Je to již přes 20 let, kdy vznikla tehdy one-man-show Roberta Barletty se jménem Xavian - o nějakých 15 let později pak konstantně rostoucí značka, produkující puristicky či chcete-li tradicionalisticky pojaté reprosoustavy, vkročila do světa dostupného hi-fi se svou řadou Dolce Musica (neboli Sladká hudba). Nyní přichází obroda této brány do světa zvuku Xavian - malé Bonbonus nahradil model Bon Bonus, sloupovou sestřičku Delizia pak aktuálně nejžhavější model Deliziosa.
Ačkoliv na první pohled nová Deliziosa navazuje na styl nastavený předchozí verzi Delizia, na pohled druhý je rozdíl značný... Jako kdyby Delizosa byla jednoduše harmoničtější, čistší a dospělejší - ale vlastně totéž už platí i o Bon Bonus; dost možná jde o promítnutí dalších let získaných zkušeností tvůrců.
Každopádně jde stále o kompaktní sloupek s klasickými pravoúhlými tvary a s koncepcí "vše vpředu". Zůstala zachována výška 90 cm, šířka se zvětšila o z 16 na 18 cm a hloubka z 20 na 23 cm. Navýšení váhy z 12,1 na 14,5 kg má z velké části na svědomí vysypání spodní části pod bassreflexovým otvorem přírodním pískem. Zůstalo také ruční dýhování pravými dřevenými dýhami.
Onu čistší optiku má na svědomí zejména opuštění D´Appolito koncepce a použití klasičtějšího uspořádání měničů, tedy tweeter nahoře s dvojicí sředobasových reproduktorů pod ním. Ještě o kousíček níž pak najdete pečlivě obrobený a zapuštěný bassreflexový nátrubek. Měniče jsou mnohem jemněji tvarované, jejich obruby působí elegantně.
I zadní strana je velice čistě pojatá - vlastně jediné co tu je, je nalepený štítek s modelovým označením a dalšími náležitostmi, pod nímž se nachází dva droboučké otvory, které snadno pojmou běžné banánky. Pokud byste se báli, že nemůžete použít jiné řešení, tak se nebojte - Xavian dodává ke každým reprosoustavám sadu vhodných banánků (a ve stejném balíčku jsou - pokud byste cítili potřebu je použít - i robustní hroty).
Dvou a půl pásmový sloupek je uvnitř MDF ozvučnice o tloušťce stěn 2,1 cm nadprůměrně zatlumený, v Xavian se chlubí použitím tří různých druhů tlumení a to včetně materiálů, které jsou kvůli nákladům většinou používané spíše v dražších modelech.
O nejvyšší tóny se u Deliziosa stará hedvábná kopulka s impregnací, vyráběná v Itálii pod značkou AudioBarletta - hned za membránou je vlastní pracovní komora. Nižší frekvence si mezi sebe dělí dvě polypropylenové membrány o průměru 15 cm, vrchlík v kónusech je pak z papíru. Reproduktor včetně litého koše pochází opět i italských výrobních kapacit AudioBarletta.
Díky novému osazení nabízí Deliziosa frekvenční rozsah jdoucí hlouběji než u předchůdce - konkrétně jde o 47 - 20 000 Hz v tolerančním pásmu -3 dB. Xavian Deliziosa mají poměrně vysokou citlivost 89 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohm. Dělící frekvenci posunuli v Xavian oproti minulému modelu níž na 2 500 Hz.
Xavian Delizosa jsme poslouchali jsme v poslechovce Xavian v Hostivici na širokém spektru přístrojů Yamaha včetně R-N803D nebo A-S701 či A-S501, ale i v domácích podmínkách na OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140 / Nordost Heimdall 2, případně i na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Nutno říci, že Deliziosa se snadno rozehrávají i "obyčejnou" elektronikou a umí "ustát" i elektroniku daleko za své standardy. Další komponenty poslechových sestav viz pravý sloupec --->.
Deliziosa vás patrně překvapí tím, jak se umí při svých nijak omračujících rozměrech položit do nejhlubších oktáv - basu je proporčně sice o dýchnutí víc, než zbytku pásma, ale nemáte nikdy pocit, že by reprodukci zbytečně dominoval. Basová linka ve "Spiritual" od Charlie Hadena a Pata Methenyho ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) byla příjemně objemná, sytá a tak akorát hutná a pružná, bylo cítit i odkaz na to správné, dospělé mrouknutí velkého nástroje. V rámci své třídy, ale i nad jejími standardy nabízí Deliziosa pevné kontury, spíše měkčí, avšak bohaté a poddajné tóny zaplní nenásilně i větší prostor.
Za co si Deliziosa zaslouží vychválit do nebes a to i v rámci třeba třicetitisícové hladiny, to je podání hlasů, respektive středního pásma obecně - "Dance me to the end of love" Madeleine Peyroux ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) tento dojem jen podtrhla. Čím novější generace reproduktorů AudioBarletta, tím - zdá se - právě v této oblasti funguje lépe a lépe. V této cenové hladině jen těžko najdete přirozeněji, uvolněněji a méně technicky podaný hlas, nadchlo nás, jak "bezešvě" a s jakým klidem a nadhledem vokál vyzněl, jak přirozeně se nesl a jak působil autenticky, jak zněl "snadno". Detailů je právě akorát a vůbec - vše působí moc příjemně harmonickým, laskavým a muzikálním dojmem, kdy je jednoduše radost poslouchat.
Nejvyšších tónů v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) bylo mírně nadprůměrně co do objemu i energie, zejména vibrafon pak byl živý a agilní, jasný, dalo by se říci kultivovaně zvonivý. Oddělení jednotlivých cinknutí je více než dobré, celé dění působí velmi nenásilně a kov je dobře, věrohodně podaný. V kontextu cenové třídy kolem 30 000,- jsou to jemné, svižné a barevné, lehce znějící výšky, ke kterým nelze vůbec nic říct. Nejsou zapadlé, nejsou dominantní a ani hodně nahlas nemají tendenci tvrdnout, naopak zůstávají živě zábavná.
Dynamické rázy v "Thieves and Poets (Part 2)" z McLaughlinova alba "Thieves and Poets" (2003 | Glenray" | 0602498010754) byly podány se solidním drajvem a energií, Deliziosa jdou za signálem snadno a vášnivě, nekomplikovaně a bez jakékoliv těžkosti zvládnou i výbušnou pasáž, dají vám pocítit její energii a i když samozřejmě nezpůsobí zrovna domácí zemětřesení, ale Deliziosa jsou plnější a údernější i živější, než byste od jejich proporcí na první pohled čekali.
Rozlišení v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) bylo také výtečné - zejména, jak už bylo řečeno, ve středním pásmu kolem vokálu a většiny nástrojů; tam je přehlednost, organizovanost a čitelnost hodná reprosoustav ve třídě 30 - 40 tisíc, tedy s přihlédnutím k aktuální cenovce opravdu excelentní. Ale ani výšky, díky své živosti, vůbec nejsou špatné, stejně jako je solidní i definice basového pásma. Celkově je zvuk velice nenásilný, velice snadno přístupný a i když nejde o studiový monitor, prokreslení celého pásma je jednoduše fajn...
Podání prostoru hudební scény v "Roxanne" ze Stingovy desky "Symphonicities" (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) bylo uvolněné, vzdušné, vzduch mezi ozvučnicemi byl naplněný hudbou, spojitý a smysluplně přehledný v pravolevém směru, s nástroji již dobře oddělenými a dobře zakotvenými v šíři scény. Hudba možná není stoprocentně holografická, avšak rozhodně je velmi nenásilně servírovaná a bezproblémově přístupná a organizovaná. Vše se děje jaksi přirozeně a v pohodě, bez násilí, bez pocitu, že by mezi vámi a hudebním děním ležela nějaká překážka. Za své peníze tak budete doslova obklopeni hudbou.
Xavian Deliziosa jsou pak mile univerzální - je trošku jedno, zda si na nich pustíte "Hail to the King" od Avenged Sevenfold (FLAC | 24 - 96), nebo Lisztova "Mefistofela" v podání Eliahu Inbala a RSO Berlin ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826). Je ale fakt, že cit pro akustické nástroje a akustickou hudbu je Deliziosa o kus vlastnější, než dravá údernost, vyžadovaná metalem. Obojí nicméně funguje a to se stejnou grácií a pohodou, možná by se dalo říci libozvučností s dotekem dospělé harmonie. Cokoliv si pustíte, dáte-li k Deliziosa alespoň trochu solidní zesilovač, poslouchá se bezkonfliktně, zábavně a dospěleji, než byste se napoprvé nadáli.
Reprosoustavy Xavian v posledních generacích mají tu výjimečně příjemnou vlastnost, že je - jednoduše řečeno - čistá radost je poslouchat bez ohledu na jejich cenu nebo jejich formu. Že se liší velikostí, detailností, dynamičností poplatně svým cenovkám je fakt, ale ta harmonie, bezprostřednost a nadšení pro hudbu je zakódované v jejich nejzákladnější DNA, stejně jako výtečné zpracování - to vše platí i pro nejnovější sloupek Deliziosa, který přetvořil velice dobrý model Delizia na vysloveně excelentní, velmi současnou a až nečekaně dospělou reprosoustavu s odzbrojující lehkostí přednesu. Pokud tak hledáte skladné, elegantní sloupové reprosoustavy s dostupnou cenou, které hrají snadno a v tom nejlepším slova smyslu nekomplikovaně prezentují hudbu a ne jen suchý zvuk, pak Deliziosa mají kouzlo, které stojí za to prožít.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Slibovaných 47 Hz nástupu je velmi oprávněně udávaná hodnota, dokonce se zdá, že Deliziosa bez problémů zvládají i 45 Hz, tedy téměř "kontrabasovou" hloubku. Pásmo od 60 do 200 Hz je pak energicky výraznější, takže i z menších sloupků máte pocit hutnosti a hloubky spodních oktáv. Přídech vyššího basu reprosoustavám sluší a "nezamazává" vyšší frekvence. Od 300 do 20 000 Hz jsou pak Deliziosa v reálných podmínkách naprosto spořádané a vyrovnané, zejména s ohledem na jejich pořizovací cenu.
Impedanční charakteristika (červená) ukazuje, že Deliziosa nejdou pod úroveň 4 ohm a jsou tím pádem "bezpečné". Naladění bassreflexu lze odhadnou někde kolem 45 Hz, křivka je pak prostá nesrovnalostí a problémů, které by ukazovaly na jakékoliv nežádoucí rezonance. I když zátěž v basovém pásmu pod 100 Hz se zdá vyžadovat alespoň solidně stabilní elektroniku, neměly by Deliziosa představovat pro dostupnou elektroniku žádnou nepřiměřenou zátěž.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 22 017,- - bílá, černá nebo šedivá
Kč 24 017,- - přírodní nebo tmavý dub
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1504-xavian-deliziosa#sigProIdaa844b13c6
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečné zpracování
+ v dané kategorii skvělé, otevřené střední pásmo
+ dost basu na tak kompaktní sloupek
+ čitelnost a uvolněnost
+ zdá se, že se nekomplikovaně rozehrávají
ZÁPORY
- realisticky nemůže za dané peníze být nic k vytýkání
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: XAVIAN | www.xavian.cz | https://eshop.xavian.cz/