Britský výrobce REL je na trhu už nějaký ten pátek – konkrétně tři dekády, za které si firma prošla zajímavým vývojem. Jako signifikantní znak přijal REL technologii vysokonapěťového připojení, kdy doporučují signál přijímat přímo z reprosvorek na zesilovači nebo reprosoustavách namísto klasického signálového kabelu; jinak jde ale stále v podstatě o klasické subwoofery. Tu a tam se firma ale odhodlá k výrobě nějaké limitované edice – aktuálně je to model ze střední řady T v křiklavě červeném laku.
Model T/9i je na trhu už nějakou chvíli, aktuálně ale máte možnost pořídit si jeho RED Limited edici, která se neliší technologicky, zato vizuálně vystupuje z řady běžných černých, bílých nebo šedých kostek celkem výrazně. Už sám název poměrně jednoznačně prozrazuje, v čem je pointa, stejně jako všechny okolní fotografie. Výrobce odstín nazývá „italská červená“, který tamní výrobce automobilů barvu inspiroval, o tom asi není pochyb.
T/9i je vrcholem řady T/i, pořád ještě ale zůstává rozumně umístitelný díky šířce 33 cm, výšce 38,7 cm a hloubce 40,7 cm. Ani váha 18,7 kg není na subwoofer nijak drastická. T/9i je klasická kostka z MDF profilů, povrchové lakování má až luxusní atributy a kvalitu, jsou to pak drobné doprovodné detaily, které ještě dále podtrhují pocit dobré hodnoty. Pěkná je kovová plaketa na horní straně, stejně jako drobnost typu nožiček u uhlíkového vlákna. Zaujme i bytelná dřevěná mřížka, která se připojuje přes robustní trny, které jsou v ní ovšem tak trochu vachrlatě zašroubované – na druhou stranu mřížku buď mít nasazenou mít budete natrvalo nebo ne, časté namáhání tohoto mechanismu tak asi nehrozí.
Koncepce T/9i je jednoduchá – vpředu je veliký aktivní reproduktor s vlepenou prachovkou s firemním logem, vespod pak pasivní membrána. Elektronika a vstupy jsou na zadním panelu, kterému dominuje masivní žebrovaný chladič.
Subwoofer má konvenční napájecí zásuvku s kolébkovým vypínačem, nabízí pak celkem tři vstupy – v rámečku označeném jako „Theatre Reference“ najdete vysokonapěťový speakON, který na druhém konci zapojíte do svorek na zesilovači (tři drátky spojí oba kanály), najdete tu i cinch typu LFE. O kousek výš je klasický analogový cinch „Low Level“, určený pro běžné připojení z pre-out nebo sub výstupů.
Stejně tak tu jsou tři potenciometry, kterými můžete plynule nastavit hlasitost (zvlášť pro „Low Level“ a zvlášť pro LFE) a přechodovou frekvenci (kdekoliv od 30 do 120 Hz). Poslední zvláštností je „sériový“ konektor, který slouží pro připojení firemního systému Arrow, který zajišťuje bezdrátový přenos všude tam, kde nechcete vést dlouhé dráty.
Obě použité membrány mají průměr solidních 10“, oba mají také masivní půlkulatou vlnku velmi pevného závěsu. Aktivní přední měnič využívá čočky z kovové slitiny, která je slepená se základem z blíže nespecifikovaných vláken. Obdobný koncept membrány najdete ale i u spodního pasivního řešení. Oba reproduktory jsou vyráběné přímo pro REL.
To platí i o použitém zesilovači, kdy nejde o nějaký všeobecně dostupný modul pracující ve třídě D. Elektronika pracuje ve třídě A/B, najdete tu velký toroidní transformátor a dobře dimenzovaný napájecí zdroj se schopností dodat dostatečný proud i při vyšší zátěži. Výkon je více než dostatečných 300 Wattů. REL si také navrhuje robustní vstupní filtry a právě ty definuje jako jeden ze zásadních pilířů „zvuku REL“.
Nějaké konkrétnější specifikace pak REL u T/9i RED Ltd. neuvádí, dočtete se pouze o tom, že v toleranci -6 dB má dosáhnout na metu 28 Hz.
REL T/9i RED Ltd. jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde dělal společnost maličkým Fischer&Fischer klein, poháněným sestavou T+A MP 2000 R a PA 2000 R. Připojení jsme zkoušeli jak přes vysokonapěťový speakON, tak přes klasický pre-out. Tam může být limitující (nepořídíte-li si tedy optimální dvojici subwooferů), že na RELu není vstup L/R, ale jen jediný konektor, takže potřebujete třeba kabel typu Y apod. Hlasitost jsme přizpůsobili „od ucha“, přechodovou frekvenci jsme posunuli kousek nad 80 Hz, kde se REL k maličkých Fischer&Fischer napojoval zdánlivě nejpřirozeněji.
Kde jinde vyzkoušet subwoofer, než v Bachově „Toccata BWV 565“, zejména v masteringu od ABC Records („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150). Subwoofer masivní a tvrdý zvuk zvonu v úvodu zvládl krásně vyplnit, přesto je cítit, že nejde až do těch úplně nejhlubších poloh v plné síle (je ale fakt, že jsme subwoofer dali raději trochu dál od rohů, protože to v menší místnosti způsobovalo ztrátu čitelnosti, ač šel zase rozhodně hlouběji – to je ale dilema, která je třeba řešit u každé takové aplikace). Co se nám opravdu moc líbilo, to je velmi nadstandardní čitelnost a rozmanitost basové složky už při nízké poslechové hlasitosti (je to lepší standard, než nabízí většina konkurence kolem 30 000,- Kč). U varhan také bylo cítit, že nejhlubší polohy mají lehký limit v hloubce a plnosti, T/9i RED Ltd. to ale vynahrazuje velmi dobrou čitelností s opravdu dobře definovanými konturami.
REL se chlubí tím, že jejich subwoofery umí pěkně doplnit nejen bas, ale že „vyzdvihnou“ celou hudbu a je fakt, že „May you have happiness“ od Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) jako kdyby se skutečně celá „přifoukla“, jako kdybyste otočili hlasitost doprava. Dokonce i ženský hlas jako kdyby lépe vynikl, byť je zdánlivě posazený daleko za hranicí schopností T/9i RED Ltd. Celý systém hrál lépe zejména při nižších hlasitostech, kdy máte pocit, že je hudba „blíž“, je živější a bohatší. Celkově pak ale byl vliv velmi nenápadný a přirozený, zvuk subwooferu se tak nějak nenuceně integruje vlastně bez nějaké dramatičtější snahy.
V Davisově klasické „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) subwoofer senzačně doplnil váhu a fyzičnost impulsu kontrabasu, zlepšil pak zřetelně čitelnost spodních frekvencí. Trochu teplejší tonalita subwooferu je v kontextu akustických nástrojů velice příjemná, energie je naprosto dostatečná a přestože v reálu T/9i RED Ltd. „končí“ právě zhruba na základní frekvenci kontrabasu, je to naprosto dostačující a v reálu máte bas krásně šťavnatý, příjemně kulatý a mroukavý. Není to suchá studiová analytičnost, ale bas „zážitkový“, přitom ovšem skutečně bezproblémově čitelný, což za danou cenu jednoduše funguje.
Přidání subwooferu mělo také jasný přínos v celkovém množství energie a drajvu – třeba rázná perkusní „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) byla rázem o hodně masivnější, mnohem snáze vyplnila prostor a každý úder byl mnohem fyzičtější, i když při hlasitém poslechu je cítit, že REL je trošku měkčí a upřednostňuje spíše objem a bohatost nad švihem a průrazností. Zvuk díky T/9i RED Ltd. působil v dané místnosti vlastně až trochu moc silný, ne přímo dominující, ale pumpující svých 300 Wattů s grácií a sebevědomím, takže alespoň 30 m2 se rozhodně hodí.
V minimalistické „Jacob’s Dream“, kterou vede kytara a vokál Alison Krauss („Hear the difference“ | 2012 | ABC Rrecords | HD-148a), subwoofer vlastně také přinesl rozdíl, zejména právě na zvuku strun a těla kytary. S jeho zapojením je výsledný přednes vřelejší a jakoby hladší, až hraničně tvrdé a jasné struny a vysoké polohy vokálu jsou prostě kultivovanější. Máte pocit plastičtějšího nástroje, výrazně plnější bas pak ale nijak nezakrývá jemné nuance ve středním pásmu, není to bas na efekt.
Basy z principu (není-li někde problém) nemají být lokalizovatelné a je fakt, že T/9i RED Ltd. nebyl ve „Wasser Musik“ Georga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) nikde zvukově patrný. Naopak u větších nástrojových sekcí je subwoofer v kontextu lokalizace přínosem, plnější nástroje jsou zřetelnější a máte tak pocit organizovanější reprodukce. Souvisí to i s tím, jak snadno a organicky REL tak nějak sám od sebe navazuje na reprosoustavy bez nutnosti provádět nějaké harakiri s umisťováním (i když logicky ho stejně nelze jen tak naslepo zastrčit třeba někam do rohu a podobně).
REL krásně vytvaroval kopák a nosný charakteristický vokál v Cohenově „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) – výsledek je mnohem zábavnější poslech, vřelejší a barevnější, než bez subwooferu. Dá se tak rozhodně říct, že REL je v poslechovém zážitku stejně důležitým prvkem jako samotné reprosoustavy, bez něj jako kdyby všechno prostě splasklo. Přitom sám o sobě zůstává velmi nenápadný a jeho efekt vlastně vstupuje do charakteru reprosoustav jen minimálně.
REL má renomé výrobce skutečně dobrých subwooferů a jak se zdá, ani T/9i, nejvyšší model ze základní řady, není důvodem, aby o toto dobré jméno přišel. Připočtěte k tomu křiklavě přitažlivou barevnou kombinaci (která je sice v poměru k ceně za docela zřetelný příplatek, ale je opravdu pěkná) s pěkně udělanými detaily a máte subwoofer, který je etalonem střední kategorie. Zábavný, snad lehce limitovaný v absolutní hloubce, ale organický, snadno nastavitelný a příjemně vřelý, podtrhující celkovou zábavnost hudby právě tak, jak to chcete. T/9i RED Ltd. je prostě vizuálně dominantní a zvukově nenápadný, skutečný high fidelity subwoofer.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose předního reproduktoru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (černá)
Je vidět, že subwoofer má optimálně využitelné pásmo mezi 45 a 100 Hz, není to tedy skutečná sub basová jednotka. Zlom ve frekvenční charakteristice odpovídá zhruba ladící frekvence pasivní membrány.
Frekvenční odezva – aktivní reproduktor (červená) a pasivní membrána (černá)
Frekvenční odezva – přechodová frekvence (červená – nejnižší a černá – nejvyšší nastavení)
Frekvenční odezva – srovnání vstupu LFE (černá) a Low Level (červená) při identickém signálu
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 35 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/subwoofery/2918-rel-t-9i-red-ltd#sigProIde0c9183186
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vizuální stránka je skutečně pěkná
+ možnost univerzálního připojení
+ velmi pěkně definovaný a čitelný bas
+ dobrá zřetelnost už potichu
+ pocit snadné integrace
ZÁPORY
- nejde TAK hluboko, jak by se mohlo zdát
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz
DOVOZCE: Audio Center | www.audiocenter.cz