Britskou „garážovou výrobu“ jménem Harbeth mám rád. Ať už proto, že jsem jako capart poslouchal tátovy reprosoustavy z této dílny či proto, že mám prostě rád „být jiný“. A že Harbeth je přímo ztělesněním tohoto sousloví, třeba i tím, že každý pár reprosoustav se dělá od A do Z ručně, že měniče pocházejí výhradně z interního vývojového programu a že to celé se děje uprostřed anglického venkova a staví na mnoha desetiletích tradice až k legendárnímu BBC monitoru, z nějž dnes vychází snad každá „pravá britská“ reprosoustava. Jen u Harbeth se ale mohou pochlubit, že jejich zakladatel je tím, kdo se na této legendě podílel a přenesl její styl do svých dalších prací. I včetně studiově svérázně neatraktivního designu, který je tak nehezký, až jej musíte milovat. Jedna má známá to nazývá britskou krásou.
Milovat jej budete určitě ještě víc v podobě zcela nových kabinetů P3ESR, které jsou zase po delším čase první inovací ve výrobním programu značky, i když pořád vypadají jen jako dřevěný špalek. Navíc je to inovace pořádná, navzdory maličkým rozměrům těchto dvoupásmových minimonitorů. Vždyť včetně průzvučné a na ponechání navržené krycí mřížky a vyčnívajících masivních zlacených terminálů kvalit WBT měří jejich ozvučnice pouze 30,6 x 18,9 x 20,2 cm – už jsem viděl i větší bedničky k počítači. Proti jakémukoliv podceňování hovoří ale váha 6,3 kg na kus, subjektivně podstatně větší (což snad je způsobeno tím, že od opravdu malého kvádru prostě váhu nečekáte) a ozvučnice, která je téměř akusticky „mrtvá“. Dalšími důvody, proč brát P3ESR vážně rozhodně nemůže být jejich děsivě nesmyslné jméno, ale určitě to budou výšková kalota o průměru 1,9 cm s kovovou krycí a rozptylující mřížkou a ferrofluidovým chlazením a hlavně zcela nově vyvinutý a poprvé u jakéhokoliv modelu Harbeth použitý středobasový měnič specifikace RADIAL2, vycházející z firemních top modelů Studio 40.1 nebo Super HL5, oproti nimž prošel dalším vývojem a shodil pár centimetrů v průměru až k cifře 11 cm.
U RADIALu se stojí za to zastavit, protože již od roku 1990 je právě tím, co tvoří „Harbeth zvuk“. Přestože se na pohled jedná o klasický polypropylenový reproduktor, jeho polymerová struktura je tvořena způsobem patentovaným Harbethem, takže reproduktor nevytváří při kmitání tolik tepla třením jednotlivých polymerových vláken o sebe, ale naopak tento pohyb vyzařuje v podobě zvuku a tím zachovává neomezenou míru mikrodetailů, díky čemuž je hlavním dojmem z poslechu všech modelů používajících tento měnič otevřenost a čistota přednesu pásma středních a nižších tónů. Tohoto efektu je dosaženo hlavně díky rozdílné tvrdosti membrány v různých jejích částech právě tak, aby to nejlépe odpovídalo vyzařované frekvenci. A u zbytku svého technického tajemství je Harbeth poněkud skoupý na slovo. Ať však dělají co chtějí, funguje to.
U zbytku technických parametrů pak žádná revoluce nečeká – šestiohmová impedance dle výrobce zaručuje snadnou ovladatelnost pro zesilovač, psaná citlivost 83,5 dB se pak může jevit jako nestandardně nízká, ovšem osobně mohu potvrdit, že i 20W rozhýbe tyto maličké monitory naprosto bez problémů, aniž by tím jakkoliv utrpěla dynamika reprodukce. Ostatně téměř protimluv k citlivosti najdeme v manuálu v kolonce doporučeného výkonu zesilovače, kde stojí „alespoň 15W na kanál“. Taktéž v kolonce „doporučená zátěž“ stojí hodnota pouhých 50W. Po dobu testu jsem neměl nejmenší problém dostat z P3ESR (R jako RADIAL) jejich maximální potenciál, a že jsem se ho dočkal v míře vrchovaté.
Testování probíhalo na dvou místech ve třech sestavách, jednalo se o mou domácí poslechovku a poté o redakční prostory. První sestavou bylo duo z dílen KR Audio – předzesilovač P-150 a koncový zesilovač Antares VA320, spojené interconnecty Monster Cable M1000i, do nich signál dodával Roksan Kandy K2 přes KrautWire Guru S. Druhou sestavou byla dvojice G-Clef komponentů druhé generace, konkrétně integrovaný zesilovač A-A9MK2-K a SACD přehrávač PD-D9MK2-K, mezi nimiž signál vedl opět Guru S z dílen Františka Krauta. Poslední sestavu pak tvořila dvojice komponentů Denon a sice integrovaného zesilovače PMA2010AE a SACD DCD2010AE, opět se stejným signálovým kabelem. V roli reprokabelu se vždy představil KrautWire Awakening.
Ačkoliv jsem měl k dispozici dokonce dva SACD přehrávače, dal jsem přednost dobře známým CD nahrávkám. Mezi prvními po zhruha třítýdenním rozehrání (ačkoliv jsem je dostal s „několika desítkami“ nahraných hodin) zamířila do mechaniky Patricia Barber se svým živým vystoupením. Dlouho jsem žil ve své kanceláři s Usher S-520 II, znám důvěrně Xavian Primissima, znám i Spendor SA1 a vím, jak dokáží zahrát podstatně větší sestřičky dnes testovaných, studiové Harbeth Monitor 30. I proto jsem si říkal, že vím, co můžu od těchto drobečků čekat. Inu, nevěděl jsem. Podle fyzických rozměrů i podle psaného frekvenčního rozsahu 75 – 20 000 Hz v toleranci + / - 3dB jsem se již předem připravil na nedostatek basů, který však zcela subjektivně nepřicházel; naopak bych Harbethům „od ucha“ přiznal klidně začátek někde na 50ti Hz. Ba naopak, protože jsem měl monitory o něco méně než doporučených 30 cm od zadní zdi, objem nejnižších kmitočtů byl příkladný a hrdě překonával i objemově větší Ushery či u mne dosud vedoucí Spendory SA1. Okraj basového pásma nejsou tak pevné, jako u větších reprosoustav, ale to spíš proto, že jedenácticentimetrový měnič pokrývá poměrně široké frekvenční spektrum a takzvaně „maká“. Množství detailu a prokreslenost, otevřenost a živost jsou zcela jedinečné a hrají první ligu. Když Barber svým hutným hlasem spustí, téměř fyzicky cítíte každé slovo, je slyšet šum mezi diváky, dynamika interpretčina piana je naprosto bezchybná a náhlé transienty působí mnohem plnohodnotněji, než by bylo snad možné od tak malé soustavy očekávat. Inu, technika jde kupředu.
Nebudu zastírat, že P3ESR mají svoje limity, nejvíce je lze pocítit při rockové hudbě, kde sice maličké regálovky stíhají, ale nikdy nerozhýbou vzhledem ke svým rozměrům dostatečnou masu vzduchu, která by dala pocit reálného koncertního zážitku, jejich doménou je střední a nižší poslechová hlasitost, kde excelují. Dokonce i komplexní dílo typu Pink Floyd „The Final Cut“ s jeho zvukovými kolážemi, mnoha vrstvami ruchů a zvuků dokáží Harbeth reprodukovat s klidem a nadhledem, ačkoliv nedokáže předat tu monumentálnost a velikost, obsaženou v jiném floydovském opusu „The Wall“. Zde perfektně odliší jednotlivé zvukové vrstvy, nechá sluch proniknout k jednotlivým detailům nahrávky, ale nedokáže ohromit strhujícím objemem, což ovšem ani vzhledem k fyzikálním zákonům nemůžeme chtít.
Nejvíce a nejlépe to Harbeth P3ESR sluší bez vší pochybnosti v akustických žánrech, dokonce v pohodě zvládá reprodukci klasiky, ačkoliv ve značně zmenšené formě. Dokáží nástroje přesně lokalizovat, dokáží znázornit i jejich poměrné velikosti, ovšem vše v měřítku, jako když si doma slepíte dokonalý model velkého auta – prostě je to trochu menší. Na působivosti a spokojenosti při poslechu to ovšem negativní stopu nezanechává.
Určitě nemohu Harbeth P3ESR doporučit úplně každému. Ti, kdo ale dávají přednost otevřenému, klidnému a relaxovanému zvuku, ti zde najdou své. Kdo by očekával prvoplánově strhující zvuk, který ohromí, bude se muset poohlédnout jinde. Pokud těžiště vašich poslechových zájmů leží někde mezi klasikou, jazzem a lehčím popem a rockem, budete nadšení živostí, s jakou se hudba z malých bedýnek line, toužíte-li drtit svůj sluch tvrdšími žánry či poslechem při hlasitostech na hranici bolestivosti, jděte směrem k vyšším firemním modelům typu Monitor 30 / 40.1 nebo Super HL5. Tím tedy víme, jak se věci mají – kvůli naprosto logické neuniverzálnosti jsem těmto monitorům nedal žádné z našich ocenění, ačkoliv mezi minimonitory jsou jasným králem a svým talentem v klidu pobijí jakékoliv konkurenty ve své cenové kategorii.
OBR 1. - elektrická fáze (horní křivka) a impedanční křivka (tenčí dolní křivka) - zde je vidět kompenzace projevu konstrukcí výhybky i pohodový přechod mezi měniči
OBR 2. - frekvenční odezva - zde jsou vidět subjektivně vnímané náznaky toho, že jdou P3ESR i pod udávaných 75 Hz
Kč 39 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fantastický zvuk, jedinečný na tak malé monitory
+ svérázný vzhled
+ nenáročnost na sílící prvek
+ výrobní provedení
+ středobasový měnič, jemuž v ceně do 80 000,- v přesnosti máloco stačí
ZÁPORY
- svérázný vzhled
- cena se může zdát neadekvátně vysoká za tak maličké bedny, i když jen do prvního poslechu
- výškový reproduktor, který je ve své kategorii nad průměrem stejně nedosahuje kvalit středobasového měniče
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
KAS Audio
www.kasaudio.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 604 406 436