Je to už několik let, co dánské Dynaudio přišlo s překvapivě dobře akceptovaným nápadem aktivních lifestyle / high-end reprosoustav (ne snad, že by dříve taková koncepce neexistovala, ale právě Dánové ji dotáhli do všeobecné použitelnosti). Němečtí Magnat pak na tomto nápadu vystavěli svou řadu Magnasphere, sestávající z regálové verze 33 a sloupové verze 55 - pointou je elegantní balení, dobrý zvuk a maximální komfort s minimem drátů a nutných komponentů.
Magnasphere 55
Sloupky pojmenované jednoduše číslem 55 patří mezi ty skladné, mají velmi klasickou estetiku pravoúhle řezaných skříní z MDF profilů, jejich hrany jsou lehce zakulacené a jejich povrchové zpracování odpovídá lifestylově-designovému záměru. Tvary i provedení jsou čisté, nevtíravé a hodné umístění v moderním interiéru.
95,5 cm vysoké, 19,6 cm široké a 33 cm hluboké sloupky s váhou 18,4 kg mají vpředu tři reproduktory v uspořádání D´Appolito (ačkoliv to úplně pravé D´Appolito kvůli dvou-a-půl pásmové koncepci není), vzadu je pak trychtýřovitý plastový výdech bassreflexu - a co je důležitější, také kovová deska, na níž se nachází zevnitř elektronika, z vnějšku pak krom napájecí zásuvky a spínací kolébky hlavně trojice otočných ovladačů.
Ten vlevo dává vybrat jednu ze tří zón (přepíná mezi frekvencemi 2,4 GHz, 5,4 GHz a 5,8 GHz, aby se signály nemíchaly), ten prostřední řeší korekci energie výšek v rozsahu +/- 2 dB a ten vpravo v tom samém rozsahu upravuje průběh basů. Ještě je tu třípolohový posuvný přepínač, určující roli reprosoustavy - levý kanál, pravý kanál nebo, pokud je to pro danou situaci smysluplné, tak mono.
O nejvyšší tóny se stará textilní kalota o průměru jednoho palce, poháněná neodymovými magnety, středobasové pásmo pokrývá 6,5 palcový kónus, který svou roli v nejhlubších oktávách dubluje s ještě jedním takovým. Materiálem je kombinace keramiky a hliníku. Koš je vyroben z uhlíkových vláken.
K reprosoustavám nedílně patří také externí krabička se vstupy, předávající bezdrátově signál do každého kanálu - o aktuální hlasitosti a stavu propojení informuje malý displejíček v přední části reprosoustav. Jednotka Magnasphere TX11 pracuje plně digitálně, ale přesto nabízí i dvojici analogových vstupů (3,5 mm jack a klasický pár cinchů); modernější systémy ocení Bluetooth s aptX podporou, dva digitální optické vstupy nebo USB pro spojení s PC - limitem je použití PCM signálu o maximálním rozlišení 24 bit / 96 kHz. I zde je přepínač aktuální pracovní frekvence (nebo zóny, chcete-li).
Reprosoustavy k pohonu využívají zesilovač pracující ve třídě D, nabízející souhrnný výkon 100 Wattů. Zesilovač je rozdělený na tři samostatné moduly, každý je umístěn v blízkosti jednoho z měničů. Místo výhybky je tu aktivní DSP filtr, dělící práci mezi měniči na 320 a 2 750 Hz. Magnasphere 55 pracují v rozsahu 24 - 50 000 Hz.
Magnasphere 33
I menší regálová verze Magnasphere ctí stejná pravidla - technická i estetická, jen schovaná v menším balení. MDF ozvučnice má rozměry 32,5 x 19,6 x 28,5 cm (v x š x h) a váží 6,6 kg, dvoupásmová koncepce využívá klasické "monitorové" koncepce s tweeterem a wooferem.
Kopulka i středobas jsou identické jako u sloupové verze, identický je i výdech bassreflexu nebo třeba ovládací panel na zadní straně. Krom velikosti je tak hlavním rozdílem použití slabšího zesilovače - dva moduly dávají dohromady výkon 65 Wattů. DSP pak dělí reproduktorům práci na 2 750 Hz. I k Magnasphere 33 přísluší externí vstupně-ovládací jednotka.
Magnasphere pracují v - na tak kompaktní reprosoustavy - minimálně na papíře působivém rozsahu 28 - 50 000 Hz.
Oba modely jsme měli možnost poslouchat v Záběhlickém zámečku v poslechových prostorách dovozce a to s CD přehrávačem MBL 1531A. Měli jsme možnost porovnávat jak oba modely mezi sebou, tak zejména s Q Acoustics Concept 500, kde k CD přehrávači přibyl ještě zesilovač MBL 7008A. Propojeno bylo kabely WireWorld z nejvyšších pater katalogu.
Basové schopnosti regálových Magnasphere 33 se opírají zejména o frekvence nad hranicí cca 80 Hz, základní tóny kontrabasu ve "Spiritual" Charlieho Hadena ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) tak scházely, respektive byly jen naznačené, ale vyšší polohy nástroje zněly na regálovky nebývale plně a důrazně - Magnaty si dávají záležet na fyzičnosti a na autoritě, zvuk je položený malinko temnějším směrem, ale zato pěkně hutný, pěkně robustní. Sloupová verze Magnaspehere 55 pak přidá onen fyzický pocit právě i k těm nejhlubším tónům, kouzlo aktivní verze je ve výtečné kontrole a dostatečném přísunu energie právě i v nejhlubších polohách, díky čemuž působí Magnasphere bohatě, jistě a hodně, hodně hutně. Kontury tónů jsou pak u obou modelů solidní, jakkoliv reprosoustavy cílí spíše na objem a příjemnost.
Hlas Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl v podání menšího modelu 33 poměrně klidný, jemněji vykreslený, ale prezentovaný s takovou tou nenásilnou soustředěností, vlastní kompaktním dvoupásmovým řešením. Přesto - nejde o nějaké soustředění na detaily a analytičnost, naopak se Magnasphere snaží pojmout celek uvolněně a nekonfliktně, hladce a s důrazem na výraznou barevnost. Sloupová podoba Magnasphere 55 k velmi podobné charakteristice přidává větší proporce a také znatelně větší energii. Hlas není tak jemný jako v podání regálovek 33, zato jako kdyby byl posazený více kupředu, byl plnější a "koncentrovanější", tělesnější, stále ale netechnický.
Kopulky obou modelů se o nejvyšší tóny v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) postaraly v podstatě identicky. I když Magnasphere 33 podají vibrafon i činely trochu tenčeji a jemněji, na hranách o dýchnutí měkčeji, v základu je každý úder do kovu vibrafonu znělý, výrazný a má spoustu, spoustu energie, až na chvíli dominantně ovládne celý prostor. Ani zde není ostrost, Magnasphere jsou vyladěné na příjemné bezkonfliktní poslouchání. Tatáž charakteristika v bledě modrém platí i pro Magnasphere 55 - je tu snad o kousek více energie, protože jí je více celkově, ale jak objemová výraznost, tak velká znělost zůstávají, stejně jako schopnost bez jedovatého kousání hrát každý tón dominantně a jasně.
Reprosoustavy s aktivní koncepcí povětšinou nabízí lepší dynamiku, než obdobně drahé pasivní modely - u těch pasivních zase máte šanci tento (obecný, ale ne 100% platný) deficit dohnat "předimenzováním" zesilovače. Každopádně ve druhé skladbě McLaughlinova alba "Thieves and poets" (2003 | Glenray | 0602498010754) hrály zejména Magnasphere 55 výtečně, s nadšenou dynamikou, s důrazem a s valivou plností, s výbušností a solidní kontrolou, hlavně ale prostě neostýchavě a energicky. Nebýt absentujícího hlubokého basu, byly by pak i Magnasphere 33 v podstatě stejné - dost síly, šťavnatý a veliký, plný zvuk, švih a důraz, to vše funguje na danou třídu velice dobře.
Ani jedna z obou podob Magnasphere není zjevně cílena na nějakou analytickou studiovou práci, ale naopak na dlouhodobou pohodovou poslouchatelnost - v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) bylo ale dění v podání pětapadesátek dobře (vlastně až překvapivě dobře) rozvrstvené, detaily jsou podané s klidem, ale je jich dost, když se uvolníte a do lehce měkčího zvuku zaposloucháte. Je to spíše klasický hi-fi přístup s akcentem na hudební celek bez snahy o "modernost" (nebo chcete-li hon na detail), což je u lifestylově orientovaného produktu rozhodně chvalitebné. Celková čistota je také slušná. Magnasphere 33 jsou vlastně stejné, díky začátku reprodukce na vyšší frekvenci se zdá, že zvuk je o něco málo vzdušnější a lehčí, čímž i detaily jsou o malinkatý krůček "blíže".
Ačkoliv v poslechovém prostoru stály oba modely Magnasphere relativně blízko zdi a relativně daleko od sebe (v tak trošku "splácnutém" rovnoramenném trojúhelníku s poslechovým místem na vrcholu), podání prostoru hudební scény ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) zůstalo neroztržené a pohodlně přehledné v pravolevém směru. Je maličko cítit těžiště scény veprostřed mezi ozvučnicemi, ale pravolevá lokalizace nástrojů je nenásilná, mezi hráči je prostor. Řečené platící pro Magnasphere 55 by vlastně opět šlo zopakovat jen s drobnou změnou i pro menší Magnasphere 33 - ty jsou jaksi o kousíček čitelnější, o maličko soustředěnější a zdálo se, že nástroje jsou tu o něco maličko lépe oddělené, jde však o naprosté nuance.
Jak sloupek Magnasphere 55, tak jeho regálová podoba Magnasphere 33 jsou skvělými příklady vkusně udělaného lifestyle ozvučení s opravdovými hi-fi kvalitami. Pěkně zpracované, moderně navržené ozvučnice snadno zapadnou do běžných interiérů, bezdrátová konektivita usnadňuje instalaci a možnost regulovat hlasitost dálkovým ovladačem zjednodušuje sestavu na nutné minimum. Vhodně zvolené vstupy na řídící jednotce by pak měly dobře vyhovět jakékoliv běžně poskládané sestavě. Zvukově pak Magnasphere od puristického hi-fi zvuku o krůček ustupují směrem k bohatosti a mírnému zdůraznění na koncích spektra, což z nich ale v kombinaci s celkově hladkým, bohatým, barevným a sytým charakterem dělá univerzální, tolerantní a nesmírně snadno poslouchatelné reprosoustavy. Hledáte-li tak neúnavný, kdykoliv a jakkoliv poslouchatelný zvuk v šik a - v dobrém slova smyslu - lifestyle balení, zařaďte do svého seznamu k poslechu i Magnasphere.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, jen minimálním zatlumením, bez rozsáhlých akustických úprav, se značně průzvučnými stěnami ze sádrokartonu. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechových pozicích tak, jak je vidět na fotografiích.
Frekvenční charakteristiky Magnasphere 55 (červená) a Magnasphere 33 (černá) jsou si vlastně až překvapivě podobné. Pochopitelně je tu u sloupového modelu vidět schopnost jít hlouběji (nástup lze vystopovat kousek nad 30 Hz), menší model ale zase více vytahuje vyšší bas a tím na první dojem vyrovnává nedostatek opravdu hlubokých basů.
U obou modelů je také viditelně vytažené vokální pásmo a oba mají přeci jen o něco méně energie v pásmu 4 - 5 kHz. Ostrý propad na 500 Hz byl způsoben místností. Celkově lze říct, že oba modely Magnasphere mají tendenci ke zdůraznění konců frekvenčního pásma v zájmu efektnějšího a zajímavějšího zvukového podání - s ohledem na jejich lifestylovou charakteristiku na tom však není nic špatného.
VHODNÁ MÍSTNOST - Magnasphere 55
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
VHODNÁ MÍSTNOST - Magnasphere 33
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 59 990,- - Magnasphere 55
Kč 39 990,- - Magnasphere 33
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1530-magnasphere#sigProId444f8736b4
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mohutný zvuk ze skladných ozvučnic
+ i regálová verze působí "neošizeně"
+ moderní design
+ fajn konektivita
+ možnost regulovat hlasitost
ZÁPORY
- nastavení hlasitosti by mohlo být jemnější
- přepínání kanálů (třeba u multiroom aplikace) nelze realizovat dálkovým ovládáním
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz
DOVOZCE: HIFI-GUIDE | www.hifi-guide.cz