost nenaléhavost.
Velký, objemný zvuk v podání M8 PRE neznamená ztrátu subtilních informací. Cinkot činelů v „Telegraph Road" z „Love over gold" (1996 | Vertigo | 800 088-2) Dire Straits tak je krásně rozlišený, tóny znělé a výborně kontrolované. Ani v nádechu něhy se nerozpadají jisté, pevné a uvěřitelně energické, přesně dávkované údery do blan bicí sestavy. Co je opět třeba vyzdvihnout, to je pocit plynulosti, skvělého načasování hudby a z toho plynoucího rockového drajvu.
Sebejistota a kontrola signálu zůstává patrná i s další přikořeněním žánru. Metaloví L.A. Guns v „City of Angels" („Waking the dead" | 2002 | Spitfire | SPT-15192) jsou jednoduše nářez a jízda. Sytý, mocný, pevný zvuk M8 PRE trochu uklidňuje a organizuje, takže subjektivně působí o maličko pomaleji, ale zato velmi muzikálně. A také soustředěně a spojitě – necpe vám pod nos mikrodetaily, abyste měli pocit, že máte dokonale holografickou reprodukci, naopak se vám snaží nabídnout dokonale „normální" hudbu napříč žánry i hlasitostí. Právě tam leží jeden z nejvýznačnějších talentů tohoto předzesilovače – velmi lineární regulace hlasitosti vám umožní najít si přesně tu správnou úroveň hlasitosti a již od velmi tichých poloh si drží svůj charakter, tedy žádné postupné otevírání.
Ani náhlá a velká změna reprodukovaného signálu předzesilovač nerozhází, jeho dynamické schopnosti jsou velmi solidní. Čajkovského 6. symfonie v podání Chicagského symfonického orchestru v čele s Georgem Soltim (2012 | Decca | 478 4603) je toho zářným příkladem. Ani větší orchestr nepodléhá rozpadu, abychom tak řekli, nástroje jsou precizně, jasně rozložené po ploše, veškeré tóny jsou perfektně integrovány do organického, přirozeného a hlavně přehledného celku. Frekvenční pásmo je vyvážené, stejný prostor dostávají všechny segmenty a tonálně působí reprodukce věrně, snad jen o trochu sytějším dojmem. Musical Fidelity M8 PRE není zástupcem moderního trendu až klinické čistoty a dokonalosti, ctí spíš muzikální hodnoty. Cítíte, že předzesilovač není nekompromisním direktorem, ale uvolněným vypravěčem s nadhledem, který vám přesto stihne říct vše, jen k tomu nepotřebuje tolik autority a nekompromisnosti.
Měkčí, neútočné basy provázely také záměrně zvukařem přebujelý kopák v „My Mini and Me" od Gwyneth Herbert („Clangers and Mash" | 2010 | Naim Edge | naimcd137). Ani tak se neroztékal, jeho ohraničení bylo přirozeně konkrétní, prokreslení je opět zřetelné od nízkých poslechových úrovní. Vokál zpěvačky je živý, tlesknutí dlaní má razanci a energii, není to ztěžka identifikovatelný zvuk; přesně podat právě tak obyčejnou věc jako je tlesknutí vůbec není samozřejmé. M8 PRE to ale přesvědčivě zvládá, přesně jak se na přístroj této cenové třídy sluší a patří.
Budeme čestní, kvalita přednesu Musical Fidelity M8 PRE nás překvapila. Po zkušenostech s jedním ze základních firemních modelů, který nám v daném místě, čase a sestavě jednoduše nesedl, nás přirozená, uvolněná a objemná muzikálnost tohoto předzesilovače, obzvláště patrná v kombinaci s monumentálními firemními monobloky, jednoduše okouzlila. Předzesilovač obstál i v enormně prestižní konkurenci, byť třeba oproti soulution 530 je jasná jeho zvuková stopa – nenabízí vrcholnou transparentnost, spíše velký, probarvený, až „hmotný" zvuk se spoustou fluidní energie. Není ani z těch, kteří vás ohromují, spíše se drží lehce zpátky, nechává promlouvat samotnou hudbu a kvalitu nahrávky, kolem které obemkne svou něžnost a pošle dál, takže ať už posloucháte, co chcete, v podstatě v jakékoliv kvalitě, všechno je dobré, často až excelentní. M8 PRE je krásný, staromilský (v tom nejlepším slova smyslu – poctivý, jednoduchý a živý) předzesilovač s příjemným přednesem, bohatou výbavou a hlavně velmi příjemnou, přesnou a plynulou regulací hlasitosti, což je základ úspěchu každého pre-ampu. Navíc tvoří M8 PRE skutečně výborný komplet s monobloky M8 700m.
Kč 123 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ starosvětsky robustní zpracování
+ velmi příjemné, plynulé a jemné regulování hlasitosti
+ až přebytek vstupně-výstupní výbavy
+ barevný, muzikální a hladký zvuk
ZÁPORY
- snad maximálně lehce „příjemnější" zabarvení
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz
Pozn.: Od roku 2015 je dovozcem firma Altei - http://www.altei.cz/wp-musicalfidelity/