Je to už přes půl století, kdy si truhlář Preben Jacobsen usmyslel, že by v rybářském městečku Glyngøre na severozápadě Dánska mohl uspět s výrobou reprosoustav a když o dva roky později přibral k obchodu svého švagra Juliuse Mortensena, vzniklo JAMO (=JAcobsen + MOrtensen). Už v roce 1978 výroba překonala první milion kusů, dnes vzniká pod touto značkou bezpočet kusů každý rok a Jamo patří k silným globálním hráčům. Snad je to i proto, že se primárně soustředí na dostupné hi-fi, které symbolizuje řada Concert 9 II, spojující moderní design a přátelské ceny.
Obé naposledy řečené bezezbytku platí i pro větší ze dvou regálových modelů - C 93 II. Ozvučnice těchto reprosoustav jsou klasicky pravoúhlé, vyrobené z MDF profilů a potažené vkusně vypadajícím vinylem s imitací dřevěného povrchu. V této třídě běžný vzhled se snad trošku užším profilem oživuje výrazně čelní deska s oblými boky a pěkným matným povrchem. Je vidět, že v Jamo se snažili, aby pohled zepředu vypadal co nejlépe.
Do čelního panelu jsou vsazeny dva měniče, orámované tlustými hliníkovými kroužky a nainstalované díky krycím kroužkům bez viditelných šroubů. Ony kroužky pak fungují i u středobasu jako mělký zvukovod a u výškáče navazují naopak na výrazný zvukovod.
Zadní panel je mírně vsazený a osazený třemi výraznými prvky. Jednak je tu zakulacená vanička s jedním párem až překvapivě bytelných reproduktorových terminálů, jednak je tu výdech bassreflexového nátrubku, oboje nepřekvapivé. Pod horním okrajem najdete jednoduché kovové "V", které umožní snadné zavěšení reprosoustav na zeď, což by vzhledem k možné roli efektových kanálů v systémech domácího kina mohlo být praktické.
Středobasový reproduktor používá membránu o průměru 15,3 cm s výrazným fázovým nástavcem a velkou vlnkou měkkého závěsu. Membrána je typu HCCC (Hybrid Composition Conical Cone). Nejvyšší tóny vyzařuje měkká hedvábná kopulka o průměru 2,5 cm.
C 93 II jsou koncipovány jako dvoupásmové a mají psaný frekvenční rozsah 45 - 24 000 Hz (+/- 3 dB). Charakteristická citlivost činí 88 dB a jmenovitá impedance 6 ohm. Za zmínku stojí i váha 6,4 kg při výšce 35 cm, šířce 20 cm a hloubce 25,9 cm.
Jamo C 93 II jsme poslouchali v rámci běžných redakčních sestav - s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, s Cambridge CXC a Cambridge CXA80 místo Fischer&Fischer SN-70 nebo také s Teac NT-503, Emotiva XSP-1 a Emotiva XPA-DR2 místo KEF LS50 a za podpory GoldenEar SuperSub X. O použitých filtrech, kabelech a dalších součástech sestav se více dozvíte v pravém sloupci -->.
Z mocných hlubokých tónů ve "Way Down Deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) kompaktní regálovky už něco naznačí, vlastně se snaží jít poměrně dost hluboko. Svým objemem se tak rozhodně nemusí stydět a v běžném obývacím pokoji o basech budete vědět. Charakterem je pak spíše měkký, akcentující výraznost a pocit bohatosti před audiofilskou artikulací. V rámci své kategorie je nicméně rozumně čitelný a přes své mírné objemové vyzdvižení není bas dominantním prvkem reprodukce.
Hlas Eleanor McEvoy v její "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl v čistotě i čitelnost opět slušným standardem své třídy, možná podaný celkově trochu jednodušeji a přímočařeji, ale už s puncem hi-fi světa. C 93 II umí dát najevo i přítomné sykavky, svou hi-fi úroveň ale podtrhují tím, že nejde o agresivní prezentaci. Jinak je vokál samotný spíše klidnější, hebčí a hladší.
Jemnější jsou také nejvyšší tóny, třeba cinkot vibrafonu v "Sex Without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10). Čistota kovových tónů je odpovídající třídě, prezentace nemá žádné ostré momenty a rozlišení je rozumné, byť jsme stále v segmentu vstupní třídy hi-fi reprosoustav, které nemají tendenci k analytické reprodukci a hrají hlavně tak, aby zvuk byl hezký a nekonfliktní.
Dynamicky jsou C 93 II decentní, na poměry takhle velkých a zejména takhle dostupných regálových reprosoustav se v "Love is Gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) Jamo snažily a se syntetickými pulsy se popraly důstojně. Nejsnaživější se Jamo snaží být na vyšších basech a středech, v menších prostorách jistě C 93 II naplní místnost dostatkem energie, na kterou si vzhledem k cenovce není proč stěžovat.
Mnohovrstvou "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) Jamo C 93 II nabídnou spíše spojitým, jednodušším stylem, ale s adekvátní čistotou a přehledností, díky nimž už patří do hi-fi světa. Reprodukce není analytická, spíše nechává hudbu plynou jako velký, nekonfliktní a vlastně vcelku příjemný celek.
Také hudební scéna v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla prostě slušná, rozložená v kontextu ceny dobře v pravolevém směru, nijak opuletní, ale už s pocitem oddělení nástrojů v pravolevé ose. Nejde o zvuk s monitorovou přesností, spíše opět nabízející nekonfliktní, bezproblémovou poslouchatelnost. Scéna ale třeba neměla pocit výrazného těžiště v prostředku, což je dobré.
Šlapající "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) zněla v podání Jamo C 93 II s trochu výrazněji působícími středy, jemněji, klidněji a hlavně s důrazem na nekonfliktnost. Nečekejte velké porce energie nebo nějakou zvukovou dominanci, Jamo hrají prostě tak, aby bylo příjemné je poslouchat napříč žánry, vlastně bez ohledu na připojenou elektroniku a skoro i bez ohledu na to, odkud je posloucháte.
Kompaktní a cenově dostupné regálovky Jamo C 93 II jsou moderně střižené mainstreamové reprosoustavy, kdy žádné ze zmíněných slov není míněno jakkoliv pejorativně. Za rozumné peníze dostanete pěkně designově vyvedenou reprosoustavy s rozumným provedením a hlavně nenáročným, bezkonfliktním zvukem, který se z reprosoustav line nekomplikovaným způsobem - ať už z pohledu toho, že k C 93 II lze používat v praxi jakýkoliv zesilovač nebo z toho pohledu, že hrají svým klidným, jemným a tolerantním způsobem ať už je máte kdekoliv v prostoru a posloucháte jak se vám zrovna chce. C 93 II představují solidní standard základní mainstreamové třídy hi-fi reprosoustav.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na frekvenční odezvě je patrné, že výrobce naladil C 93 II s lehkým důrazem na oblast kolem 100 Hz a na mírné zdůraznění v oblasti vysokotónového reproduktoru. Všeobecně ale C 93 II nabízí v běžné toleranci +/- 3 dB rozsah cca 70 - 20 000 Hz, což je v kontextu kategorie bez připomínek a ačkoliv možná odezva není dokonale lineární, snad vyjma oblasti kolem 2 kHz opět v rámci kategorie představuje solidní standard. Pod mírným úhlem je pak vidět úbytek energie na nejvyšších frekvencích, takže bude při případném přílišném objemu výšek stačit najít optimální natočení.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Sedlo na úrovni 65 Hz naznačuje ladící kmitočet bassreflexu, reprosoustavy se pak sice dotýkají impedance kolem 4 ohm, ale díky celkově hladkému, bezproblémovému průběhu křivky lze očekávat, že ani levná elektronika nebude mít - snad s výjimkou opravdu hlasitých poslechů - potíže reprosoustavy ovládnout. Na impedanci není patrná rezonance kabinetů, vnitřní stojaté vlnění nebo jiné nežádoucí vlivy. Elektrická fáze je též prostá příliš prudkých změn nebo jiných neduhů a místa s lehkou výchylkou z optimálních mezí kolem 800 a 2 500 Hz nebudou vzhledem k přítomnosti výrazného peaku v impedanci příliš kritická.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 11 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2463-jamo-c-93-ii#sigProId753bdb0ea2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ příjemná zvuková charakteristika
+ nenáročné rozehrávání
+ tolerantní k horším nahrávkám
+ slušné zpracování a moderní design
ZÁPORY
- zvuk by mohl být o něco živější a průbojnější
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz