Značka Advance Acoustic z jihozápadní Francie je jistě známa všem, kteří hledají solidní hi-fi za akceptovatelné ceny. Firma má poměrně široký výrobní katalog, kde se produkty nejnovější generace označují počátečním písmenem "X". Pokud za něj přidáte ještě malé "i", dojdete k integrovaným zesilovačům. Doposud byly dostupné jen nižší modely, aktuálně nabídku rozšířily Xi-120 ze střední třídy a do high-endu zasahující obří Xi-1000.
Model Advance Acoustic Xi-120 svou estetikou jasně odkazuje na firemní hodnoty, vizuálně oddělený průhledný čelní panel, jehož estetice dominují dva masivní "budíky" s modrým podsvícením, mezi kterými se nachází maličký displej s pouhými třemi znaky, kam se přesto výrobci podařilo vtěsnat vše důležité - tedy nastavenou poslechovou úroveň a aktivní reprosvorky.
U spodní hrany přístroje pak najdete ovládací prvky a indikační diody v jedné řadě, tedy klasické spínací tlačítko, desítku maličkých, ale svítivých diod, přerušených přesně uprostřed velkým knobem pro regulaci hlasitosti, probíhající elektronicky. To vše v pravé části doplňuje ještě velký sluchátkový jack.
Pravdou je, že Xi-120 není zrovna hvězdou průmyslového designu, vypadá jednoduše, některé prvky by snad mohly být lépe velikostně sladěny, nicméně relativně jednoduchý design a neefektní, ale kvalitní výrobní provedení umožňují výrobci udržet ceny při zemi.
Zadní strana je pak nahuštěná konektory. Napájecí zásuvka je vybavena kolébkovým vypínačem, celkem osm reproterminálů, rozdělených do sekce A a B, má příjemnou kvalitu a dost prostoru pro uchycení i velkých, "audiofilských" koncovek kabelů. Při pohledu na vstupní konektory je jasné, že Xi-120 "ustájí" zvuk z celé domácnosti. Je tu celkem osm analogových vstupů v podobě páru RCA konektorů (jeden z nich je věnován gramofonům, respektive MM přenoskám), cinchovou podobu najdete i u výstupního REC OUT, stejně jako u můstky propojených konektorů PRE OUT / AMP IN, které umožňují napojení dalšího koncového stupně, respektive využití Xi-120 pouze v roli koncového zesilovače.
Rozhodně zajímavá je digitální sekce - jsou zde dva USB konektory, jeden pro připojení přehrávačů typu iPod, druhý pro asynchronní připojení počítačů, byť kvůli absenci ovladačů je připojení pouze "low-res" 16 bit / 48 kHz. Dvojice koaxiálních a jeden optický digitální vstup pak poslouží třeba pro televizi či Blu-ray přehrávače.
Dvě dvoupolohová "šoupátka" umožňují nastavit provozní parametry zesilovače. Ten první zapíná a vypíná podsvícení měřáků, ten druhý je ale výrazně zajímavější. Za cenu obětování výstupního výkonu totiž výrazně zvedne klidový proud a udrží zesilovač v režimu třídy A.
Zesilovač má také vypínatelné tónové korekce, byť nejsou přímo přístupné přes ovládací prvky přímo na přístroji - musíte využít mačkání centrálního knobu a displeje s pár znaky, což není úplně komfortní.
Vnitřní konstrukce je na danou cenovou třídu zajímavě pojatá - základ napájení tvoří dvojice toroidních transformátorů a filtraci zajišťují kondenzátory s celkovou kapacitou 20 000 uF. Výstupní výkon má na starosti celkem čtyři páry komplementárních tranzistorů Toshiba. D/A převodník v zesilovači je osazen čipem Cirrus Logic CS8416 s maximálním rozlišením 24 bit / 192 kHz.
Zesilovač dává do zátěže 8 Ohm výkon 120 Wattů na kanál, v čisté třídě A do téže zátěže pak stále solidních 20 Wattů. Zesilovač pracuje ve frekvenčním pásmu 10 - 35 000 Hz, maximální harmonické zkreslení by nemělo překročit hranici 0,1% a odstup signálu a šumu nepoklesne pod 90 dB. To jsou parametry adekvátní cenové třídě.
Advance Acoustic Xi-120 jsme poslouchali s reprosoustavami Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ELAC FS 507 VX-JET, AQ Tango 85, Audiovector SR-3 Avantgarde Arreté nebo Fischer&Fischer SN/SL 170. Zdroji signálu byl Naim CD5si, Cambridge CXC, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo i Denon DNP-730AE, zatímco analogovou cestu tvořil VPI Scout Jr. a Naim Stageline. Porovnávali jsme s Naim Nait XS, Cambridge CXA80, Norma Revo IPA-70B či Block V250. Propojeno bylo kabely TelluriumQ Silver / Black a ZenSati Authentica.
Xi-120 dokázal dát kontrabasu v "The Beat Goes On" Patricie Barber velký objem, ale i slušnou váhu a houpavý charakter s měkkými broukavými tóny, které provázalo už i slušně naznačené, byť ne úplně konkrétní tělo nástroje. Je cítit poměrně velký rozdíl mezi pracovním režimem ve třídě A a A/B, ten první je bohatší, měkčí, ale zároveň sytější a hutnější, ten druhý zase umí do reprodukce vstříknout porci energie. Definice tónů však odpovídá třídě - je slušná, přesto Xi-120 hraje spíše na objem a pocit výrazného fundamentu, než na precizní artikulaci.
V Advance Acoustic vtělili do svého zesilovače slušný talent pro reprodukci středního pásma, hlas Cary Dillon v "The Parting Glass" z desky "Live at the Grand Opera House" byl mile čistý, hladký a hebký, nejjemnější nuance živé reprodukce zesilovač nechává hodně v pozadí, zato vokál jako takový už rozkvétá do hloubky a něhy, vše působí klidně, nepřehnaně, s lehkou dávkou poetiky. Víte sice, že jde o reprodukci, hlas už však není plochý bod a reprodukce je velmi tolerantní k výraznějším sykavkám, takže ani při vysoké hlasitosti není agresivní.
Nejvyšší pásmo je pak v režii Xi-120 maličko opatrnější, činely a vibrafon v "Misery" od Dave´s True Story sice určitě nezní utopeně, jejich jemnost, až lehká sametovost však určitě nehrozí popraskáním skleniček v poslechové místnosti. Činel je dobře rozlišený, už prostý pocitu písku sypaného na plech, přesto necítíte rozeznělou velkou kovovou plochu, ale tón vznikající a zářící z jediného bodu, kde se palička kovu dotkne. Vyznění je lehké, byť dozvuk spíše průměrný, průběh tónů je ale v kontextu třídy dobře čitelný, stejně jako je slušný kovový charakter nástroje jako takového. Ať otočíte hlasitost sebevíce doprava, neměl by Xi-120 mít tendenci vás otrávit ostrostí a agresivitou.
Když došlo na hodnocení dynamicky smyčců v Hayndově "Smyčcovém kvartetu v D, op. 76, č. 5" v podání Engegardkvartetten, mile nás překvapil vlastně docela rychlý, čistý a kontrolovaný zvuk, jakkoliv jím chvílemi prokvétala trocha tvrdosti. Kontrola rychlých smyčců je dobrá, nečekejte však, že by zesilovač měl nějaký extrémní důraz - spíše vsází na pěkný objem, zaplňující místnost a udržení pořádku, v rámci kategorie je prostě dynamika dobrá. Třeba i proto, že reprodukce už alespoň trochu dýchá a působí živě.
Na to, že Advance Acoustic Xi-120 není žádná analytická pila, nabídl v Burtonově "Like Minds" ze stejnojmenné desky velice dobrou čitelnost jednotlivých nástrojových linek i schopnost je od sebe dostatečně oddělit, aby reprodukce zůstala přehlednou. Ve své třídě hraje Xi-120 už velmi čistě, pocitově "bez deky" a i když v porovnání se skutečně high endovými stroji není tak plastický, zvuk má své zřetelné vrstvení. Pokud se chcete soustředit na jedinou nástrojovou linku, Xi-120 vám ji přímo nenaservíruje, musíte si ji trochu vylovit a soustředit se, ale už sama možnost to učinit značí dobré rozlišení.
Xi-120 umí pak za dané peníze velice pěkně rozložit zvukovou scénu v pravolevém, ale i předozadním směru, "Too Darn Hot" od Elly Fitzgerald se otevírala i do třetího rozměru, zpěvačka sama stále vepředu, kontrabas a bicí pak o několik kroků za ní. I když pravolevá šířka není úchvatně široká, je prostor pevný a zesilovač udržuje dobrý přehled, dokonce už i s trochou vzduchu mezi nástroji.
Pokud si pak pustíte energickou skladbu jako třeba "Los" z "Reise, Reise" od Rammstein, ucítíte dobrý impuls a slušnou vloženou energii, doprovázenou i trochou té náležité tvrdosti a přímosti, Xi-120 svým spíše jemnějším charakterem ale nedopustí, aby zvuk byl agresivní. Xi-120 má dost páry, aby hudbu skutečně pošťouchl, udržuje i dobré tempo a nechá vás si hudbu užít.
Advance Acoustic Xi-120 je dobrý příkladem rozumného poměru ceny a výkonu. Ve vlastně hezky zpracované krabici s jednoduchým pojetím se skrývá slušná výbava , možnost užít si intimní hudební atmosféru s reprodukcí v čisté třídě A (byť se hodí hlavně pro komorní akustické skladby), dost energie pro rockovou prezentaci a dost objemu a to pod dobrou kontrolou. Xi-120 je tak reprezentantem slušné střední třídy, kdy už cítíte jak zvuk oproti entry level modelům začíná rozkvétat v rozlišení, dynamice i prostorovém podání, ale ještě z vaší kapsy nevytáhne velkou část průměrného místního ročního platu. Xi-120 se osvědčí zejména tam, kde chcete energii a zaplnit s ní celý poslechový prostor a tam, kde chcete udržet čistotu, prostorovost přednesu a chcete si při tom užít i pohled na pěkně velké "budíky". Jinými slovy, Xi-120 vás vlastně v ničem (za dané peníze) nezklame, což je samo o sobě slušnou pochvalou.
Kč 34 375,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobrá výbava
+ rozumný poměr cena / výkon
+ za dané peníze čistý přednes
+ příjemná energie a objem zvuku
ZÁPORY
- zpracování a vzhled jsou spíše jednodušší
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz