Za konceptem a přístupem coloradského výrobce reprosoustav YG Acoustics stojí Dr. Matthew Webster, který od mladých let vyvíjel počítačové programy pro složité matematické operace a počítačové modelování, následně získal formální vzdělání v astrofyzice na univerzitě v Cambridge. Krátce poté se však rozhodl, že hi-fi ho baví víc a tak v roce 2002 vznikli YG. Od té doby získali kredit třeba i proto, že mají až pedantskou kontrolu nad výrobním procesem – od pečlivého výběru materiálů až k jejich opracování na strojích probíhá „in-house“. Atraktivní je také modularita nemalé části modelů, umožňující snadné mezigenerační upgrady. Základem nejvyšší řady Reference je kompaktní sloupeček Carmel 3.
Přestože je v porovnání s většinou firemní produkce tento model skutečně drobeček, vychází designově, materiálově i technologicky z identických principů. Na první pohled je to jasné díky ozvučnici ze slícovaných hliníkových panelů, která se v přední části dole roztahuje jako sukně tanečnice. Je to také celková čistota a jednoduchost tvarů, tweeter zapuštěný do miskovitého zvukovodu nebo pětice výrazných šroubů držících středobas, což dodává kovové kreaci lehce industriální podtón.
Stabilitu bytelných ozvučnic zajišťují ostré hroty vpředu a vzadu, ty vzdálenější jsou odsazené z hlavního těla malými „křidélky“ na základně, protože profil skříně se směrem dozadu mírně zužuje. Zadní stěna je zcela rovná, tady už se šrouby neskrývají, nicméně jejich zapuštění dobře ilustruje tloušťku použitých panelů. Propojení k zesilovači obstarávají dva páry skutečně mimořádně robustních terminálů. Nikde žádná stopa po bassreflexu – Carmel 3 jsou uzavřené, aby je bylo prý možné co nejsnáze umístit v menších místnostech.
O nejvyšší frekvence pečuje nově vyvinutý vysokotónový reproduktor Lattice (neboli „mřížka“ ve smyslu atomové mřížky). Měkkou membránu vyztužuje organicky působící struktura ze slitiny určené pro letecký průmysl, kterou do požadovaného tvaru pochopitelně obrábí vlastní stroje přímo ve fabrice. Výrobce nijak blíž nespecifikuje průměr nebo použité technologie, ale velikostně se výškáč jeví jako běžných 2,5 cm.
Středům a basům je věnována kónická 18,5 cm membrána BilletCore, jejíž název jasně říká, jak vzniká – začíná jako hliníkový polotovar a dlouhým, přesným odstraňováním materiálu na CNC se získává potřebný tvar. Množství zbytkového materiálu je enormní (z nějakého toho kila na začátku zbude na konci pár gramů), ale firma jej pochopitelně recykluje a přetaví do dalšího výchozího bloku. Sílu k pohybu získává membrána z pole neodymových magnetů.
Ve YG kladou velký důraz také na frekvenční výhybku, které říkají Ultracoherent, aby zdůraznili její hlavní cíl. Má dělící frekvenci na úrovni 1 750 Hz, přičemž v důležitém rozsahu mezi 700 a 3 300 Hz se udržuje fázové sladění měničů v toleranci pouhých +/- 5 stupňů. Používají se tu zakázkové kondenzátory z kovové fólie, fóliové odpory nebo cívky na tlumících prvcích. Vše bylo vymodelováno – samozřejmě, vezmeme-li v potaz majitelovo vzdělání a talent – pomocí složitých počítačových řešení.
Deklarované parametry předkládají frekvenční rozsah jako „využitelný mezi“ 32 a 40 000 Hz. Citlivost dosahuje 87 dB a impedance průměrných 6 ohm s minimem na 3,2 ohmu.
Co do rozměrů jsou Carmel 3 dle firemních standardů sice malé, ale jinak spíše střední. Mají výšku 103 cm, šířku 23 cm a hloubku 31 cm. Váží přitom ale tučných 39 kg.
Poslouchali jsme v prostorách studia Hi-Fi Morava, ne úplně akusticky optimálních, ale přijatelných. Hrálo se na sestavě, kam signál dodával hlavně server Hz Core přes Paul Pang Quad Switch a zesiloval systém Pass Labs XP-32 s monobloky X600.8. Jako DAC jsme měli Lampizator Baltic 4 DAC. Alternativně se hrálo přes Moon 791 a Moon 761. Z dalších doplňků tu byl zemnící systém Telos, podložky Hifistay nebo komplet kabeláže Siltech. Porovnávali jsme kupříkladu s Wilson Benesch P1.0 nebo A.C.T. 3Zero.
Syntetické hluboké tóny v „Glem ikkje“ Kari Bremnes („Det vi har“ | 2017 | Strange Ways | WAY 309) byly utažené a pevné, pouštěly se nad očekávání hluboko, ačkoliv celý jejich objem a váha tu nejsou – přeci jen jde o menší dvoupásmové reprosoustavy s jistými limity. Carmel 3 příjemně reflektují charakter toho kterého systému, nikdy ale nezní suše nebo stroze. Úctyhodný je důraz, respektive chcete-li napětí tónů, podtrhující velmi solidně rytmiku skladby. Reprosoustavy si ale přímo říkají o umístění do menších prostor a možná i blízko zdi, aby ty nejhlubší spodky byly důraznější.
Hlas Alysy Coco ve „Feeling Like Myself“ („Midnight Monsters“ | 2021) byl krásně otevřený a čistý, ne v monitorovém slova smyslu, ale naopak zcela netechnický, oproštěný od reprosoustav a jakéhokoliv zabarvení samotnými soustavami. Charakter i kvalitu zcela určuje audio řetězec, Carmel 3 jsou naprosto nenucené, dokonce mají příjemný nádech jemné měkkosti, aniž by to znamenalo ztrátu detailu. I jadrnější sykavka tu zazní, ale nenuceně a bez únavnosti – reprosoustavy mají vlastně až muzikální talent.
Výšky pak byly precizně integrované, nepoznáte, kde začíná hrát jeden reproduktor a kde druhý. Carmel 3 tvoří kompaktní a organický celek. Cinkot činelů v „Beauty Queen“ (Roxy Music | „For Your Pleasure“ | 1999 | nahráno 1973 | EG | 0724384744922) byl konkrétní, přitom bez jakékoliv zdůraznění. Objem je vlastně spíše o trošičku decentnější, zvuk je však zcela transparentní a jasný. Reprosoustavy vlastně hodně inklinují k tomu, že „nejsou“ – tj. nemáte pocit, že by zvuk přicházel z nich, případně nesl nějakou jejich charakteristiku.
Na malou dvoupásmovou uzavřenku je působivé, jak si Carmel 3 poradí s dynamikou čtyř nástrojů v Debussyho „Assez vif et bien rythmé“ (Carmina Quartet | „Smyčcový kvartet CD 91, op. 10“ | 1992 | Denon | CO-75164). Vlastně to nepůsobí jako nějak bleskurychlý přednes, není to taková ta technicistní intenzita, ale příjemný, uvolněný, zcela nemechanický zvuk s velkou dávkou samozřejmosti. Zatížitelnost se jeví v reálném světě jako nevyčerpatelná, dynamický kontrast je patrný už od nizounké úrovně až po „velmi amplifikovanou“ hlasitost. V dynamickém potenciálu určitě Carmel 3 překonávají očekávání stran své velikosti (jakkoliv cena naznačuje co a jak).
Jakkoliv Carmel 3 nepůsobí bezprecedentně svižně, bez problémů však stíhají ďábelské tempo Paganiniho hravých „24 Caprices“ v podání Julie Fischer (2010 | Decca | 0028947822745). Informací je spousta, hodně tu záleží na tom, jak informativní je vstupní řetězec včetně záznamu jako takového. Zdá se, že v tomto směru je potenciál Carmel 3 vysoký – je otázka, zda je to „zvuk za milion“, ale high-endový tedy skutečně je. Možná to je tak samozřejmé, že to vlastně nepůsobí na první poslech nějak zázračně, ale čím víc se dostáváte do skladby, tím víc oceníte prezentaci až na úroveň jednotlivých strun, plastický pocit z těla houslí jako takových, zázněje prostoru v pozadí – všechno tu prostě je, nekomplikované a snadno čitelné.
To, že Carmel 3 pocitově v prostoru ani ve výsledném zvuku jaksi nejsou stvrdila i „Indigo Dreamscapes“ hvězdné čtveřice DeJohnette, Metheny, Hancock a Holland („Parallel Realities Live…“ | 1993 | Jazz Door | JD 1251/52). Fyzická poloha ozvučnic jako kdyby tu nehrála roli, hudba je roztažená až za jejich hranice, vzdušná, protažená nejen v pravolevé, ale i předozadní ose. Není to úplně obrovský zvuk, přesto když zavřete oči, rozměrům reprosoustav byste asi neuvěřili. Všechno je poskládané velmi snadno, čistě a „draze“.
Přes všechnu svou technickou brilanci a mimořádně náročné použité technologie je zvuk Carmel 3 vlastně mnohem spíše „v pohodě“, zcela nekonfliktní a spořádaný. „The Logical Song“ od Supertramp („Breakfast in America“ | 2010 | nahráno 1979 | A&M | 0600753304372) hrála tak, že nebylo možno něco vytýkat. Prostě můžete poslouchat, ve vysoké high-endové kvalitě, zvuk je pevný, nezabarvený a věrný, ale ne strohý.
Kompaktní sloupky YG Acoustics Carmel 3 jsou působivou ukázkou toho, jak mimořádně pracná konstrukce může vést k excelentní přesnosti a to zase k pocitu, že reprosoustavy jako takové tu reálně nejsou, že zbývá jen to, co zabarví řetězec a hudba samotná. Carmel 3 mají díky své koncepci nevyhnutelný limit ve spodních oktávách (ač není zdaleka tak výrazný, jak byste se mohli s ohledem na velikost a uzavřené provedení bát), jinak ale poskytují úžasně transparentní a zároveň přirozeně, nemechanicky působící náhled od nahrávek a charakterů zúčastněných komponentů. Pravda, výrobce si za to říká skutečně vyzývavé peníze, nicméně na druhou stranu v této kategorii dost možná už zrovna tohle prostě nehraje hlavní roli. Máte-li menší místnosti a chcete skutečně vytříbeně slyšet co obsahují vaše nahrávky a co umí váš systém, YG Acoustics Carmel 3 jsou jednou z prémiových cest.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 45 metrů čtverečních, standardním zatlumením pomocí různých závěsů, koberce a množství audio techniky a nábytku, avšak bez větších akustických úprav či zásahů.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na to, jak jsou Carmel 3 malé, tak se pouští prakticky v plné síle (a ve větším než optimálním prostoru) až k nějakým 35 Hz, což je úžasné. Činí tak navíc prakticky rovně (ze zdůraznění v oblasti kolem 300 Hz bychom podezřívali spíše místnost), mají ale možná o něco výraznější výšky kolem 7 – 17 kHz. Není nijak poznat, zda jsou natočené. Maličké dvoupásmovky jsou pak zejména v citlivém pásmu od 500 do 5 000 Hz příkladně rovné.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Průběh impedance plně odpovídá uzavřenému konceptu s rezonančním kmitočtem položeným na cca 55 Hz. Impedance se nejníže drží v oblasti mezi 3-4 ohmy, ale vyjma peaku na 1 750 Hz, kde leží filtr výhybky, je příkladně rovná a prostá nějakých náročných míst. Elektrická fáze se drží víceméně v optimálně přijatelném rozsahu, nemá žádné vysloveně prudké změny a tudíž nebudou Carmel 3 nijak zvlášť náročné na připojený zesilovač.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
EUR 39 400,-
cca Kč 999 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5680-yg-acoustics-carmel-3#sigProId524b8f1cdb
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělé zpracování
+ pevná a autoritativní dynamika
+ rozlišení je výtečné
+ utažené, konkrétní basy díky uzavřenému konceptu
ZÁPORY
- cena za malý sloupek je poměrně vyzývavá
- adekvátně velikosti tu nejsou tak prominentní nejhlubší frekvence
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Dream Audio | www.dreamaudio.eu
PRODÁVÁ: Hi-Fi Morava | www.hifimorava.cz