Tradice řady Q anglické firmy KEF se táhne až do 90. let, nejaktuálnější generace se točí zejména kolem aplikace proprietárního firemního metamateriálu v komoře výškáče, který se nejprve objevil v top modelech Blade a následně skrze série Reference a R doputoval právě sem. Ani v top modelu Q11 Meta pak nemůže chybět charakteristický Uni-Q měnič a klasický firemní přístup ke všemu ostatnímu.
KEF Q11 Meta jsou poměrně rozměrné reprosoustavy, jejich čisté a úhledně hranaté ozvučnice stojí na plastových diagonálně orientovaných profilech, které však díky nasazovacím hladkým krytům působí vlastně celkem k světu. Vůbec designová čistota je jasným poznávacím znamením – všechny čtyři měniče mají šrouby a koše ukryté za kroužky, sloužícími rovněž jako mělké zvukovody. Tedy s výjimkou toho kolem hlavního Uni-Q, kde je plocha naopak veliká a umí zmenšovat množství nežádoucích odrazů.
Dozadu se nad malou vaničku s jedním párem terminálů vešel u boční hrany posazený bassreflexový plastový nátrubek. Celá zadní plocha je mírně vsazená.
Společným jádrem všech modelů je nová 12. generace koaxiálního reproduktoru s průměrem středotónové membrány 10 cm a výškáče 1,9 cm. Kolem toho druhého jsou nezbytná rozptylovací žebra, střeďák je zase zpevněný radiálními žebry. Obě membrány jsou hliníkové. O tlumení vnitřním (metamateriál) i vnějším (měkká plocha Shadow Flare) jsme již mluvili.
Oproti nižším modelům najdete v Q11 Meta rovnou trojici basáků. Průměr činí 16,5 cm, technologicky jde o hybrid – kombinaci papírového základního kónusu s připojenou vnější hliníkovou mističkou, oboje drží velké gumové závěsy.
Třípásmový systém má frekvenční rozsah 44 – 20 000 Hz (+/- 3 dB), který se dělí na úrovních 480 a 2 700 Hz. KEF říká, že v běžné místnosti (tj. u zdi a s počítaným poklesem -6 dB) dosahují Q11 Meta až na působivých 26 Hz. Impedance je 4 ohmy s poklesem na 3,2 ohm, citlivost dosahuje 89 dB / 2,83 V / m.
Fyzicky mají skříně bez nožiček 106,1 cm do výšky, šířku 21 cm a hloubku 38 cm. Jeden kus váží 22,5 kg.
Poslech probíhal v showroomu dovozce primárně s dostupnější sestavou Musical Fidelity A1 / Musical Fidelity M6scd, ale bylo jasné, že Q11 Meta (potažmo prostě řada Q jako celek) citelně ocení předimenzovanou elektroniku – i proto jsme posléze sáhli po Accuphase DP-770 a Accuphase A-80. Propojeno bylo vždy Nordost Heimdall 2 a ke srovnání jsme měli model Q7 Meta spolu s Fyne Audio F703SP.
Hlubší tóny kontrabasu Larryho Grenadiera, klavíru Jasona Marona nebo bicí soupravy Briana Bladea v „Defiant, Tender Warrior“ (Charles Lloyd | „The Sky Will Be There Tomorrow“ | 2023 | UMG Recordings | 00602458167757) zněly samozřejměji a kontrolovaněji než u Q7 Meta, přesto šly hlouběji, zachovávaly však ten příjemný a měkčí charakter. Bylo také znát, že jsou ještě citlivější na připojený zesilovač, takže tady rozhodně nemůžete „přestřelit“. Stejně tak jako u menšího sloupku se jevily hloubky ideálně energické, konkrétní a zakomponované do celku tehdy, když se hrálo na maličko vyšší hlasitost. Ačkoliv pak nejsou Q11 Meta úplně malé, rozhodně překvapí hodně nadprůměrně velkými rozměry výsledné reprodukce. Podvědomě byste asi čekali, že před vámi bude ještě objemnější sloup.
Velmi přirozeně vystupoval do popředí hlas Christel Alsos v její „Two More Days“ („At That Time of the Night“ | 2016 | SONY | 886445956252) – maličký Uni-Q je nejen soustředěný, ale také dobře detailní, i když zůstává hlavně hladký, jemný a ze všech úhlů pohledu velmi příjemný. Nemáte pocit, že by zpěv byl nějak ultimativně detailní, ale za dané peníze je víc než čistý, hlavně ale čímsi krásně lidský. Žádné agresivní sykavky, jen líbezně plynoucí energie v dostatečném a zkroceném množství. V Q11 Meta však dřímá větší potenciál, než byste řekli a velice, velice ochotně těží ze zlepšování připojeného systému – víc, než je to u reprosoustav běžné.
Nejvyšší tóny – třeba cinkot v eponymní skladbě alba „Bad Self Portraits“ od Lake Street Dive (2014 | Signature Sounds) – jsou přítomné v přiměřené míře, nijak vytažené nebo zdůrazněné, mají solidní definici, ale hlavně naprosto neagresivní podobu. Díky Meta technologii mají velice nadprůměrný nadhled, takže struktura a textura tónů je dobře čitelná. Q11 Meta nechtějí být energickými monitory, ale příjemnými hudebními společníky.
Spolu s velkým zvukem umí top model kvéčkové řady nabídnout i poctivou dávku dynamiky v podobě klidné, tekoucí síly. Mohutným zvukům v „Cha Cha Chai“ (Paolo Fresu / Omar Sosa | „Food“ | 2023 | Tuk Music | 3617053706017) daly reprosoustavy dost prostoru a určitě by pro ideální vyznění měly mít větší místnost – zvuku je prostě hodně. Přitom však zvládají i výrazná zhoupnutí a plnokrevné hloubky udržet pod pocitově takovou nenucenou kontrolou. Nejsou „zaříznuté“ či nějak explicitní, umí se však do drajvu a síly muziky spustit v tu správnou chvíli. Ideální je pro ně však nijak nešetřit na připojeném zesilovači.
„Bolo Na“ (Arooj Aftab | „Night Reign“ | 2024 | Verve | 0602458980295) byla učesaně přehledná, neexhibovala mikrodetaily a nuancemi, spíše organicky předestřela celé dění, urovnané a dobře čitelné. V rámci své třídy odvádí Q11 Meta velmi dobrou práci, je to civilizované, hladké a vlastně pevně ohraničené. Měkký charakter neunavuje, dal by se asi označit za muzikální a je znát, že se s trochou hlasitosti moc pěkně otevřou.
Pokud mají Q11 Meta nějakou nejsilnější stránku, kterou stojí za to vyzdvihnout, je to určitě jejich prostorovost. Menší Uni-Q rozkreslí „Reincarnation Blues“ (Tyshawn Sorey Trio | „Continuing“ | 2023 | Pi Recordings | 0808713009828) do vlastně luxusních proporcí. Hudba je velká, dobře konkrétní a přehledná, načrtnutá nejen v pravolevé, ale též předozadní ose s až lehce překvapující jistotou. Vše má solidní disciplínu, za dané peníze je to obraz přímo vzorový.
Hlavní však je, jak snadno se Q11 Meta poslouchají. „Fade into You“ (Mazzy Star | „So Tonight I Might See“ | 1993 | Capitol Records | 00077779825356) bezmála tekla, Q11 Meta tedy velmi ochotně nasávají kvality připojené sestavy a spolu s tím rostou, ale tak i tak neztrácí svou příjemnou, uvolněnou muzikálnost. Dalo by se říct, že je to velmi vyspělý „dostupný zvuk“, je tu o maličko víc basu (ale přesto jsou Q11 Meta pocitově nejvyrovnanější v řadě), prezentace zcela bezkonfliktní a zasazená do krásného, vzdušeného a plastického obrazu.
KEF Q11 Meta představují velmi hodnotnou investici v kontextu své cenové kategorie. Mají velký zvuk, famózní prostor, naprosto bezkonfliktní a přesto ne zastřený charakter, který velice ochotně roste spolu s tím, jak zlepšujete zesilovač – to je jedno z hlavních doporučení, tedy nešetřete na elektronice. Ze středně velkých ozvučnic dostanete dost energie i významné proporce, můžete si užít vlastně jakoukoliv hudbu a pořád zní dobře. Ne monitorově neutrálně a jiskřivě detailně, spíše organicky hladce, ale rozhodně ve velice dobrém standardu. Nová řada Q je významným krokem k „opravdovému hi-fi“ oproti sérii předchozí a Q11 Meta jsou velice dobré zaplatitelné reprosoustavy s opravdu snadno poslouchatelným charakterem.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koaxiálního měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, vysoký strop se zavěšenými pohltivými panely,…) byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Q11 Meta jsou vyrovnanější, nežli jejich menší příbuzní Q7 Meta, ale stále je vidět maličko klesající tendence v oblasti vyšších středů a výšek. Je tu též patrný stejný „hup“ na výškách, který ale pod úhlem mizí a nabádá tak k instalaci souběžně se stěnou. Naplno se rozbíhají reprosoustavy kolem 40 Hz, i když první náznak leží už u nějakých 28 Hz. Q11 Meta jsou sice záměrně laděné s trošičku výraznějším basem a naopak mírně jemnějšími výškami, nicméně to odpovídá zadání „příjemného zvuku“.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Podobně jako nižší model, i Q11 Meta mají impedanci položenou v pásmu od 100 do skoro 1 000 Hz docela nízko, mezi 3 a 4 ohmy. Tvar křivky je také velmi podobný Q7 Meta a jde dost pravděpodobně o velice blízké řešení. Není to elektricky vysloveně náročné, ale ani úplně lehké, prostě standard, kdy se nemusíte bát, ale zároveň byste měli vybrat nějaký solidní zesilovač. Ladící kmitočet ozvučnic leží těsně za hranicí 30 Hz a v této oblasti jsou také patrné nějaké rezonance, které by však neměly způsobit ovlivnění výsledného zvuku.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 55 980,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5926-kef-q11-meta#sigProIda6ace24415
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečné podání prostoru
+ fajnový pocit vyrovnanosti
+ překvapivě vysoký potenciál, připojíte-li naddimenzovanou elektroniku
+ kultivovaný projev nové generace Uni-Q
ZÁPORY
- optimálně je přeci jen třeba trochu zvednout hlasitost
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz