Německý beyerdynamic patří mezi TOP výrobce sluchátek, neomezuje se však ani zdaleka jen na tento segment. V jejich katalogu najdete nahrávací i „polní" mikrofony, konferenční systémy, dokonce i naslouchátka. V neposlední řadě však též sluchátkové zesilovače. Ač dnes již překonaný, své doby byl jejich referenční A1 skutečně špičkovým zbožím, naopak menší domácí A 20 je ve střední třídě stále skvělým partnerem. V oblasti sluchátek a k nim doprovodné elektroniky jednoduše patří beyerdynamic dnes k nejživějším a nejzajímavějším firmám.
No a co teprve, když taková firma svůj potenciál spojí s dnes asi nejskloňovanějším výrobcem mobilních přehrávačů, firmou Astell&Kern, high-endovou odnoží velké korejské firmy iRiver. To už samo o sobě slibuje zajímavý výsledek. Nejnovější přírůstek katalogu beyerdynamic je tak A 200 p, maličký přenosný D/A převodník doslova do dlaně. Maličká černá krabička zaujme hlavně velkou stříbrnou „čepičkou" na jedné straně, ze které se nakonec vyklubal originální ovladač hlasitosti.
Jinak je zařízení s vahou pouhých 51 gramů a půdorysem 5,5 x 5,5 cm (a výškou 1,3 cm) skutečně kolibříkem s maximální přenositelností. Všechny ovládací prvky (samozřejmě krom již zmiňovaného ovládání hlasitosti) jsou rozmístěny poměrně pravidelně po bocích A 200 p – jsou ale hodně drobné a jen minimálně vyčnívají nad povrch přístroje. Najdete tu samozřejmě 3,5 mm sluchátkový jack, kombinovaný dvoupolohový přepínač, kombinující spínání přístroje a zamčení kláves (třeba když jej budete mít v kapse). Je tu i trojice ovládacích tlačítek pro pohyb mezi skladbami (tam / zpět) a Play / Pauza. Ty využijete ve chvíli, kdy beyerdynamic A 200 p připojíte k některému z podporovaných mobilních telefonů či tabletů. Posledním prvkem je microUSB otvor – opět slouží za pomoci dodaných kabelů s krásným nápisem Astell&Kern pro připojení k PC, Apple a ostatním zařízením (jsou přibaleny celkem 3 různé kabely).
Ovládání je veskrze pohodlné, naučíte-li se, kde je který prvek. Jen ovládání hlasitosti pomocí krouživého pohybu po vzoru dětské říkanky „Vařila myšička kašičku" působí trochu zvláštně, v kombinaci s poměrně plynulým nástupem pak chvilku trvá, než se dostanete tam, kde chcete být. Navíc vás o průběhu informuje jen opravdu droboulinká LED – alespoň, že zesílení a ztlumování bliká odlišnou barvou.
Co se týká spojení s mobilními zařízeními, naprosto nejpohodlnější je (jak už to tak bývá) s výrobky Apple. Zapojíte a hrajete, tedy za předpokladu, že máte přístroj poslední generace s konektorem Lightning, jinak z výstupu audio nedostanete. Jako externí sluchátkový zesilovač může A 200 p posloužit i některým telefonům s operačním systémem Android, zdaleka ale ne každému. Upřímně, v okolí jsme nenašli ani jednoho majitele, u jehož telefonu by to bylo možné. Do budoucna ale bude možnost vývodu digitálního audio signálu přes microUSB čím dál tím častější, takže se bát není třeba. beyerdynamic A 200 p lze s úspěchem používat třeba také jako špičkovou zvukovou kartu k přenosnému počítači. Instalace driverů je bezproblémová a zařízení pak funguje jako externí zvukové zařízení s vysokým rozlišením. Přes USB port probíhá také nabíjení A 200 p, to sice trvá pár hodin (v běžném provozu asi nejlépe přes noc), ale nabídne zato 11 hodin poslechových radovánek.
Uvnitř krabičky beyerdynamic A 200 p tepe převodník Wolfson WM8740, zajišťující rozlišení až 24 bit / 96 kHz. V této cenové třídě by možná připadal v úvahu už i modernější čip, třeba s podporou nativního DSD, nicméně v kontextu očekávaného použití to není zásadní problém. Nyní je třeba říct, že A 200 p je k dispozici ve dvou provedeních – evropském (dle směrnic EU) a americkém (bez omezení). Pro obě je společná regulace hlasitosti, rozdělená na 135 kroků (proto ona již zmiňovaná pomalost, ale perfektní přesnost nalezení optimální poslechové úrovně), evropské provedení je ale limitováno na sluchátka o impedanci 32 Ohm a to hlavně kvůli nízkému výstupnímu výkonu 150 mVrms. Americká verze (jde jen o softwarové omezení a sám beyerdynamic radí, jak jej obejít) pak nabízí více než 10x takový výkon 1,7 Vrms a také díky tomu zvládne sluchátka s impedancí až 600 Ohm, čímž se dostává do ligy regulérních stolních DACů / sluchátkových zesilovačů.
Porovnávali jsme s ASUS Xonar Essence One MUSES a to na sluchátkách Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 a Bowers&Wilkins C5.
Dobře známá „Evil Eye" z posledního alba „Right Thoughts, Right Words, Right Actions" Franz Ferdinand stojí na skálopevném, autoritativním, pěkně plném basu. A 200 p všechna naše sluchátka pěkně svižně rozhýbal a udržel pod velmi dobrou kontrolou i na vyšších hlasitostech. Celý přednes je čistý a i když skladba samotná není kdovíjak dynamická, tenhle malý přehrávač umí vše v klidu rozmotat a dát zvuku řád a autoritu. Každopádně výrazné basové pásmo je působivé, byť jsme neměli možnost posoudit ho se skutečně „žravými" sluchátky. Není ale důvod nevěřit, že by beyerdynamic A 20 p nepohořel ani tam.
Dylanův eponymní výběr nabízí mezi jinými velmi pěkně vyčištěnou verzi „Hurricane", beyerdynamic tu vzhledem k ceně doslova exceloval v podání akustické kytary a houslí, ale také vokálu „hlavního hrdiny". Všechno vystupuje kupředu, zaostřené, čisté a pevné. Zvláště kov strun je úžasně sugestivní, znělý a i když cítíte, že tu je mírné naladění na radostný, zábavný, takříkajíc „hezký" poslech, ničemu to nevadí. Důležité je, že kritické střední pásmo je otevřené a jasné, výborně přehledné a přímo překypující životem. Možná nadšení umocňuje to, že od drobného čtverečku vlastně nic moc neočekáváte, každopádně je tu ale hladkost a příjemný tah na branku.
Na to, že beyerdynamic A 200 p umí zahrát docela efektně, v oblasti výšek je naopak velmi kultivovaný – tóny snad nejsou málo pronikavé, nebo až opatrné, ale přesto v nich cítíte větší klid, než ve zbytku pásma. Všechno cinkající a všechno do výšek se deroucí ve skladbě „Money for nothing" z „Brothers in Arms" od Dire Straits působí jemně, je lehké a velmi čisté. Celá skladba překypuje detaily, maličký beyerdynamic umí všechno důkladně rozebrat a prokreslit.
Mozartova šestá serenáda, K525, znějící pod taktovkou Karla Böhma, poukázala na rozhodně luxusní dynamickou rezervu, minimálně v kontextu třídy mobilních přehrávačů. Přehrávač udržuje velmi solidní jistotu a kontrolu, mikrodynamika i makrodynamika jsou na velmi slušné úrovni – úplně ale cítíte, že limit evropské verze tu je trochu jako opratě, které zvuk v rozletu vždy nakonec trochu přibrzdí. Nicméně jak už bylo řečeno, můžete celkem snadno evropská omezení obejít a tedy také pustit dynamiku ze řetězu. My jsme na druhou stranu ocenili to, s jakou lehkostí, bez dramatu a s jakou pohodou umí A 200 p budovat živoucí, pulsující celek i v „zabrzděné" formě.
Byť stará, patří Yo-Yo Mova verze Bachových suit pro sólové cello, konkrétně první suit v G Dur, BWV1007, k tomu nejlepšímu, co bylo na základě tohoto materiálu kdy zahráno. I tak je ale nahrávka velmi pěkná a čistá, slyšíte jasně dokonce i Yo-Yo Movy nádechy a drobné vracející se odrazy místnosti – beyerdynamic A 200 p možná právě těmto ambientním zvukům dává snad až trochu moc energie, jsou velmi zřetelné, ale zato to vše pomáhá budit dojem skutečně excelentního rozlišení. Jednoduše máte pocit, že vše k vám přichází naprosto bezprostředně a důrazně.
I v takhle kompaktním zařízení dosáhl beyerdynamic velmi dobré hodnoty separace kanálů 106 dB. To přispívá k excelentní lokalizaci nástrojů, ty jsou navíc velmi dobře definovány a ohraničeny. Samozřejmě, že zážitek také nemálo souvisí s použitými sluchátky a právě jejich schopností vykreslit alespoň základní prostorové informace.
Pravdou je, že beyerdynamic A 200 p vás skutečně okouzlí s vysokým rozlišením. „Wichita Lineman" od Barb Jungr prostupuje k posluchači s nádhernou plasticitou a jistotou, všechno je nádherně čisté a otevřené, hudba má vnitřní jiskru a energii. Ač malé zařízení, rozhodně nešetří na autoritě a až studiové přesnosti přednesu.
Drobný přenosný čtvereček beyerdynamic A 200 p sice vyrobila firma Astell&Kern, zvukovým charakterem však perfektně sedí do katalogu moderních sluchátek beyerdynamic. Síla, přesnost, jasný, čistý a velmi brilantní přednes, v němž není opomenut žádný detail (ba naopak, je snad až zdůrazněn), to jsou základní charakteristiky, na nichž A 200 p stojí. Uživatelský komfort nese znaky určitých kompromisů, na malé platformě to ale patrně nejde jinak. Originální je pak rozhodně obrovský ovladač hlasitosti. Nicméně to důležité je uvnitř a to funguje na jedničku – pokud se neštítíte dát za maličký přístroj pocitově balík peněz (ale co už, vlajková loď mobilních přístrojů Astell&Kern přijde na bratru 60 000,-, takže A 200 p je vlastně láce), na cesty nabízí skvělý poměr ceny a výkonu. Neumí sice aktuálně prudce rostoucí formát DSD, jeho kvalitu ale na cestách patrně stejně nevyužijete – 24 / 96 v podání beyerdynamic A 200 p tak vlastně stačí. Malý přehrávač pak s přehledem zvládne uřídit jakákoliv běžná sluchátka, která byste mohli na cestách chtít používat. Hledáte-li tedy cestu, kterou si dopřát za ještě zaplatitelné peníze dobrý sluchátkový zvuk z telefonu či notebooku, pak A 200 p od beyerdynamic vlastně nemá mnoho konkurentů.
Kč 8 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ hezky vypadá
+ výborný zvuk v odpovídající cenové třídě
+ variabilita v kompaktním balení
+ přesná, i když trochu pomalá regulace hlasitosti
+ ideální pro stylové vylepšení zvuku Apple zařízení
ZÁPORY
- ovládání není úplně jedinečně pohodlné
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz