Gramofony Pro-Ject jsou fenomén a (alespoň do určité cenovky) důkaz obchodního génia Heinze Lichteneggera. Ostatně - kde jinde koupíte za tak málo peněz "tolik gramofonu". Je fakt, že poslední léta nabobtnává nabídka značky Pro-Ject neuvěřitelným tempem a možná už člověk vlastně ani neví co kde najít. Jen gramofonů nabízí firma 11 řad a v každé pár kousků, což dává patrně globálně největší počet modelů mezi všemi dostupnými značkami.
Jednou z posledních inovací firmy jsou pak raménka, díky čemuž vznikla - nepřekvapivě - variace tří modelů s eskovitým raménkem S-Shape - konkrétně jde o dostupný 1Xpression Classic, střední třídu 2Xperience SB a high-endový Xtension 9. Všechny mají krom použitého raménka společné také černé lesklé provedení základny.
Představovaný 2Xprerience SB S-Shape patří mezi "komfortní" modely, neb ve své základně z MDF má vestavěný jak motor, tak Speed Box, jímž lze elektronicky pohodlně přepínat otáčky mezi 33 a 45 a navíc dbá i na jejich udržování. Motorek je v levém zadním rohu a v levém předním pak spínací / přepínací tlačítko. Velký talíř o klasickém průměru 30 cm je taktéž zhotovený z MDF a posazený téměř doprostřed. Standardně na jeho vrcholu najdete klamp pro optimální přitlačení desky. Pohon je zajištěn klasickým firemním kulatým řemínkem.
Zásadní je pro tento model až chromově lesklé devítipalcové raménko S-Shape, které nenajdete v samostatné nabídce. Celé raménko je zhotoveno z hliníku. Raménko nabízí odnímatelnou hlavici, díky níž můžete mít připraveno třeba i vícero přenosek a snadno je měnit.
Možnosti seřízení se nijak neliší od lepších modelů firmy a lze celkem snadno a rychle dosáhnout optima - úprava antiskatingu, VTA či azimutu je dohromady hotová v jednotkách minut, už proto, že gramofon přichází z výroby v podstatě perfektně nastavený. Nebyl tak problém ani s osazením přenosky Sumiko Blue Point No. 2.
Gramofon je poměrně velký - 46 x 16 x 36 cm (š x v x h) a 7,7 kg už doma nepřehlédnete. Je ale vidět, že gramofon je cílený tak trošku na eleganci a efekt. Proto jsou třeba výstupní cinche umístěny maličko neprakticky daleko za hranou vespod šasi. Je to logické s ohledem na vedení kabelů přímo z raménka dolů, je to ovšem trochu krkolomné při připojování kabelu.
Pro-Ject 2Xperience SB S-Shape jsme poslouchali v poslechové místnosti AQ v Července, kde bylo jak dost prostoru, tak řádný systém - hlavními součástmi byl zesilovač Arcam FMJ A49, phono předzesilovač Pro-Ject Phono Box RS, reprosoustavy AQ Passion. Propojeno bylo kabely AudioQuest Aspen, případně kabely Pro-Ject. Porovnávali jsme s modelem Classic a RPM 10, taktéž od Pro-Ject.
Basová linka v titulní skladbě desky "Obsession" (1986 | Warner Brothers | 925 495-1) Boba Jamese měla výtečně pevné, konkrétní kontury, bez stopy strohosti, každý tón měl šťávu a důraz, zvuk výtečně vystihl různorodost hlubokých tónů. Žádná nekonkrétnost, kontrola byla výtečná a přednes bez umělé přibarvenosti a "hezkosti". Basová "plácnutí" s sebou nesla impuls a příjemně bohatou, pružnou poddajnost.
Stejně tak hlas Cassandry Wilson v "Run the VooDoo down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl přímý, zaostřený a konkrétní, velmi čistý. Plastické podání a už i mnoho jemných nuancí dávají pocit blízkosti zpěvačky, zvuk byl navíc autenticky nenačančaný, ani příliš vřelý, ani suchý a strohý. Výrazněji nahraným sykavkám dopřál gramofon lehounkou "hranu", ale ne agresivní, prostě autentickou.
Činelům a dalším kovovým zvukům z nejvyššího pásma v "People ain´t no good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) vnukl 2Xperience SB S-Shape krásnou sladkost, jistou až olejnatou, hladkou plynulost a zřetelnou znělost. Každé cinknutí bylo plné a ač neuspěchané, tak zřetelné a nenucené, s velice dobrým podáním textur.
Díky dynamice použité přenosky a její synergii s dobře postaveným raménkem a tělem jsme měli pocit, že velký klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) velmi pěkně dýchal, každý stisk klávesy vyvolal spoustu dění s velkou energií, byla cítit už i mechanická rezonance těla klavíru a jeho důraz, ta rezonující masa. Necítíte tu dynamické omezení ani v tichých pasážích, je to už dospěle působící přednes.
Ve světě gramofonů patří zvuk Pro-Ject 2Xperience SB S-Shape v kombinaci se Sumiko Blue Point No. 2 k těm analytičtějším - v "Ianouarios" Beaty Hlavenkové ("Théodóros" | 2013 | Minority Records | MIN31) nebyla cítit žádná "tolerantní měkkost" nebo závoj či opar, bylo cítit i doznívání v pozadí nahrávací místnosti, tichoučké klapnutí pedálu nebo další jemné zvuky mimo hlavní hudební linku, všechny podané pevně, konkrétně a budující společně pěkně prokreslený velký klavír - neměli jsme ani pocit nějakého nátlaku či nucenosti, tato kombinace už je natolik dobrá, že nabízí skutečný nadhled a přirozenost.
Nástrojovou a hudební divočinu "A Love Supreme" v podání Santany a McLaughlina ("Love / Devotion / Surrender" | 1973 | CBS | SOPL 200) zvládl gramofon pěkně "ukočírovat", pravolevé rozprostření nástrojů bylo opravdu široké, mezi nástroji bylo dost prostoru a nekonal se žádný nepřehledný chumel, naopak lokalizace byla precizní a přesto vše působí organicky, netechnicky a nenásilně. Přehlednosti vlastně není co vytýkat, proporce zvuku byly spíše větší a všechno bylo natolik příjemné, že jsme se mohli bez stresu věnovat hudbě samotné.
To platí vlastně napříč žánry - i popová "Fine Line" Barryho Gibba ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1) šlapala v uvolněném, ale neochvějném rytmu, byla šťavnatá, plná a energická, dychtící po dalším a dalším a dalším tónu, zorganizovaná a jednoduše zábavná. Jak už bylo řečeno, zvuk je natolik dobře rozlišený a dobře podaný a nijak uměle zdůrazňovaný, že prostě stačí jen poslouchat a bavit se.
Gramofon Pro-Ject 2Xperience SB S-Shape vybavený přenoskou Sumiko Blue Point No. 2 je nejenom vizuální ozdobou interiéru se svou luxusní kombinací černého laku a kovových lesklých prvků, ale je i výtečným společníkem, v jehož zvuku je cítit dotek muzikálnosti, dotek autority i dotek nadhledu, díky čemuž v podstatě jakákoliv hudba už plyne s takovou uvolněností a takovou konkrétností, že je, krátce řečeno, zábavný. Zvuk je prostý efektů, přibarvení a lacinosti a s jeho dospělostí se už dá bez zábran žít. V takhle stylovém a uživatelsky komfortním balení si to zaslouží jednoznačnou pochvalu.
Kč 44 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/1444-pro-ject-2xperience-sb-s-shape#sigProId769e7bf75c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vypadá velice pěkně
+ začíná to být opravdu dospělý gramofonový zvuk
+ příjemně funkční model "zapoj a hraj"
ZÁPORY
- příplatek oproti standardní verzi je poměrně velký
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz