Značka iFi sídlí v trojúhelníku, tvořeném anglickými městy Liverpool, Manchester a Blackpool. Přestože kvůli udržení co nejatraktivnějších cen vyrábí své komponenty na Dálném východě, veškerý vývoj probíhá právě ve Spojeném království. Součástí nabídky jsou desítky produktů, které spojuje hlavně kompaktní velikost a racionální cenovky. Krom všemožných přenosných audio „udělátek“, kabelů, filtrů signálu i napájení je to také řádka D/A převodníků. Takovým zlatým středem jest ZEN DAC 3.
Maličké zařízení je určeno primárně pro stolní provoz, nachází se v netypicky tvarovaném pouzdru velikosti dlaně, přičemž nabízí jeden vstup a čtyři výstupy. Čelní stěně dominuje vycentrované ovládání hlasitosti, nalevo od něj je tlačítko funkce Power Match (ovlivňuje zisk zesilovače, abyste mohli optimálně využívat regulaci hlasitosti v kontextu ciltivosti svých sluchátek) a aktivace funkce XBass (analogová korekce, přidávající energii ve spodních oktávách). Po pravé straně centrálního ovladače jsou první dva výstupy – sluchátkový 6,3 mm jack a jeho symetrická 4,4 mm obdoba.
Vzadu je jediný vstup – digitální USB C. Zpracovaný analog vystupuje přes jedny klasické cinche, ale také v plně symetrické podobě, jakkoliv „jen“ skrze 4,4 mm jack. Pomocí malého šoupátka můžete nastavit provozní režim mezi linkovou a regulovanou úrovní, kdy se ZEN DAC 3 promění v předzesilovač. V základu stačí k napájení ZEN DAC 3 jen klasický USB kabel, kdy se přenášená data sdílí s provozní energií. Chcete-li čistší signál, lze připojit 5 V stejnosměrný napájecí zdroj, přístroj automaticky přepne na tuto zásuvku a oddělí data od napájení.
Třetí iterace tohoto maličkého D/A převodníku zachovává koncept generací předchozích, nicméně zvyšuje rozlišení a mírně mění konektivitu – reaguje třeba na nutnost unifikovat na typ USB C, tak jak to vyžaduje legislativa atd. atd.
Dost možná největší změnou je však použití nového hodinového systému s obvody pro redukci jitteru. Digitální část je řízena technologií Global Master Timing s femtosekundovou přesností a dodatečnou vyrovnávací pamětí. Oproti předchůdci mají hodiny o 20 dB nižší úroveň šumu – to je opravdu hodně velké zlepšení.
Zajímavé je, že analogová část je i přes velmi kompaktní rozměry plně symetrická. Data na vstupu v digitální podobě obhospodařovává 16ti jádrový čip XMOS s na míru napsaným firmwarem, orientovaným na optimalizaci USB přenosu.
Samotný D/A převod mají na svých bedrech čipy Burr Brown s architekturou True Native. To má zajišťovat „bit perfect“ zpracování dat. V čipu jsou dva kanály vyhrazeny pro PCM a další dva pro DSD. Díky tomu zvládá ZEN DAC 3 PCM do rozlišení 32 bit / 786 kHz, DSD512 i MQA.
Na zadních výstupech udává iFi odstup signálu a šumu přes 113 dB a zkreslení pod 0,003% (u symetriky je to poloviční hodnota). Výstup sluchátkový nabízí výkon 70 mW (4,4 mm) či 18 mW (6,3 mm), oboje do 600 ohm. Maximum je ale zajímavějších 390 mW / 64 ohm (na symetrickém výstupu) a 210 mW / 32 ohm (na nesymetrickém). Odstup signálu a šumu je tu 109 dB, zkreslení 0,013% a menší. Obecně pracuje ZEN DAC 3 ve frekvenčním rozpětí 5 – 90 000 Hz (+/- 3 dB).
Šasi má šířku 15,8 cm, hloubku 11,5 cm a výšku 3,5 cm, váží 456 gramů.
ZEN DAC 3 jsme měli možnost zkoušet primárně spolu se sluchátky Focal Clear a to proti sluchátkovému výstupu EverSolo DAC-Z8 nebo Apogee Groove. Měli jsme ale k dispozici také ZEN CAN 3. Poslouchali jsme také se ZEN DAC 3 zapojeným do Cambridge CXA81 (s poslechem přes Fischer & Fischer SN-70) nebo do Musical Fidelity M8xi (ve společnosti Fyne Audio F1-5).
Maličký komponentík zahrál Hadenův brnkající kontrabas ve „Spiritual“ („Beyond the Missouri Sky“ | 1997 | Verve | 537 130-2) docela dobře – zejména na svou cenu. Není to strohé, naopak jistý objem cítíte, jakkoliv je méně důrazný. Tóny spíš zapruží a proplují, než že by šlo o razantní konkrétnost – tu do nemalé míry dodá ZEN CAN 3, pokud jde o sluchátka. „Neaudiofilská“ funkce XBass však pocit jisté basové skromnosti vyřeší, dokonce se nezdá, že by to pak bylo přebujelé nebo příliš dominantní. Čistě ze sluchátkového pohledu působí, že ZEN DAC 3 je nastavený spíš pro sluchátka komerčnějšího, přebasovanějšího typu, která se navíc lehčeji rozehrávají.
Co oceňujeme, to je schopnost ZEN DAC 3 uklidnit případné sykavky a říznější momenty v „Niccolo“ (Buddy & Julie Millerovi | „In The Throes“ | 2023). Převodník ukáže, že kytara má trochu tvrdší ladění, přesto bez ohledu na hlasitost není příliš pronikavá. Zvuk se zdál kompaktnější, decentní, celkem zaostřený a konkrétní, v každém okamžiku však s vkusnou energii doprovází pocit jistého zjemnění.
S rozlišením adekvátním své kategorii a ne úplně dravým, byť místy docela i dost živým projevem se ZEN DAC 3 položil do cinkavých výšek „Nefertiti“ Lionela Louekeho („Mwaliko“ | 2010 | Blue Note | 509996 88508 2 1). Ačkoliv zařízení se nepouští do nejhlubší nuancí, z čistoty a přehlednosti jsme měli za dané peníze dobrý pocit, opět se zdálo, že celistvěji a jaksi uvěřitelněji reprodukce působí při zvednutí spodků funkcí XBass.
Ta pomohla samozřejmě i pocitu dynamičnosti v „Nierika“ (Dead Can Dance | „Spiritchaser“ | 1996 | 4AD | 0652637271324). Objem je takový střední, nijak masivní, byť XBass to trošičku zlepší, tak i tak jde však stále spíše o utaženější, decentnější proporce. Ruku v ruce s tím jde i energičnost - ZEN DAC 3 vám ukáže, že přichází dynamická špička a že je to razantní, nesnaží se ji na vás ovšem tlačit. Kontrola celkově není vůbec zlá, vezmeme-li v potaz co tahle malá krabička stojí. Už sahá po hi-fi standardech.
Že sice možná ZEN DAC 3 hraje trošku nenápadně, ale přitom v sobě má dobrou jistotu a v rámci třídy velmi solidní kontrolu, to ukázala prezentace divočejší (hudebně i zvukově) „Captain Seňor Mouse“ Chicka Corey a jeho Return to Forever („Hymn of the Seventh Galaxy“ | 1991 | nahráno 1973 | Polydor | 825 336-2). Není to tak, že by hudba byla dokonale holograficky zobrazena a rozčleněna, nevzbuzuje pocit, že vás analyticky zavrtává do nejzazších hloubek, přesto to, že se nezdá nepřehledná a naopak vnímáte vlastně už jednotlivé nástroje, jejich místo, zabarvení… To ukazuje na netechnicistní přehlednost v dobrém standardu (dvojnásob za „šest a něco“).
Když se budeme bavit zejména o sluchátkovém podání prostoru, tak „Miss Otis Regrets“ (Bette Midler | „Greatest Hits“ | 1998 | Atlantic | CD 82497) zůstávala přeci jen v hlavě, na druhou stranu ne ušlápnutě malá. Je to takový středně velký zvuk s vlastně decentní spořádaností. Ne že vám ZEN DAC 3 otevřel celý taneční sál s kapelou a nekonečným dojmem vzdušnosti, leč „hlavu a patu“ už přednes má a lehké hi-fi ambice též.
Masitější „The May Queen“ Roberta Planta („Carry Fire“ | 2017 | nonesuch | 75597934939) bylo pro optimální poslechový zážitek znovu nutno zapnout zdůraznění basových partů, pak hudba chytla docela hezkou rytmičnost a ačkoliv stále iFi nabízí spíše civilnější, decentnější pojetí, je to už dobrý zvuk, posouvající posluchače o patro výš nad běžnou elektroniku. První krok k dobře posluchatelnému hi-fi, chcete-li.
Každopádně maličké a velmi dostupné zařízení iFi ZEN DAC 3 má svůj smysl – máte-li lehčeji rozehratelná sluchátka, může být plnohodnotným snadno přenosným společníkem na cesty (a nemáte-li, stačí ho doplnit o ZEN CAN 3), stejně dobře ho lze ale využít i jako vylepšovací prvek mezi vaší stolní sestavou a třeba počítačem, případně mu svěřit také regulaci hlasitosti v minimalistické konfiguraci s aktivními bedničkami. Pokud hledáte něco velmi dostupného, kompaktního a snadno ovladatelného, může být ZEN DAC 3 zajímavým řešením se solidní hodnotou.
Kč 6 290,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/5952-ifi-zen-dac-3#sigProId591a52cef2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ přenosnost včetně USB napájení
+ možnosti nastavení (to zahrnuje i XBass)
+ pro stolní aplikace přijatelná regulace hlasitosti (např. s aktivními bednami)
+ atraktivní cena
ZÁPORY
- méně průbojný / silný zvuk, zejména do sluchátek
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: CPT Praha | www.cptpraha.cz