Moderní doba nabízí nespočet možností, jak uchovávat a přehrávat svou oblíbenou hudbu, drtivě ale stále ještě vedou stříbrné kotoučky, jakkoliv jasně rostoucím segmentem jsou "virtuální" soubory, tedy data streamovaná, data uložená na paměťových médiích a domácích serverech. Je ale mnoho lidí, kteří prostě nechtějí mít doma zvláštní přístroj pro přehrávání médií fyzických a virtuálních - zejména proto, že mají pocit, že na "digitální" svět musí stačit přístroj jediný. "Multižánrový" přehrávač z nové řady 2000 R od německých T+A je tak dalším z řady takto koncipovaných strojů, slyšících na požadavky moderního trhu.
Přístroj pochází z nové generace série R, nejpopulárnější řady výrobce, který takto pojmenované produkty vyrábí již od roku 1992. Nejnovější inkarnace je ovšem zbrusu nová a sdílí s tou původní možná několik estetických prvků. Vnitřní řešení však sdílí s nekompromisní řadou 3000 HV, což je rozhodně dobrá zpráva.
Ve štíhlé, jednoduše tvarované krabici s velmi nízkým profilem se skrývají funkce klasického CD přehrávače, D/A převodníku, AM/FM tuneru a síťového přehrávače s Bluetooth konektivitou, tedy rozhodně vše, co byste si v moderním světě mohli přát. MP 2000 R nese robustní, technicistní firemní linie, přesto jde o velmi štíhlý stroj vážící při nemalých rozměrech hliníkového těla 46 x 40 x 8,2 cm (š x h x v) jen něco kolem 8 kg.
Čelnímu panelu dominují hliníková dvířka mechaniky a relativně velký displej se třemi řádky a velkými, snadno čitelnými značky. Vlevo od mechaniky je pouze spínací tlačítko, mezi displejem a mechanikou jsou vertikálně vyrovnaná dva tlačítka pro výběr zdroje a otevření mechaniky, pod nimi je USB port pro připojení datových pamětí. Vpravo od displeje je velký knob z jediného kusu hliníku s velmi příjemným chodem. Jeho rotace a možnost stisku tvoří nejpohodlnější možný způsob ovládání přístroje, třeba při procházení rozsáhlého seznamu skladeb na serveru je otáčení mnohem rychlejší a komfortnější, než použití dálkového ovládání. Poslední trojice tlačítek vpravo od knobu slouží k přístupu k oblíbeným položkám (nejčastěji to bude internetové rádio), k vyvolání široké, ale trochu nekomfortně rozvrstvené nabídky funkcí a nastavení a pro rychlé vyvolání informace o přehrávaném médiu.
Na zadní straně je také požehnaně konektorů. Krom napájecí zásuvky je to pak hlavně dvojice skvěle provedených analogových výstupů - jeden v nesymetrické (RCA) a jeden v symetrické podobě (XLR). Je tu pro potřeby také digitální výstup v podobě koaxiálního konektoru. Skvělé možnosti skýtá dvojice koaxiálních a dvojice optických digitálních vstupů, doplněná ještě dvěma USB konektory. Jeden je typu A pro připojení externích datových pamětí a druhý typu B, umožňující spolu s firemním software použít T+A MP 2000 R jako externí zvukové zařízení pro váš počítač. Síťové funkce otevírá LAN konektor, alternovaný ještě přípojným bodem pro Wi-Fi anténu. Je tu i stará dobrá anténa pro FM a AM signál a pak už jen obslužné konektory. Dvojice ethernetových portů slouží firemnímu komunikačnímu standardu R2 Link, je tu i šroubovací terminál pro připojení externího přijímače IR signálu. Výbava je tedy rozhodně bohatá.
Základem přístroje je robustní mechanika s hliníkovým šuplíkem, uzavřená v hliníkovém krytu a uložená na plovoucím odpružení. Šuplík sám je ještě vyztužen hliníkovými podpůrnými rameny, přenos nežádoucích vibrací je tak naprosto minimální. Samostatnou kapitolu si zaslouží asynchronní USB konektor. Ten vám otevírá cestu jak k PCM, tak k DSD formátu a to v rozlišeních 32 / 384, respektive DSD256. Streamovací klient je pak omezen jen na PCM signál a to o rozlišení 32 / 192; toto omezení s 24 bitovou hloubkou platí také pro digitální vstupy.
Samotný DSD signál je převáděn jednobitovým převodníkem z návrhu T+A, nevyužívá tedy žádných hotových řešení. PCM signál je pak zpracováván celkem čtyřikrát v každém kanálu pomocí čtveřice čipů ve čtyřnásobném symetrickém zapojení. 32 bitové delta-sigma čipy předchází 56 bitový signálový procesor. Díky této konfiguraci se podařilo zvýšit odstup signálu a šumu o dalších 6 dB oproti použití čipů samotných - MP 2000 R nabízí hodnotu 110 dB, která je rozhodně solidní. Každý signál je zároveň upsamplován a můžete si vybrat z celkem čtyř rozdílných algoritmů, které mají nevelký, ale občas slyšitelný vliv na výstup.
Před samotným zpracováním v převodnících ale prochází signál ještě dvoufázovým přečasováním. V první fázi je hodinový signál extrahován přímo z datového proudu a po analýze mikroprocesorem je vyčištěn, v druhé fázi se zapojují do dění dva oscilátory - to podle toho, zda je základní frekvence na bázi 44,1 nebo 48 kHz.
Mechanika samotná je určena pouze CD formátu (žádné HDCD, SACD apod.), po síti si přehrajete vše od MP3, přes WMA a AAC až po FLAC, WAV, AIFF či ALAC (ten jen do 24 / 96). Bluetooth pak podporuje aptX kodek.
T+A MP 2000 R jsme poslouchali zejména s koncernovým sourozencem T+A PA 2000 R, ale také s redakčními Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One Muses MKII, Cambridge CXA80 v kombinaci s Cambridge CXC a gramofony VPI Scout Jr. a Pro-Ject Elemental s předzesilovačem Pro-Ject Phono Box. Filmová produkce se pouštěla přes Pioneer BDP-LX71 a projektor SIM2 Crystal Cube. Dále se srovnávalo s Yamahou A-S1100. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ řad Black a Silver.
Kontrabas v Hobgoodově "New Orleans" ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112, případně FLAC | 24-192) zněl se solidní vahou a důrazem, je tu cítit autorita a přehrávač se pouští do hloubky s odvahou a energií, díky níž se chvílemi zdá být hudba až maličko těžší. Brnknutí do struny nevyvolává pocit vibrující napnuté tětivy, spíše broukavého zadrnčení. Kontury jsou pěkně pevné, ale bas není tvrdý a suchý, každý tón provází citelný impuls. Velmi působivé jsou ale proporce, které přehrávač umí vykreslit, nástroj působí skutečně jako velký kus rezonujícího dřeva.
MP 2000 R vládne velice dobrým rozlišením a kontrolou, takže i když zvuk působí maličko utažený, třeba vokál Melody Gardot v "Over the Rainbow" ("My One and Only Thrill" | 2009 | Verve | 1796781, případně FLAC | 16-44,1) byl oddělený nad hudebními linkami s nadstandardní plasticitou a zněl s pocitem jistoty a zaostření. Přednes je spíš až lehce analytický, hlas je však vykreslený do hloubky a i malé nuance a rychlé přechody jsou pod dobrou kontrolou. Výsledkem je pocit samozřejmosti, vše přichází nenásilně a autoritativně.
Intenzita a energičnost projevu přechází i do nejvyššího pásma. Kov činelů a vibrafonu v "The Sheriff" ze stejnojmenného alba od Modern Jazz Quartet (2012 | Atlantic | 8122797197, případně FLAC | 16-44,1) byl znělý, trochu cinkavý, ač pocitově neotravný. Naprosto parádní byl však kovový charakter, naprosto přirozený. Každý úder byl také pevný jako skála, přesný a rychlý, i když spousta detailů spolu se znělostí táhne vyvážení pocitově spíše směrem k lehkosti a pocitově mírně menšímu objemu.
Haydnova "Symfonie v D dur" v podání newyorských filharmoniků s Leonardem Bernsteinem (SONY | 88697480452, případně FLAC | 16-44,1) působila dynamicky suverénně, živě, ale k dokonalosti chyběl větší pocit fyzického tlaku a údernosti. Impuls a zátah velkého orchestru už se však dostávaly do realistických úrovní. Zvláště smyčcová sekce zněla velmi průbojně, pevně a rychle, byť pevnost a kontrola je cítit napříč všemi nástroji.
T+A MP 2000 R má rozhodně dobré rozlišení, ale není to přísný analytik. Sboru v úvodu "O Fortuna" z Orffovy "Carmina Burana" (1984 | Decca | 411 702-2) je rozumět i v tichých, šeptaných pasážích a to při libovolné hlasitosti, na druhou stranu přehrávač nic nezdůrazňuje a pokud chcete slyšet třeba vzadu utopené perkuse, budete se muset trošku soustředit. Celkově přehrávač nevyvolává drama, budí naopak dojem, že hudba "prostě je".
Kanály v Hadenově "Hermitage" ("Quartet West" | 1987 | Verve | 831 673-2) byly velmi jistě oddělené, díky tomu byl stereo obraz pevný a přehledný, byť ne holograficky trojrozměrný, zejména co se týká hloubky. Lokalizace nástrojů byla nicméně jednoduchá, přirozená a zvuk se pocitově otevíral i mimo hmotu reprosoustav.
Stingova vánoční "Soul Cake" z "If on a Winter´s Night" (2009 | Deutsche Grammophon | 060252713940) byla velmi pěkně rytmicky podaná, netlačila na pilu, ale prostě plynula s nadhledem a nevtíravostí. Zvuk byl sytý a plný, dobře definovaný, ale přesto dospěle relaxovaný. Hřejivou vánoční atmosféru MP 2000 R přeci jen trochu "narovnal" a zanalyzoval, přesto zůstal pocit pohody a klidu, díky které se hudba snadno poslouchala.
T+A MP 2000 R je skvělým příkladem moderního, univerzálního zdroje signálu, který na v pravdě high endové úrovni dokáže naservírovat jak stříbrné kotoučky, tak "počítačovou" hudbu. Samotný přístroj je excelentně zpracovaný, rychlý, byť by možná stálo (podobně jako u série 3000 HV) zaměstnat na návrh strukturu ovládací nabídky někoho, kdo přemýšlí více jako většina populace. Ale nenechte se tím odradit, protože v T+A MP 2000 R získáte již dospělý, high endový CD přehrávač, který ale spíše doplňuje skutečně skvělý, rychlý a jistě hrající streamer, jehož jediným drobným problémem je nutnost občas znovu nastartovat DSD skladbu, která z nějakého důvodu občas na první pokus nehraje. To bude ale jistě jen otázka firmware, kdy se ukazuje další výhoda podobných zařízení a sice možnost dalšího vývoje a oprav. Jinak v dané cenové kategorii a s přihlédnutím na kombinaci funkcí lze rozhodně vyslovit pochvalu, zejména pokud MP 2000 R spřáhnete s PA 2000 R nebo rovnou PA 2500 R.
Kč 153 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělý mix funkcí
+ rychlé procházení sítě
+ skvělý build
+ pevný, kontrolovaný přednes
+ velmi dobré rozlišení
ZÁPORY
- občas lehký problém při reprodukci DSD
- poněkud kostrbatá logika nabídky
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz