Už několik let je jasné, že gramofony jsou jedním z trendů v oblasti domácí reprodukce hudby, i když je fakt, že přes bombasticky vypadající meziroční nárůsty prodejů vinylů i gramofonů jako takových jsou absolutní čísla stále ještě v kontextu celého odvětví v zásadě zanedbatelná. Nicméně tak jako u sluchátek před pár lety, kdo nevyrábí gramofon, ten jako by ani nebyl. Pomineme-li značně dominující Pro-Ject, je jedním z větších hráčů na poli dostupné gramofonové techniky i Audio Technica, která představila nový gramofon AT-LP5.
Pod značkou Audio Technica dnes naleznete množství sluchátek na doma, na cesty i do studia, naleznete spoustu mikrofonů, dokonce i konferenční systémy a v neposlední řadě právě analogové záležitosti - přenosky a gramofony. Gramofony jsou většinou cíleny hodně do konzumního světa, případně do světa DJů, model AT-LP5 ale určitě snese označení hi-fi, přestože disponuje i některými funkcemi, obvyklými spíše u lifestyle produktů. Navzdory tomu dostává i mnoho ocenění v audiofilských médiích po celém světě, ať už je to What Hi-Fi nebo BBC Music Magazine či další.
Gramofon už od prvního pohledu působí náramně robustním dojmem, šasi s šířkou 45 cm, výškou 15,7 cm a hloubkou 35,2 cm stojí na čtyřech obrovských antivibračních nohách a i když je z plastu, působí důvěryhodným dojmem, zejména v kontextu cenové kategorie. Vynikne také nebývale čistý, moderní design, který sice není tak šik jako třeba u Pro-Ject gramofonů, ale zato osloví příznivce mohutnosti. Celý gramofon koneckonců váží 10,5 kg, což napovídá o neošizené stavbě.
AT-LP5 využívá přímého náhonu talíře, takže nikde nenajdete žádný řemínek, stačí nasadit velký hliníkový talíř na mohutný středový trn. Talíř je umístěn v levé části, v levém předním rohu se nachází otočný ovladač s třemi polohami - v prostřední je gramofon vypnutý, v horní nastaví 33 otáček za minutu, ve spodní 45.
V pravé části je na bytelné základně umístěno raménko tvaru J, jde vlastně o lehký hliníkový tubus s efektivní délkou 247 mm a přesahem 17 mm. Možnosti nastavení nejsou nijak sofistikované, ale dostačující - navíc gramofon přichází v podstatě perfektně nastavený, stačí správně nasadit závaží. Pro zájemce o výměnu přenosky je třeba říct, že maximální nastavitelný přítlak je 2,5 g a hmotnost headshellu včetně přenosky nesmí přesáhnout 20 g.
Použitá přenoska AT95EX má dvojitý pohyblivý magnet s výstupním napětím 4 mV a eliptickým hrotem. Headshell AT-HS10 má zlacené kontakty.
Na hliníkovém talíři se počítá s použitím dodávané podložky - má výšku 5 mm a je pořádně těžká, vyrobená z gumy. Stejnosměrný motor udrží otáčky s přesností 0,2%. Celý systém má odstup signálu a šumu lepší než 50 dB.
Při pohledu zezadu narazíte na zajímavou sadu konektorů. Napájecí kabel je oddělitelný a na rozdíl od drtivé většiny podobně drahých gramofonů jde o klasický kabel s "velkou" koncovkou, gramofon lze zcela vypnout kolébkovým spínačem. Signálový výstup může mít dvě podoby, vlastně de facto tři. Jednak může z běžných cinchů vystupovat zmíněných 4 mV z přenosky, pak je potřeba využít phono předzesilovače. Pokud chcete co nejjednodušší sestavu, stačí posunout přepínač a do signálové cesty vstoupí integrovaný korekční předzesilovač a gramofon bude fungovat jako linkový zdroj signálu se ziskem 36 dB.
Druhý signálový výstup (nebo třetí, podle toho jak se na to díváte) má podobu USB. Pokud tak propojíte svůj počítač s gramofonem a použijete vhodný nahrávací software (Audio Technica doporučuje zdarma stažitelný program Audacity), můžete si zdigitalizovat svou sbírku LP s rozlišením 16 bit / 44,1 kHz (nebo 48 kHz).
Gramofon Audio Technica AT-LP5 jsme zkoušeli na sestavách s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS nebo Cambridge CXA80 a to přes phono předzesilovače Pro-Ject Phono Box nebo Naim Stageline. Krátce se hrálo také přes Gato Audio AMP-150 nebo Viola Labs Concerto / Crescendo. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Gato Audio PM-6 nebo třeba Elac BS 73. Srovnávalo se s VPI Scout nebo Pro-Ject RPM1 Carbon. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black sérií nebo různými modely KrautWire.
V Gibbově "Fine Line" ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823 429-1) byla basová linka výrazná, šťavnatá a i když měla spíše průměrný objem, zněla dostatečně energicky. Také definice byla slušná, byť celkově byl bas spíš měkčí, uvolněnější a sametovější. Mírně teplejší charakter je přesně takový, jaký si běžně posluchač spojuje s adjektivem "analogový".
Hlas Cassandry Wilson v "Run the Voodoo Down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl vstřícný, lehký, přitom ale dostatečně plný, s lehce zdůrazněnými sykavkami. Opět ale celkově střední pásmo působí měkce, s lehoučkým nádechem sametové vřelosti, zůstává ale na poměry dostupných gramofonů čisté, dokonce i slušně prokreslené. Celkovou čistotu, zdá se, podporuje i dobrá odolnost vůči vibracím, robustní stavba toho k přenosce mnoho nepropustí.
V rámci cenové kategorie funguje se AT-LP5 velmi dobře popasoval s přednesem nejvyšších kmitočtů. V "A Love Supreme" Santany a Mahavishnu Orchestra ("Love / Devotion / Surrender" | 1973 | CBS | SOPL200) byly úvodní činely dostatečně objemné, posazené energií na roveň ostatním nástrojům, kov už byl slušně podaný, téměř prostý plechového nádechu, ovšem bez pocitu hutné hmoty, byl to jen znějící kovový bod. Znělost byla mírně nadprůměrná, rychlý cinkot už se začínal rozdělovat z jednotlivého zvukového proudu na jednotlivé údery, byť dozvuk byl spíše krátký.
Klavír Beaty Hlavenkové v "Ianouarios" ("Theorodos" | 2013 | Minority Records | MIN31) vlastně nezněl špatně, nebyl plochý a prázdný - naopak ho bylo dost, působil jako velký nástroj a dokonce byl i relativně pevný, minimálně v segmentu dostupných gramofonů to byl až nečekaně realistický výsledek. V komplexnějších pasážích, pravda, už je tak trochu cítit limit kontroly a autority, jinak ale dynamika není špatná, Audio Technica AT-LP5 hraje živě a energicky.
Další klavír, tentokrát v "Blanc" Sylviana Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl zase solidně rozlišený, bylo slyšet i dýchání a malé pohyby hráče u klavíru, reprodukce působila vzdušným, lehkým dojmem. I když do hry vstoupilo cello, zůstal v nahrávce slušný pořádek, nástrojové linky byly oddělené, samotné instrumenty ale přeci jen tak trochu postrádají plasticitu.
Hloubka tak trochu scházela i scéně v Caveově "Higgs Boson Blues" z "Live from KCRW" (2013 | Kobalt | BS006V), prostor byl zato dost široký a pocitově vzdušný, dost místa bylo i mezi nástroji. Lokalizace nebyla nijak holografická, reprodukce je uvolněná, ale není to ani nepřehledná zvuková koule - AT-LP5 udrží zvuk pod dostatečnou kontrolou.
Audio Technica AT-LP5 hraje zábavně, což je v této kategorii nejdůležitější. "Obsession" ze stejnojmenné desky Boba Jamese (1986 | Warner | 925 495-1) byla plná, šťavnatá a hlavně plynulá, celkově i dostatečně hladká, měkčí, vřelejší, ale též dostatečně rytmická, tóny navazují a je snadné se jen tak zaposlouchat.
Audio Technica AT-LP5 není typický audiofilský gramofon z dostupné kategorie. Jednak si s ním koupíte opravdu hodně hmoty a vizuální dominantu, jednak ale i vysloveně zábavný zvuk, byť ne tak sofistikovaný a jemný jako u některých konkurentů. Hledáte-li však živost, sytost, přitom ale i měkčí vřelost (tj. "analogovost"), AT-LP5 vám dá všeho dost. Pokud budete chtít opravdu jednoduchý vstup do světa vinylu, můžete využít i vestavěného předzesilovače, který svou kvalitou vcelku odpovídá základním samostatným řešením. Případně můžete využít i USB pro archivaci svých desek, byť je to v době dostupnosti velkého množství nahrávek ke stažení spíše tak trochu specifická specialitka. Sečteno a podtrženo, AT-LP5 nabízí solidní hodnoty za férové peníze a tvoří vizuální i zvukový protiklad k nejrozšířenější konkurenci.
Kč 13 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkně plný zvuk
+ za dané peníze působivý "kus gramofonu"
+ nenáročná cesta do vinylového světa
+ možnost digitalizace LP
+ slušná absorpce vibrací
ZÁPORY
- konstrukce je přeci jen pocitově dost plastová
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audigo | www.audigo.cz