Anglická značka Mission má „v erbu“ pěkné heslo – „Hudba vede, technologie následují“. Je to hezké zhuštění historie táhnoucí se až do roku 1977, kdy byla firma založena. Jen o rok později se na trhu objevil model 770, navržený zakladatelem Faradem Azimou s přispěním Filipa Swifta a Dereka Scotlanda, kteří záhy uspěli coby zakladatelé značky Audiolab. S označením 770 a designem evokujícím reprosoustavy původní se na trhu nedávno objevil moderní nástupce.
Na svědomí ho má Peter Comeau, současný vedoucí firemního vývoje a v roce 1977 nadšený recenzent původního modelu pro anglický časopis Hi-Fi Answers a také zakladatel dnes již neexistujícího výrobce Heybrook. Dalo by se říct, že kruh se uzavírá.
Současná generace Mission 770 není jen poklonou historii značky a prodejním úspěchům původního modelu, jehož se přes všechny generace prý prodaly miliony párů, ale také je to první model, který znamená návrat výrobních kapacit Mission zpět do Spojeného království, kde má firma nové výrobní prostory v Huntingdonu v hrabství Cambridgeshire, kde o hi-fi výrobce není a nikdy nebyla nouze.
Nový model 770 vychází z toho původního ideově, ale také vzhledově – klasickou britskou skříň v přírodních dýhách zepředu oživuje výrazné bílé lamino čelního panelu a jasným a odvážným nápisem. Všechny prvky jsou zasazené právě zde, výškový reproduktor, středobas i zaoblený výdech bassreflexu. Vzadu tak už zbylo místo pouze pro typový štítek s pyšnou britskou vlaječkou a jeden pár pěkných velkých terminálů. Vzhled podtrhuje i to, že 770 dostanete včetně jednoduchých, typicky anglických stojanů na vzhledných hrotech.
Ozvučnice (s celkem výraznou výškou 59 cm, šířkou 30 cm a hloubkou 30 cm; váha 19,2 kg) jsou vyrobeny s přídechem filozofie BBC (tak jako původní model, ale důsledněji) – relativně tenké stěny jsou zhotoveny ze sendviče MDF a dřevotřískových desek s účinně tlumící vrstvou adheziva. Vnitřní tlumení pak obstarává kombinace akustické pěny a vláknitých materiálů.
Oba měniče sdílí pracovní komoru o objemu 38,5 litru, zásadní je nově vyvinutý středobas. Má průměr 20 cm a používá polypropylenovou membránu, obohacenou o minerální prvky. U odlévaného koše ji drží nitridový závěs s nízkou hustotou, zajišťující velkou pružnost.
Výškám slouží tkaná polyesterová membrána vrchlíkového typu s průměrem 2,8 cm a feritovým magnetickým systémem. Přestože není reproduktor fyzicky oddělený od hlavní komoru přepážkou, za membránou je přicvaknutá vlastní tlumená pracovní komora.
Dvoupásmová koncepce je dělená frekvenční výhybkou na úrovni 2 900 Hz, zmíněná výhybka je pak vyladěná díky moderním simulačním softwarům (prý vzniklo 170 iterací, než byla zvolena finální varianta) a osazena na dvě oddělené desky plošných spojů. Používá součástky jako polypropylenové kondenzátory nebo cívky na vzduchovém jádře.
Výrobce udává frekvenční rozsah 42 – 20 000 Hz (+/- 3 dB) s tím, že na úrovni -6 dB (stále velmi dobře využitelné v běžném postavení v normální místnosti) dosáhnou 770 až na 30 Hz. Jmenovitá impedance činí 8 ohm s minimem na bezpečné hodnotě 6 ohm. Charakteristická citlivost dosahuje nepatrně nadstandardních 88 dB / 2,83 V / m.
Mission 770 jsme poslouchali v prostorách showroomu ostravského dovozce (což je místnost přeci jen větší, než jim přináleží) ve společnosti elektroniky různé úrovně včetně all-in-one Advance Acoustic PlayStream A5. Charakter i celková zábavnost se sice mění, ale nijak dramaticky a 770 jsou tak využitelné i s „normální“ elektronikou. Kritický poslech se však odehrával na Audionet – Planck, Watt a Ampere.
Basa ve „Fine and Mellow“ od Billie Holiday, kterou interpretuje Eva Svobodová za podpory Luboš Andršt Acoustic Set („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022), byla překvapivě výrazná, ani ve velké místnosti a dál od stěn se energie neupejpá, je ale tak kultivovaně a nenuceně podaná, že její množství nijak nepřetéká. Ocenit je třeba solidní artikulaci, ovšem v takovém tom typicky anglickém způsobu, kdy je pěkný tvar a ohraničení tónů méně nápadný pod onou harmonickou sytostí. Když nasadíte běžnou nebo trošku vyšší hlasitost, umí 770 zprostředkovat taktéž solidní punch, takový ten fyzicky citelný úder každého brnknutí. Je to velmi potěšující kvalita.
Ve středním pásmu bylo na vokálu Štefana Margity v „Dalla Sua Pace“ („Don Giovanni“ | „Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) cítit trochu klidnější projev, nijak dopředu se deroucí. Přes onu jistou kulantnost je ale pocit čistoty dobrý, stejně jako celková srozumitelnost, opět se celé středy nesou v duchu typického anglického gentlemanského nadhledu. Výtečné je to, že i potichu hudba hraje se stále stejnou zřetelnou formou a celkovým vyvážením, což je možná nenápadný, ale velký benefit.
Množství vysokofrekvenčních cinknutí, šustění a ševelení v Decziho „Morgan“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) výškáč ze 770ek přehrál s bezproblémovou čistotou, hlavně ale s dobře trefeným pocitem objemu, kdy s až nečekaně nadstandardní sebejistotou na danou třídu umí reprosoustavy vykouzlit pocit hmoty a plochy činelu, stejně jako dojem přítomnosti zvuku. Činel je prostě jasný, aniž by se však procpával do popředí nějakými přílišnými razancemi. Rozlišení je opět neočekávaně dobré, přitom nikde žádná agrese, žádné odtržení od středobasu – je to jednoznačně výtečný výsledek.
Mission 770 jsou ve své podstatě poměrně plně, šťavnatě a mohutně hrající reprosoustavy, takže vzbudit pocit dobré energie i u orchestru Pražské filharmonie a Kühnova sboru v „Agnus Dei“ z Tomáškova „Requiem in C minor“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) jim zdánlivě nedělalo potíž. Nezáleželo pak v zásadě na tom, zda se hrálo přes velmi naddimenzovaný Audionet, nebo naopak v zásadě poddimenzovaný Advance Acoustic – Mission si hrají snadno, kultivovaně a pořád stejně v pohodě. Skvělé pak je už jednou řečené – ani při nízké hlasitosti jejich objem a struktura nesplaskávají. Není to reprodukce s takovou tou prvoplánovou ukázkou síly a dramatu, je to prostě ten anglický „rozum i srdce v rovnováze“, celkově jim tu nenucenost a nadhled ale mohou závidět i reprosoustavy citelně dražší.
Tato klidnost se odráží i ve způsobu vnímání detailů a nuancí v „Ellias“ od Ivana Koreného („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022), kde hudba nesrší prvoplánovými jiskřičkami na strunách, ale všechno je tak nějak kultivovaně spojité a harmonické. Je to zvuk adekvátně pevný, rozhodně ale ne tvrdý, je čistý, ale vůbec ne technický a jasný, ovšem nikoliv křiklavě a nějak zvlášť intenzivně. Prostě se odehrává a v kontextu kategorie má vysloveně excelentní přirozenost. Možná je tu cítit lehký dotek jakési „ostrovní kulatosti“, ovšem je příjemný a čitelnost je víc než dobrá.
Prostor nahrávky Vivaldiho „The Four Seasons – Concerto No. 2 in G minor“ v podání orchestru Virtuosi di Praga, řízeného Oldřichem Vlčkem („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022), nebyl nijak překypující přes rozteč reprosoustav nebo prostě jinak obrovský, byl ovšem pohodově vzdušný a reprosoustavy se v něm téměř neukazují, takže před vámi zůstává hudba, jak to u správného sterea má fungovat. Celý prostor se zdá být lehce posunutý za ozvučnice a lokalizace v nahrávce byla v pohodě a to včetně hloubky scény, opět v takovém tom „lidském britském stylu“.
Budete-li chtít být hodně přísní, tak samozřejmě, že klavír Jana Hřivnáče není v „Romantic Piano – Foxtrot“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) zastoupený až po úplně nejnižší oktávu, ale třeba bicí Karla Turnovského dvoupásmová regálovka zvládá velmi dobře. Hlavně celá nahrávka vyznívá tak příjemně, tak muzikálně a harmonicky, že takové věci vůbec neřešíte. Třeba kopák je fakticky už skutečně dobře znázorněný, hlavní ale je to, jak fenomenálně snadno a hladce se to všechno poslouchá. Je to výkvět anglického muzikálního přednesu s gentlemanským nadhledem.
Mission 770 jsou variací na klasické téma zlatého věku hi-fi, oživené současnými technologiemi a možnostmi, aniž by ale výrobce opustil původní ideál. Nutno říci, že pod retro zevnějškem, který samozřejmě může a nemusí být vaše gusto, se ukrývá talent k reprodukci hudby, který je i v kontextu dané cenové úrovně velmi, velmi nadstandardní. Ano, 770ky mají svůj styl a akcentují harmonii, přirozenost a celistvou nenucenost výstupu nad analytikou nebo technicistní dokonalostí (i když informací umí poskytnout dostatek a ve všech parametrech se zdají důstojné i po technické stránce). Co je činí unikátně zajímavými, to je skutečnost, jak mimořádně snadno hrají – je jedno, jestli hrajete potichoučku, běžně nebo hlasitěji, je vlastně trochu jedno, na jakém aparátu hrajete (ne že by tu nebyly rozdíly, ale kouzlo zůstává) a je jedno, jaký žánr a nahrávku si pouštíte. Je to prostě zábava a klidná, dospělá radost z muziky za každých okolností.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (jisté množství akustických panelů, velké sedačky, koberce, veliké množství dalších reprosoustav a vůbec členité prostředí,…), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Frekvenční odezva potvrzuje poslechové dojmy – na regálovku je tu dost basu, první záchvěv je patrný u 30 Hz, zatímco v plné síle začíná někde za metou 40 Hz. Střední pásmo je mírně klidnější, aby energie opět vystoupila na nejvyšším konci, což je tak trochu rukopis firmy. Není to dokonale vyrovnaná reprodukce, nicméně je vidět, že jde o záměrné naladění. Rozdíly v poslechu v přímém směru a pod úhlem nejsou nijak velké, nemělo by tak dramaticky záležet na tom, jak 770 ustavíte v prostoru.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Zde je vcelku dobře vidět, že basový měnič se snaží ve středním pásmu trochu „nakopnout“, možná mu je přeci jen o něco málo přirozenější role čistého basového měniče.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance se zcela spořádaně nespouští pod úroveň 6 ohmů, podstatná část je ale dokonce ještě o hodně výše. Ladící kmitočet soustavy leží – soudě dle prvního sedla na křivce – kolem úrovně 33 Hz. Na 380 a hlavně mezi 600 a 700 Hz je vidět přítomnost vnitřní rezonance, nicméně nezdá se, že by to mělo nějaký vliv na celkovou frekvenční odpověď. Průběh impedance i elektrické fáze je v mezích přijatelných pro danou cenovou třídu, ale neměl by být nepřiměřeně náročný ani pro levnější přístroje, vyšší průměrná impedance by měla znamenat snadné spojení také s elektronkovými stroji.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 112 500,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/3943-mission-770#sigProIdceaa795360
--- --- --- --- ---
KLADY
+ originální styl
+ za dané výkony racionální cena
+ velmi harmonická a muzikální reprodukce
+ výjimečná nenáročnost na elektroniku
+ celková zábavnost nad rámec třídy
+ dobrá čistota středů i basů
+ velmi dobře zostřený prostor
+ nevtíravé nahlas a dobře čitelné i potichu
+ stojan v ceně
ZÁPORY
- v kontextu pořizovací ceny nic
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: RP Audio | www.rpaudio.cz