Severoamerický Nordost je známý jako výrobce kabelů. Kdo by neznal ty ploché reprokabely, lesknoucí se už z dálky, že? Pár lidí patrně bude vědět, že v jejich katalogu ale nejsou jen kabely - pomineme-li Nordostem zaštítěnou "subznačku" QRT s harmonizéry a absorbéry, jsou tu pak hlavně produkty řešící problematiku vibrací.
Leckomu se může zdát úsměvné řešit nějak hlouběji vibrace kolem své audiovizuální sestavy, neb většina komponentů má přeci jakés takés gumové či jiné nožičky a všechno se to třese jen minimálně. Jenže rezonance se koneckonců řeší i v laboratorních podmínkách, kde je cíl svým způsobem stejný jako u hi-fi - precizní zpracování průchozího signálu.
Možná, že Nordost ve svých materiálech důležitost vibrací až lehce démonizuje, avšak má v zásadě pravdu - vibrace pronikající kabeláží i elektronikou mohou skutečně ovlivnit výsledný zvuk (efekt mikrofoničnosti není žádným tajemstvím) a to jak na úrovni těch zcela zřejmých, tak na úrovni mikrovibrací, které ani nevnímáme, ale citlivé obvody mohou.
Trochu zvláštní je proklamovaný přístup výrobce k věci - chce prý svými řešeními nejen zabránit přenosu vibrací z vnějšku dovnitř, ale také pohltit vibrace, které vznikají například u transformátorů a dalších součástí komponentů (tedy právě ty zmíněné mikrovibrace). Třeba podstavce Sort Kone tak mají za úkol tyto interní vibrace odvést a ve své konstrukci utlumit.
Z materiálů Nordost se také dočtete, že jsou to pracující obvody, napájecí zdroje a trafa, která poškozují vibracemi zejména časovou informaci v signálu a vnáší do něj zkreslení. Tolik oficiální zdroje.
V reálu jsou Sort Kone kužely s kovovou podložkou a "plovoucím" čepem na horní straně; právě tam přichází tyto nožky do kontaktu s tělem přístroje a díky své pružné konstrukci dobře absorbují jakýkoliv pohyb. Nožek jsou čtyři typy, lišící se materiálovými kombinacemi - nejlevnější jsou AS s hliníkovým tělem (všechny verze mají jednoduché plastové opláštění) a ocelovou kuličkou, následuje kombinace hliník / keramika, bronz / keramika a cenovým ústřelem je pak kombinace titanu a keramiky.
Ona zmíněná kulička není vidět - to co nahoře vystupuje z těla je pouze vrchol čepu, který pak sedí právě na kuličce, která zase sedí v prohlubni v základně. Samozřejmě tu jsou ještě další tlumící materiály a uchycení, které výrobce neprozrazuje a které zajišťují udržení váhy přístrojů právě jen a pouze na kuličce.
Kužely mají výšku 5,6 cm, cílem je pak nahradit nožky komponentů. Výrobce doporučuje použití zejména pod zdroje signálu (přehrávače, gramofony, ale i D/A převodníky nebo phono předzesilovače), ale také kupříkladu pod napájecí lišty nebo další komponenty. Sort Kone nejsou určené pod masivní reprosoustavy, stojany a další opravdu těžké kusy sestavy - maximální zatížitelnost jednoho je zhruba 45 kg, respektive 30 kg u základního modelu s ocelovou kuličkou. Výrobce doporučuje umístit vždy tři (nebo podle váhy více, byť metrákový koncák už je pro ně "tak tak") nožiček, z nichž jedna má být pod transformátorem či mechanikou a další tak, aby - pochopitelně - přístroj měl potřebnou stabilitu.
Nedisponujeme žádným dostatečně sofistikovaným měřením, abychom mohli potvrdit či vyvrátit, že nožky skutečně způsobují snížení vibrací celého zařízení, ale měli jsme možnost poslouchat na mnoha sestavách a v několika místnostech - na kterých systémech a komponentech byl rozdíl naprosto zásadní, jinde téměř neznatelný. Jednoduchý akcelerometr nicméně ukázal rozdíly v takovém rozsahu, že je lze připsat chybě měření (neb nešlo o žádný laboratorní přístroj, ale o opravdu jednoduchý model).
V domácím prostředí jsme zkoušeli verze AS, AC a BC, v prostředí poslechové místnosti prodejce v Kopřivnici pak i verzi TC. Nožičky byly pod přehrávači OPPO BDP-105D, Cambridge CXC a Pioneer BDP-LX71, pod zesilovači Naim Nait XS, Naim NAP 250, Norma Revo IPA-70B, Cambridge CXA80, gramofony VPI Scout a Pro-Ject Elemental, phono předzesilovači Grandinote Celio a Pro-Ject Phono Box, D/A převodníkem ASUS Xonar Essence One MUSES MKII ale třeba i pod třísettisícovým all-in-one AVM CS 8.2 nebo filtrem IsoTek EVO3 Solus. Slyšeli jsme je ale i pod Pass Labs X350.8, Naim CDx2 nebo Naim NDS a pod dalšími komponenty.
V poslechové místnosti v Kopřivnici hrály kabely Nordost Valhalla 2, reprosoustavy TAD Evolution One a elektronika Pass Labs XP30 / X350.8 v akusticky velmi pečlivě ošetřeném prostředí. Detaily všech redakčních sestav se dočtete v pravém sloupci -->.
U všech sestav jsme zkoušeli poctivě efekt u každého komponentu a každou skladbu jsme opakovaně zkoušeli dokola a dokola (a člověk si uvědomí, jak těžké je balancovat jednou rukou třeba 20 kg zesilovače a druhou rovnat na správná místa podložky). Vznikla z toho solidní matice dojmů a poznámek, připomínající spíše nějaký vývojový diagram. Nicméně dobré je říct, že pod KAŽDÝM zkoušeným komponentem byla přítomnost Sort Kone znát - někde velmi málo až na hranici rozlišitelnosti, někde více. Typicky s rostoucím rozlišením systému byl efekt zřetelnější, jakkoliv by selský rozum nabízet myšlenku přesně opačnou.
Mimochodem tak trochu proti myšlence prezentované firmou - tedy že zásadní jsou interní vibrace obvodů, zdrojů apod. - jde naše empirická zkušenost se sluchátkovým poslechem. Poslouchali jsme za pomoci poměrně analytických Sennheiser HD 26 Pro a poměrně férového sluchátkového zesilovače s D/A převodníkem ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a to po USB.
Ani rocková jízda Skunk Anansie s "Hedonism" z "Dali CD Vol. 2", ani "Ke zdi" z desky "Hrr na ně" od Nerez s krásně brutálním basem na začátku nebo dechberoucí sbor "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" v podání Dunedin Consort nás v této sestavě nepřesvědčily o jinde slyšených rozdílech. Pocitově tu nějaká změna byla, lehce lepší zaostření, soustředění a přehlednost, ale rozdíly to byly tak nepatrné, že je lze připsat s klidným svědomím psychice a nastaveným očekáváním. Z tohoto dojmu bychom tedy řekli, že Sort Kone opravdu řeší spíše vibrace externí. Už proto, že když převodník zůstal tak jak byl a přesedlali jsme na sestavu s reprosoustavami Xavian Premio a zesilovačem Norma Revo IPA-70B, tak tam prostě rozdíl byl zřetelně vnímatelný a to na stejných skladbách...
Obrovský efekt pak ale mají Sort Kone na zdrojích signálu - nejvíce (pozitivně) šokující byl rozdíl u gramofonu Pro-Ject Elemental, kam jsme tři nožky šoupli v podstatě jen z povinnosti, protože samotný gramofon stojí méně, než jeden set. Páni, jak se změnila čitelnost, objem i důraz bubnu v úvodu "Lion in winter" z elpíčka Bee Gees "Trafalgar" v provedení od MFSL. Obecně tam, kde se cokoliv pohybuje a kde jsou nízké proudy, tam fungují Nordost Sort Kone nejlépe. Většina dojmů pochází z referenční sestavy v Naim Studiu, ale identické, byť významně méně intenzivní rozdíly jsme měli možnost zažít i v domácím prostředí.
V Zimmerově energické "Wheel of fortune" ze soundtracku k "Pirátům z Karibiku - Truhle mrtvého muže" (2006 | Walt Disney) model AS přinesl jen lehounkou, sotva zpozorovatelnou změnu v basové části; bas byl jiný, ale vlastně těžko definovatelně jiný. Zato model AC přinesl zvláštní zvolnění a byť zvuk zůstal stále podobný, bylo cítit, že nejhlubší tóny zejména v dramatičtějších pasážích jsou lépe čitelné. Model BC pak přinesl zřetelný krok, nikoliv jen krůček - zlepšil se zejména důraz a pevnost a to měrou podobnou, jako když vyřešíte napájení nebo se zbavíte nežádoucích rezonancí na basech - zaostření a zkonkrétnění tedy bylo opravdu velké. Ještě méně pochopitelné ale bylo přeskočení na model TC - zvětšil se totiž i objem, jakoby pokleslo šumové dno a vše získalo výrazně samozřejmější čitelnost, lepší barvy a objevilo se tolik konkrétních poloh.
Na domácích sestavách byl efekt replikovatelný, avšak výrazně méně citelný, u modelů AS a AC by se investice spíše nevyplatila, nožky BC už ale rozdíly rozhodně udělaly. Pravda, třeba all-in-one AVM CS 8.2 ale při podložení modely BC předvedl významně konkrétnější a čistší zvuk.
Nádherně sejmutý vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) je sám o sobě zážitkem na téměř jakémkoliv zařízení, je tak čistý, tak transparentní, že z něj úplně mrazí. Po usazení přístrojů na modely AS se zdálo, že obecně vokál o kousíček vystoupí z pozadí, byť se také zdůraznily jakýmsi zvláštním kouzlem i ostřejší sykavky. Ty zase odezněly po přeskočení na AC, byť jinak zvuk možná byl o kousíček hladší, ale v zásadě stejný. Model BC ale znamenal i v redakčních sestavách jasný přínos, hlas se zklidnil a hlavně (možná díky uklidnění signálového pozadí?) byl zřetelnější, komplexnější a plastičtější. Zcela neoddiskutovatelný efekt pak měly nožky TC - Jonesovo zamručení mělo objem a emotivní působivost, jako kdyby do hlasu přibyl objem, váha a těžko definovatelná "lidskost" - podobně jako když stoupáte po kvalitativním žebříku komponentů.
Na redakčních sestavách i v tomto pásmu byly efekty menší, ale nožky BC pomohly třeba OPPU k lepší čitelnosti vokálu i k jeho klidnějšímu podání a to s dopadem citelnějším, než má například výměna kabelu.
Zajímavé je, že Sort Kone - zdá se - mají efekt napříč pásmem, podobně jako zvuk změní skutečně změna komponentu nebo napájení za kvalitnější. Jasné činely v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) se trošku zaostřily po nasazení modelů AS, jejich kovová říznost trochu zjihla po přehození na AC, ale zase trošku ubyl objem a na modelu BC velmi příjemně rozkvetly, dozvuk vystoupil z pozadí a objevila se samozřejmá textura, ke které modely TC přidaly ještě celkovou znělost a větší objem, či snad lepší vydělení z hudebního celku.
V domácím prostředí na jemných výškách rozdíly byly znát také - právě hlavně v čitelnosti, jakkoliv opět u nejnižších dvou typů kónusů poměrně dost málo (u modelu AS bylo nutno docela hledat)
Zvláštní bylo i pozorovat, jak s postupováním na vyšší a vyšší model roste vnímání dynamiky velkých bubnů v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music). Zatímco - typicky i pro rozdíly mezi levnějšími a dražšími komponenty nebo pro napájení - základní nožky AS přinesly oproti žádným podložkám sice lepší čitelnost, ale hlavně větší objem a možná i menší definici, čím výše jsme se propracovali, tím opačnější dojem panoval. AC vnáší hutnější váhu a větší razanci, teprve s nožkami BC ale zjistíte, jak moc velké a dramatické bubny tu jsou. Titanové modely pak tento efekt ještě hodně zdůrazní - přímý návrat k modelům AS je podobný, jako když přepnete z UHD na FullHD obraz nebo vyřadíte třeba filtr napájení - je to dobré, ale předtím tam toho prostě bylo významně víc. Jako kdyby hudba plynula snáze a živěji, ať je to čím chce.
I u všech redakčních sestav se zdálo, že nožky použité pod zdroji signálu přináší lepší dynamiku, konkrétně ale hlavně modely BC, ostatní byly spíše tak trošku pro dobrý pocit. Ale bronzové nožky třeba pod OPPO nebo pod transportem Cambridge CXC (nemluvě o gramofonech) prostě slyšet byly bez problémů.
Obecně lepší čitelnost zvuku vede i k lepšímu prostoru - opravdu těžko soudit, čím konkrétně absence vibrací tolik zařízení prospěje, ale funguje to. V "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) bylo cítit, že po instalaci nožiček AS se prostor maličko usadil, byl jakoby pevnější, po přechodu na AC se zlepšila lokalizace a pocitově se více odpoutal směrem do stran, s modely BC přišlo ale citelné uvolnění a pocit, že jste vpluli do scény, že vás vzduch z ní obklopuje a titanové modely jako kdyby soustředily veškeré dění do jasného trojdimenzionálního a propojeného hologramu, jako kdyby nechaly hudbu vystoupit ze sestavy úplně ven.
Vjem prostoru se rozhodně zlepšil i v redakčním prostředí - zejména na hlavní sestavě s OPPO bylo slyšet, že nožky BC protáhly scénu více ven směrem za reprosoutavy i hlouběji, stejně jako bylo dění vzdušnější.
Nordost Sort Kone jsou právě tím druhem doplňků, o nichž mnozí bez přemýšlení řeknou, že jde o čisté voodoo, hadí olej, past na hlupáky či rovnou o podvod. Je fakt, že smělá tvrzení k tomu poměrně svádí, stejně jako nemalá cenovka, zejména za bronzové a zejména titanové modely - zvláště vezmeme-li v potaz, že Nordost doporučuje alespoň tři čtyři kousky pod v podstatě každý komponent od napájecí lišty dál. V tu chvíli samozřejmě Sort Kone logicky vychází jako doplněk vhodný pro sestavy, kde cena jednoho komponentu činí minimálně 50 000,-, spíše ale výrazně víc. A je fakt, že i když dle našich zkušeností jsou Sort Kone prostě slyšet i na transportu za 15 000,-, převodníku za 20 000,- nebo gramofonu za 6 000,-, jsou to právě drahé high-end komponenty, kde asi najdou svůj domov. Čím lepší rozlišení sestavy totiž bylo, tím výrazněji bylo slyšet efekt bez nožiček / s nožičkami.
Ať už Nordost u Sort Kone používá černou magii nebo šikovně pracuje s fyzikou, nejde těmto nožkám upřít slyšitelný efekt - někde naprosto minimální a na hranici psychoakustiky, někde slyšitelný, ale stále nemotivující k investici v této výši, někde velmi zřetelný a blížící se efektu výměny komponentu (či tento efekt dokonce překonávající). Pokud máte sestavu adekvátní úrovně (ale vlastně asi i pokud ji nemáte), stojí Nordost Sort Kone za vyzkoušení - čistě ze zvědavosti. Když mohou mikrovibrace a vibrace řešit u citlivých medicínských a laboratorních přístrojů, proč by neměly mít vliv i na špičkovou domácí elektroniku? Nás rozhodně nadchly zejména nožky z bronzu, které prostě zejména pod zdrojovými komponenty za ještě ne úplně ustřelenou cenu udělají opravdu slyšitelný kus práce. Stojí za to věnovat jim hodinu svého života a zkusit poslech v domácích podmínkách "s" a "bez" a udělat si tak vlastní obrázek a třeba se dopracujete i k výrobcem doporučovanému hledání optimálního počtu a dokonce i kombinací materiálů...
Kč 9 250,- / ks - TC (titan + keramická kulička)
Kč 3 750,- / ks - BC (bronz + keramická kulička)
Kč 2 125,- / ks - AC (hliník + keramická kulička)
Kč 1 750,- / ks - AS (hliník + ocelová kulička)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/1392-nordost-sort-kone#sigProId059305a018
--- --- --- --- ---
KLADY
+ změna ve zvuku je slyšitelná i u dostupných komponentů za cca 15 - 20 000,-
+ čím vyšší rozlišení elektroniky, tím subjektivně výraznější posun
+ ne úplně šílená cena (až na titanové provedení)
+ pro kategorii od cca 50 000,- Kč / komponent smysluplný upgrade
+ famózní uklidnění pod gramofonem nebo zdrojovými komponenty obecně
ZÁPORY
- provedení nepůsobí zrovna kdovíjak luxusně
- modely AS jsou asi zbytečnou investicí
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Naim Studio | www.naimstudio.cz
DISTRIBUCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz