Značku Philips si patrně valná většina z nás spojuje hlavně s televizory a související elektronikou, samotná audio divize této slovutné firmy pak stojí lehce ve stínu těchto výrobků. Je to ale škoda, protože portfolio této části koncernu Philips je poměrně široké. Jedním z nejnovějších přírůstků jsou také velká sluchátka Fidelio X3.
Jde o poměrně velká sluchátka s robustním týlním mostem, jejich velikost se ale lehce rozpouští díky modernímu designu. Klasické okrouhlé mušle jsou zvenku potažené hrubě tkanou látkou od dánské designové značky Kvadrat, kovový most je drží přes lehce netypický kruhový prvek.
Nosná konstrukce je rozdělená na dvě části – větší oblouk svou pevností drží základní tvar a poskytuje pevnost přítlaku, kratší, širší měkký vnitřní oblouk ze skotské kůže Muirhead dosedá shora na hlavu a rozkládá po ní nijak dramatickou váhu sluchátek 380 gramů.
Celkově je komfort nošení naprosto bezproblémový, přítlak není drtivý a přesto sluchátka dobře lnou k hlavě. Pohodlí podtrhují také měkounké a poměrně velké náušníky s výplní z paměťové pěny. Přes velikost a tloušťku materiálů nejsou Fidelio X3 příliš izolující, jejich mušle jsou totiž otevřené.
Zespoda každé mušle je vstup pro 3,5 mm koncovku signálového kabelu z bezkyslíkaté mědi, na jehož druhém konci najdete 3,5 mm jack s adaptérem na 6,3 mm. Ten působí bytelně, ale ne nesmyslně neohebně, takže bude dobře použitelný třeba i na cestách, jakkoliv jsou to primárně sluchátka domácí (velikostí i díky otevřené zadní straně mušlí).
Uvnitř mušle trůní širokopásmový dynamický reproduktor s průměrem membrány 5 cm, je pak natočený pod úhlem 15 stupňů, aby přibližně kopíroval otvor zvukovodu. Konstrukce membrány staví na několika vrstvách polymerů a blíže nespecifikované tlumící gelové vrstvě. Výrobce osadil výkonné neodymové magnety.
Fidelio X3 mají deklarovaný frekvenční rozsah 5 – 40 000 Hz (bez udané tolerance), jmenovitou impedanci příznivě nízkých 30 ohm a charakteristickou citlivost 100 dB / 1 mW. Jde tedy o sluchátka zjevně koncipovaná i k přenosným zařízením typu telefonu.
Philips Fidelio X3 jsme poslouchali v kombinaci s Teac NT-503 / Cambridge CXC, s RME ADI-2 FS (přes USB) a také s OPPO UDP-205 nebo Apogee Groove. K porovnání byly Focal Clear nebo třeba Koss Porta Pro CS. Zkoušeli jsme také vyměnit přívodní kabel za Cardas Clear, jakkoliv kvalitativní benefit byl vcelku marginální.
Na průzkum varhanních hloubek v Bachově klasické „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) vás sluchátka sice možná úplně nevezmou, ale na druhou stranu mají slušný pocit čitelnosti a namísto efektní masivnosti „v konzumním duchu“ vám ukážou pěkné kontury a férovou plnost. Celkově je bas slušně čitelný (míněno v kontextu střední cenové hladiny) a přirozeně netechnický. Je to spíše uměřenější množství, ale pěkně vedené a ohraničené.
Střední pásmo pak také jeví vlastně spíše audiofilskou charakteristiku, kdy hlas Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) zaznívá ve slušně otevřeném prostoru, chce se říci s až nadstandardní neutralitou. Není to zvuk technicky brilantní, spíše tak jemně, lehce pluje, je snad až nepatrně éterický. Někomu se může podání zdát lehce anemické, ale čím déle posloucháte, tím více oceníte celkovou nepřebuzenost s vlastně dobrou čitelností a naprosto nekonfliktním balením.
Na výškách jako kdyby energie opět trochu přibylo, výrazný a řízný, tvrdý činel v Davisově „So what“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) zněl ne snad nepříjemně, ale rozhodně výrazně, tak nějak živě a probuzeně (minimálně v porovnání se středním pásmem). Ani tady není ale zvuku přespříliš, stále se fakticky drží decentního stylu. Detailnost je stále na slušné úrovni, sluchátka docela dobře předávají informaci o tom, jaký je ten který zesilovač a zdroj signálu.
Fidelio X3 nejsou drtivá sluchátka co do objemu a mocnosti zvuku, rázné bubínky v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Record) byly tak sice možná o něco tenčí, ale zato měly vlastně velmi solidní švih a dynamickou razanci. Zdá se, že měniče reagují svižně a průbojně. Chybí ten pocit úplné plnokrevnosti, na to má zvuk málo celkové váhy, ale je vcelku rychlý, dobře organizovaný a perkuse mají už slušný pocit razance.
„Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) zněla v tak dobré čistotě a tak přirozené organizaci, že to samo o sobě obhajuje zařazení Fidelio X3 do střední třídy sluchátek. Je to decentnější, jaksi jemnější prezentace, která nevytahuje jednotlivé nuance, sluchátka vám neukážou hudbu jako na dlani, přesto jako kdyby už byla „na dosah ruky“. Srozumitelnost vokálu je bezproblémová, kovové tóny strun mají dobře čitelnou texturu, basové pulsy zase pěkný impuls i konturu. Přednes tak prostě zůstává zřetelný, i když se netlačí kupředu (skoro právě naopak).
Lehce natočené měniče v otevřených a poměrně prostorných mušlích jsou celkem osvědčeným receptem, jak nabídnout při sluchátkovém poslechu pocit prostorovosti. „Wasser Musik“ Georga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) by snad byla bývala mohla znít o něco expanzivněji, ale zapadá to do celkového poklidného, až lehce nenápadného stylu, který tato sluchátka mají. Mezi nástroji nicméně zaslechnete ten pocit „vzduchu“, jednotlivé sekce orchestru mají svou pozici v pravolevé ose a přestože to není monitorově zaostřený zvuk, z nějakého důvodu ho nevnímáte ani jako jednu velkou hromadu – naopak se poslouchá dobře a vlastně bez problémů.
Klidná poloha Fidelio X3 sedí nejlépe hudebním žánrům, z nichž vychází Cohenova „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) – klidný charakter přímo svádí k tomu otočit hlasitost doprava a tam se skutečně sluchátka otevřou, přibude jim i basová hutnost a vlastně celkově hezky jemný přednes, oblý a sladký, bude zcela bez nervozity, zato s dávkou příjemnosti servírovat notu za notou, aniž by vyžadoval nějakou nadstandardní pozornost ze strany posluchače nebo péči ze strany elektroniky. Všechno prostě tak nějak pluje…
Sluchátka Fidelio X3 od Philips jsou dobrým standardem toho, jak by měla vypadat „komerční“ sluchátka od velké značky, která se nesnaží o puristickou audiofilii, ale přesto chce nabídnout zvuk objektivně dobrý. Fidelio X3 jsou moc pěkná sluchátka, která jsou nenáročná na připojenou elektroniku, mají pak svůj vlastně velice klidný, pocitově organicky působící zvukový styl, který nekonfliktně zvládne zejména hudbu akustickou, hudbu postavenou na vokálech, ale když sem tam pustíte i rock, jejich zvuk pro „zralejšího“ posluchače ani tam není nepříjemný, byť musíte pro větší razanci a objem trochu otočit hlasitost doprava. Takže ač jsou v porovnání s čistě audiofilskými sluchátky Fidelio X3 trochu cenově nadsazené, představují ze všech úhlů pohledu velice pěkný standard toho, jak by prémiová střední třída osobního poslechu mohla vypadat.
Kč 9 799,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/2932-philips-fidelio-x3#sigProIdbcf5efb401
--- --- --- --- ---
KLADY
+ příjemné pohodlí
+ vypadají skutečně dobře
+ překvapivě slušný detail
+ celkově poměrně audiofilské ladění
ZÁPORY
- jsou o něco dražší, než by jim úplně exaktně příslušelo
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Philips | www.philips.cz