O britské značce IsoTek nebylo nějakou chvíli slyšet, vynahradila to však uvedením řady V5, neboli Version Five. Říká, že jde o natolik důležitý a výrazný pokrok, že to zdůraznila přeskočením čtvrtého stupně (poslední předchozí modely spadaly do generace EVO3) – v praxi to prý znamená nejen výrazné změny topologie desek plošných spojů, ale i zvětšených součástek, zvýšení jejich vodivosti a přidání tloušťky vodících cest ze stříbřené mědi snížilo kýženým způsobem impedanci. Potkalo to i jeden ze základních modelů – vícezásuvkovou širokou lištu V5 Corvus.
V5 Corvus tak jako ostatní modely nové generace prošel nejen technickou, ale i designovou změnou. Působí jednodušeji, hladčeji a čistěji, na druhou stranu také méně bytelně. Zakulacené delší hrany nicméně subjektivně ubírají něco málo z velikosti filtru.
Na jedné jeho kratší straně najdete klasickou vstupní 10 A zásuvku s vypínačem (ten je novinkou, může být pohodlný pokud chcete vypnout celý systém najednou), na tom opačném se nachází novinka – powerCON konektor, kterým můžete řetězit další a další filtry, díky čemuž nejen zjednodušíte celé zapojení, ale hlavně zachováte jednu cestu pro napájecí zem.
Horní plocha je osázena devíti zásuvkami, zhruba uprostřed mezi nimi je vklíněna také modrá dioda, signalizující přítomnost proudu v obvodech. Mírný problém shledáváme v intenzitě, kterou toto mámivé světélko svítí – v noci poslouží jako dobrá noční lampička a při cestě na toaletu díky tomu nezakopnete. Jinak je však až trochu rušivé.
Ploché tělo V5 Corvus je také připraveno pro případnou montáž na zeď, v balení najdete všechno potřebné. S šířkou 38 cm, hloubkou 17 cm a výškou jen 5 cm k tomu vlastně docela svádí.
Jednotlivé zásuvky jsou již v této třídě dobře oddělené a zabraňují svými filtry vzájemnému rušení. Jsou hvězdicově uzemněné, veškerá vnitřní kabeláž je vyvedena v bezkyslíkaté mědi, každý kabel je spleten z mnoha tenoučkých vodičů, postříbřen a izolován teflonovou vrstvou. Celkový průřez činí 2 mm2.
Výsledkem inovací má být redukce radiofrekvenčního rušení až o 35 dB, tj. o 5 dB víc, než nabízela předchozí generace stejně pojmenovaného modelu. Že jde nicméně o dosti jinak dimenzované řešení napovídá i kapacita ochranné „vrstvy“ – ta zastaví nápor až 45 000 Ampér, zatímco u EVO3 šlo „jen“ o 13 500 A.
Každá zásuvka je nejen oddělená (tj. zapojená paralelně), ale má i vlastní blok filtrů, pracujících s útlumem rušení o 20 dB na 1 kHz a o 42 dB na 10 kHz. Je tu použita technologie KERP (Kirchhoff’s Equal Resistance Path), zajišťující stejné parametry u jednoho každého výstupu.
V5 Corvus jsme testovali ve dvou sestavách – zaprvé v hlavní sestavě, kde původní EVO3 Corvus napájení „vedlejší“ systémy jako je Roon jádro, externí motor ke gramofonu nebo třeba Zidoo Z9X, ale hlavně jsme zkoušeli filtr na Cambridge CXC / Teac NT-503 / Cambridge CX81, kde se napájí rozličnými kabely (Dynamique Audio Horizon 2, Cable4 Black, ZenSati Authentica,…) a poslouchá se přes signálové a reproduktorové kabely Dynamique Audio na Fischer&Fischer SN-70. Zde jsme srovnávali s EVO3 Sirius.
Ve „Fine and Mellow“ z pera Billie Holiday (Eva Svobodová & Luboš Andršt Acoustic Set | „Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) výměna filtru přinesla až neuvěřitelnou změnu – bas se zpevnil, zkoncentroval a napjal, je to jako vyměnit zesilovač za vyšší model. I když cena mezigeneračně povýšila, výkonnostní proměna ospravedlňuje jednu každou korunu z tohoto přírůstku. Struny měly najednou podstatně lepší „brnk“, utaženější zvuk lépe ukazuje strukturu tónů a na vcelku dostupné sestavě byla změna skutečně markantní – jen málokdy měla výměna „pouhé“ filtrace takový dopad, jako právě u prohození IsoTek generace EVO3 za V5.
Taktéž Margitův tenor v „Dalla sua pace“ z Mozartovy opery „Don Giovanni“ (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) jako kdyby poskočil kupředu a velmi signifikantně se vyloupl z hudebního pozadí. Nejenergičtější momenty zněly intenzivněji a přitom méně ostře, byl to zpěv konkrétnější a jasnější. Výsledkem je jakoby hlasitější, snáze srozumitelný hlas a pocit, že kvalita reprodukce skutečně poskočila.
Cinkání činelů v „Morgan“ Laca Decziho (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) dostalo podstatně lepší fazonu, jednotlivé tóny zněly více vedle sebe než před sebe a bylo tak o dost snazší rozpoznat i drobné nuance. Všeobecná konkrétnost také vyzrála a kov zněl jadrněji, hmotněji.
Nebojíme se říct, že zapojení filtru páté generace pozvedlo výstupní kvalitu zvuku o víc, než kdybyste stejné peníze investovali do změny kabelů nebo klidně i některého ze zapojených komponentů. Někdo říká, že filtrované napájení znamená úbytek síly dynamických špiček, ale v této konkrétní sestavě tomu tak rozhodně nebylo – naopak orchestr Pražské filharmonie v Tomáškově „Agnus Dei“ z „Requiem v C minor“ (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) měl rozhodně intenzivnější a důraznější dynamiku, dokonce mnohem lépe bylo cítit hudební drama. Zejména napjatější, pevnější a fyzičtější bas, ale i lepší rozlišení pomohou snáze se vnořit do velké nahrávky.
„Ellias“ Ivana Koreného (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) byla s původním filtrem příjemná, hladká, ale přeci jen trochu jemná – V5 Corvus jako kdyby každý tón strun zafixoval, lépe ohraničil a zvuk v dobrém slova smyslu ztuhnul a napjal se. Hudba prostě více žije, jako kdyby se hudebníci do svých partů více pokládali a víc se snažili. Je to moc pěkná změna, velmi uspokojivá za danou investici.
Pevnější a lépe zakotvený zvuk pomohl i vjemu prostorovosti nahrávky – „Concerto No. 2 in G minor“ z Vivaldiho „Čtvero ročních období“ v podání Virtuosi di Praga (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) zaznívala s lepší lokalizací jednotlivých zvuků, i tady je posun směrem k přirozenější plastičnosti jasný a okamžitě zřetelný.
Dosti citelnou metamorfózou prošla také v zásadě jednoduchá nahrávka klavíru Jana Hřivnáče a bicích Karla Turnovského v „Romantic piano – Foxtrot“ (Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022). Variace na krásná známá témata byla zábavnější, bylo to takříkajíc „víc muziky“, protože stisk klávesy piana vyvolal zvuk jednoznačně tvrdší a konkrétnější, podobně tak i činel byl jasnější a „kovovější“. Reprodukci celkově přibylo sebevědomí a energie.
IsoTek o své nové generaci filtrů V5 mluví v superlativech, ale který z výrobců to u nových produktů nedělá, že? Nicméně zde můžeme z pozice toho, kdo dlouhá léta s filtry předchozí generace žije, říci, že to zdaleka není jen marketing. Změna vnější podoby (ať už se vám jednoduchá moderna líbí víc nebo méně než dřívější technicistní vzhled) je vlastně nedůležitá, proměna toho, jak filtr ovlivní váš řetězec je mnohem zajímavější – minimálně na sestavě z nižší střední třídy, tj. na běžných, zaplatitelných komponentech, byla proměna k pevnějšímu, energičtějšímu, konkrétnějšímu a plastičtějšímu zvuku jasná po prvních dvou vteřinách a jestliže máte původní filtr generace EVO3, investice do modelu z řady V5 je jasný tip na upgrade, protože tak výrazný mezigenerační rozdíl se jen tak neslyší.
Kč 19 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/4043-isotek-v5-corvus#sigProId7cdec45204
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi jednoznačné zlepšení oproti minulé generaci
+ možnost spojení vícero jednotek
+ zřetelně čistší a pevnější projev, zejména u dostupnější elektroniky
ZÁPORY
- použité materiály jsou snad vzhledově trochu jednodušší než dřív
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Ambient | www.ambient.cz , AV Center | www.avcenter.cz , Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz , Rodel Audio | www.rodel-audio.cz , Voix | www.voix.cz , HiFi Hejhal | www.hifihejhal.cz , HiFi Media | www.hifimedia.cz , HiFiOn | www.hifion.cz , AudioFriend | www.audiofriend.cz , Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz , HiFi Morava | www.hifimorava.cz , PPHiFi | www.pphifi.cz , Luxusní Elektronika | www.l-e.cz , PureSound | www.puresound.cz , Ellex | www.ellex.cz , ArtAudio | www.artaudio.sk , Nisel | www.nisel.sk , Novial | www.novial.sk