I když to tak podle rozsahu produkce, košatosti historie a známosti ve světě nemusí vypadat, japonský Rotel je dodnes rodinnou firmou – tedy rodinnou ne v tom smyslu, že by pouze členové rodiny stáli za vývojem a výrobou produktů, ale od založení přes více než 60 lety stojí rodina Tachikawa v čele společnosti a určuje její směřování a tedy v konečném důsledku i zvukový styl Rotel. To tak trochu znamená, že „mají prsty“ i v nejnovější generaci přístrojů s přídomkem MKII na konci.
Verze MKII staví na nijak dramatických úpravách techniky, které ale (soudě tedy alespoň dle našich dosavadních zkušeností) celkem výrazně proměňují jednotlivé modely – a to k lepšímu. Druhé generace se tak dočkal i RA-1592, „větší z velkých“ (druhý je RA-1572MKII) integrovaných zesilovačů v nabídce.
Jde o klasický Rotel s čistým a poměrně technicky pojatým čelním panelem – RA-1592MKII možná nepůsobí úplně supermoderně (na to má Rotel řadu MICHI), už proto, že drží linky navržené před nějakými šesti sedmi lety pro původní generaci. Industriální účelnost bez serepetiček je ovšem pěkná – je tu malý, ale informativní displej uprostřed, pod ním zase najdete dvanáct tlačítek pro praktický přístup ke všem vstupům. Po pravé straně je modře obkroužený ovladač hlasitosti s jednoduchým chodem, pod ním je další čtveřice tlačítek pro nastavení. Po straně levé je spínací tlačítko (opět s modrou svatozáří), doplňkový 3,5 mm výstup na sluchátka a praktický USB vstup, omezený ale pouze na zařízení Apple. Vedle jsou ještě dvě malá tlačítka – přepínají mezi sadou A a B od reproduktorových terminálů.
Zahnete-li pohledem po lesklých bočnicích čelního panelu, uvidíte kryt s bohatými chladícími otvory a dojdete na zadní panel, doslova posetý různorodými konektory. Největší jsou rozhodně reproterminály, uspořádané v jedné horizontální linii u spodního okraje přístroje. Prostřední „patro“ je vyhrazeno analogové konektivitě – třem cinchovým a jednomu XLR vstupu, phono vstupu pro gramofony a dvojici výstupů, sestávajících z jednoho klasického stereo pre-outu a dvou monofonních subwooferových výstupů. V horní linii je pak konektivita digitální – tři optiky a tři koaxy dovršují skutečně mocný rozsah vstupů a výstupů a to nemluvíme o přítomném Bluetooth a USB typu B. Škoda, že osazený ethernetový konektor je pro praktické věci jako je aktualizace a ovládání a nepodporuje streaming.
RA-1592MKII má také širokou „chytrou“ konektivitu – řízení je možné přes RS232 rozhraní, Rotel Link (vstup a výstup, přes něž si přístroje Rotel umí vyměňovat ovládací pokyny) a tři malé jacky. Jeden slouží pro externí čidlo dálkového ovládání, dva pro spouštění externích komponentů přes standardní 12V napětí.
A co se skrývá uvnitř bezmála osmnáctikilového macíka s šířkou 43,1 cm, výškou 14,4 cm a hloubkou 42,5 cm? V centru je mocný toroidní transformátor; Rotel je pyšný, že si své transformátory navrhuje a vyrábí sám. Výkonové prvky jsou rozsazeny u krajů šasi na pěkně dimenzovaných chladících profilech, vše ostatní je pak na dvou patrech desek plošných spojů.
Tranzistory v kombinaci s čtveřicí filtračních fóliových kondenzátorů s vysokou kapacitou zajišťují dodávku trvalého výkonu 200 Wattů na kanál do 8 ohm ve třídě A/B. Je vidět, že zesilovač je koncipován jako malá „elektrárna“.
Digitální rozhraní staví na čipu Texas Instruments, který pracuje s vnitřním rozlišením 32 bit / 384 kHz, díky kterému má přístroj mimo jiné certifikaci Roon Tested nebo zvládá mimo klasického PCM i MQA kódování.
Rotel je znám tím, že udává u svých přístrojů (jako jeden z nemnoha v dnešní době) opravdu mnoho a mnoho technických parametrů. Za zmínku stojí činitel tlumení 600, intermodulační zkreslení pod 0,03% (60 – 7 000 Hz), celkové harmonické zkreslení pod 0,018% a nebo třeba odstup signálu a šumu přes 100 dB na analogových i digitálních vstupech.
Rotel RA-1592MKII jsme poslouchali v rámci hlavní redakční sestavy, tj. ve spolupráci s OPPO UDP-205 a Métronome DSC1 na Xavian Quarta Evoluzione přes filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P, kdy jsme pro srovnání měli Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR. Propojeno bylo kabely Nordost Heimdall 2, u zdroje signálu a předzesilovače Nordost Valhalla 2. O dalších součástech sestavy se můžete dočíst v pravém sloupci -->.
Rozmáchlý zvuk basy v „The Mooche“ od Dukea Ellingtona („The HMV Classics Collection“ | 1999 | HMV | 5 73483 2) Rotel značně utáhl, zkrotil a zahrál s pevností a autoritou. Zesilovač to určitě nijak nepřehání s objemem, je to spíše audiofilský, maličko sušší bas, ovšem zase pěkně texturovaný, rozmanitý. RA-1592MKII má autoritu, zvládá předat to napětí ve strunách i sílu tónu a byť nemáte pocit, že by roztřepal podlahu, bude se vám líbit, jak snadno a pevně se spustí až k nejhlubším polohám.
Velkou sebejistotu a čistotu ukázal Rotel také ve středním pásmu, kde dokázal už pěkně precizně oddělit jednotlivé vokálisty z King’s Singers v Morleyho „Now is the month of maying“ („The HMV Classics Collection“ | 1999 | HMV | 5 73483 2). I tady je cítit, že zvuk je velmi neutrální až místy trochu sušší, ne ovšem naštěstí studeně technicistní. RA-1592MKII má přednes kompaktní, drží linii a výtečně propracovává jednotlivé vokály až k drobným nuancím, takže máte pocit velmi dobré čitelnosti a čistoty.
Přímý a jasný zvuk činelů v „Blowin‘ Free“ od Wishbone Ash („Argus“ | 1991 | MCA | MCAD 10234) v podání RA-1592MKII zůstal precizně neutrální, ale nebyl odtažitý – zesilovač nezdůrazňuje žádnou velkou jiskřivost, nesnaží se podtrhnout znělost, prostě nechává nahrávku projít takovou, jaká je. Objemově pak výšky vůbec netrčí ani nechybí, celá reprodukce obecně je vyrovnaná.
Energeticky košatou a šťavnatou verzi Händelovy „Suite for keyboard Vol. 2, No. 4 in D minor, HWV 437: Variation No. 2“ v podání Jacques Loussier Trio („Baroque Favorites“ | 2001 | Telarc | 0089408351624) zesilovač podal s důrazem a silou, která odpovídá jeho váhové třídě, máte pocit, že reprodukce je hodně autoritativní, napjatá a sebevědomá klidným způsobem. Ducavý a bublavý bas je lehce zkrocený, spíš faktický než emotivní. Přesnost a intenzita jsou ale výtečné.
Ruku v ruce s tím jde pak samozřejmě i pocit dobrého rozlišení - RA-1592MKII je urovnaný, čistý, klidný a přímočarý, takže odhalí vaši nahrávku čistým a konkrétním způsobem, vlastně až tak nějak jednoduše, lehce sušeji. Kompaktní zvuk je dobře čitelný a ani Rossiniho „Finaletto: Di si felice innesto“ z „Il barbiere di Siviglia“ (Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | 1995 | Philips | 446 448 2) nesklouzává k chaosu nebo nečitelnosti. Je to usazené, konkrétní a jednoznačně dobře prokreslená, byť to díky neutrálnímu podání není nijak okatě prezentováno.
Ukotvený je zvuk dobře i z pohledu podání prostoru – orchestr v Mussorgského „Noci na Lysé hoře“ (Moscow Radio & TV Symphony Orchestra | „Classical Sampler“ | 1987 | MFSL | UDCD 502) je dobře rozložený v pravolevé i předozadní ose, působí tak nějak přirozeně a nekomplikovaně. Lokalizace jednotlivých zvuků je dobrá, klidná, RA-1592MKII je konkrétní a už dostatečně samozřejmý, ničím na sebe nepřitahuje pozornost.
RA-1592MKII pak emotivní „Christmas Day“ od Robina Gibba („Titanic Requiem“ | 2012 | Rhino | 2564661065) pojal spíše trochu jako nákres technické podoby nahrávky, ovšem zvuk byl jasný, konkrétní a snadno přehledný. Není to líbivý nebo muzikální zvuk, jaký má kupříkladu A14MKII ze stejné generace, ale je velmi autentický a tím vlastně nechává vyniknout hudbu jako takovou – konkrétně tato byla ještě k tomu posazená zajímavě vzdušným způsobem do prostoru mezi reprosoustavami.
Velký zesilovač RA-1592MKII od Rotel zůstává i v druhé generaci tím univerzálně pojatým přístrojem se širokou analogovou i digitální konektivitou, kde je snad jen škoda toho, že Rotel nevyužil proces inovace k tomu, aby ethernetový port otevřel streamingu. Jinak ale zůstal zachován ten přesný, čistý a pevný, silný zvuk s autoritativní kontrolou. Pokud chcete své nahrávky slyšet s vysokou dávkou autenticity, nepřibarvené, přesně konturované a zřetelné, je RA-1592MKII velmi zajímavou možností, protože sám na sebe pozornost téměř nepoutá.
Kč 69 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/3689-rotel-ra-1592mkii#sigProId23523ce87d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ neutrálnost a čistota
+ pevný a konkrétní zvuk
+ velmi pěkná kontrola
+ široká konektivita
ZÁPORY
- ethernetový port mohl být otevřený streamování
- jsou chvíle, kdy zní přeci jen trochu sušeji
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz