Příběh rakouského malosériového a notně specifického výrobce Trenner & Friedl se táhne více než čtvrtstoletí nazad – nevelká, bezmála rodinná manufaktura dvou mužů si jde svým vlastním tempem a stylem za jediným cílem. To je podle jejich vlastních slov hudebnost, která baví právě je. Mnohé firemní konstrukce pak sází na širokopásmové nebo koaxiální osazení – ostatně stejně jako jeden z top modelů firmy, sloupek Pharoah, pojmenovaný tak jako většina portfolia po egyptském způsobu.
Na ozvučnici sloupku Pharoah se podepisuje firemní snaha o absolutní čistotu z designového pohledu. Není tu nic navíc, nic, co by komplikovalo vstřebatelnost jednoduchých tvarů. Skříň je mimořádně široká, zato však velmi mělká a tak nějak standardně vysoká. Zajímavým řešením jsou „lyže“, které přišroubujete ke spodní straně boků a ony udrží reprosoustavy navzdory jejich nezanedbatelné mase v zakloněné pozici. Což mimochodem také pomáhá trochu ozvláštnit tu jinak vlastně až příliš obyčejné tvary.
Materiálem ozvučnice jsou vrstvy březového dřeva o různé tloušťce, které pomáhají eliminovat rezonance kabinetu. Eleganci přírodního dřeva potvrzuje několikavrstvý povrchový lak, který ale stále nechává vyniknout jeho kresbu. Vnitřní konstrukce má jen minimum rozpěr a tlumení. Přesto při výšce 97 cm, šířce 47 cm a hloubce 36 cm (jde o prostor, který reprosoustavy zabírají, ne o reálnou tloušťku skříně) váží poměrně šťavnatých 36,5 kg. Ještě že ve zmíněných ližinách našroubujete čtveřici nábytkových nožiček, po jejichž hlavičkách docela dobře kloužou. Nožičky navíc pomáhají oddálit skříň od podlahy – čím víš, tím vlastně lépe, protože na spodní ploše ústí čtyři oválné výdech reflexů – netlumených a velmi dlouhých.
Na předním panelu je vidět pouze mimořádně obtížně sundatelná látková mřížka, za níž dlí dvojice reproduktorů v koaxiálním uspořádání. Na panelu zadní je nahoře trojice kovových závitů, která snad drží ozvučnice pohromadě, snad i měniče na místě. V dolní části je víceméně oválný vyhloubený prostor, který nese reproduktorové terminály značky Cardas. Jsou to trny s přítlačným prvkem, kterýžto systém je určený primárně pro vidličky, ale díky otvorům lze lehce bizarním způsobem připojit také běžné banánky. Ovšem musíte mít lehkou ruku při šroubování, abyste si je nezdeformovali. Cardas pak dodal i vnitřní kabeláž mezi výhybkou a reproduktory a Trenner & Frield říkají, že jde o kabel konstruovaný dle principu zlatého řezu.
Průměr velké kulaté krycí mřížky definuje použití mohutného 10“ kónusu papírové membrány – každý středobas je ručně impregnován vrstvou houslového laku, který podle přesvědčení výrobce zlepšuje jeho vlastnosti. Uprostřed je zasazen do zvukovodu vysokotónový měnič – jde o kompresní kopulku o průměru 1“, která je vyrobená z titanu.
Frekvenční výhybka používá dle vyjádření výrobce prémiové komponenty od Mundorf – kondenzátory na bázi oleje a stříbra, svitkové cívky a kvalitní odpory MOX, které pochází od Jantzen.
Trenner & Friedl udávají frekvenční rozsah 35 – 20 000 Hz (-3 dB), charakteristickou mimořádnou citlivost 94 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 8 ohm s minimem 6 ohm na 150 Hz.
Pharoah hrály jen ve velké redakční místnosti a to se systémem OPPO UDP-205 / Métronome DSC1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR, kde bylo propojeno přes Nordost Heimdall 2, napájeno GMG Power Harmonic Hammer 3000P a doplněno množstvím příslušenství, které najdete v pravém sloupci -->. Porovnávalo se s Xavian Quarta Evoluzione.
Basový základ v „Say That You Will“ George Dukea („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 886977798882) nebyl tak hutný, jak by možná první pohled na proporce reprosoustav sliboval, zato nabízel vysokou rychlost, takovou tu svižnou artikulaci a propracovanost. Bas je také relativně omezený co do hloubky a robustnosti, část lze patrně získat přiblížením ke zdi a do rohu, což ostatně sám výrobce uvádí jako vhodnou možnost. Pokud máte rádi tučný a mohutný bas, Pharoah ho nenabízí, ale taková ta audiofilská autenticita a bezprostřednost spolu s napjatostí jsou rozhodně dobré.
Střední pásmo, reprezentované zpěvem Loreena McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426), bylo lehké, hlas měl dobrý fokus, nicméně podle poslechové pozice bylo tu a tam slyšet „hornové“ sykavky. Stačilo ale pohnout hlavou a vjem byl pryč. Díky velmi nadstandardní citlivosti je ale pak cítit živost a bezprostřednost. Navzdory citlivosti jim ale sluší více střední až mírně vyšší hlasitost, kdy se právě zejména středy slyšitelně otevřou a detailů a nuancí vystoupí na povrch ještě víc. Celkově jsou ale středy opravdu pěkné.
Cinkání činelu v Claptonově „Next Time You See Her“ („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) mělo krásné rozlišení, i tady je znát, že zvuk „švihá“. Je jich poměrně dost co do energie, stačí ale malé změny úhlu poslechu a zapadnou zcela proporčně do zbytku pásma. Jsou celkově spíše kultivované, bez agresivity, přesto pevné a konkrétní, s příkladnou zřetelností.
Energické bubenické sólo v „Some Other Time“ z desky „If Summer Had Its Ghosts“ Billa Bruforda znělo s parádní soustředěností, nicméně s omezeným pocitem těla a hmotnosti. Úder do bubnu byl pěkně artikulovaný, cítíte pevnost napjaté blány, ale rezonance těla bubnu je omezená, nemá tu plnokrevnou váhu, která dává pocit syté dynamičnosti. Každý úder je ale výtečně ohraničený a velmi pěkně konkrétní.
Pokud soustředěnost je vaše gusto a máte rádi probírání se jemnými nuancemi a detaily, budou Pharoah určitě právě pro vás – kytara v Hedgesově „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) je plastická, struny tvrdé, jasné a znělé, krásně texturované a plné jemných nuancí a odstínů. Přitom to nejsou zvuky a dozvuky nějak akcentované nebo přeexponované, výsledek je lehce znějící přirozenost, vymaňující se ze standardů svou rychlostí a čitelností.
Také prostor je výtečně vykreslený, snad to souvisí s nadstandardním rozlišením v rozsahu mezi 1 a 10 kHz, kde je informací o lokalizaci nejvíce. „Messy Bessie“ Jimmy Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) byla pěkně široká, zasahující až ke krajům ozvučnic, obraz byl spojitý a měl hloubku s velmi dobrou lokalizací jednotlivých nástrojů. Pharoah při správném usazení v místnosti už umí zmizet pocitově z prostoru a nepoutat na sebe poslechovou pozornost.
Přes vší svou zajímavost ale nejsou Pharoah úplně univerzální – pusťte si Osbournovu „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz) a bude tu trošičku chybět tučnost a basová razance, je to nicméně reprodukce velmi obsažná a přitom neagresivní, dobře organizovaná, přehledná, jasná, jakkoliv trochu větší drajv by tvrdé hudbě rozhodně slušel. Možná ale doplnění o subwoofer nebo skutečně zasazení do rohu (nebo do menší místnosti) by pomohlo.
Celkově jsou Trenner & Friedl Pharoah zajímavé reprosoustavy, které vychází spíše z ladění klasické éry hi-fi, nežli z moderních nároků. Nemělo by vás tak překvapit, že navzdory velkým rozměrům mají bas spíše jako větší současné high-endové regálovky. Pokud vám to ale nevadí, nabídnout skvělou citlivost (tedy tu lehkost, živost a prokreslenost reprodukce), nabídnou velmi pěkný prostor a velmi dobré rozlišení. Sluší jim spíše střední, možná i vyšší hlasitosti, snad i proto, že za prakticky žádných okolností nesklouznou k agresivitě nebo nepříjemnosti. Pharoah jsou prostě po všech stránkách (na moderní dobu) atypické reprosoustavy, ale pokud jim dáte třeba elektronkový zesilovač a budete očekávat zážitek audiofilského typu, rozhodně vás nezklamou, ba naopak.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Přestože všeobecně je vidět, že frekvenční odpověď je lineární s jen malým přídechem na vyšším basu mezi 200 – 400 Hz, je vidět také velké množství odrazů (propadů), patrně způsobeným zapouštěním velkého měniče poměrně hluboko do ozvučnice, aniž by hrany kolem reproduktoru byly vyhlazené. Největší propad na 150 Hz je dílem akustiky prostoru při měření z cca 1 m, není to vlastnost reprosoustav. Možná byste od Pharoah vzhledem k rozměrům čekali hlubší bas, ale 50 Hz není špatných. V přímé ose pak vyvstává obrovská rezonance vysokotónového reproduktoru a jeho zvukovodu, stačí ale mírné natočení a je pryč. Celkově není výsledek špatný, i když by koncept patrně mohl být lepší.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Jak je vidět, tak výrazná rezonance na výškách není přítomna ani když budete mít uši nad nebo pod úrovní vysokotónového zvukovodu. Dbejte tak na správný posaz.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Protože koaxiální měnič se velmi špatně měří „po kouskách“, červená křivka ukazuje odpověď v blízkém poli přímo v ose koncentrického řešení.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Celkové harmonické zkreslení (žlutá linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (fialová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 259 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/3196-trenner-friedl-pharoah#sigProIdd6328f7549
--- --- --- --- ---
KLADY
+ citlivost a tím i lehkost reprodukce
+ bytelné zpracování
+ laditelný basový rozsah
+ minimalistický design usnadňuje umístění v běžném obýváku
ZÁPORY
- je to specifická konstrukce se specifickými vlastnostmi i zvukem
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Thrill Audio | www.thrillaudio.eu