Rega patří k nejstarším a nejpopulárnějším výrobcům hi-fi techniky v jeho anglické kolébce. Je znám také dostupností svých výrobků, kdy do typických high-endových vod cenou zasahuje jen referenční série. Měli jsme možnost podívat se na zoubek aktualizovaným nejvyšším modelům integrovaného zesilovače a CD přehrávače, nad nimiž už je právě jen referenční řada. V tomto článku se dozvíte o zesilovači Elicit-R.
Elektronika s logem Rega má velmi specifický design, který snad nejlépe popíše laskavý přívlastek „british beauty" (tedy „anglická krása"), který pro své zesilovače s oblibou používá třeba i paní Kronn z KR Audia a který s nadsázkou vystihuje náklonnost Angličanů k neortodoxním estetickým hodnotám. Když se člověk ale podívá na anglické ženy, atypická měřítka dost možná pochopí.
Tak jako i produkty mnoha jiných ostrovních značek, i Elicit-R je uzavřen v maximálně efektivní, nízké skříni z bytelného kovu (tedy žádné plechy, ale poctivý tlustý kov, zajišťující stabilitu a odolnost vůči vibracím) s pěkně opracovaným povrchem. Monolitický nizoučký kvádr (43,2 x 32,5 x 8,2 cm – š x h x v) s hmotností 13 kg je narušen vlastně jen docela hluboko vpadlým čelním displejem a u stran horní hrany podlouhlé větrací otvory.
Zadní strana je pak ryze technicistní – jedenáct párů RCA konektorů a nevelké, ale pevné reproterminály jsou vším, co budete potřebovat. Chce se říci, že i skladba analogových vstupů a výstupů je typicky britská – pět vstupů na šesti párech RCA (první vstup se tlačítkem přepíná mezi gramofonovým předzesilovačem pro MM přenosky a klasickým linkovým vstupem), nahrávací smyčka (vstup / výstup) a nakonec přímý vstup do koncového stupně a vedle něj variabilní výstup z předzesilovače pro připojení koncového stupně, nebo třeba řízení subwooferu. Do terminálů díky rozumným odstupům připojíte banánky, vidličky i holé vodiče libovolného typu.
Vrátíme-li se zpět kupředu, je jasné, že dominantou vizuálního pojetí přístroje je červeně podsvícené logo výrobce pod spínacím hranatým tlačítkem v levé části širokého, lesklého panelu, v pravé části zase kraluje ovladač hlasitosti obklopený dvacítkou červených LED diod, které se rozsvěcují ve více intenzitách a tím dávají najevo aktuální hlasitost – není to systém úplně nejpřesnější (to by diod muselo být tak 3x tolik), ale rozhodně je efektní. Industriálně minimalistické pojetí doplňuje ještě jedno hranaté tlačítko vlevo od potenciometru (kde pětice maličkých diod ve svislici označuje aktivní vstup) a trojice stejných tlačítek vpravo pro méně používané funkce ztišení, tlačítko Direct a Record, ovládající příslušnou konektivitu.
I s tímto minimem prvků můžete měnit změnit ve třech stupních jas podsvícení – stačí stisknout tlačítko pro výběr vstupů a pak Mute. Ostatně i tyhle „mnohohmaty" jsou typické pro ostrovní elektroniku.
Zajímavé je vnitřní pojetí zesilovače – stojí totiž na základech topologie a součástek nižšího, ale oceňovaného modelu Brio-R, pročež s původní inkarnací modelu Elicit vlastně nemá mnoho společného. Podle výrobce se pár výstupních bipolárních tranzistorů v Darlingtonově zapojení chová téměř jako by pracoval ve třídě A, přesto umí ve smíšené třídě A/B dodat solidních 105 Wattů do zátěže 8 Ohm (a 162 Wattů do poloviční zátěže). Dozvíte se také, že zisk koncového stupně je 31,6 dB, což je vskutku výborná hodnota, umožňující i hodně hlasitý provoz.
Dobře zpracované je i dálkové ovládání, umožňující kontrolu i partnerského CD přehrávače Saturn-R. Kupodivu oproti samotnému minimalisticky pojatému zesilovači působí jako moderní, stylový výrobek.
Regu Elicit-R jsme poslouchali téměř výhradně s ideálním partnerem Rega Saturn-R, do hry občas vstoupil ještě Naim Nait XS / Naim CD5si a ASUS Xonar Essence One MUSES. Signálovou i reproduktorovou kabeláž dodal Neyton s modelovou řadou Black Line. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.
„Bad" Michaela Jacksona („HIStory" | 1995 | epic | EPC474709) má velmi razantní, výborně definovanou basovou linku, Rega do ní vkládá množství energie a důrazu; necpe se však zbytečně do popředí, zvuk je vlastně perfektně integrovaný. Kontrola je dokonce velmi dobrá, minimálně na integrovaný zesilovač střední třídy.
McFerrinův vokál v jeho nejúspěšnější „Don´t Worry, Be Happy" („The Story of Jazz" | 2000 | EMI | 724357607223) je výborně prokreslený, přirozeně dominuje celé skladbě a vtahuje vás do reprodukce. Přednes je velice přesný, až s náznaky analytičnosti a po všech stránkách vyvážený – když přijde na sykavku, Elicit-R ji rozhodně nijak nemaskuje, ale zato ani nijak nezdůrazňuje. Zvuku dominuje čistota a pocit jistoty a energie, stejně jako podmanivý pocit plynulosti a precizního timingu. I přes velmi dobrou kontrolu zvuku není málo, naopak je bohatý a docela velký.
Už jsme zmiňovali zajímavě vybalancovaný charakter, v němž jsou sice všechny části frekvenčního spektra prezentovány výrazně, ale přesto nepostrádají punc anglické kultivovanosti. Zvuk je neúnavný a přitom křišťálově čistý a výrazný i v nejvyšších polohách skladby „Orphée aux enfers" od Patricie Petibon („Les Fantaisies" | 2002 | Virgin | 7243 5 62294 2 6), kde vokál, vyšroubovaný až do potenciálně hodně řezavých poloh, neskřípe, je plný harmonie, ale občas štípnout umí, přesně tak jako ve skutečném světě. To je velmi dobré. Užijete si také opravu dost detailů, navíc oproti CD přehrávači Saturn-R jsou tu delegovány naprosto suverénně a nenechají vás se od nich odvrátit. Možná právě toto zajímavé doplnění charakterů dělá ze Saturn-R a Elicit-R tak dobře hrající pár.
Titulní track „Orchestrion" z alba Pata Methenyho (2010 | Nonesuch | 7559-79847-3), které nahrál celé sám samojediný za pomoci mechanizovaného orchestru, je vynikajícím záznamem mikrodynamiky použitých instrumentů. Vše je tu úžasně samozřejmé, sice cítíte trochu tlaku a lehký nedostatek klidu, nadhled a dynamická rezerva vám to však vynahradí. Ve své třídě je dynamika určitě vynikající, musíte chtít hrát již dost nahlas a pustit si dobrou nahrávku velkého orchestru, abyste se dostali k limitům přeci jen do střední třídy patřícího zesilovače.
Přesný, pevný a dopředný zvuk Elicit-R pocitově přináší do popředí i malé detaily, třeba víření bubnů v „Battle of Epping Forest" (Genesis | „Selling England by to Pound" | 2007 | Virgin | 50999 519559 22) je pevné a velice autoritativní. Jakmile Gabriel spustí svůj vokální part, jste doslova zasypáni detaily, byť nepřichází pocit ultra-analytického tlaku na maximální rozlišení, stále je tu cítit ona ostrovní muzikálnost. Kresba nástrojů je vynikající a v kompaktním celku se dá dobře orientovat; vnímáte hlavně hudbu jako spojitý celek, ne jednotlivé nástrojové linky.
Na hudební scéně ve „Waiting" od The Paperboys („Closer to the music. Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFC 357.4009.2) se neztratíte; nemáte pocit, že by hudba „vytékala" daleko do stran i do hloubky, nástroje jsou zato dobře lokalizované a zvuk je skutečně pevný. Není to holograficky autentická reprodukce, která by vás nechala kochat se objevování a pitváním až nesmyslně droboučkých detailů, hraje se tu na celek, na hudbu a přirozenost, na celistvost, která bude blízká těm, kteří ve svých poslechových zážitcích mají velký podíl živých koncertů – rozpitvávání je rozhodně výsadou domácího poslechu.
„Peel Me a Grape" Diany Krall („The Very Best of" | 2007 | Verve | 0602517399686) má pěkně bohatý zvuk, byť barokní kyprost samozřejmě nečekejte, pořád je to relativně střízlivý, byť ostrovně „masitý" sound. Zesilovač umí přenést i lehce sametovou něhu skladby, přes transparentní a vyrovnaný přednes probleskuje i něha a pěkně barevné podání.
Stará, byť dobře zremasterovaná nahrávka „Hey Porter" od Johnnyho Cashe („The Essential" | 2002 | Columbia | COL5063459) ukazuje na to, že svižný a čistý zvuk vám bez okolků (ale důležité je, že i bez útočnosti) předestře určitou plochost a „vyžehlenost" nahrávky, že se dozvíte o tom, co posloucháte. Razance a rytmus ale rozhodně neschází, což je rozhodně přitažlivé.
Rega Elicit-R je zajímavý integrovaný zesilovač. Originálně pojatý, pokud budeme hovořit o vnější slupce, konzervativní, byť poctivý, pokud budeme mluvit o vnitřní koncepci. Cítíte v jeho přednesu britský klid, nenásilnost a muzikálnost, snoubí je ale na rozdíl od mnoha ostrovních kolegů také s až analytickým přístupem, s pevností a velkou energií. Elicit-R si velmi sedí s CD přehrávačem Saturn-R, s nímž tvoří vyrovnaný tandem, který je muzikální, nenásilný, přitom ale detailní a z této dvojce je cítit, že Rega je tradiční britská značka, jejíž dědictví spočívá v analogovém zvuku. Rega je jednoduše klasika...
Kč 59 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ nám se excentricky minimalistický vzhled líbí
+ velmi dobré zpracování
+ rytmický, plynulý a příjemný zvuk
+ dostatek síly a kontroly
+ ideální partner k měkčímu, klidnějšímu Saturn-R
+ rozlišení, transparentnost, analytická preciznost
ZÁPORY
- jde o dosti transparentní, nekompromisní přednes (což je nejspíš ideální důvod spřáhnout Elicit-R se Saturn-R)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz