Německý výrobce Lindemann, usazený kousek jihozápadně od Mnichova, začal svou životní dráhu již v roce 1993 produkcí integrovaného zesilovače a reprosoustav, na přelomu tisíciletí k evolučním verzím svých produktů přidat CD přehrávač a teprve v roce 2008 objevili kouzlo samostatných D/A převodníků. Tlustou čáru za svou historií pak firma udělala v roce 2013, kdy uvedla svůj zajímavý musicbook.
Řada musicbook svůj název odvozuje od toho, že v hrubých rysech přístroje připomínají na stůl položenou tlustou knihu - pointou je nabídnout v malém estetickém balení co nejvíce funkcí. V aktuálním katalogu se nachází čtyři verze zdrojového komponentu a dva koncové stupně, vše v jednotném designu a rozměrech. K nám se dostal nejvybavenější zdroj s názvem musicbook:25 DSD (ve zjednodušeném pospisu je základem USB přehrávač musicbook:10, model musicbook:15 přidává CD mechaniku, musicbook:20 ji zase odebírá, ale zato umí streamovat a nejvyšší model - opět zkratkovitě řečeno - umí všechno).
Lindemann musicbook:25 DSD je kompaktní stroj, jeho hliníkové tělo je velmi důstojně zpracované, ostatně váží 3,5 kg při šířce 28 cm, hloubce 22 cm a výšce 6,5 cm. Zajímavě moderním způsobem přístroj oživují zaoblené bočnice, čelní stěna za černým sklem, jehož prostředkem září dvouřádkový displej se žlutými znaky, které se překvapivě dobře čtou. U horní okraje je téměř neviditelná štěrbinová mechanika, vlevo dole USB konektor pro datové paměti, vpravo sluchátkový výstup. Na okraji horní plochy je krom vygravírovaného označení decentní spínací tlačítko a v pravé části téměř zapuštěné kolečko s vroubkovaným okrajem, sloužící jako univerzální ovládací prvek pro hlasitost i všechny další volby.
"Knihovitý" tvar přístroje vynikne zejména při pohledu z boku, kdy oceníte po stranách zaoblenou zadní stranu, panel s konektory (kterým je samozřejmě maličko těsno) je pak zapuštěný dovnitř a nic téměř nepřečuhuje a nenarušuje vizuální čistotu stroje.
Po levé straně uvidíte dvojici cinchových analogových vstupů, hned vedle analogové výstupy - jedna sada je v podobě XLR, jedna RCA konektorů. Krom analogových jsou tu pak pochopitelně i digitální vstupy - dvě optiky, dva koaxiální konektory, doplněné jsou USB konektorem pro připojení k počítači, je tu samozřejmě i ethernetový konektor pro stabilní streamování (ačkoliv jsou tu i dva konektory pro anténky bezdrátového připojení Wi-Fi i Bluetooth). I přes nevelké rozměry přehrávače se k "velké" napájecí zásuvce vešel i kolébkový vypínač (který ale stejně nejde přepnout, když máte "audiofilskou" koncovku napájecího kabelu).
Ačkoliv k přístroji dostanete poměrně pěkně vypadající dálkové ovládání, vzhledem k jisté "německé svéhlavosti" stavby nabídek a logice nastavení je pohodlnější využít pěkně fungující a vlastně nekomplikované aplikace. Z té se dá samozřejmě rovnou hrát, pokud zrovna netočíte kompaktní disk nebo nepoužíváte musicbook:25 DSD jako převodník.
Při streamování nabízí Lindemann podporu přehrávání bez mezer (FLAC, ALAC, MP3, DSD, AIFF, WAV), nabízí i Tune-in internetová rádia. Krom zmíněných přehrajete i WMA, AAC nebo Ogg Vorbis soubory.
Disky můžete potom roztáčet v mechanice TEAC, u které výrobce uvádí pouze to, že je výtečná svou nízkou hodnotou jitteru.
Načtená data ze všech forem digitálních zdrojů putují do dvojice čipů AK 4490 v dual-differential zapojení, je jimž předřazen ještě resampler AK 4137, protože si můžete volit i to, jak nakládá Lindemann se signálem včetně třeba upsamplingu do DSD. Výrobce uvádí, že kombinace dvojitých hodin pro oba základní takty a resamplingu stojí za tím, že proces zpracování odstraní 40 dB jitteru. Působivý je dynamický rozsah D/A převodníku 130 dB, THD+N s hodnotou 0,001% při plném výstupu (4V na RCA a 8V na XLR konektorech) je solidní hodnota. Převodníky podporují PCM signál 32 bit / 384 kHz a DSD 256.
Zajímavé je, že musicbook:25 DSD nabízí i analogový předzesilovač. Regulace hlasitosti má zajímavý průběh - je tu 99 kroků, v rozsahu 0-20 skáče hlasitost po 2 dB, od 21 do 60 je to po 1 dB a ve vysokých hlasitostech od 61 do 99 jen po 0,5 dB. Je to vlastně docela praktické a příjemné. Pokud byste cítili potřebu, můžete upravit i vyvážení kanálů po 1 dB krocích v rozsahu +/- 6 dB. Obvody předzesilovače pracují ve frekvenčním rozsahu 0 - 200 000 Hz (-3 dB).
Za zmínku rozhodně stojí i sluchátkový zesilovač - není to jen doplněk, ale plnohodnotné diskrétně postavené řešení pracující ve třídě A a schopné "utáhnout" sluchátka s impedancí od 32 do 300 ohm.
Lindemann musicbook:25 DSD v redakci procestoval všechny tři sestavy a chvíli postál i na stole jako solitérní sluchátkový zesilovač. Pro srovnání jsme měli OPPO UDP-205, Cambridge CXC nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, pro USB připojení pak Apogee Groove nebo Chord Mojo. Poslouchalo se pak přes všechny redakční zesilovače (viz pravý sloupec -->): Norma Revo IPA-140, Naim Nait XS / FlatCap XS / NAP 250 i Cambridge CXA80 a to přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla a Fischer&Fischer SN-70.
Když se rozjedou mohutné tóny kontrabasu v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1), oceníte ten mohutný, hutný tón, jeho vláčný, poddajný a kulatý průběh, který má schopnost rozechvět vás svou silou uvnitř, dát vám hudbu vysloveně fyzicky pocítit. Velmi pěkné pak byly i kontury tónů, nástroj je měkčí, ale jistý, konkrétní a objemný, ne však neproporčně vůči zbytku pásma.
Vokál Vanessy Fernander v "Use Me" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24 - 176,4) byl jednoduše parádní - sladký, něžný, hebký (zejména při použití přepočítávání na DSD) a přirozený, beze stopy strohosti či techničnosti, byť v čistém PCM je o kousíček víc strohý než při použití DSD. Moc pěkně zvládl musicbook:25 DSD vystihnout ten správný "lidský" charakter hlasu.
I nejvyšší tóny činelů a vibrafonu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) byly objemově adekvátní ke všem ostatním částem spektra, pěkně hladké, lehoučké a velmi klidné, přitom už skutečně high-endové, prokreslené a vysloveně výtečně zaostřené, přitom ovšem bezkonfliktní. Jejich říznost můžete navíc lehce ovlivnit i úrovní přepočítání signálu, DSD do všeho vnáší jakýsi laskavý dotek, PCM je o něco tvrdší a razantnější, což ale může někdy být spíše přínosné.
Ani v Borodinových "Poloveckých tancích" z "Knížete Igora" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1) byl Lindemann odvážně dynamický a přestože celkové vyznění reprodukce je spíše lehce uklidněné, působí zvuk dospěle a v dané cenové hladině rozhodně velmi chvalitebně. Dynamické špičky zůstávají pevné, jsou razantní a už velmi samozřejmé, je to skutečně uvolněně dospělé, jinak se to snad nedá říct. Je zvláštní, že stejná skladba přehrávaná přes CD a ne přes USB se zdá být o něco méně živá, méně razantní, naopak třeba do sluchátek dokáže malý stroječek "narvat" skutečně působivou dynamiku.
musicbook:25 DSD není žádný studiově analytický stroj, přesto má to - ale to už se opakujeme - dospělé high-endové kouzlo, kde detaily nejsou to, nač je zvuk zaměřený, ale jsou stavebním kamenem celku, na který se vaše pozornost upírá. Třeba v "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD Vol. 3" | FLAC | 16 - 44,1) vlastně nevnímáte žádné jednotlivosti, pokud se na ně nechcete vysloveně soustředit, hudba vám vtéká do uší jako nesmírně homogenní příval. Když ale chcete, zjistíte, že Lindemann je skutečně informativní - opět z USB (nebo chcete-li v roli D/A převodníku) jako kdyby jednotlivé detaily zaostřoval o ždibec konkrétněji.
Svým "tekutým" způsobem Lindemann dokáže podat i šířku a hloubku prostorové scény s citem pro její homogennost, hudebníci v "Darkest Dark, Brightest Bright" Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) byli přehledně rozprostřeni v pravolevém i předozadním směru a máte jednoduše pocit, že se vše poskládá do přesvědčivé trojdimenzionální iluze s bezproblémovou čitelností.
Přestože svým charakterem je Lindemann rozhodně spíše poklidný a neuspěchaný přístroj, nebrání vám to užít si i jadrnější hudbu - třeba divoké "Just One Drink" Jacka Whitea ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96) musicbook:25 DSD jen tak trošku ohladil hrubé hrany, ale dokázal ji zahrát se šmrncem a s onou již zmíněnou plynulostí a lehkostí, dobře poskládanou, neagresivní a přesto živou a dravou, tak jak jí to sluší.
Kompaktní všeuměl Lindemann musicbook:25 DSD je rozhodně zajímavý stroj - jednak ve svém bytelném a elegantním těle spojuje vlastně všechno, takže stačí připojit koncový stupeň (z estetických důvodů asi ideálně firemní) a můžete hrát po síti, z kompaktních disků, z počítače, z telefonu, prostě vlastně jakkoliv je to běžné v dnešním digitálním světě. Díky dvojici analogových vstupů vám ale nebude případně cizí ani gramofon nebo nějaké jiné externí zařízení. musicbook:25 DSD je pak vysloveně excelentní D/A převodník, výtečný streamer a sluchátkový zesilovač, velmi dobrý předzesilovač a snad jen v roztáčení stříbrných koleček je spíše solidním standardem (ale zase - bavíme se o solidním standardu kategorie 100 000,- Kč a více, což je standard sám o sobě vysoký). Jako celek je ale velmi atraktivní syntézou funkcí a kvality pro ty, kteří chtějí nenápadné, ale přesto high-endové zařízení s příjemně poklidným zvukovým podáním.
Kč 129 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/1650-lindemann-musicbook-25-dsd#sigProId16c022ad60
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/1650-lindemann-musicbook-25-dsd#sigProId325e208619
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečný D/A převodník
+ velmi solidní sluchátkový výstup
+ dobrý předzesilovač
+ široká výbava v kompaktním těle
+ upsampling do DSD zkultivuje jakoukoliv nahrávku
+ pěkně dynamický a frekvenčně vyrovnaný zvuk
ZÁPORY
- jako samotný CD přehrávače je za dané peníze spíše standard
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Hifi Home Art | www.hifihomeart.cz