Přestože německý Quadral je jako značka na trhu již bezmála čtyři desetiletí, to, co dnes můžeme slyšet započalo teprve v roce 1998, kdy šéf vývojového oddělení zavedl nové konstrukční postupy a nápady, čímž položil základy dnešního vzhledu, technologie a hlavně výsledného zvuku Quadral. Přestože jména modelů zůstala zachována, současná osmá generace nejvyšší série Aurum přináší moderní řadu reprosoustav ve všech jejich ohledech. Vzhled, použité technologie i výsledný přednes tak odpovídají nárokům moderního milovníka věrné reprodukce zvuku.
Quadral Wotan VIII je již na první pohled členem již zmíněné nejnovější inkarnace řady Aurum. Moderní a elegantní linie umně zakrývají rozměry těchto reprosoustav a i když vyšší modely – Wotan stojí přesně uprostřed nejvyšší série – působí ještě o něco elegantněji, spojení muskulatury a nenápadnosti je skutečně působivé a vhodné do téměř jakéhokoliv interiéru. Přes relativní jednoduchost a nenápadnost exteriéru vyzařují Wotan VIII zdání síly a energie. Tvary také znesnadňují odhad skutečných rozměrů – rozhodně se nezdá, že mají na výšku pouhých 92,1 cm, naopak šířka se zdá být i větší než 19,4 cm a hloubka opět výraznější než udávaných 42,8 cm. Čemu lze ale již při vybalování snadno uvěřit, to je psaná hmotnost 19,2 kg – Wotany se náležitě pronesou.
Přestože na rozdíl od vyšších modelů nemá Wotan osmé generace schované reproduktory pro basové frekvence v tlakové komoře, ostatní konstrukční a vzhledové prvky s těmito modely sdílí. Ploché, mírně nazad zkosené čelo, lehce zkosené boční i vrchní hrany a zadní plochá stěna, obklopená dvěma „křídly“, evokujícími například staré americké automobily s masivními křídly po stranách na zádi. Zepředu pak nalezneme čtyři reproduktory – tři klasické dynamické měniče pro středy a basy, nad nimi pak tweeter páskové koncepce, typický pro tuto německou značku. Zadní stěnu krášlí železná destička se zabudovanými masivními reproterminály konfigurace bi-wiring / bi-amping a skutečně náležitě dimenzovaný bassreflexový otvor s plastovým nátrubkem. Plast působí až překvapivě hodnotně a pevně, nijak tedy nekazí celkový dojem z výrobní kvality. Wotan – opět typicky pro tuto řadu Quadral – stojí na masivní odhmotňovací základně s možností instalace hrotů. Během testu se ale nijak nezdálo, že by je bylo potřeba využívat.
Koncepce reprosoustav je i přes lehce zavádějící počet reproduktorů čistě třípásmová. O nejvyšší tóny nad hranicí 3200 Hz se stará páskový tweeter vlastní konstrukce, středy a basy pak mají na starosti vizuálně stejné reproduktory s průměrem 135 mm. Jejich membrány jsou zhotoveny z materiálu ALTIMA, což není nic jiného než zkratka použitých materiálů – hliníkový základ s příměsemi titanu a magnezia. Vrchní středový reproduktor má znatelně kratší zdvih než dva určené pro basové pásmo, o práci se dělí na poměrně vysokém kmitočtu 330 Hz. Jejich sladění je však na poslech bezešvé, aniž by dvojice basáků jakýmkoliv způsobem na vyšších basech poblíž dělící frekvence pokulhávala.
Nominální impedance reprososutav je „německých“ 4 – 8 Ohmů, tj. impedanční křivka by neměla v nejvyšším ani nejnižším bodě vystoupit z tohoto intervalu. Udávaná citlivost pak činí příjemných 88 dB, čímž se Wotan VIII řadí do kategorie snadno použitelných reprosoustav i pro méně výkonné zesilovací prvky. To ostatně potvrzují i zkušenosti z provozu. Přestože se jedná o sloupové reprosoustavy s již ne úplně malým vnitřním obsahem, působí na cenovou kategorii plus mínus padesát tisíc jejich udávaný pracovní frekvenční rozsah úctyhodně. Sáhnout by si měly až k 33 Hz, díky páskovému měniči na výškách pak zreprodukují frekvence až do hranice 65 000 Hz.
Testovací procedury probíhaly na ověřené testovací sestavě – Naim CD5i v roli zdroje signálu, alternovaný BD přehrávačem Pioneer BDP-LX71, all-in-one zařízením Pioneer Z9 a také Oppo BDP-95. Zesilovacím prvkem byl NAD C370 a také již zmiňovaný Pioneer Z9 jako zástupce méně výkonných přístrojů. Pro porovnání sloužily Harbeth Monitor 30 Domestic. Kvalitu napájení pak zajišťovaly dva filtry Xindak. Kabeláž nesla značky KrautWire, QUAD, Monster Cable, ProAc a Eagle Cable.
Dosud redakcí prošly z poslední generace Quadralů modely Megan VIII a Montan VIII, oba modely sdílely jakýsi základní charakter. Dal by se popsat jako mohutný, zaplavující zvukový projev s takřka nevyčerpatelným množstvím energie v basovém pásmu. Také je tu jemnost, jakási špatně popsatelná bavící a neunavující jemnost, umírňující onu mohutnost a tlak všudypřítomného zvuku. Výsledkem je dlouhodobá poslouchatelnost těchto sloupků beze stop únavy.
Quadral vždy kraloval zvláště v elektrifikovaných, artificiálních hudebních žánrech typu rocku, popu a dalším obdobným. Svádivá velikost zvukového projevu a jeho síla dodává drajv i jinak ne zcela ideálním nahrávkám. Takoví Queen na svém albu „Greatest Hits“ předvádí skutečnou jízdu s plnou, hutnou baskytarou ve skladbě „Another One Bites the Dust“. Každý tón basy přichází k posluchači s energií rozjeté parní lokomotivy a s téměř vojensky pevnou kontrolou. I přesto ale zůstává příjemně neútočný a kulatý.
Wotan VIII má tendenci poněkud zvětšovat stereo obraz nástrojů, zvláště dobře je to znát na akustické base na úvodu nahrávky Pat Barber „A Fortnight in France“ – basa je velkým nástrojem i za běžných okolností, zde se ale tyčí téměř až ke stropu. Je to znát i na hutnosti jejích tónů, basu je přeci jen poměrově trochu víc než by být mělo pro „ideální“ rovnou charakteristiku bedny. Barevnost jednotlivých tónů je ale příjemně skutečná, tonalita hřejivá, poklidná a vše obklopující.
Do své náruče posluchače uchopí i střední frekvence, i když už ne tak absolutně jako basy. I přesto jich je všude pořád ještě dost. Hlas Rebeccy Pidgeon ve „Spanish Harlem“ z kompilace „Audiophile Voices 6“ se nese prostorem s grácií a sebejistou artikulací. Celkově hutný, vřelý a jemný charakter Wotan VIII se tu projevuje velmi poklidnou reprodukcí, ani u vypjatějších sykavek nenalézáme stopy ostrosti či nepříjemnost. Quadraly jsou vůči nahrávkách vůbec dosti tolerantní, poměrně dobře maskují svým vlastním příjemným charakterem neduhy skladeb. Vokál tu nijak přehnaně nedominuje zvukovému pásmu, vůbec všechny frekvence jsou reprodukovány v příjemně kompaktním celku, i když s dostatkem vzdušnosti.
Tak jak Wotan VIII exceluje v nahrávkách s příměsí elektrifikované umělosti, tak má určité drobné neduhy u reprodukce klasické hudby. Zvláště u velkých těles je znát trochu příliš hutný základ, takže některé nástroje – jinak příjemně rozlišené a přehledné – nevyniknou tak jako ty, operující hlavně v basové části spektra. Nicméně třeba komorní jazzové ansámbly zní velmi příjemně, relaxovaně a kultivovaně. Může to být přesný, rychlý a detailní xylofon na nahrávce „Concorde“ od Modern Jazz Quartet nebo to může být skutečně kovová Davisova trubka na „Amandle", do určitého počtu nástrojů si Wotan VIII drží sebejistý klid a kontrolu.
I dynamické schopnosti Quadralů zaslouží pochvalu – tak jak si relativně litrově skromná ozvučnice poradí i s Bachovou „Tokátou a fugou“, to je skutečně chvályhodné. Mocný bas varhan je samozřejmě pořád ještě mimo schopnosti Wotan VIII, ale dojem z mocnosti kostelního nástroje si tu již člověk udělá a to je skutečně imponující. Stejně tak velké bubny v Mussorgského skladbě „Velká brána Kyjevská“ mají energii a údernost, která je cítit až na bránici. Působivé je ale to, jak Quadral zvládá dynamicky složité nástroje jako například klavír – razantní úder na strunu není zkreslený, naopak má plný, čistý zvuk.
O páskových měničích se říká, že jsou výrazně směrové. Třeba příklad Aurum Cantus dokazuje, že lze udělat takový, aby směrový nebyl ani trochu, nicméně Quadralu se povedlo docílit také velmi dobrých výsledků. Znatelné změny v charakteru lze pozorovat jen ve vertikálním směru, takže záleží jen na tom, jak vysoko se posluchač usadí. Je-li toto jednou vyřešeno, horizontální disperze je skvělá a nevzniká tu žádný úzký sweet spot, z něhož bychom se nemohli pohnout.
Nad to jsou výšky velmi přesné a rychlé, přesně jak se na podobný měnič sluší a patří. Občasným neduhem páskáčů je ovšem také pocit „sypajícího se písku“, tedy zrnitost a ostrost výšek. Charakter nejvyšších kmitočtů je u Quadral sice znatelně tvrdší než u zbytku pásma, přesto ani náročné sykavky, činely nebo nejvyšší tóny elektrických kytar nejsou ostré a agresivní, jak dokazují již zmiňované „Audiophile Voices 6“ nebo třeba Pink Floyd a jejich „The Wall“, na níž je konkrétně ještě příjemně znatelná kontrola nad separací jednotlivých nástrojů a zvukových vrstev, plně odpovídající pořizovací ceně.
Quadral Wotan osmé generace je stále zůstává jasně rozpoznatelným produktem německé značky, ale stává se dospělejším sloupkem, plně hodným své cenovky. Daří se mu snad sice stále lépe na poli moderních žánrů, zvláště díky silnému a hutnému základu a spoustě energie, jíž dokáže vnést do poslechového prostoru, ale neznamená to, že by milovník například komorního jazzu byl jen zklamán. Kdepak – přesnost a zábavnost zvuku je kladem i zde. Ovšem magická síla a téměř koncertní atmosféra, s jakou dokáží Quadral zahrát rock, metal, ale i pop, to bude ten pravý důvod pro jejich pořízení. Takže milovníci těchto žánrů pozor, Quadral by vám neměl uniknout.
Kč 49 990,- (standardní dýha)
Kč 59 990,- (černý / bílý lak)
Kč 67 490,- (lak dle přání)
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mohutný, sebejistě klidný a vše zalévající zvuk
+ dynamika
+ moderní design a trvalou hodnotu evokující výrobní provedení
+ snadnost, s jakou tyto Quadraly rozehraje téměř jakýkoliv zesilovač
ZÁPORY
- zvukové podání má znatelný (byť zábavný) vlastní punc
- relativní vertikální směrovost výškového páskového měniče
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Audio Trade
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. – www.quadralaurum.cz
+420 777 925 785