Je to už nějaký ten rok, kdy se téměř doslova do země propadl v té době asi nejoblíbenější „audiofilský“ výrobce univerzálních přehrávačů OPPO, který po sobě bez vysvětlení zanechal dodnes nevyplněnou díru. Tu se pokouší zaplnit mladá francouzská firmička Reavon, sídlící v Paříží kdesi mezi Sacré-Coeur a Vítězným obloukem, v místě obchodu s domácím kinem, který dříve prodával právě OPPO – konsekvence si lze domyslet už relativně snadno.
Čerstvá nabídka firmy ukrývá dva modely (kde to jen viděli?), základní UBR-X100 s atraktivní cenovkou a „plnoformátový“ UBR-X200, který má ambice být nejen digitálním transportem zvuku a obrazu, ale skutečně i plnohodnotným audio komponentem pro náročnější.
Top modely firmy se snaží nebýt tak úplně jako OPPO, nicméně je to snaha spíše formální – nač nakonec měnit prověřené, zejména tam, kde je právě po tom takový hlad? Šasi má nicméně čistší linie, než má UDP-205, je také překvapivě nižší; jestli je to pro výsledný dojem lepší nebo horší, to těžko říct, OPPO bylo nicméně vyrobeno z vnějšku o chlup fortelněji.
Rozložení čelního panelu je nepřekvapivé, odpovídající uživatelským standardům – v centru dění je uložen displej s dobrou kresbou, opět vcelku podobný jako u OPPO. V levé části je spínací tlačítko, v pravé čtyři základní ovládací tlačítka, vysouvání mechaniky a USB port. Třeba sluchátkový výstup tu nenajdete.
O to více radosti se vměstnalo na zadní panel – je tu plná analogová výstupní konektivita, tedy stereofonní cinchový i XLR výstup (ovšem bez regulace úrovně), je tu i cinchový plný 7.1 výstup. Digitální zvuk pak dostanete ven přes optický nebo koaxiální kabel. Je tu také USB port pro připojení disků s obsahem. Potěší pak určitě dva HDMI výstupy – jeden vede jak obraz, tak zvuk, druhý čistě jen zvuk. Pro připojení do sítě můžete využít buď skrytou Wi-Fi nebo ethernetový konektor. Krom napájecí zásuvky se pak na štíhlou plochu vešel ještě RS232 konektor.
Výrobce možná vsadil na jednoduché křivky zvenku, uvnitř se ovšem snaží – bezmála 7 kg hmotnosti při šířce 43 cm, výšce 8,2 cm a hloubce 35,1 cm má na svědomí třeba kovová základová deska o tloušťce 3 mm (navrch k 1,6 mm šasi), zajišťující stabilitu mechaniky a minimalizaci vibrací.
Vnitřní prostor vyplňuje krom bytelného lůžka mechaniky toroidní transformátor pro zajištění dostatečně pevného napájení. Mechanika zvládá všechno (jak se sluší a patří) – DVD, Blu-ray, CD, SACD a to až ke 4K nebo trojdimenzionálnímu obrazu.
Video procesor MTK8581 od MediaTek zvládá v kombinaci s výpočetní silou ARM Cortex-A53 a grafickým procesorem ARM Mali-T860 MP2 vše, co vyšší třída přehrávání videa vyžaduje – jakýkoliv signál prochází upscalingem až na 4K rozlišení, stejně tak lze nastavit puristický režim True 24p Cinema, tedy původní kinofilmovou snímkovací frekvenci. Nejmoderněji pak zvládá přehrávač Dolby Vision, stejně jako všechny zásadní formy HDR. Že si můžete nastavit zpracování obrazu od kontrastu, světlosti, saturace až po ostrost nebo redukci šumu, to je asi jasné.
UBR-X200 má poctivě konstruovanou také audio část – je tu osmikanálový D/A převodník Burr-Brown PCM1690 s dynamickým rozsahem 113 dB, osminásobným převzorkováním a rozlišením až 32 bit / 192 kHz. Krom PCM (FLAC, M4A, AIF, OGG, APE, MP3,…) je podporován také DSD standard, ve světě domácího kina samozřejmě pak vše až po Dolby Atmos nebo DTS:X.
Co nejlepší zvuk mají zajistit zakázkové kondenzátory nebo „hodiny bez jitteru“ (ať už toho dosahuje výrobce jakkoliv), lze nastavit také režim Pure Direct pro co nejmenší rušení zvukového výstupu.
U praktických aspektů ovládání je vidět, kde ležela inspirace – začíná to u dálkového ovládání, prakticky identického jako u OPPO, končí to u uživatelského rozhraní, které je velmi, ale velmi podobné. Je nicméně rychlejší, po síti se přístroj pohybuje velmi svižně a načítání obsahu je bezproblémové. Přístroj také neměl problém rozkódovat žádný z testovacích souborů – audio i video, originální i … méně originální. ISO nebo jiné „obrazové“ formy podporovány nejsou, primárně jde tak jako u OPPO o licenční záležitost.
UBR-X200 jsme zkoušeli vedle UDP-205 od OPPO, s nímž bude nejčastěji porovnáván. Poslouchalo se přes systém GMG Power Harmonic Hammer 3000P / Métronome DSC1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR a kabely Nordost Heimdall 2 přes Xavian Quarta Evoluzione. Více o sestavě se můžete dočíst v pravém sloupci -->.
Úvodní scéna v Bondově dobrodružství „Skyfall“ na Blu-ray je pěkným audio-vizuálním bonbónkem, obraz tu byl zřetelně lepší, než v případě použití přehrávače OPPO. Novější standardy processingu udržují jaksi lepší kontrast a nejen to, celkově jako kdyby podání bylo prostě lépe zaostřené a zřetelnější. Zvukově se pak Reavon UDP-205 prakticky vyrovnává, má i podobný charakter, třeba výbuch a následný pád budovy bublá pěkně od podlahy, je to zvuk bohatý a mohutný, přitom dobře kontrolovaný.
Nebo třeba ikonická scéna v „Jurském parku“, kde duní kroky vypuštěného Tyranosaura, byla výtečná – obrazově Reavon OPPO překonává, lépe vyčistí starý film a prostě je to krásnější pokoukání. Zvukově pak cítíte prakticky identicky to dunivé „ducnutí“ – UDP-205 možná má o dýchnutí větší hutnost, Reavon zase jako kdyby měl lepší kontrolu.
UBR-X200 má ale šmrnc i v „Star Wars: The Force Awakens“, kde jsou lasery řízné a svižné, výbuchy tučné, ale třeba i vokály zní moc pěkně čistě a konkrétně. A na moderním obrazovém materiálu si pak užijete skutečně parádní ostrost a zřetelnost, tam není co dodat.
Protože UDP-205 byl jako přehrávač oblíbený i kvůli hudbě, samozřejmě jsme zkusili UBR-X200 i tak, v roli čistého CD. „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) má pěkný bas, šťavnatý, i tady je ale cítit, že lepší kontrola a konturace ve srovnání s OPPO působí lehce méně bombastičtěji, zato o krůček barevněji / čitelněji.
Sboristům z Chapelle du Roi bylo v Tallisově „Gloria“ („The Complete Works“ | 2004 | Brilliant | 93612) dobře rozumět, čistota je pěkná a nemusel by se za ni stydět žádný dobrý dedikovaný CD přehrávač střední kategorie (s cenou třeba 30 – 40 tisíc, někdy i více). Bez problémů už vnímáte to množství rozličných hlasů a celkově jsou středy prostě dobré.
Výšek v Methenyho „The Red One“ („I Can See Your House From Here“ | 1994 | Blue Note | 7243 8 27765 2 9) bylo dostatek, vlastně byly na danou třídu až parádně formulované, tady si Reavon rozhodně zaslouží zařazení mezi plnohodnotné hi-fi bez připomínek, ať už se na to díváte z hlediska dobré detailnosti, věrnosti tónu nebo neagresivní čistoty.
Až překvapivě dobrý a důstojný je UBR-X200 i u komplexní hudby, jako je „Fuori il danaro!“ z Pucciniho „La Bohéma“ (Solti / LSO / John Alldis Choir | 1988 | BMG | 72431 39496 2), kde je vše dobře usazené, přehledné a solidně čitelné, přitom zůstává ten autentický pocit lehce starší a nijak „vypulírované“ nahrávky. Na to, že Reavon cílí primárně na efektní domácí kino, tak se v roli audiofilského zdroje signálu drží nečekaně nepřikrášlených způsobů a příjemné hudebnosti.
Na rytmické „Hymn“ od Ultravox („Dancing with the Tears in My Eyes“ | 1997 | EMI Gold | 724385513220) jsme ocenili rytmus, UBR-X200 prostě umí šlápnout na plyn a dodat tu potřebnou hutnost, plnost a rytmus a i když hraje lehounce jemněji a klidněji než OPPO, hudba je neméně zábavná, pocitově konkrétnější a autentičtější.
Trochu šokující odchod značky OPPO z trhu high-endových video-audio přehrávačů s širokou výbavou a výtečnou kvalitou zanechal mnoho bezradných. Ti všichni (včetně nás) nyní mohou vydechnout – UBR-X200 je s výjimkou několika drobných prvků výbavy naprosto plnohodnotnou náhradou za OPPO UDP-205, navíc mu vývoj v oblasti čipů a algoritmů pro zpracování obrazu propůjčuje zřetelně lepší obrazovou kvalitu. Co se týká zvukové složky, tak z pohledu puristického audiofila i zde zůstalo „vše při starém“ a nemusíte se bát, že byste o něco přišli – možná o špetku prvoplánového efektu, což je ale zase vyváženo o špetku lepší kontrolou. V Reavon ještě musí maličko dotáhnout některé aspekty uživatelského rozhraní z pohledu uživatelské přívětivosti, jinak ale můžeme směle prohlásit „Král je mrtev, ať žije král!“ a posadit na UBR-X200 korunu nejlepšího univerzálního A/V přehrávače na trhu. Třikrát sláva!
Kč 44 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prehravace-pro-domaci-kino/3372-reavon-ubr-x200#sigProIdd303fbba51
--- --- --- --- ---
KLADY
+ je skoro jako OPPO UDP-205
+ zřetelně lepší obrazové zpracování, než u OPPO
+ podpora formátů
+ velice dobré zvukové kvality i při použití vnitřního D/A převodníku
ZÁPORY
- oproti UDP-205 chybí regulace hlasitosti či sluchátkový výstup
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz , Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz , Rodel Audio | www.rodel-audio.cz , Voix | www.voix.cz , PP HiFi | www.pphifi.cz , HiFi Media | www.hifimedia.cz , HiFI Hejhal | www.hifihejhal.cz , Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz