Finská značka Gradient nemá v plánu ovládnout celý svět svými reprosoustavami - už od svého založení v roce 1984 zůstává manufakturou rodinného typu s produkcí, která se od středního proudu jen těžko může více odlišovat. Svou neokázalost firma podtrhuje i nijak frenetickým tempem aktualizace svého komorního portfolia čítajícího nějakých šest modelů. Jednou ze stálic firemního katalogu je vizuálně velmi decentní model Evidence, který je aktuálně k dispozici ve čtvrté generaci.
Reprosoustavy Evidence jsou naprosto minimalisticky střižené sloupky - v praxi jde o tvar obalený průzvučnou látkou, který ve vertikálním směru definují dvě tlusté stěny z pěkně opracované překližky (může být přiznaná nebo lakovaná, to podle bílého nebo černého provedení). Nenápadné vizuální řešení se zaoblenými rohy snadno zapadne do jakéhokoliv prostoru a to i díky poměrně kompaktnímu půdorysu 21 x 30 cm (š x h), který je spolu s výškou rovných 100 cm a váhou 26 kg řadí mezi ještě celkem kompaktní sloupky.
Vzhledem k absenci nějakých záchytných vizuálních bodů vlastně není na Evidence MKIV moc co popisovat, jediným prvkem viditelným zvenku je otevřená "kaplička" u paty zadní strany. V ní jsou vzhůru orientované bytelné terminály v bi-wire / bi-amp konfiguraci, mezi nimi je pak zvláštní pin, jehož přehozením lze docílit úpravy průběhu frekvenční charakteristiky v basovém pásmu. Cílem této koncepce je možnost libovolného umístění v prostoru včetně prý jen minimálních limitů při přisazení přímo na zeď.
Základem zvuku je u horní hrany čelní stěny umístěný koncentrický měnič - ten najdete i u jiných firemních modelů a také u (dražší) konkurence. Žlutá středotónová část má průměr 17,6 cm a materiálem kónusu jsou skelná vlákna, přímo v jeho středu je pak vetknutá hliníková kopulka 2,5 cm průměru. Do úzkého těla se vešel ještě basový měnič s dlouhým zdvihem 22 cm membrány; tento reproduktor je z prostorových důvodů osazený z boku.
Zajímavá je i vyzařovací charakteristika obou reproduktorů - ten basový má klasicky kulovou, ale koncentrický má ledvinovou (kardioidní), čímž také přispívá k tomu, že Evidence MKIV jsou méně náročné na akustiku prostoru.
Evidence MKIV mají férově stanovenou frekvenční odezvu 45 - 20 000 Hz v přísné toleranci +/- 2 dB, s poklesem -6 dB pak mají sáhnout až na 29 Hz. Jejich jmenovitá impedance činí 4 ohmy, charakteristická citlivost 86 dB / 2,83 V / m pak patří spíše do vod průměru. Frekvenční výhybka má přechodové body nastavené na úrovni 200 a 2 800 Hz, takže Evidence MKIV pracují jako čisté třípásmo.
Gradient Evidence MKIV jsme poslouchali přímo v ostravské místnosti dovozce, kde jim společnost dělal velmi solidní systém postavený kolem přehrávače EMM Labs XDS1 a skvělého integráče Audia FLS 10. Použito bylo kabelů Acrolink, srovnávali jsme s Gradient Revolution nebo Estelon YB.
Razantní, mohutný a divoký basový základ orchestrálního Zimmerova soundtracku z "Pirátů z Karibiku - Truhly mrtvého muže" (2006 | Walt Disney) nehrály Evidence úplně hřmícím, zemětřasným způsobem, přesto bylo cítit, že na svou velikost ozvučnice se hlubokých tónů nebojí, že tyto jsou lehké, kulaté a poddajné. Když se do díla dá kontrabasová sekce, možná maličko schází takový ten vysloveně hutný, temný příval, ale zato umí reprosoustavy být pěkně čitelné i vespod, kultivované a vstřícné, basový měnič reaguje dobře i při nízké úrovni hlasitosti a stále cítíte, že zvuk není plochý a "vyprázdněný".
Koaxiální měnič v modelu Evidence odvádí dobrou práci, hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl snad trochu sladší a jemnější, ale krásně velký, klidný a prezentovaný s tou správnou nonšalancí hodnou velšského tygra. Plný, kultivovaný přednes nepostrádá energii, nikam se ale nežene, je to uvolněné, velmi nemechanické, hlas vyplouvá ven z reprosoustav hladce a bez stresu.
Cinkajících činelů v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) bylo rozhodně dost, krom objemu ale žádné zdůraznění patrné nebylo. Činel měl hezkou, přirozenou barvu, ne snad hyperdlouhý dozvuk, ale přesto poctivé oddělení a zaříznutí jednotlivých cinknutí, přirozenou kovovou tonalitu a férově zaostřená cinknutí, který netrpěla ani přehnanou vtíravostí, ani unylostí.
Mohutné bubny v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music) měly na dané rozměry ozvučnice až překvapivou šťávu a objem, byť i tady bylo cítit, že Gradient Evidence hrají spíše kultivovaně než divoce a přestože umí naznačit tu fyzickou mohutnost a razanci, nejsou utržené ze řetězu a fyzičnost z jejich zvuku úplně čekat nemůžete - ceníte-li si toho, že reprosoustavy vás roztřepají nohavice, tohle nebudou ty správné. Jejich dynamika ale má co říct, rozehrávají se snadno (i když za to vděčí dost možná i FLS10) a necítíte, že by se do sledování signálu musely nutit.
Prezentace "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) ukázala, že za celkovou poklidností je i dobrá srozumitelnost a ač Evidence neloví detaily, ale nechávají vše poskládat se přirozeně a nenásilně, v rámci své cenové třídy jsou pěkně čisté, jemné a i lehká syntetická hluboká mrouknutí jsou dobře zaostřená. Je to velmi organické, velmi laskavé a velmi nemechanické.
Gradient Evidence čtvrté generace umí pěkně podat prostor nahrávky, může za to patrně bodový zdroj zvuku v podobě koaxiálu. I tak ale nejsou úplně nesměrové, v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" 1992 | BMG Music) bylo cítit, že jejich jemné vtáčení zřetelně pomáhá zaostřit v prostoru jednotlivé instrumenty, pravolevý prostor je výborně čitelný a hlavně soudržný, organicky propojený.
Trochu technicky strohé elektronické "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("COnverting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) vtiskly Gradient Evidence MKIV trochu vřelého, příjemného tepla, hudba se vlní, pulsuje, plyne a i když to není utažený, super-rytmicky naléhavý přednes, jeden beat navazuje na druhý, houpavě, nenásilně a nekomplikovaně; razantní elektronika funguje i při nízkých poslechových úrovních i těch hlasitých stejně snadno.
Sloupky Gradient Evidence MKIV jsou esteticky nenápadným řešením a i přes své vlastně poměrně kompaktní tvary umí nabídnout až překvapivě plnohodnotné podání i složitější hudby. Jejich frekvenční rozsah je vlastně úžasný, byť nehrají na fyzičnost a hutnost zvuku, jejich podání je laděno mnohem více směrem na audiofilskou přirozenost, na poklidnost, na celkovou lehkost a schopnost nechat hudbu vyznít tak, jak je zachycena. Je to velmi organické vyznění bez snahy o ohromující efekty, o roztřesení zdí nebo pitvání nahrávek. Evidence MKIV jsou muzikální, mají lehounce vstřícné, vřelé podání a přesto ve své uvolněnosti umí v hudbě udržet klid a řád. Je to spojitá, přirozená a uvolněná reprodukce, která "skousne" i horší nahrávky a snadno se poslouchá napříč hlasitostmi i žánry... Takový, dalo by se říct, velmi solidní allrounder.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koaxiálního měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.
Krom výše uvedených podmínek (červená křivka) jsme měřili také woofer samotný, protože výsledek měření daleko od stěn neodpovídal reálnému chování reprosoustav o nějaké 2 m blíže stěnám (tedy tak, jak budou pravdepodobně reprosoustavy reálně hrát). Bez wooferu je vidět, že koaxiál pracuje od cca 150 Hz, funguje s férovou vyrovnaností, byť je vidět akcent energie mezi 200 a 800 Hz, což má ale pozitivní vliv na výraznost a čitelnost hlasů. V pásmu nad 10 000 Hz je také znát přírůstek energie. V oblasti přechodové frekvence koaxiálního měniče je pak mírný propad energie. Woofer samotný reprosoutavy koaxiál vhodně doplňuje, má jen o něco málo více energie (v reálné místnosti to nicméně nebude problém), reprosoustavy se dokonce téměř vejdou na slibovaných 29 Hz s poklesem -6 dB. Možná to není dokonale rovná frekvenční odpověď, ale na druhou stranu s ohledem na velikost a cenu je to příklad dobře fungujícího systému.
Průběh impedance (červená) v oblasti vyšších basů padá až na něco přes 3 ohmy, v kombinaci s mírně atypickým průběhem elektrické fáze (černá) ale není radno připojit k Evidence MKIV jen tak něco - nadstandardní proudová kapacita a pevnost budou velmi vhodné zejména pro frekvence pod 500 Hz.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 79 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1714-gradient-evidence-mkiv#sigProId7966f5bf45
--- --- --- --- ---
KLADY
+ nenápadné a prostorově nenáročné řešení
+ i přes své rozměry mají solidní rozsah
+ pěkné podání prostoru z koaxiálního řešení
+ celkově vkusná, vyrovnaná prezentace
ZÁPORY
- nenásilně organický zvuk není příliš dravý
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz