Integrované zesilovače malé italské značky Audio Analogue na nás prozatím vždy hluboce zapůsobily - jejich talent nabídnout v reprodukci "život" a sílu, to vše navíc v nádherně zpracovaných šasi za nijak nesmyslné peníze, to vše tvoří hračky, s nimiž si my, jakožto velké hudbymilovné děti prostě toužíme hrát pořád a pořád dokola. Jestliže nás nadchl vrcholný integráček Maestro ze série Anniversary, jeho menší derivát Puccini v nás zanechal devět a půl desetiny jeho dojmu za citelně lepší cenu. A pak, pak nás tito Italové překvapili s novou řadou PureAA, v níž je na pohled další téměř identický stroj - opět integrovaný zesilovač AAcento (tedy "AAsto").
Estetika tohoto stroje jasně reflektuje nastavenou firemní linii - krása, čistota, jednoduchost, hodnotné zpracování a radost pohledět i osahat. Tlustý čelní panel z hliníku je stejně nádherně opracovaný a esteticky čistý jako u vyšších modelů, na zbytku těla se nicméně lehce ušetřilo. Nic, co by při pohledu jakkoliv vadilo, konstrukce je stále velice solidní a hodnotná.
14 kg vážící stroj patří k běžně velkým co do šířky 44,5 cm, je poněkud hlubší se svými 40 cm a poněkud tenčí s výškou pouhých 9,2 cm. Tak či tak, působí velmi příjemně. Může za to patrně i jednoduché čelo - v jeho přesném prostředku je otočný ovladač, který slouží jak k regulaci hlasitosti, tak krátkým stiskem k přepínání vstupů, tak při dlouhém stisku k zapnutí / vypnutí. Vertikální osu tohoto multifunkčního prvku kopíruje prolis tvaru "V" v panelu, nalevo od něj je řada maličkých bílých diodek označujících aktivní vstup (a oko přijímače povelů dálkového ovladače), vpravo jsou identické diodky, jen nahuštěnější a ukazující aktuální nastavenou úroveň hlasitosti. Úplně na kraji je 6,3 mm výstup na sluchátka.
Krásně vypracované jsou detaily jako vyfrézovaný název značky o modelu, stejně nádherné (byť velmi jednoduché) je dálkové ovládání z kusu hliníku.
Zezadu pak působí AAcento poněkud ordinérněji, ale ani tady není provedení špatné. V horní řadě jsou dva páry solidních reproterminálů, přímo uprostřed "o patro níž" si hoví trochu industriální XLR vstupy. V levé části najdete zemnící kolík a pod ním cinche phono vstupu, "zařezávající" v obou kanálech s dalšími třemi páry cinchových analogových vstupů. V pravé části vedle XLR jsou další dva páry cinchů - jeden patří regulovanému analogovému výstupu pre-out, druhý je typu "mono out" - třeba pro subwoofer. Napájecí zásuvka je naprosto klasická, vybavená neméně klasickým kolébkovým vypínačem.
Vnitřní obvodové řešení není symetrické, ale uspořádání je - jak je u firmy zvykem - velmi organizované. V levé části je mohutný 480W toroidní transformátor a napájecí zdroj se štědrou filtrační kapacitou, od signálových obvodů jej odděluje dvojitá hráz chladících profilů s tranzistory. Obvody na deskách plošných spojů jsou čisté a součástky co nejdál od sebe je to možné.
Obvodové řešení nevyužívá žádnou formu celkové zpětné vazby, regulace hlasitosti probíhá v digitální doméně bez operačních zesilovačů a vstupy volíte pomocí přepínání relátek. MM / MC phono předzesilovač má volitelný subsonický filtr, vestavěný sluchátkový zesilovač je celkem slušný, pracující ve třídě A.
V relativně přímočaré koncepci se ale skrývá víc, než se zdá - provozní parametry řídí mikroprocesor a i díky němu lze třeba hlasitosti nastavit až čtyři různé strmosti, případně nastavit vyvážení kanálů. I když je fakt, že tohle všechno by mohlo mít vlastní tlačítko - byť chápeme, že by to Italovo esteticky citlivé oko neuneslo.
Zesilovač dává ve třídě A/B solidních 100 Wattů na kanál do 8 ohm (200 W do 4 ohm a 300 W do 2 ohm - i tam je stále stabilní). Sluchátkový výstup umí plný 1 Watt do 32 ohm, což je velmi solidní porce. Pracovní frekvenční odezva obvodů je 0 - 100 000 Hz (0, -3 dB). Odstup signálu a šumu 100 dB je slušný. Psané technické parametry jsou vzhledem k třídě velmi solidní.
Audio Analogue AAcento jsem měli možnost poslouchat jak s Audio Analogue Fortissimo CD, tak s OPPO UDP-205 nebo Copland DAC 215 a třeba i VPI Scout s Grandinote Celio. Samozřejmě AAcento hrál také ve středu našich standardních sestav - o všech se dočtete v pravém sloupci -->. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Fischer&Fischer SN-70 nebo Xavian Premio a Xavian Perla.
Svým projevem na basech se AAcento velmi blíží "firemnímu" zvuku, tedy tomu jak hrají integrované modely Puccini Anniversary a Maestro Anniversary. Kontrabas Charlie Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) byl velmi hutný, krásně zařezával, aniž by reprodukce byla tvrdá nebo suchá. Naopak, je to bohatý, až nadýchaný tón s velkou váhou, který umí předat ten brnkavý dojem, snad až trochu zdůrazněně a pompézně. Hluboké tóny jsou mohutné, klidnější, trošku měkčí, ale plné síly. Je to takový ten barevný a příjemný bas.
Podobně i vokál Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl políbený hebkostí a podaný s až maličko zdůrazněnou barevností, jeho poddajnost však neskrývala třeba tvrději nahrané sykavky - cítíte, že tam něco není na 100%, ale to rušivé je natolik kultivované a poklidně posunuté do pozadí, že to netahá za uši a nekazí pozitivní dojem z hudby. AAcento neloví jednotlivé detaily, ale má takový ten příjemně dospělý, na nic si nehrající charakter - přirozený charakter.
Také jadrně sejmutý vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byl naprosto v klidu. I tady bylo cítit lehce vřelejší, hladivější vyznění, nicméně nástroj měl tu správnou kovovou znělost a jas. Ševel činelové linky byl, pravda, o krůček hlouběji v pozadí, než by mu ideálně slušelo, objemově mu také trochu těla scházelo, nicméně čitelnost byla dobrá a zesilovač stíhal v klidu oddělit jednotlivé údery.
AAcento po vzoru svých větších sourozenců nabízí zvuk veliký, energický a mohutný - v "Thieves and Poets" Johna McLaughlina ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) tak panoval pocit velice živé, dynamické reprodukce. Máte pocit, že zesilovač si s hudbou jen pohrává a že ho nijak netrápí ani vyšší hlasitosti (které vás ale díky svému charakteru nijak nenutí vyhledávat), stále zůstává jistota a schopnost držet signál pod kontrolou a to pěkně od podlahy.
Audio Analogue AAcento nepatří k těm strojům, které se hodí pro pitvání nahrávek - akcentuje zcela jasně jejich celistvost a pokud chcete hledat jednotlivosti, musíte se do toho jaksi nutit proti jeho uvolněnému charakteru. Nicméně to vůbec neznamená, že by tu nebyly detaily - třeba v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) snadno identifikujete, že jde o záznam živého vystoupení, ale máte "pocit"; přijít na to, že je to tím, že tu a tam zaslechnete ruch z publika nebo nějaké to vrznutí z pódia, to chvíli trvá. Detailů je tak solidní porce, ale jsou natolik propojené, že ucho vnímá velký celek bez "trčících" elementů.
Dobře zvládl zesilovač i podání prostoru Stingovy "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537). Nemáte pocit, že by se zvuk "vylil" z reprosoustav do holografického podání kolem vás, opět je tu ona uvolněná celistvost, ale vlastně necítíte, že by hudba vycházela z reprosoustav, vlastně snadno lokalizujete jednotlivé hráče a to nejen v pravolevém, ale i předozadním prostoru. Máte také zajímavý pocit propojenosti všeho dění, jako kdyby zesilovač zreprodukoval i "vzduch", tedy prostor kolem hráčů. Je to vlastně velmi "normální" podání...
Když začne hřímat RSO Berlin vedený v Lisztově "Mefistofelovi" ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) Eliahu Inbalem, ona síla, ona hutnost a autorita dávají orchestrálnímu zvuku dostatečnou působivost, je tu klid, nenucenost a uvolněnost. Vyšší modely "výroční" řady umí vdechnout ještě přeci jen trochu jiný rozměr, ale na zesilovač této cenové třídy je klasická hudba dospěle zvládnutá.
Audio Analogue AAcento je moc pěkný integrovaný zesilovač - moc pěkný svým exteriérem i tím, jak nakládá s hudbou. Je to solidní výkon po všech stránkách, je to schopnost udržet kontrolu a přece v každém okamžiku hrát nenuceně. Je to schopnost zábavné reprodukce, která vás nenutí otáčet pro intenzivnější zážitek volume doprava. AAcento je poctivý integrovaný zesilovač, který možná nehraje dokonale syrově autenticky, ale zato hraje s chutí, šťavnatostí a umí za to vzít pěkně od podlahy. Pokud tak preferujete hudebnost nad technickou brilancí (a že o hudbu by mělo jít "až v první řadě..."), pak AAcento nepostrádá muzikální šmrnc svých větších bratří a to v kompaktnějším a dostupnějším balení.
Kč 84 500,- (3 250 EUR - cena dle kurzu)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1538-audio-analogue-aacento#sigProIdc089e79397
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1538-audio-analogue-aacento#sigProId21a1a9fcf8
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kvalita výroby
+ italský šmrnc
+ solidní pevnost zvuku
+ plnost a muzikálnost
ZÁPORY
- nic podstatného pro tuto kategorii
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz