2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 1

Značka Q Acoustics se profilu trošku jinak, než většina ostatních - hrdě přiznává, že díky založení až v roce 2006 nemá žádnou historii, která by ji vázala (či svazovala), že ji nezaložil bohatý nadšenec, ale profesionální vývojáři a obchodníci a s chutí říká, že cílem je nabídnout promyšlené a v dané třídě co možná nejlepší reprosoustavy, postavené na realistických základech. Tuto filozofii zkouší také na nové řadě 3000i, která je inovací oblíbené série 3000 (která však trochu matoucím způsobem zůstává v nabídce i nadále).

Větší ze dvou regálových modelů nese označení 3020i a už na první pohled poznáte, že patří do katalogu Q Acoustics. Úzká a protáhlá silueta, výrazné zaoblení rohů, výrazné orámování měničů a přitom zachovaný pocit modernosti a čistoty designu, to jsou hodnoty, které nejlépe charakterizují vnější podobu všech aktuálních firemních reprosoustav.

3020i nejsou výjimkou a jejich kabinety z MDF prvků jsou vyvedeny právě ve zmíněném duchu - jejich 5,5 kg pak ukrývá ozvučnice s výškou 27,8 cm, hloubkou 28,2 cm a šířkou jen 17 cm. Vnitřní pracovní objem něco málo přes šest litrů (což je o čtvrtinu více než měl model 3020) využívá dvojice měničů, jak je ostatně patrno už na první pohled. Pevnost skříně zajišťují výztuhy typu Point-to-Point, jak jim výrobce říká.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 2

Výšky má na starosti měkká kopulka o průměru 2,2 cm, klasicky působí i kónus středobasu o průměru 12,5 cm. Vysokotónová kopulka je "odpružená" od zbytku skříně, aby na ni nepřecházely nežádoucí rezonance. Výrazný závěs pak slouží podle výrobce i k optimalizaci vyzařovací charakteristiky.

Pohlédněte na zadní stranu a moderní vzhled vás potěší i zde - poměrně úzký výdech bassreflexového nátrubku je orámován velkým kruhem, který nahrazuje běžné informační štítky, stejně tak je tu místo klasické vaničky s terminály destička s mělkými, ale dobře šroubovatelnými terminály a celé to vypadá jednoduše k světu a velmi současně.

Dvoupásmovou konstrukci v Q Acoustics dělí výhybkou na úrovni 2 400 Hz, udávaná citlivost 88 dB / 2,83 V / m je mírně nadstandardní a jmenovitá impedance 6 ohm klesá dle údajů na 4 ohmy. Pracovní frekvenční rozsah 64 - 30 000 Hz výrobce udává v poněkud atypické toleranci +3 dB / -6 dB.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 3

Regálovky Q Acoustics 3020i jsme poslouchali v prostorách studia HIFI CZ v Záběhlickém zámku, kde jim společnost dělal Teac NR-7CD, nebo Teac TN-550 s phono modulem NAD PP4. Propojeno bylo kabely WireWorld - Eclipse 6 nebo Stratus. Zkoušeli jsme porovnávat s modelem 3020 nebo třeba Concept 500 a dalšími reprosoustavami.

Když se rozehrál Rossiniho "Duet pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152), bylo téměř okamžitě jasno, že 3020i se nepouští do nejhlubších oktáv s přílišnou chutí, že dbají spíše na přiměřený přednes toho, co je takhle malým reprosoustavám vlastní - tedy středů a výšek. Oběma nástrojům tak - logicky - scházel pocit hutnosti, velikosti a váhy, tóny byly spíše formálně naznačené, nicméně třeba vrznutí smyčce působilo poměrně smysluplně a s ohledem na danou cenu už alespoň temnou tuhost basů naznačilo. Důležitější je, že 3020i hrají hladce a hebce, uvolněně a tak nějak elegantně v klidu, takže s trochu realistickým smýšlením nebudete hluboké basy nějak nutkavě potřebovat - a pokud ano, přiražení blízko ke zdi (zavánějící ale negativním ovlivněním čistoty) nebo lépe doplnění subwooferem je možné vždy.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 4

S hebkou, až vřelou elegancí si Q Acoustics 3020i poradily se zpěvem Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140). Na danou cenu je to vlastně pěkné podání, se snahou o bohatost, díky nepřebujelým spodním oktávám působí hlas až nečekaně výrazným a dominantním dojmem. Je to takový vlastně jednoduchý, ale přitažlivě příjemný přednes, z něhož možná netryskají kdovíjaké detaily, ale nemáte pocit, že by byl "levný", že by byl nějak chudý či dutý - hlas už má solidní hi-fi kvality.

Komplexní a mnohovrstvé kovové perkuse ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) sice logicky 3020i nestíhá vykreslit v jejich úplné bohatosti, ale zato umí nabídnout příjemně znělé "cink" a přesto ani při vyšší poslechové úrovni netahat za uši - celkové ladění i tady kráčí směrem k jemnosti a klidnosti. Třepotající se činely a cinkátka jsou už rozumně oddělené a nezrnité, vlastně je to příjemně kultivovaný přednes.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 5

Samozřejmě, že vám malé ozvučnice nenabídnou velký zvuk či dramatickou dynamiku, zejména v této cenové hladině. Úvod Stravinského "Ptáka Ohniváka" v podání Utrechts Studenten Concert ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byl příjemně svižný a nenásilně plynoucí, byť dynamicky samozřejmě limitovaný možnostmi rozměrů i cenové kategorie. Přes patrnou snaživost nejsou 3020i dramaticky důrazné nebo mocné, je ovšem nutné ocenit, že se nesnaží obcházet fyzikální pravidla a drží se kultivované a důstojné cesty, takže dynamickým špičkám čelí v měkčím, ale opravdu lehce poslouchatelném duchu. S ohledem na cenovku je to pak výtečné.

Malé dvoupásmové regálovky se často označují za monitory, byť to rozhodně není automaticky platné - třeba právě 3020i nemají, soudě dle toho, jak naložily s "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Vol. 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130), tak úplně monitorové vlohy. Opět nutno říct, že za danou cenu umí překvapit či přesněji potěšit tím, jak celistvě a jak vyrovnaně se jim daří hrát, jak kultivovaně snoubí férovou čistotu a celkovou "přiměřenost", díky čemuž se prostě dají bez obtíží poslouchat poměrně potichu i nahlas. Vokální pásmo se pak zdá být dobře přístupné a na poměry své kategorie k němu nelze mít výhrad - neútočí na vás efektní prezentací detailů, ale spíše po vzoru dražších a dospělejších konkurentů v klidu snová příjemně měkké hudební vlákno bez stresu a bez nutkavosti ukázat co nejvíc (protože to v těchto třídách končí spíš umělým tlakem na pilu, který unavuje).

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 7

Q Acoustics 3020i se jako mini monitor nechovají tak úplně ani z pohledu podání prostoru - "Dream about you" (Eva + Stevie B. | "STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) neměla tak úplně holografickou podobu, ale reprosoustavy to vyvažují tím, že zvuk umí nechat "roztéct" po místnosti, že umí nabídnout relativně plnou a velkou scénu, takže máte pocit už poměrně velkého zvuku. Lokalizace a oddělení nástrojů je férové, díky "easy" charakteru reprodukce vás vůbec nic netahá za uši nebo nenutí myslet na to, co schází.

I ve své uvolněnosti a jemnosti se 3020i dařilo až překvapivě dobře udržet tempo "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) - je to o to překvapivější, že tu schází basové spektrum, které konkrétně tuto skladbu posouvá dopředu svou rytmickou tuhostí. Syntetické hluboké tóny jsou jen tak letmo načrtnuté, takže hudbě chybí tak trochu pocit fyzické důraznosti, ale zvuk vás tak nějak nekonfliktně obklopí, hladí a ve finále je to tak naprosto neúnavný pocit, že se necháváte oblévat příjemnou hudebností. Je to tak trochu hudební ekvivalent ráchání nohou v příboji - je to velmi odpočinková a příjemná záležitost.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i 8

Malé Q Acoustics 3020i vás s ohledem na svou cenovkou zajisté dostanou vzhledem a provedením. Na elegantní modernost je totiž nejen radost pohledět, ale i si na ni sáhnout, protože nemáte pocit, že byste nešetrným dotykem bednám ublížili (na rozdíl od leckterých jiných levných modelů na trhu). Tak jak libě vypadají pro oko, tak libě hrají 3020i i pro ucho. Oproti původnímu modelu 3020 se zdá vše být trochu učesanější, ale pointou zůstává, že za své peníze dostanete kulatý, vstřícný a příjemný přednes, kterému, pravda, poněkud chybí spodní oktávy, formující plnost a tučnost reprodukce, ale kterému na straně druhé můžete svěřit své uši na dlouhé hodiny, aniž by vás to unavilo či uvrhlo do stavu, v němž budete vážit co si pustit dál. S Q Acoustics 3020i si můžete nekonfliktně pustit prakticky cokoliv, ačkoliv jejich klidnějšímu ladění vyhovuje i jednodušší a klidnější hudba - sečteno a podtrženo, za dané peníze jen stěží najdete takhle pohledné a podobně příjemně znějící reprosoustavy.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, jen minimálním zatlumením, bez rozsáhlých akustických úprav, se značně průzvučnými stěnami ze sádrokartonu. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechových pozicích tak, jak je vidět na fotografiích.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i m1

Ačkoliv 3020i se snaží díky bassreflexu přidat něco basu už kolem 50 Hz, v reálu v plné síle hrají až od nějakých 120 Hz, což relativně odpovídá dané velikosti, ale hlubší tóny mohou scházet. Odtud dál jsou pak až do 20 kHz vlastně vzorně vyrovnané - naměřený propad na 2 800 Hz se výrazně vyrovná, poodstoupíme-li alespoň ještě o jeden další metr (takže 3020i nejsou úplně ideální pro velmi blízký poslech třeba u pracovního stolu a podobně). Tak či tak jsou za dané peníze 3020i vlastně excelentně fungující, přijmeme-li fakt, že frekvence pod 100 Hz budete muset dodat buď přisazením blízko ke zdi nebo subwooferem.

2018 08 30 TST Q Acoustics 3020i m2

Impedance (červená) neklesá pod 4 ohmy a to ještě jen na dvou místech, křivka pak napovídá, že bassreflex je naladěný na 55 Hz a přechodová frekvence obou pásem je na nějakých 1 700 Hz. Křivka je prostá záchvěvů a rychlých změn, takže reprosoustavy nebudou rezonovat. Křivka elektrické fáze (černá) je kolem 120, 800 a 2 600 Hz už poměrně dost mimo "bezpečný" rozsah, na druhou stranu se tak děje v takové kombinaci s průběhem křivky impedance, že 3020i budou představovat relativně rozumnou zátěž i pro levný zesilovač, jehož připojení lze očekávat.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 7 690,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ atraktivní cenovka

+ pěkné provedení

+ velmi příjemný charakter

ZÁPORY

- basu je málo

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista