Když se pár let nazpět objevila první plně bezdrátová in-ear sluchátka, spousta lidí se potutelně usmívala - představa sluchátka, které vám při prudším pohybu vypadne z ucha a už ho nikdy neuvidíte není moc veselá. Přesto, trh se poměrně rychle saturuje dalšími a dalšími modely, z jichž jistě nejznámější je ten od Apple. Svou trochu do mlýna ale přinesla i značka NuForce, která dnes patří pod výrobce projektorů Optoma.
Sluchátka Be Free8 patří k mírně větším díky kapkovité ozvučnici, ale v uchu snad i díky ní drží dobře. Většinu vnitřního prostoru zabírá baterie (která stačí až na 4 hodiny provozu) a Bluetooth obvody, ve zvukovodu je pak ukrytý jeden dynamický měnič s průměrem membrány 5,8 mm. Pohodlí krom pevného ergonomického těla sluchátek zajistí i váha pouhých 11 gramů. Zvenku je na každém sluchátku maličké tlačítko - to funguje jednak jako identifikátor kanálu R/L, jednak jako ovládací prvek. Je tu také vestavěný mikrofon, který poslouží k odstranění hluku, používáte-li sluchátka jako hands-free.
Sluchátka dostanete ve slušivém a odolném pouzdru, které prakticky poslouží i jako mobilní nabíječka - i v něm je totiž baterie, která poslouží k čtyřem nabíjecím cyklům (jeden trvá 2 hodiny).
V balení je na výběr několik silikonových zakončení, neměli jsme žádný problém najít opravdu pohodlné provedení. Všechny nástavce, stejně jako sluchátka jako celek, splňují normu IPX5 a jsou tak voděodolná; to když budete třeba běhat venku v nepříznivém počasí nebo se zpotíte.
NuForce Be Free8 mají udávaný frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz a i když to není u aktivní koncepce úplně podstatné, mají impedanci 32 ohm a citlivost 92 dB.
Když svůj kontrabas rozvibruje Esperanza Spalding v "Knowledge of Good and Evil" ("Chamber Music Society" | FLAC | 24 - 96), zjistíte, že i přes relativně velkou ozvučnici neprodukují Be Free8 objemově mnoho basu, ten je ale zase na druhou stranu vzhledem k ceně férově kontrolovaný, byť měkčí. Podání barev není špatné, ač to není úplně sytý zvuk. Basová linka tak spíše vespod přibrukuje, ale není to stejnobas, jednotlivá brnknutí jsou už poměrně oddělená.
Podobně uvolněné, klidné podání má i střední pásmo - třeba kytara Antonia Forcioneho v "Night Train" ("Meet Me in London" | FLAC | 24 - 192) je hezká, čitelná, kov strun by asi mohl být jiskrnější a méně sametový, ale zase na druhou stranu je třeba docenit na danou třídu vážně solidní detailnost. Podobně i u vokály Sabiny Sciubba - hlas by sice asi mohl znít dominantněji, ale je solidně prokreslený i čistý a na cestách se určitě nebudete cítit ochuzeni.
Šumící linku činelu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) Be Free8 už celkem rozumně rozkreslí, byť stále slyšíte onu "šumivost" ne úplně zaostřených činelů. Průběh tónu je ale prokreslený slušně, navíc výšky díky celkově klidnějšímu charakteru nehrozí ostrostí či nepříjemností.
Možná, že zvuk Be Free8 nemá úplně nejdramatičtější zátah, ale přirozená dynamika nástrojů v "Klavírním kvintetu v B moll, op. 115" v podání Davida Aarona Carpentera a Berlínské filharmonie ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 44,1) byla právě taková, jakou byste mohli očekávat u této kategorie. Zvuk si plyne vlastním tempem, ale dynamickou špičku provází takový ten efekt "nadechnutí", byť mu možná trošičku schází ona úplná závěrečná tečka, která by zlepšila pocit z rytmiky. Na druhou stranu to, že zvuk se nikam netlačí a postrádá často až uměle dotvářenou efektní dynamiku znamená i to, že můžete sluchátka bez poslechové únavy mít v uších třeba celý den.
Ačkoliv ona celková uvolněnost znamená i to, že detaily v třeba jinak informačně bohaté "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) se na vás úplně nevalí, ale spíše tak poklidně vyplouvají na povrch, bez okázalosti, což ovšem někomu může připadat trochu málo intenzivní, zejména když na cestách nemáte úplně čas vypnout a vpít se do reprodukce. Nicméně byť by třeba středů mohlo skutečně být o něco více, když se zaposloucháte, slyšíte toho poměrně hodně, jakkoliv některé jemnůstky jsou trošku odsunuté v pozadí.
Hudební scéna v "My Ship" od Dee Dee Bridgewater ("Midnight Sun" | FLAC | 16 - 44,1) byla spojitá a přehledná v pravolevém směru, nemáte sice pocit, že by se kolem vás rozprostřel hudební hologram, ale rozhodně si nebudete stěžovat na nepřehlednost.
U hudby jako třeba "Evil Eye" od Franz Ferdinand ("Right Thoughts, Right Words, Right Actions" | FLAC | 16 - 44,1) se zdá, že onen dosti uvolněný přednes sluchátek kompenzuje až uměle přebuzený "rádiově" efektní a intenzivní zvuk skladby a všechno si tak celkem sedne. Vlastně stačí trochu přitlačit na hlasitost a všechno šlape jak má, hudba plyne možná ne úplně intenzivně, ale pohodově a zvuk se nekomplikovaně, nekonfliktně poslouchá.
Sluchátka NuForce Be Free8 jsou solidním zástupcem své cenové třídy - jsou praktická (dlouho vydrží a případně nabízí praktické dobíjecí pouzdro, jsou hezká, jsou férově vyrobená, dobře padnou do ucha, kde drží bez pocitu, že brzy vypadnou, dobře izolují a snadno se používají. Pro každodenní použití asi nejde chtít o moc víc. Že by mohla mít o ždibec víc basu? Mohla... Že by mohl zvuk být celkově o kousek intenzivnější a rytmičtější? Mohl... Ale to by sluchátka také mohla být dražší. Z NuForce Be Free8 si možná nesednete na zadek během prvních dvou skladeb, ale nebudou vás nudit ani unavovat ani po dvou třech hodinách, což je rozhodně při dlouhodobém soužití silné plus.
Kč 5 290,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/1630-nuforce-be-free8#sigProId76bb924122
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobře drží v uchu
+ moc pěkně vypadají
+ přenosné pouzdro / nabíječka
+ dobrá izolace od okolí
ZÁPORY
- není to úplně nejživější zvuk
- chybí lehce zátah odspodu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Optoma | www.optoma.cz