Polská značka APS byla založena v roce 2006 a je úspěšných producentem aktivních monitorů – v pravém slova smyslu, tedy těch, které mají sloužit k odposlechu v nahrávacích studiích, režiích a prostě všude tam, kde je záhodno slyšet neupravený přednes zvukového signálu. Technickým mozkem firmy je Grzegorz Matusiak, držitel doktorátu v akustice a také publikující člen velmi prestižních „zvukových“ organizací AES a EAS, což je rozhodně působivé.
Vstupem do světa značky APS je model KLASIK 2020 (nástupce původní verze KLASIK z roku 2014), konzervativně vypadající a díky designu i v domácích podmínkách dobře použitelný dvoupásmový stojanový model.
Zepředu byste sotva nějak rozeznali KLASIK 2020 od mnohých hi-fi modelů, jakkoliv je vzhled poněkud řekněme konzervativní. Na čelní stěně se sraženými hranami je vysokotónový a středobasový měnič s přiznaným přimontováním přes šrouby.
Zadní deska čistě pravoúhlého kabinetu střední velikosti už ovšem jasně ukazuje, kam reprosoustavy patří. Do kovové plochy s výraznými potisky jsou zasazeny dva vstupy (RCA a XLR), vedle nich je potenciometr pro nastavení základní hlasitosti v rozsahu 0 až - 10,5 dB. Ještě kousek dál jsou dva třístupňové horizontální přepínače pro úpravu vyvážní pásem – bas má tři různé polohy bez definovaného rozsahu (vizuálně je naznačeno, že jde o nejhlubší, střední a basově mírně limitovaný rozsah) a tweeter lze regulovat na -1,5, 0 a +1,5 dB. Napájecí zásuvka je vybavena hlavním kolébkovým vypínačem. Zajímavostí je možnost malou páčkou zvolit režim uzemněný či neuzemněný podle toho, jak funguje zbytek vašeho řetězce.
Mezi označením modelu a signálovými vstupy najdete dva průduchy nepravidelných tvarů – tudy vychází bassreflexová energie. Systém by měl být méně náchylný na interakci se zadní stěnou, nežli klasické porty.
Zpracování kabinetu z MDF panelů je dobré, na poměry hi-fi samozřejmě ne nějak luxusní. Ale samotná konstrukce působí odolně (však také jeden kus váží 10 kg při šířce 21 cm, výšce 36 cm a hloubce 32 cm), dýha není špatná – celkově však samozřejmě míří primárně od praktického světa studií, KLASIK 2020 nemají dělat ozdobu moderních obýváků. S tím souvisí třeba i to, že logo pod středobasem je při provozu prosvícené modrým světlem – není nicméně přehnaně intenzivní nebo otravné.
Na výšky výrobce zvolil hliníkový vrchlík s měkkým závěsem, průměr membrány je 1,9 cm. Středobas má klasický kónický profil, průměr papírové membrány na gumové vlnce závěsu činí 18 cm. Přechodová frekvence mezi oběma pásmy je položena na 3 200 Hz. Frekvenční rozsah je 39 – 25 000 Hz (+/- 2 dB). Navíc je každý pár sladěn v toleranci pouhých +/- 0,25 dB.
Každý z měničů je vybaven vlastním modulem zesilovače, který dodává poctivých 100 Wattů do 8 ohm ve třídě A/B. Moduly pak sdílí jeden napájecí zdroj a velké toroidní trafo. Výrobce říká, že referenční hodnota celkového harmonického zkreslení je 0,005% (1 kHz / 5 W), v celém audio pásmu 20 – 20 000 Hz nepřekročí 0,1% až do výkonu 50 Watt (což bude stačit pro drtivou většinu poslechové doby).
KLASIK 2020 jsme poslouchali v kombinaci s Cambridge CXC a RME ADI-2 DAC FS na kabelech IsoTek EVO3 Initium a CABLE 4 Black. Ke srovnání jsme měli Fischer&Fischer SN-70, napájené přes Cambridge CXA81.
Tyto monitory od APS nejsou ani malé, ani velké, jejich bas je ovšem podstatně pevnější a údernější, než byste získali ze systému na bázi pasivních reprosoustav podobné cenové relace. Rázná basa v Müllerově „Ty“ („44“ | 2005 | Columbia | 82876 71539 2) byla tak akorát silná, aby působila parádně v menší místnosti, (v plném souladu s konceptem) při poslechu z větší vzdálenosti v prostorách dejme tomu nad 30 m2 už budou patrné limity hloubky i důraznosti. Energii baskytary si však při správném postavení poslechového systému užijete s hutností a rytmičností, bas není vysloveně suchý a navíc si jeho projev můžete trochu přizpůsobit – my tu mluvíme o základním „neutrálním“ nastavení. Pokud však očekáváte high-endově zaříznutou definici, tak tu KLASIK 2020 celkem logicky ještě úplně nemají – snad i proto, že se částečně snaží stále hrát hezky, šťavnatě a přirozeně, nežli striktně.
Zpěv Jane Birkin a Serge Gainsbourga ve slavné a své doby v mnoha zemích pro lechtivý podtext i zakázané „Je t’aime … moi non plus“ ze stejnojmenného alba (2016 | nahráno 1969 | Light in the Attic | LITA 048) zněl naopak velmi soustředěně a jasně, srozumitelnost je vlastně výtečná. Přesto KLASIK 2020 nejdou úplně k nejjemnějším nuancím, je to zvuk s lehkým dotekem hedvábnosti, takže tu není taková ta přímočará monitorová tvrdost a nesmiřitelnost třeba k horším nahrávkám. Nazvali bychom středy úpravnými a urovnanými, jsou pevné, konkrétní a přesto příjemné.
V „Per vivere insieme“ Jimmy Fontany („Collection“ | 1998 | nahráno 1965 | RCA | 74321584292) na výškách necítíte v základním nastavení žádné kudrlinky a výšky „neperlí“ (lze jim ovšem lehce přidat na zvonivosti přepínačem vzadu). Díky tomu mají činely a nejvyšší frekvence obecně civilní podání s nad očekávání dobrou texturou. Nejvyšší rozsah je čistý a bezešvě navázaný na středobas.
Co do dynamičnosti, respektive schopnosti „prodat“ důraz a energii nástroje v „Premier livre de pièces de clavecin“ Jean-Philippe Rameau v podání Alana Cuckstona („Pièces de Clavecin“ | 1995 | nahráno 1990 | Naxos | 550463), APS převyšují hi-fi standardy třicetitisícových hi-fi sfér celkem výrazně. Jednak suverénně snesou i vysokou hlasitost bez náznaku zkreslení, navíc právě při vyšších úrovních jako kdyby se ještě utáhly, zpřesnily a ukázaly vše ještě čistěji a pevněji. Reprodukce je sebejistá, ale nijak efektní – přesně jako to u neutrálního řešení má být. V malé místnosti je to v kontextu ceny působivé.
Ale i potichoučku mají KLASIK 2020 co nabídnout. Do vrstev „Camera’s Rolling“ od Agnes Obel („Myopia“ | 2020 | Blue Note | 4837173) se ponořily už při nízkých úrovních velmi slušně, linky jsou oddělené a dobře čitelné, i když optimum se zdálo být mezi 80 – 90 dB akustického tlaku na poslechovém místě. Již jsme použili slovo „úpravný“ a takový zvuk skutečně je – všechno má své místo, působí to čistě a klidně, bez dramatu a stresu, které tam nemají být, prostě žádné efekty. Pokud jste vysazeni na takovou tu audiofilskou soustředěnost k detailům a nuancím, ty se APS nesnaží zdůrazňovat a zní tím pádem jaksi „normálně“, ale to je právě ono. Hudba je věrná a neutrální, prezentovaná v celistvém obrazu.
Monitory jsou též prakticky nesměrové, v praxi nezáleží na tom, kde před nimi sedíte. Scéna v di Meolově interpretaci „Sarabandy z houslové sonáty v b moll“ J.S. Bacha („Greatest Hits“ | 1990 | nahráno 1975 | CBS | 466995-2) byla pevně načrtnutá, lokalizace tónů je už s takovým nadhledem, že vnímáte prsty cestující po pražci. Ale i tady je cítit, že excelentně prezentují hudební obraz hlavně zblízka (zhruba 1-2 metry maximálně), tam je vše nejjistější a až sluchátkově přesné.
Když jsme i trochu víc nahlas pustili do KLASIK 2020 „Zephyr & I“ od Suzanne Vega („Beauty & Crime“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 68270 2 5), ustály reprosoustavy i mohutný bas. Ten zůstal artikulovaný, neroztřepal se a ani zbytek instrumentů nezpůsoboval žádnou nervozitu, žádný pocit zkreslení nebo nejistoty. Inu, monitor. Přitom však hudba není vysloveně strohá (ač je trochu sušší a jaksi civilní), čistota a korektnost jsou za dané peníze působivé.
Svět profesionálního ozvučení je na jednu stranu velmi podobný domácímu hi-fi, na straně druhé klade výrazně větší důraz na věrnost (kterou doma nemusíme vlastně úplně chtít slyšet) a mnohem menší zase na estetiku (což v domácím prostředí také nemusí být každému po chuti). APS KLASIK 2020 tak nějak pohledem high fidelity nároků kombinuje obojí – vypadají slušně a hrají parádně pevně a přesně, přitom ne tak úplně stroze a nekompromisně jako mnoho jiných referenčních monitorů. Je to tedy takový malý tip pro každého, kdo má třeba nějaký z moderních D/A převodníků se solidní regulací hlasitosti a cení si toho, že snadno uslyší (v dobrém a částečně i ne tak dobrém) rozdíly mezi nahrávkami a podobně. Každopádně, dostat podobnou úroveň kvality z běžného pasivního hi-fi je za danou cenu prakticky nemožné – to je další ze skvělých výhod „praktických“ studiových řešení. APS KLASIK 2020 jsou nabídka s výtečným poměrem ceny a výkonu pro menší prostory.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, výrazným zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, sedačka, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Je vidět, že v kontextu studiové tradice jde o skutečný monitor jen s minimem deviací. Navíc i pod úhlem zůstávají KLASIK 2020 korektní a prakticky stejné. Plnou energii dostanete až do 20 kHz, plně využitelný rozsah je zhruba od 40 Hz – jakkoliv v reálné místnosti není v tak úzké toleranci jako v papírových parametrech. Pořád je to však velmi důstojné.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Celkové zkreslení je kontrolované a velmi nízké, uniformita bez náhlých propadů či zvýšení zajistí koherentní zvukový zážitek.
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Tady je vidět, že navzdory poctivě slušné konstrukci má kabinet několik silných rezonančních módů. Protože se ovšem nepromítají ani do frekvenční odpovědi, ani do grafu zkreslení, nezáleží na tom.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓] [ × ]
Kč 34 317,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/4418-aps-klasik-2020#sigProIdf2a9ea0dc6
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečná cena
+ „rovný“ zvuk
+ dostatečně bytelná konstrukce
+ dynamika daleko nad rámec hi-fi standardů dané relace
+ také rozlišení přesahuje očekávání v porovnání s podobně drahým hi-fi
+ možnost objednat za nevelký příplatek vnější provedení na míru
ZÁPORY
- na poměry hi-fi je zvuk možná trochu sušší a zpracování ne tak luxusní
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audiopro | www.audiopro.cz