Skotská značka Fyne Audio vznikla na základě mírně turbulentních událostí v jiné skotské výrobně reprosoustav - u Tannoy. Skupina obchodníků a techniků se pod tímto novým jménem rozhodla posunout osvědčené postupy dále směrem do 21. století a současným vrcholem je atypicky pojatá řada F1, které vládne model F1-12.
Atypický proto, že je pouze dvoupásmový a přitom obrovský, atypický i tím, že po vzoru zmíněné tradiční značky a vlastně i v souladu s tradicí mladých Fyne Audio sází na obrovský koncentrický reproduktor.
Ten je vsazený do veliké ozvučnice s oválným půdorysem, prakticky bez ostrých hran. Samotný měnič je navíc díky "tubusu", okrášleném koženým povrchem, předsazený, což eliminuje boční difrakce.
Na čelní stěně je dále dvojice potenciometrů pro plynulou regulaci v rozsahu +/- 3 dB - jedním se dá ladit prostředek frekvenčního pásma (2 500 - 5 000 Hz) , druhý ovlivňuje energii od středů až po výšky (750 - 26 000 Hz), takže projev reprosoustav se dá přizpůsobit různorodé akustice i vkusu. První potenciometr výrobce nazývá "energy" a druhý "presence", z čehož lze usoudit účel prováděných změn na frekvenční charakteristice.
Reprosoustavy stojí na mohutném kovovém podstavci (vyfrézovaném z masivního 20 kg ingotu), posazeném na čtyřech extrémně robustních hrotech. V základně jsou vzadu umístěny také dva páry reproduktorových terminálů a zemnící kolík, neobvyklý, nicméně charakteristicky skotský prvek.
Velkými průduchy ze základny proudí do všech čtyř směrů vzduch z do spodu mířícího bassreflexu s trnovým difuzérem typu BassTrax, díky němuž je proudění plynulé a neměla by vznikat slyšitelná rušení a turbulence. Tlak vzduchu z bassreflexu je navíc "filtrován" systémem dvou vnitřních pracovních komor.
Koncentrický měnič IsoFlare kombinuje mohutný 30 cm středobasový kónus z kombinace různých vláknitých materiálů a titanovou kopulku kompresního tweeteru s průměrem 7,5 cm, schovanou za dlouhým kovovým zvukovodem. Oba měniče pohání systém silných neodymových magnetů.
Za zmínku stojí, že F1-12 jsou vyráběny ve Velké Británii ručně a na povrchu je luxusní pravá ořechová dýha s tmavými ořechovými proklady, které zdůrazňují klenoucí se linie ozvučnic. Poctivě zpracovaná je také frekvenční výhybka s nastavením na 750 Hz, kde jsou výběrové součástky ještě dále kryogenicky ošetřovány.
Aby bylo jasně patrné, jak jsou F1-12 obrovské, je třeba uchýlit se k suchým číslům - ozvučnice mají na výšku 135 cm, na šířku 45 cm a do hloubky 68 cm, přičemž díky bytelným stěnám z MDF a neméně bytelným vnitřním výztuhám váží 93 kg (byť takových 10% bude připadat i na kov v základně).
V toleranci -6 dB a dodatkem "typicky v místnosti" uvádí výrobce frekvenční odezvu 26 - 26 000 Hz, impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 96 dB / 2,83 V / m.
Mohutné Fyne Audio F1-12 jsme poslouchali v prezentační místnosti dovozce, kde byly reprosoustavy připojeny na kompletní sestavu Burmester. Zdrojem byl přehrávač 089, hlasitost reguloval 035 a finální páru dodával 911 MK3. Propojeno bylo kompletně kabeláží Nordost Valhalla 2 a Tyr 2, uzemněno systémem Nordost QKore a vůbec doplněno řadou drobností od QRT. Ke srovnání jsme měli třeba F703 od Fyne Audio, R11 od KEF a další.
Na to, že jsou F1-12 čisté dvoupásmo, mají až neuvěřitelně odvážný basový rozsah, do linky kontrabasu v "I Can´t Stop Loving You" od Madeleine Peyroux ("The Blue Room" | 2012 | Universal | 0602537242689) se zakously s řádnou chutí, i když bylo cítit, že zesilovač s nimi má poměrně práci a že velký měnič si řekne o řádný převis výkonu a proudu. Na F1-12 je třeba trošku zatlačit (a to nejenom hlasitostí, byť při té vyšší se cítí zřetelně dobře) a pořádně je podržet. Bas je pak artikulovaný maličko sušším způsobem, ale krásně napnutý, mručivý, pružný, hluboký a razantní. Kupodivu to nejsou hluboké tóny v hutném, zalévajícím podání, jak by možná leckdo vzhledem k proporcím čekal, ale je to bas soustředěný na přesnost a konkrétnost, které jsou i v rámci této ultra kategorie velmi slušné. Broukání basu podtrhuje vlnící se rytmus skladby a má přitažlivou sílu černé díry, kdy vás nekompromisně vtáhne doprostřed hudebního zážitku.
Až lehce dominantní je vokální pásmo, královské Fyne Audio zvládly zreprodukovat vokál Renée Fleming v "Mandoline" ("Night Songs" | 2001 | Decca | 467 697-2) s mimořádnou energií a nádhernou bohatostí detailů, jako takový "makroskop", který zcela suverénně rozevře hudební scénu a nechá vyjít zpěvaččinu hvězdu. Hlas byl také pěkně velký, až nadživotní a vlastně až velmi tělesný, bezmála hmatatelný. Díky celkové přímosti a zjevné chuti hrát a tlačit hudbu před sebou máte až "live" pocit, doprovázený nicméně poctivou hi-fi srozumitelností a čistotou. Reprosoustavy hrají na expresivní notu, ale - minimálně ve společnosti Burmesteru - nebyly ani zdaleka ostré, "jen" živelně odhodlané.
Činel v "Midnight Voyage" Michaela Breckera ("Tales from the Hudson" | 1996 | Impulse | 051 191-2) byl také nadživotně veliký, zemitě jadrný a velmi autenticky kovově znělý, bez kudrlinek, cinkavosti a načančání na nejvyšším konci - prostě velký kus zvonícího kovu, který je tak těžké načrtnout při reprodukci tak, aby působil právě takhle lehce a samozřejmě. Jeho textura byla výtečně podaná, detaily pečlivě zaostřené a velmi konkrétní, opět s až "live" bezprostředností.
V čem jsou F1-12 velmi snaživé, vášnivé a až nevázaně divoké, to je dynamika - na klavíru i smyčcích v Schumannově "Piano Quintet in E-Flat major op. 44" ("The Complete Piano Trios" | 1997 | Philips | 456 323-2) bylo cítit, jak dokážou Fyne Audio hudbu svižně "vystřelit" kupředu, byť si k tomu řeknou o notnou dávku energie ze zesilovače a optimálně i o vyšší hlasitost, která jim prostě svědčí. Pak umí řádně "řachnout", jsou explozivní, razantní a dramatickoé, dokážou dát makrodynamicky na srozuměnou, že jich je hodně a že umí místnost od podlahy po strop napumpovat energií. Dynamika úderů do klaviatury je excelentně živá a suverénní, přitom ale nesklouznou k přehnané surovosti a neztrácí dospělou kultivovanost.
Na "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) se znovu ukázalo, že přednes F1-12 lze nejlépe popsat jako intenzivní, plný a až koncertně hmatatelný a důrazný. Přestože Fyne Audio nemají ambice vykreslit až ty nejjemnější filigránské audiofilské jemnůstky, tak soustředěnost jejich zvuku a suverénní organičnost dávají vyniknout jednotlivým, výtečně separovaným nástrojovým linkám, stejně jako jemným dozvukům - tedy za předpokladu, že jsou v nahrávce a dokáže je vykreslit elektronika, protože u obojího jsou F1-12 nemilosrdnými arbitry, ukazujícími na přednosti i slabiny - pokud jde ale o horší stránku, ani nepříjemné ostrosti nejsou podány agresivně nebo příliš ostře.
Výjimečně působivé je pak podání prostoru nahrávek - stereo báze v "Over the Rainbow" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | 1956 | Atlantic Masters | 81227 3687-2) byla famózně pevná, rozprostřená za reprosoustavami od stěny ke stěně a s prvotřídní lokalizací tónů v pravolevém směru i s dobrou předozadní definicí. Zvuk je velký, vlastně až opulentně rozsochatý a košatý, obklopující a přitom pečlivě zafixovaný, takže působí (opět až koncertně) autentickým dojmem.
Na "Champs Elysées" od Zaz ("Paris" | 2014 | Warner Music | 0825646149216) byla skvěle vystižená ta bezprostřední živelnost, ta chuť "vyrábět muziku", dá-li se to tak říct. Rytmus, energie, zátah odspodu, velký, výrazný a energický hlas a množství až expresivně podaných, trochu vytažených detailů zajišťují příkladně intenzivní a výrazný zážitek. U poslechu F1-12 možná nejde tak úplně vypnout, ale zase máte pocit, že v místnosti je tolik energie, že jste skoro v klubu na koncertě.
Vrcholný model F1-12 skotských Fyne Audio je výrazný - to jednoduché slovo skvěle popisuje jeho estetiku s nádhernou dýhou a pečlivým zpracováním, to slovo vystihuje jeho neotřelý vzhled a hlavně tímhle slovem ideálně shrnete i zvukovou charakteristiku. Není jednoduché z F1-12 dostat všechno, co se v nich skrývá - řeknou si o mohutný koncový stupeň a nejlépe jim je při alespoň trochu vyšší hlasitosti, nejsou ideálem pro audiofilské večerní šeptání. Zato dokážou naplnit místnost energií, hutností a hudbou s tahem na bránu, dokážou zprostředkovat takový vlastní malý koncert, dokážou rozvíjet a prohlubovat poslechový zážitek s každou další uplynulou skladbou a hlásí se tím vším dost hlasitě o titul patrně nejlepších dostupných reprosoustav s velkým koncentrickým měničem.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů a nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Velké koncentrické měniče (tedy hlavně ty skotského původu) jaksi nemají tendenci "měřit", tedy nabízet pečlivě vyrovnanou frekvenční odezvu. Ani F1-12 nejsou výjimkou, byť v portfoliu Fyne Audio patří k tomu nejlepšímu. Dominanci tu ukazují vyšší basy a střední pásmo, slibovaných 26 Hz nicméně reprosoustavy skutečně dokážou nabídnout a to skutečně v podstatně na úrovni -6 dB. V přímé ose pak poměrně prudce roste energie nad cca 8 kHz, mimo osu se vše ale srovnává. Obecně jsou F1-12 od 50 Hz do 20 kHz schopné se "vejít" do běžných +/- 3 dB, celkově ale naměřené hodnoty nejsou nijak výjimečně precizní.
Frekvenční odezva - rozdíly volby "energy"
Frekvenční odezva - rozdíly volby "presence"
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
S impedancí se velké F1-12 drží překvapivě vysoko, jsou poctivě 6 ohmové a tím se jeví i naprosto "bezpečné". Podle sedla jde odhadnout naladění bassreflexu kolem 30 Hz, dvoukomorový systém ale přibližuje chování spíše vlastnostem uzavřených ozvučnic. Nelze přehlédnout poměrně výraznou rezonanci na 130 Hz, která je nicméně jediným bodem, kde lze vystopovat nějakou nectnost v chování. Nezdá se nicméně, že by to nějak zasahovalo do výsledného projevu.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - součet kanálů
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 849 800,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2484-fyne-audio-f1-12#sigProIde3dbc93a39
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pravděpodobně nejlepší reprosoustavy s velkým koncentrickým měničem
+ povrchové provedení
+ fantastický, velký a plastický prostor
+ nenápadná suverénnost v podání detailů
+ dynamika a energie
+ neuvěřitelný drajv při vyšší hlasitosti
ZÁPORY
- potřebují pečlivě usadit v prostoru, jinak ztrácí basy
- není úplně snadné z nich dostat hudbu potichu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz