Americká Emotiva si stihla za ne úplně dlouhou přítomnost na trhu vydobýt pověst výrobce solidní hi-fi techniky s přátelskými cenovkami. Možná je to i díky letitým zkušenostem jejích zaměstnanců z vývojových oddělení prestižních high-endových jmen, kde se jim ale znelíbil trend bezmála exponenciálního růstu cenovek a založili tedy společnost, která se soustřeďuje na dosažení dobré kvality za racionální cenovky pro široké spektrum spotřebitelů. Dnes nabídka Emotivy zahrnuje přehrávače, převodníky, integrované i dělené zesilovače a vůbec všechno, co umožňuje poskládat dvoukanálový i multikanálový systém.
Jedním z produktů, které mají nabízet obzvláště vysokou hodnotu za "normální" peníze je pak i TA-100 ze základní série BasX - v kompaktním šasi se funkce dvoukanálového předesilovače, D/A převodníku a tuneru s vestavěným koncovým stupněm (možná by podle evropských definic spíše stačilo říct, že jde o stereo receiver bez streamování).
TA-100 je přes všechen výčet funkcí kompaktním komponentem, zejména tedy díky své štíhlosti - jinak stojí dobře postavené kovové šasi na půdorysu cca 43 x 32 cm, do výšky ale dosahuje jen asi 6,5 cm. Přístroj je také poměrně lehká váha s hmotností necelých 7 kg.
Čelní panel má jasné rodinné geny produktů Emotiva, ať už jsou to vystouplé kraje, přímo vybízející k montáži rackových úchytů, nebo je to kulatý spínací čudlík, svítící sytou modří v zapnutém stavu a temnou žlutí ve standby režimu. Možná by se za typický dal označit také kruhový ovladač hlasitosti (respektive i nástroj pro pohyb v menu), obkroužený výraznou zářící linkou se stejným modrým tónem, jaký má spínací tlačítko. A vlastně i jaký mají znaky na nevelkém, ale přehledném displeji. Vpředu pak najdete už jen 3,5 mm jack sluchátkového výstupu a dvě tlačítka pro přepínání mezi vstupy.
Zadní panel je pak podstatně bohatší a výrobce využil poctivě téměř všechno dostupné místo - vpravo začíná plocha dvoupólovou zásuvkou s vypínačem, následují indikátory provozního napětí (které přístroj sám pozná a přizpůsobí se mu), poté jsou tu dva páry poměrně solidních reproduktorových výstupů a pak už jen vstupní a výstupní signálové konektory. Tedy oprava - jeden 3,5 mm jack je určený jako 12V spoušť pro externí komponenty.
Analogové spektrum konektorů zahrnuje dvojici linkových vstupů, doplňuje je jedna sada pro připojení gramofonu, kde šoupátkem volíte mezi MM a MC zesílením se standardní RIAA křivkou. Pak je tu bytelná šroubovací FM anténa a čtveřice konektorů digitálního rozhraní - vcelku standardní kombinaci koaxiálního, optického a USB konektoru doplňuje druhé USB, do nějž patří zasunout adaptér pro Bluetooth rozhraní. K tomu všemu disponuje TA-100 ještě jedním párem variabilních cinchových výstupů a dvěma výstupy na subwoofer (navzdory barevnému rozlišení, svádějícímu k rozdělení na pravý a levý kanál jde o sečtené mono signály).
Uvnitř se pak o dostatek energie stará poměrně robustní toroidní transformátor, deska plošných spojů zpracovávající signál je chladičem odstíněná od plně diskrétního výkonového stupně. Jde o klasický analogový zesilovač pracující ve třídě A/B. Digitální část je vybavena čipem AK1955 s podporou PCM signálu a rozlišením 24 bit / 192 kHz, protože ale USB nevyžaduje instalaci ovladačů, je jeho rozlišení limitováno na 24 / 96. FM tuner pak je ovládán plně digitálně a umí si zapamatovat až 50 předvoleb. Vlastní obvody a řešení dodávající dost proudu má i deska sluchátkového zesilovače, navíc si sluchátka uchovávají nastavení hlasitosti nezávislé na reproduktorových výstupech.
Zesilovač pak nabízí výkon 50 Wattů na kanál do 8 ohm (20 - 20 000 Hz / 8 ohm), hodnotu THD+N na seriózní úrovni 0,05% a odstup signálu a šumu vyšší než 85 dB při 1 Wattu. Sluchátkový modul umí nakrmit i 600 ohmová sluchátka a to 75 mW na kanál, 300 ohmovým dodá 114 mW a 33 ohmovým 90 mW. Celkově má Emotiva TA-100 vzhledem k ceně solidní a důvěryhodné parametry.
Všestranný zesilovač TA-100 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách - tedy s OPPO UDP-205 a Harbeth Monitor 30 místo Norma Revo IPA-140, s VPI Scout a Harbeth Monitor 30 místo Grandinote Shinai (a také místo Grandinote Celio), s KEF LS50 místo Teac NT-503, Emotiva XSP-1 a XPA-DR2 nebo také s Cambridge CXC a Fischer&Fischer SN-70 místo Cambridge CXA80. Výstup předzesilovače jsme pak zkoušeli ještě i s Acuoustic Energy AE-1. O používaných filtrech, kabelech a dalším příslušenství více viz pravý sloupec -->.
Na basových tónech v "By the rivers dark" Leonarda Cohena ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) bylo znát, že se TA-100 pohybuje ve vodách klasického dostupného hi-fi. Bas zní hlavně houpavě, tak akorát plně a s rozumnou kontrolou, byť to není o precizním, utaženém definování kontur a různorodých poloh. Na druhou stranu už tu a tam vnímáte citelnou snahu o zabručení, o demonstraci takové té basové váhy a hutnosti.
Ve své kategorii ve vysokém standardu nabídl zesilovač čitelnost a čistotu středního pásma, vokál Amber Rubarth v její "Full Moon in Paris" ("Burmester Selection Vol. 1" | 2017 | InAkustik | INAK 7804) byl možná podaný trochu střízlivěji, ale opět s už jistým pocitem těla (TA-100 prostě projevuje vkusnou snahu o plnost zvuku napříč pásmy). Přednes je nekonfliktní, bez ostrých sykavek a nějakých expresivních momentů, přesto ale skutečně v rámci dostupné hladiny nabízí solidní přehlednost a solidní pocit vydělení hlasu z hudební plochy.
I lehkému cinkotu činelů v "Shiny Stockings" Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble ("XLO Test and Burn-in CD" | 1999 | Reference Recordings | RX-1000) dal TA-100 slušnou porci prostoru a volnosti, zvuk byl neagresivní, hladký a slušně prokreslený, byť nijak analytický. Příjemnost je tu kladena nad nějaké dokonalé technické provedení. Ale detailů je množství odpovídající cenovce.
Nadprůměrnou snahou je pak TA-100 vybaven v oblasti dynamiky - snaží se respektovat a udržet i náročné špičky v "Percussion du Africa" (Dununba | "AUDIO Digital Masters III" | 2010 | STS Digital | 11-10). Zvuku nechybí živost, je spíše odvážnější a rozhodně to není takový ten unifikovaný zaměnitelný zvuk. Možná nemá makrodynamickou sílu nebo neumí tak úplně "prodýchat" mikrodynamické finesy, ale přesto máte pocit, že přes jistou měkkost má zvuk slušnou pevnost a slušnou výbušnost.
Jak už bylo řečeno, tak TA-100 není nijak analytickým komponentem, přesto bylo cítit, že sbor Cantus ex Corde se v nahrávce slovanského chóru na desce "The Absolute Sound Reference Vol. 2" (2016 | STS Digital | STS-6111152) skládá z poměrně velkého množství vokalistů, ale izolovat je na jednotlivce (pochopitelně) zesilovač nezvládne. Dalo by se říct, že je to zvuk dobrých standardů základního hi-fi, pocitově přehledný, slušně čistý, hlavně ale neútočný a celkově předestřený v solidní ploše, takže vlastně ani nemáte potřebu vyhledávat jemnější a jemnější nuance.
V rámci třídy nelze mít připomínky ani k podání prostoru "The Dance" Floriana Couteta ("Räumlichkeit und Transparenz" | 2015 | stereoplay). Možná to není kdovíjaký hologram s nezměrnou šířkou a hloubkou, ale je to nechaotický, v pravolevém směru s dobrou pevností usazený zvuk, v němž lze vnímat jednotlivé nástroje i jejich polohu.
Na energické a rytmické "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) bylo cítit, že TA-100 se nesnaží nijak za každou cenu prosazovat, že nabízí klidný zvuk a že přes jistou nenápadnost má hlavně slušnou dynamiku a od měkčeji podaných spodků až k hladkým výškám se drží kultivovanosti bez nějakého frustrujícího momentu.
Kompaktní všestranný zesilovač Emotiva TA-100 nabízí něco, co bychom mohli nazvat konzervativním hi-fi s moderním přídechem - tradiční je totiž jeho designové pojetí i zvuková charakteristika, která se snaží být spíše uhlazená a decentní než extrovertně efektní, tradiční je také výbava, okořeněná dnes už téměř povinnou paletou digitálních konektorů (ale i tam je třeba na USB díky absenci ovladačů znát, že nejsou koncipované pro digitální nadšence, ale naopak pro ty, kteří chtějí maximální uživatelskou jednoduchost). Už méně tradiční pak je to, že za velmi rozumnou cenu to všechno vlastně funguje na dobré úrovni, která vám za dané peníze udělá radost - je tu dokonce i slušné phono, pro konzervativního zákazníka pak možná dává smysl i přítomnost FM tuneru, jakkoliv dnešní doba by možná mohla stát také o streaming. Celkově ale TA-100 jako všestranné dostupné řešení v hi-fi kvalitě prostě funguje.
Kč 15 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2326-emotiva-basx-ta-100#sigProId1991a203d2
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2326-emotiva-basx-ta-100#sigProId975ea5ad6f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ univerzální soubor funkcí
+ přátelská cena
+ solidní standard zaplatitelného hi-fi ze zvukového pohledu
ZÁPORY
- místo FM rádi by doba možná mohla chtít streaming
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: WDQ | www.wdq.cz | www.avhifi.cz | www.emotiva.cz