Dánský výrobce Dali má široké a nutno říci i úspěšné portfolio reprosoustav, které před ne zase tak dlouhou dobou oživil také systémem Callisto C, které pasivní modely spojilo s aktivní elektronikou a platformou BluOS pro snadné streamování a řízení přes chytrá zařízení. Tatáž "kúra" nyní potkala také řadu Rubicon a stejně jako u nižší Callisto se nové variace poznají podle přídomku C - základem nové série je regálový model Rubicon 2 C.
Aktivní provedení se od toho standardního neliší v žádném rozměru, pouze na přední straně místo loga najdete horizontální linku, která počtem rozsvícených diod indikuje hlasitost a v zadní části najdete v místě klasicky okupovaném vaničkou s reproterminály plochu, kam se vešla napájecí zásuvka, signálový konektor (analogový linkový vstup, pokud byste nechtěli využít standardního komfortu bezdrátového přenosu, řízeného s mimořádnou jistotou, stabilitou a rychlostí jednotkou Sound Hub) a také ploška s tlačítkem, díky které můžete v bezdrátovém systému určit, v roli jakého kanálu ten který kus bude pracovat - to se dělá jednoduchým stisknutím, které rozsvítí danou pozici na schématu a činí tak nastavení jednoduché jako facka.
Rubicon 2 C patří spíše ke kompaktnějším regálovkám, jejich ozvučnice jsou vyrobeny z běžných MDF profilů a zaberou prostor 35,3 x 19,5 x 33,5 cm (v x š x h), přičemž váží každý kus 8,4 kg - na elektroniku tak připadá bezmála půl kilogramu, když srovnáme hmotnost s pasivním provedením.
Přední lehce vyklenutá strana nese dva měniče, jednak měkkou kopulku tweeteru a jednak kónický středobas s typickým červeným zabarvením. Estetické i materiálové provedení splňuje vysoké standardy, k dispozici je i moderně střižená mřížka z hrubé "severské" textilie. Zadní plocha je - krom už zmíněné části s napájením a volbou pozice - určena bassreflexovému otvoru s plastovým, mírně zaobleným výdechem pro minimalizaci turbulencí.
Použitá textilní kopulka má udávaný průměr 2,9 cm a výrobce se chlubí velmi nízkou hmotností v kombinaci s lehoučkou cívkou a tedy schopností rychle reagovat na signál; o pohon se starají ferritové magnety. Woofer má průměr membrány 16,5 cm, klasickou vlnku závěsu a kónus zhotovený z materiálu odvozeného od toho v řadě Epicon a jde tak o dřevovláknitý materiál, jímž vzniká jak charakteristické zabarvení, tak viditelně nepravidelná struktura.
Měniče používají technologii magnetů SMC (Soft Magnetic Compound), kterýžto materiál kombinuje dle slov výrobce vysokou magnetickou vodivost s minimální vodivostí elektrickou. Technologie má za úkol snížit hysterezi a tedy i zkreslení.
V Dali osadili Rubicon 2 C diskrétně postaveným zesilovačem (v každé reprosoustavě jsou dva - každý měnič má svůj), který svých 250 Wattů dodává ve třídě D. Použit je také čip D/A převodníku Burr Brown PCM1796 a technologie, které zajišťují bezdrátový přenos až do rozlišení 24 bit / 96 kHz bez latence či komprese. Použitý 24 bitový DSP čip funguje také jako elektronická frekvenční výhybka na úrovni 2 600 Hz. Výrobce u Rubicon 2 C udává frekvenční rozsah 46 - 26 000 Hz (+/- 3 dB).
Dali Rubicon 2 C jsme poslouchali v redakčních prostorách a to tak, že zdrojem signálu bylo OPPO UDP-205, Cambride CXC nebo přímo Sound Hub přes BluOS streaming. Srovnávalo se s běžnými redakčními sestavami, o nichž se dozvíte v pravém sloupci -->.
Rubicon 2 C vás dozajista při prvním poslechu překvapí svým naladěním - kontrabas v "I Can´t Stop Loving You" Madeleine Peyroux ("The Blue Room" | 2012 | Universal | 0602537242689) šel pocitově hluboko, i když je to hlavně tím, že většina jeho tónů je proporčně lehce zdůrazněná. Ať je to jak chce, nástroj působí sytě, je velký a má na poměrně kompaktní regálovky solidní váhu. Navíc reprosoustavy hrdě přiznávají firemní zvukový styl - měkčí, postavený na hutném basu a poddajný, houpavě plynoucí.
Svou klidnost nezapírají Rubicon 2 C ani ve středním pásmu. Vokál Renée Fleming v "Mandoline" ("Night Songs" | 2001 | Decca | 467 697-2) byl hebký a až tekutý ve své plynulosti a poddajnost. Přitom ale reprosoustavy nabízí stále takový ten tučný, bohatý zvuk. Nejde o analytické monitory pro ty, kteří preferují prohrabování se jemnými nuancemi. Ne že by neměly Dali slušné rozlišení, v reprodukci je pořádek a klid a srozumitelnost je dobrá.
Činel v "Midnight Voyage" Michaela Breckera ("Tales from the Hudson" | 1996 | Impulse | 051 191-2) byl pak velmi jasný, trochu tenčí a jadrnější. Zde díky poměrně velkému prostoru, který výšky dostávají (ač ani tady Dali neopouští tu jistou jemnost a hladkost), vnímáte detaily naopak velmi konkrétně, jak se na prémiový zvuk sluší a patří. Právě na výškách nejsou Dali TAK jemné jako ve zbytku pásma, ale stále to není rušivý nebo disproporční charakter.
V čem pak umí Rubicon 2 C na svou velikost zapůsobit, to je dynamičnost - svou roli v tom samozřejmě sehrává aktivní koncept a celkové sladění, ale klid, s nímž vyznívá i velký klavír v Schumannově "Piano Quintet in E-Flat major op. 44" ("The Complete Piano Trios" | 1997 | Philips | 456 323-2) řadí tyhle reprosoustavy už do vyšší kategorie. Přestože Dali zůstávají až trochu nenápadně měkčí, v důležité chvíli se dokážou nadechnout a hlavně takříkajíc "drží pohromadě". Nemají šokující makrodynamiku, ale už tak nějak umí zapůsobit dynamicky neupejpavě.
Jak už bylo řečeno, nejsou tohle reprosoustavy zrovna analytického typu, respektive není jim vlastní zaměření na nuance a mikrodetaily, taková ta audiofilská zaostřenost. Naopak velmi vlastní je nenásilná celistvost, v níž ale už není problém se orientovat. Rubicon 2 C hrají s jistou dávkou noblesnosti a pohody i v komplexní "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644). Organizace zvuku je prostě dobrá, nástrojové linky oddělené a zpěv i ve vypjatých okamžicích už pěkně zřetelný - celkově navíc v lehce vřelejším zvuku cítíte přítomnost velké hmoty a váhy.
Velmi praktickou vlastností v rámci očekávaného "stylového" nasazení (tedy patrně tam, kde si nebudete audiofilsky pohrávat s natočením po jednotlivých stupních apod.) je příkladná nesměrovost. Jak ukázala scéna v "Over the Rainbow" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | 1956 | Atlantic Masters | 81227 3687-2), Rubicon 2 C umí udržet spojitost i při poměrně velkém rozestupu a i když nejde zvukový obraz nazvat trojdimenzionálním, má přednes veliké proporce a je zaplňující, obklopující. Reprosoustavy umí hudbu rozprostřít a naplnit s ní místnost, takže se v hudbě dá už dobře orientovat.
Co je pak další cennou devizou, to je schopnost udržet příjemnou a nekomplikovanou poslouchatelnost napříč žánry, ale vlastně i kvalitami nahrávek - Dali jednoduše nedává najevo ty méně příjemné aspekty nahrávek a jejich limity. Třeba z "Champs Elysées" od Zaz ("Paris" | 2014 | Warner Music | 0825646149216), které přeci jen můžete vytknout jisté zvukařské limity, zbyla v podání Rubicon 2 C jen nádherně plnokrevná, rytmická a bohatá, neostýchavě živá a hebce laskavá hudba. Dali hrají s chutí, s vkusem a celkově zábavně - to vše pak na úrovni opravdu dobrého hi-fi.
Aktivní sestavy, které míří do segmentu "velmi náročného lifestyle", se sice objevují stále relativně sporadicky, ale už nikoliv úplně výjimečně a ty, které nabízí Dali, skvěle plní roli společníků pro každodenní poslech hudby (a určitě i televize) na úrovni. Rubicon 2 C přitom zachovávají snadno akceptovatelnou velikost, mají mimořádný komfort ovládání a provozování (bezdrátové spojení je otázkou vteřin, přenos signálu je i bez drátů spolehlivý a působivě kvalitní, nabídka vstupů na Sound Hubu musí stačit,...) a hlavně neméně působivý komfort poslechový - je prostě příjemné přes ně poslouchat cokoliv, na co máte zrovna chuť.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na frekvenční odezvě je vidět nejprve příjemně vyrovnaná odezva v přímé ose i pod úhlem, stejně jako lehký přírůstek energie v pásmu 70 - 300 Hz. V reálu se ale odezva vejde do tolerance +/- 3 dB mezi 50 a 12 000 Hz, zejména odezva mezi 400 a 10 000 Hz je excelentně rovná. Tak trochu firemním podpisem je celkem výrazné zdůraznění nejvyšších kmitočtů od 12 do 20 kHz. Mírně výraznější projev na obou koncích pásma při poslechu není nepříjemný a odpovídá "hezkému", lifestylovému zaměření reprosoustav.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2 [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 104 990,- - Rubicon 2 C
Kč 16 990,- - Sound Hub
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2558-dali-rubicon-2-c#sigProId35571910df
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mimořádně snadné nastavení i použití
+ flexibilita vstupů
+ příjemný zvuk
+ slušný objem i tělo
ZÁPORY
- cena je už dost vysoká
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Horn Distribution CZ | www.horn.eu