Holandskou značku Kharma založil Charles van Oosterum s vizí výroby „holandských skvostů“. Kharma si zakládá na tom, že navrhuje a vyrábí čirý luxus, že dbá na krásu, dbá na kvalitu zpracování až po nejjemnější detaily a volí drahé, až okázale výrazná provedení, což dohromady skládá výrazné, zářící objekty pro výrazné interiéry bohatých klientů (protože, proč to nepřiznat, Kharma si zakládá také na tom, že vyrábí drahé až extrémně drahé výrobky). Mimo dominantní výrobu reprosoustav sestává firemní nabídky i z elektroniky, nábytku (včetně poslechového křesla) nebo celých na míru ušitých poslechových místností.
Katalog reprosoustav dělí Kharma do tří řad – na vrcholu jsou ultra drahé extravagantní kreace série Enigma Veyron (kde se budeme pohybovat v sestavách za desítky milionů korun, protože za milion je kupříkladu jen reprokabel), pod nimi je série Exquisite (tam nějakou průměrnou sestavu pořídíte už ve vyšších jednotkách milionů) a základem katalogu je na poměry dost možná nejdražšího výrobce na světě vlastně levná řada Elegance.
Že právě modely Elegance nemíří na ty nejextrovertnější boháče, to je poznat nejen podle cen obvyklých v ultra high-endovém světě, ale ne dražších a také podle toho, že design je ve své podstatě poměrně konvenční (alespoň v porovnání s jinak velmi výraznými firemními kreacemi).
To platí i pro Elegance dB7-S, druhý nejnižší firemní model a vcelku kompaktní sloupek. I v něm je ale duch firemního designu nepřehlédnutelný. Ozvučnice jsou výrazně zakloněné, působí bytelně a to navzdory faktu, že hrany jsou organicky zaoblené a vlastně celkem jemné. Design je čistý, bez viditelných šroubů a s výraznými detaily, jako jsou třeba okrasné rámečky reproduktorů s vygravírovanými písmeny nebo kovové plakety na všech stranách, kde se firma chlubí logem i jménem modelové řady. Stejně výrazné jsou také čtyři diagonálně orientované nohy pod základnou, kdy na koncích najdeme výškově stavitelné mocné hroty. Hroty mají protikus v podobě klenutých disků, do nichž jejich špička zapadne a jde o soustavu, navrženou pro eliminaci vibrací, nejen čistou podporu váhy reprosoustav.
Vpředu na ozvučnicích jsou tři reproduktory, vzadu velký bassreflexový otvor a ve spodní části atypicky pojaté terminály – pod krycím prvkem, který přitlačujete otáčením velkého knobu najdete jen dva trny. Ty jsou dělané na připojení vidliček, žádnou jinou formu kabelu tak nevyužijete.
Přes povrchové zpracování, které neevokuje dřevo, je konstrukce z běžných MDF panelů, byť o velmi nadstandardní tloušťce 3,5 cm. Větší polovina je klasicky tvarovaná, horní část se nicméně láme, takže vytváří zužující se „věžičku“. Jakkoliv jsou tak stěny vyjma hran rovné, množství paralelních povrchů je velmi malé, což redukuje riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění. Výsledný tvar, jak říká Kharma, vznikl nicméně hlavně s ohledem na dosažení optimální akustické fáze a minimálního zpoždění mezi měniči (a tedy ideální koherence vyzařování z časového hlediska).
dB7-S jsou, jak bylo řečeno, poměrně kompaktní. Na výšku měří jen 101 cm, do šířky 35,8 cm a do hloubky 58,6 cm. Reprosoustavy navzdory dojmu masivnosti váží možná až překvapivě nízkých 45 kg.
Osazení je vybrané. Výškám velí klasická 2,5 cm kopulka, nicméně vyrobená z beryllia. Podobně jako Rockport, tak i Kharma používá kopulku bez vnějšího krytí. Zvukový benefit je tak nadřazen bezpečnosti (protože jde o kov relativně křehký a hlavně toxický, pokud byste náhodou vdechli třeba prach po jeho rozšlápnutí apod.). Tweeter je zasazený do krásně zpracovaného šasi s jemným tvarováním, kde planžeta slouží jako zvukovod.
Verze -S je osazena lepšími středobasy, oba kónusy mají průměr 18 cm a jde o zakázkové modely, vyráběné přímo pro Kharmu. Jde o měniče Omega-7, založené na membránách z uhlíkového vlákna. Jde o výběrový materiál (výrobce dokonce říká, že jde o nejkvalitnější dostupná vlákna na trhu), pokrytý vrstvičkou pryskyřice, což prý posouvá první rezonanční kmitočet vysoko nad využívaný frekvenční rozsah. Tvar membrán byl nakonec optimalizován počítačovou analýzou a to metodou konečných prvků.
Kharma udává u dvoupásmového modelu dB7-S frekvenční rozsah 29 – 30 000 Hz (bez tolerance), citlivost 88 dB / 2,83 V / m a impedanci 4 ohmy.
Kharma Elegance dB7-S jsme poslouchali v pražském studiu Voix, kde hrálo několik různých sestav (včetně třeba firemního stolku se zesilovači Visionaire) – zdaleka nejlépe se ale Elegance dB7-S vedlo ve společnosti zdroje PS Audio DirectStream Memory Player a DirectStream DAC, který zároveň sloužil jako předzesilovač. Napájeno bylo přes PS Audio Power Plant 12 – finální zesílení dodal stereo zesilovač D’Agostino Momentum S250, protože právě kombinace těchto dvou značek je fantasticky harmonická a předejde poněkud suššímu „Kharma stylu“. Napájeno bylo přes kabely PS Audio, signál mezi komponenty i k reprosoustavám vedly kabely Kharma. K porovnání jsme měli například větší Elegance dB11-S.
Bas ve „Twist in my sobriety“ Tanity Tikaram („Ancient Heart“ | 2008 | Warner Music | 2564-69459-5) byl skvěle „drnkavý“, s kouzlem, úderností a zaostřeností menších, rychlých měničů. Cítíte ten odpich a skvělou čitelnost, kontury jsou pevné, konkrétní a samozřejmé, je tu spousta informací, spousta odstínů, samozřejmě prezentovaný průběh každého tónu a dB7-S velmi snadno oddělují šťavnatý a velký rytmus kopáku od tvrdší a sušší baskytary. Je to přednes zpacifikovaný a konkrétní, s energií, která se v reálu vyrovná té z dB11-S, bas je ale ještě lépe zakomponovaný a lépe sedí do zvukového celku. Excelentní je pak rytmus a přesnost, stejně jako výbušnost a impakt basových tónů.
Zpěv Franka Sinatry v jeho „Somethin‘ Stupid“ („My Way“ | 1997 | Reprise Records | 9362-46712-2) byl uvolěný, vlastně docela dost klidný, po všech stránkách „tak akorát“. Čitelnost a srozumitelnost byla vynikající, zvuk o něco vřelejší (což je nicméně mnohem více stopa kombinace PS Audio / D’Agostino, reprosoustavy samotné mají tendenci být neutrální, možná až trochu suše techničtější), s proporcemi, váhou a detailností na solidní úrovni, ale v poněkud civilním, neokázalém podání. Třeba velké dB11-S se stejným systémem nabídnou plnější a bohatší zvuk, také soustředěnější. Přesto jsou dB7-S high-endově konkrétní a realistické.
Cinkající činely v „On her way“ od Pat Metheny Group („Speaking of now“ | 2002 | Warner Bros | 9362 48025-2) byly podané s parádním rozlišením, činel má bohatou strukturu, pěknou, realistickou barvu a energie s rezervou. Přitom to ale není zvuk lesklý a efektní, zůstává nohama na zemi, takže snadno a nezabarveně vyniká i velikost a pocit hmotnosti toho kterého činelu, lehce je rozlišíte jeden od druhého.
Kompaktnější rozměry dB7-S stály za lehce utaženějším, ale o to soustředěnějším celkovým zvukem sloupků. Přestože není objem a mohutnost bubínků a dalších perkusních nástrojů v „India with jazz“ ze sampleru „STS 40 Years Anniversary“ (2020 | STS Digital | STS-6111195) tak působivá, co to bohatě vynahradí je spousta energie, famózní razance a pocit fyzicky citelného impulsu; celková údernost a průbojnost, živost zvuku je výtečná. Zvuk patří (ve správné kombinaci) k rychlejším, takže reprosoustavy stíhají předat s klidem všechny ty mikrodynamické nuance.
dB7-S ve správné kombinaci (jmenovitě kombinace zdroje PS Audio a zesilovačů D’Agostino s Kharmou prostě funguje) spojuje ve svém zvuku uspořádanost s uvolněností. „My Ship“ od Dee Dee Bridgewater („This is new“ | 2002 | Emarcy | 0602527040400) byla příjemně vyvážená, přirozeně bohatá a prezentovaná s pocitem, že ve frekvenčním spektru nic není akcentováno, ani schováváno. Je to téměř audiofilská zvuková charakteristika a detailnost, respektive snadnost, s jakou vnímáte i jemné nuance a dozvuky, lehkost, s jakou jsou jednotlivé nástroje oddělené a ohraničené, to vše řadí Elegance dB7-S mezi prémiový high-end. Není to zvuk technicistně analytický (jakkoliv třeba ve spojení s firemním děleným zesilovačem má tendenci k suchému a neživému projevu), ale přesto nabízí zvuk, který má hlavu a patu a není v něm stopa po chaosu nebo nejistotě.
„My Romance“ Billa Evanse („Turn out the stars“ | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) ukázala na schopnost dB7-S hezky vykreslit prostor nahrávky, s pevnou pravolevou organizací a vlastně imponujícím pocitem hloubky. Zvuk z malých sloupků je o něco větší, než byste zprvu čekali a proporce nástrojů jsou tak realistické, s lokalizací vlastně až téměř holografickou. Nicméně toto vnímání je omezeno téměř výhradně na jednoho posluchače, Elegance dB7-S vykazujíc celkem výraznou směrovou charakteristiku a tak se vyplatí s nimi šoupat v pravolevé i předozadní ose tak dlouho, než „zapadnou“ právě do vaší akustiky.
Divoká „Heathen Child“ Nicka Cavea („Grinderman 2“ | 2009 | Mute | CDSTUMM299) byla v podání Elegance dB7-S výrazně krotká, není tu žádná agrese, žádná tvrdost, nicméně tah, rytmus a energie tu naopak rozhodně jsou. Zvuk je bohatý, otevřený, vlnící se a sršící energií. Kharma funguje velmi dobře, hudba šlape a přitom v ní není faktor únavnosti, ani když hrajete docela dost nahlas. Reprosoustavy jsou vyrovnané a čisté, dobře čitelné, abyste ale dosáhli audiofilského stylu reprodukce s náznaky opravdové muzikálnosti, chce to pečlivou volbu elektroniky, jinak mohou Elegance dB7-S znít trochu suše.
Kompaktní sloupek dB7-S z nabídky nizozemské značky je pěkně drahý, nicméně i to je jednou z charakteristik, na nichž Kharma staví své hodnoty. Ruku v ruce s prémiovou cenovkou dostanete čistý, relativně nadčasový design, dostanete výtečné povrchové zpracování a dostanete zjevně dobrou technickou úroveň, žádnou načančanou kašírku pro efekt. Dobré měniče, dobrá výhybka a dobré celkové vyladění nabízí high-endovou úroveň reprodukce, byť aby zážitek nebyl suchý a technicistně odtažitý, je třeba zvolit elektroniku velmi pečlivě – zdá se, že zesilovače D’Agostino jsou rozhodně doporučeníhodné. Všeobecně jsou nicméně dB7-S sloupky s nejmuzikálnějším potenciálem mezi všemi, které jsme prozatím od Kharmy mohli slyšet a jejich výkon si rozhodně zaslouží respekt.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, s tlumením realizovaným nejen tlustým kobercem, ale také stavebními úpravami podlahy, stěn i stropu. Místnost je v reálu velmi výrazně zatlumená.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Naměřená frekvenční odezva Elegance dB7-S působí poměrně dobře, je nicméně vidět zdůraznění na 70 Hz, stejně jako lehce dominantnější pásmu 200 – 1 000 Hz. Celá křivka má mírný náklon od basů k výškám, což je podle mnoha studií právě ten správný a ideální tvar, který lidské ucho považuje všeobecně za správný. Přitom nicméně Kharma zůstává dostatečně vyrovnaná, nejsou tu žádné dramatické propady nebo peaky (vyjma zmíněného zdůraznění na 70 Hz). Na tak velké reprosoustavy je možná trochu překvapivé, že naplno začínají hrát až za 40 Hz (spíše dokonce až u 45 Hz). Nástup basové odezvy je nicméně poměrně plynulý a nízkých frekvencí bude v reálu požehnaně. Pokles výšek nad 15 kHz je částečně podpořený výrazně tlumeným prostorem.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance je bez ohledu na cenovou kategorii jednoduše výtečná, ani nejnižší bod neklesá pod úroveň 8 ohm. Krom dvou prvních peaků, kde sedlo mezi nimi ukazuje na naladění reflexu kolem 30 Hz, tu je až do konce frekvenčního rozsahu v podstatě jen rovná linka. Je tu vidět velká konstrukční práce. Navíc nikde ani stopy po jakýchkoliv rezonancích, křivka je prostá jakýchkoliv nespojitostí a záchvěvů. Stejně čisťounká je i elektrická fáze – jednak nevybočuje z optimálních mezí, jednak je jediný výkyv do negativních hodnot kompenzovaný (relativně) vysokým impedančním peakem a po zbytek času je v praxi „jak když střelí“. Impedance a elektrická fáze jsou výjimečně excelentní a Elegance dB7-S si zaslouží nejvyšší pochvalu.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 700 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2733-kharma-elegance-db7-s#sigProId001f12e41d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné zpracování
+ velmi přijatelná velikost
+ pěkně šťavnatý zvuk s dobrou energií
+ celkově příjemný zvukový charakter
ZÁPORY
- chybí trochu projasněnosti ve středech (např. vůči dB11-S)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz