2017 06 20 TST AVM CS82 1

Firma AVM s neskromným mottem "Audiophile Masterpieces" pochází z malebného městečka Malsch kdesi mezi Stuttgartem a Štrasburkem a je navzdory svému jménu (AVM = Audio Video Manufaktur) soustředěná na audio a charakteristická hojným využitím "digitálu", který ale digitálně nezní. Vrcholem výrobního katalogu firmy je řada Ovation a v jejím srdci dlí jeden z nejambicióznějších all-in-one přístrojů na trhu - model CS 8.2.

Zkratku CS lze interpretovat také jako Compact Streamer, což může odkazovat buď ke kompaktnosti celého zařízení, nebo k tomu, že krom streamování umí i přehrávat kompaktní disky. K tomu bychom se možná klonili o kousek víc, než ačkoliv má CS 8.2 stále relativně klasické komponentové rozměry, drobeček to rozhodně není.

Celkové zpracování je luxusní, počínaje tlustým čelním panelem (mimochodem v mnoha provedeních dle vkusu i nevkusu) a sebemenším detailem šasi konče. Prostě takhle nějak má vypadat opravdu hezký komponent, který není jen puristicky audiofilsky soustředěn na zvuk. Čelní panel má zešikmené rohy, což ještě podtrhuje celkový pocit robustnosti. Symetrické rozložení prvků je pak minimalisticky jednoduché a přitom působí moderně - uprostřed je velmi pěkný a snadno čitelný, příjemně kontrastní displej s velmi jemnou kresbou, pod ním se otevírá štěrbina mechaniky, nad níž je "knírek" miniaturních ovládacích tlačítek (na displeji jsou vždy zobrazeny jejich aktuální funkce).

2017 06 20 TST AVM CS82 2

Po stranách displeje, připomínajíc tím tak trochu vážně se tvářící robotický obličej, jsou dva mohutné potenciometry z vysoce leštěného hliníku, na němž jsou otisky prstů snad už ve chvíli, kdy vezmete za kliku poslechovky. Jejich chod je ale výjimečně příjemný i bez velkého odporu, ať už tím levým vybíráte aktivní vstup (třeba streaming ale vyberete jen z aplikace a podobně, což jsou malinkaté a celkem snadno překousnutelné zvláštnosti uživatelského soužití), nebo tím pravým ovládáte mimořádně jemně a plynule hlasitost. Symetrii prvků doplňuje ještě spínací tlačítko a na druhé straně ještě 6,3 mm výstup na sluchátka.

Milý je pohled shora - krom mohutného vyfrézovaného loga firmy je tu obdélníkový průhled od nitra obvodů, odhalující zejména pohled na elektronku v předzesilovací části. I tady je stále cítit opravdu luxusní zpracování.

Pohled zezadu pak tento dojem jen potvrdí - všechny stěny šasi jsou z velmi tlustých hliníkových profilů a konektory jsou zapuštěné hluboko pod "stříškou", což zvyšuje vizuální čistotu celého řešení. Pěkně uprostřed se nachází dva páry robustních reproterminálů. Vpravo od nich je anténa pro bezdrátové spojení do domácí sítě, hned vedle (a trochu neprakticky) USB port pro datové paměti, o kousek dál ethernetový konektor a standardní napájecí zásuvka s velkou spínací kolébkou. Nad tou je několik "technických" prvků - vstup pro externí infračervené čidlo, výstupy 12V spouště pro další komponenty, datový 3,5 mm konektor, indikátor otočené fáze napájení a stavová dioda síťového připojení spolu s možností tlačítkem ho resetovat. Další miniaturní tlačítko umí spustit update firmware, který musíte do přístroje zastrčit v podobě USB disku, k čemuž je zde dedikovaný port.

2017 06 20 TST AVM CS82 5

Je tu i široká sada digitálních vstupů a výstupů - ven signál dostanete pomocí optiky i koaxu, dovnitř pak toutéž sestavou (jen se zdvojenou optikou) a USB portem pro připojení s počítačem navrch. Analogový svět zastupuje ještě bohatší konektorová sada - dovnitř vede jeden pár symetrických XLR a jeden pár cinchů, ven pak totéž s dvojitou porcí cinchů. Jeden pár je totiž linkový, jeden regulovaný. Pro úplnost je tu ještě anténa pro příjem rádia.

Ačkoliv stavba AVM CS 8.2 je velmi důvěryhodná, váží až překvapivě nízkých 13 kg při rozměrech 43 x 13 x 37 cm (š x v x h) - důvodem je hlavně absence masivních transformátorů uvnitř na několik vlastních komor rozděleného těla. Začněme ale na opačném konci systému - kompaktní disky kupříkladu načítá mechanika TEAC, o níž AVM tvrdí, že pro ně firma vyrábí na zakázku. Získaný signál, stejně jako ten z modulu streamování či dalších digitálních zdrojů, pak putuje do D/A převodníku s celkem čtyřmi čipy s podporou PCM až 32 / 384 a podporou DSD. Je zajímavé, že architektura počítá s možností fyzické výměny / upgradu modulu D/A převodníku v budoucnu.

Část předzesilovače je u modelu CS 8.2 vybavena dvojitou triodou AVM803 pro získání plnosti a vřelosti, existuje ještě 1:1 identický model CS 6.2 bez elektronky. Konečné zesílení mají na svědomí moduly Hypex s výkonem 500 Wattů na kanál do 4 ohm, dodávaných ve třídě D. Právě díky tomu chybí mohutné toroidy či jiné transformátory, které by jinak pro daný výkon byly potřeba - spínaný zdroj je kompaktní a lehký. Odstup signálu a šumu činí přes 100 dB, frekvenční odezva 5 - 50 000 Hz a tlumící faktor je 200.

2017 06 20 TST AVM CS82 7

Přístroj je řízený pomocí aplikace pro mobilní zařízení AVM RC S - ta má ale své mouchy a rezervy, respektive je vidět, že není vyvíjena velkým týmem zkušených programátorů a testerů, ale spíše pár lidmi. Proto třeba prvotní spárování s přístrojem je chvílemi o nervy (musíte přístroj vypnout kolébkou, připojit kabel [Wi-Fi nejde], pak zapnout, nechat přejít do stand-by, pak zapnout, počkat, vyhledat a když se nespáruje včas, tak znovu) a aplikace samotná je spíše tak tak intuitivní, najdete v ní podporu všeho potřebného - internetová rádia, lokální zdroje, TIDAL, nastavení přístroje, ovládání hlasitosti, vše tu je a pokud vše klapne, nic dalšího už nebudete potřebovat. Aplikace toho ve finále umí spoustu, jen občas není snadné tu kterou funkci objevit.

AVM CS 8.2 jsme poslouchali primárně jako samostatný systém (jak jinak u all-in-one, že?), ale použili jsme i OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC jako mechaniky, OPPO i jako analogový zdroj, podobně jako VPI Scout přes výjimečné phono Grandinote Celio. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla a Fischer&Fischer SN70 či ProAc Response DB3 - koncové stupně CS 8.2 si poradily naprosto suverénně s libovolnými reprosoustavami naprosto bez únavy. Zkoušeli jsme i vliv filtrů (viz pravý sloupec -->), CS 8.2 na kvalitní napájení reaguje, ale kupodivu ne tak dramaticky.

2017 06 20 TST AVM CS82 10

Hodně rychlé a energické zesilovače v CS 8.2 si výtečně poradily s basovou skrumáží ve "Wheel of Fortune" ze soundtracku "Pirátů z Karibiku - Truhly mrtvého muže" z pera Hanse Zimmera (2006 | Walt Disney). Parádní kontrola basu, rychlé, přesné a výtečně oddělené tóny a čím pevnější zvuk reprosoustav, tím více to CS 8.2 umí "drtit". Neuvěřitelně dobře si zesilovač sedl s Fischer&Fischer, s nimiž bylo cítit fyzické hřmění, otřásající celým prostorem. Spodní frekvence mají grády, hutnost a sílu, z které až běhá mráz po zádech, tak šťavnatý a bohatý, barevný zvuk s tolika rozlišenými polohami se prostě jen tak neslyší.

Vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl podaný hodně v pohodě, trochu "říznutý" oním vřelým elektronkovým dojmem se sladkou příchutí, aniž by však jakkoliv "patlal" - svým hutnějším, barevným a hladkým projevem připomíná CS 8.2 spíše špičkové lampy, než "digitál s lampičkou". Hlas zazníval velký, jasný a znělý jako gong, tak jak si to velšský tygr zaslouží. Je tu cítit už ta správná dospělá samozřejmost a bezprostřednost, podtrhující až "live" autentický pocit ze zpěvu, z něhož slyšíte už i hodně jemné nuance.

2017 06 20 TST AVM CS82 11

Činelům v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) charakter CS 8.2 vysloveně sedl, zesilovač činely usadil, dodal jim pořádný objem a přesnost, dopad paličky pak rozezněl zřetelně celou plochu činelu, která pomalu a zřetelně "dohasínala". Nešlo o žádné efektní podání s analytickým vytahováním detailů, ale o již rozhodně high-endově prokreslené, přesné, velmi čisté a přitom hladké, lehce znějící a samozřejmé výšky s vynikající kontrolou; prostě o zvuk s puncem skutečného high-endu.

Díky své excelentní rychlosti a kontrolu spolu s plným a barevným zvukovým podáním zvládl AVM CS 8.2 i velké bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) s velikým přehledem. Jako kdyby v koncových stupních byla obrovská zásobárna energie, bubny při libovolné hlasitosti měly energie a důrazu na rozdávání, bylo cítit jejich masivní proporce a důraz, ač přitom zesilovač zůstával zcela klidný a suverénní. Při vyšší hlasitosti pak celý prostor doslova rezonoval ozvěnou mohutných úderů jako by se doopravdy třásla sama země. Rány navíc ani při vysokých hlasitostech nejsou nepříjemné, trošičku je kultivuje a krotí ze zvuku maličko "čouhající" elektronka, dodávající hudbě ten správný balanc příjemnosti a přímosti. Každopádně výtky k dynamice v rámci cenové třídy opravdu nelze mít, napnutý, pružný zvuk vás doslova zarazí do křesla.

Spoustu syntetických ševelů a dalších zvuků v pozadí "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) dokázal AVM CS 8.2 usměrnit, ovládnout a usadit do přesných prostorových i časových pozic, takže hudba byla výjimečně snadno čitelná, pevná v kramflecích a jednoduše bezprostřední, lépe to popsat nelze. Přístroj nehraje analyticky ani technicky (díky lampovému přídechu), ale přesto zvládá rozpracovat vrstvy a všechno dění s nadhledem, který je málokdy ke slyšení (tedy v této cenové kategorii). Bez náznaku složitosti se tu prezentuje mnoho a mnoho informací od nejhlubších tónů až po ty nejvyšší a to komplexně, čistě a jasně.

2017 06 20 TST AVM CS82 14

Vysloveně skvostnou trojdimenzionální lokalizaci ve velmi transparentní hudební scéně předvedl AVM CS 8.2 ve skladbě "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG). Nástroje měly působivě realisticky velké proporce, bylo mezi nimi cítit prostor a scéna osvobozená pocitově již od korpusů reprosoustav byla cítit až za hranicemi ozvučnic, propojená a jednotná a přitom velmi vzdušná. Prostě hudba pod tak dobrou kontrolou, že byla už opravdu volná.

Prvoligová, opravdu dospělá kontrola a jistota ústí mimo jiné i v excelentní rytmus, tedy v pocit, že hudba šlape a je opravdu naléhavá. I izraelské duc-duc disko se zajímavými nápady "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo) je plně pod kontrolou a díky kombinaci elektronkové muzikálnosti s až brutální autoritou velmi rychlých digitálních koncových stupňů vnímáte jen excelentní rytmus, obrovský důraz a fakt, že hudba teče okolo vás a pohlcuje vás, až najednou zjistíte, že je o album či dvě později, aniž byste se nadáli.

2017 06 20 TST AVM CS82 15

AVM CS 8.2 opravňuje dle našich zkušeností výrobce k použití jinak trochu ohraného sloganu "Audiophile Masterpieces". Tento všeuměl je totiž dost možná skutečně nejlepším all-in-one přístrojem, který si můžete koupit. V jediném elegantním a luxusně zpracovaném šasi spojuje vše užitečné, co dnes můžete chtít a potřebovat pro život v digitálním audio světě. Je fakt, že s ovládací aplikací je občas trošku kříž a zapracovat na intuitivnosti a celkové vstřícnosti by určitě pomohlo - ale podobný problém trápí více německých high-endových výrobců a vlastně nejen německých. Jinak je ale CS 8.2 za danou cenu opravdu výjimečně dobrý - ta kontrola, ta vřelost, ten objem zvuku, ten důraz, ta dynamika, ta muzikálnost a ten způsob, jak to vše dokonale a návykově zapadá do sebe, to je opravdu něco. Z tohoto pohledu je cena na úrovni dejme tomu pěti průměrných západoevropských platů vlastně velmi přátelská.

9 990 EUR = cca Kč 270 000,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výjimečná kontrola a rychlost zvuku

+ komplexní, bohatý a barevný zvuk

+ moc pěkné zpracování

+ mnoho funkcí v jediném šasi

+ dost možná nejlepší all-in-one na trhu

ZÁPORY

- nepříliš komfortní aplikace

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

  • Clearaudio Innovation Basic & Tracer

    Německá značka Clearaudio vyrábí gramofony, potažmo analogovou techniku pro přehrávání LP už od roku 1978 a to v prostředí na hranici přírodní rezervace Meilwald co by kamenem dohodil na sever…

    16. listopad 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • PMC twenty5.21i (active)

    Řada twenty5i (kde „i“ je „improved“) je po nejnovějších modelech Prodigy základním kamenem domácího portfolia britského výrobce PMC (jako Professional Monitor Company) a tvoří ji dvě dvoupásmové regálovky, pár dvoupásmových…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • TelluriumQ Silver Diamond

    V Somertonu v hrabství Somerset na jihozápadě Anglie sídlí malý výrobce různorodé kabeláže TelluriumQ. Aby – podle svých slov – nepředávali výsledky svého výzkumu a vývoje konkurenci, nemluví vlastně o…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Kabely reproduktorové Autor: Daniel Březina
  • Lab12 integre4 Mk2

    Řecko možná není nejtradičnějším krajem, kde by se vyrábělo hi-fi, pár značek, kterým se podařilo prorazit do světa tu však i tak najdete. Lab12, dnes už skoro třináctiletý počin Stratose…

    08. listopad 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Gauder Akustik Berlina RC 7 MK III Black Edition Diamond

    Nabídka německého výrobce, nesoucí jméno Dr. Rolanda Gaudera, čítá docela dost modelů a je na trhu s trvajícím maximalistickým přístupem už od roku 1997. Ve dvacetitisícovém městečku Renningen v industriální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • EgglestonWorks Emma EVOlution

    Memphis je jedno z amerických „měst hudby“, místo, kde – jak se říká – se zrodil blues a rock’n’roll, přišel tu na svět Elvis a pochází odtud třeba kytary Gibson.…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Monitor Audio Gold 500 6G

    Anglický výrobce Monitor Audio patří mezi ty tradiční, zaměřený je pak spíše na stylová pojetí prémiových reprosoustav, než naprostou purističnost – tedy výrobky s touto značkou jsou hlavně „pro normální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Lumin P1 Mini

    Firma Pixel Magic z Hong Kongu už přes 20 let vyrábí prémiové mediální přehrávače, oblíbené hlavně v tamních krajích, od roku 2012, kdy vypustila první audiofilský přehrávač kompatibilní s DSD,…

    05. listopad 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-50M

    V Hope v Arkansasu založil Paul W. Klipsch výrobu reprosoustav nesoucí jeho jména a ta dnes sídlí o nějakých 1120 km „vedle“ (v měřítkách USA) v Indianapolis, Indianě. Ale stále…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Canton Reference 3

    Malá hi-fi firma tří kamarádů, kterou založili v roce 1972, se od té doby poněkud rozrostla – klasický příběh úspěšných výrobců, tenhle se ale týká německého Cantonu. Vrcholem nabídky je…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista