Rakouskému Pro-Jectu vděčíme - díky jeho téměř třem dekádám snahy - za v současnosti kulminující renesanci obliby vinylů a právě díky značce Pro-Ject si může solidní standard gramofon koupit prakticky každý. Neméně péče pak ovšem firma vkládá i do produkce kompaktní elektroniky, která taktéž pokrývá všechny úrovně. Vrcholem nabídky je série RS2, která sice patří mezi kompaktní, ale už ne "krabičkové" komponenty a má skrývat high-endové technologie při zachování racionálních cen.
Aktuálně řada RS2 sestává z pouhých dvou komponentů, konkrétně předzesilovače s digitálními rozhraními a CD transportu, který má hodně vysoké ambice. CD Box RS2 T zepředu odpovídá standardnímu designovému rukopisu firmy, přístroj je to pěkně, byť ne luxusně zpracovaný (nejsou tu žádné okázalosti, jen solidní, tvarově jednoduché a pevné kovové obrobky). Čelnímu panelu dominuje veprostřed vsazený obdélník displeje, po levé straně najdete malou dvoupolohovou spínací páčku a vpravo v jedné linii čtveřici tlačítek pro základní ovládání reprodukce.
Pozornější čtenář patrně zbystřil, protože tu není žádný šuplík či škvíra, kterou by šlo do kompaktního těla (šířka 20,6 cm, hloubka 21 cm a výška 7,8 cm s nečekaně vysokou celkovou hmotností 3 kg) vpravit CD. Je to proto, že lze odklopit na robustních pantech usazené těžké víko, tvořící horní část přístroje a pod ním se objeví interiér s vsazeným tělem mechaniky. Jak unašeč disku, tak prostor kolem laseru jsou vyrobeny z uhlíkového vlákna, naopak zbytek mechanismu je z mohutného kovového obrobku; těžký, stabilní a skvěl provedený. I při pohledu dovnitř mechaniky samotné není vidět žádný kompromis, všechno je pěkně provedené. Pěkný je i magnetický puk, kterým se fixuje disk nebo hliníkové tělo jednoduchého dálkového ovládání.
Pohled na zadní stranu korpusu odhalí jen několik málo konektorů. Zajímat vás bude kulatý třípinový vstuk pro externí napájecí zdroj, který lze případně vyměnit za příkladně provedený "komponentový" z řady RS.
Protože CD Box RS2 T je čistým transportem, lze signál ze stříbrných kotoučků exportovat do připojeného D/A převodníku výhradně digitálními konektory. Koaxiální a optické spojení je nepřekvapivé, velký AES/EBU konektor nabízí teoreticky ideální spojení, stejně jako I2S ve stále běžnější podobě HDMI konektoru, zde i v kombinaci s master clock informací.
Srdcem přístroje je transport vyvinutý firmou StreamUnlimited, sídlící nedaleko Pro-Ject ve Vídni - jde o lidi, kteří se pod tuto hlavičku spojili, když vývoj svých špičkových mechanik ukončil ve stejném místě sídlící Philips. Transport má název CD-Pro 8 a hrdě se hlásí k tradici legendárních mechanik Philips CD-Pro 2. Celý blok mechaniky je pak usazený na antivibračním systému, složeném ze základu z uhlíkového vlákna, pružin a silikonových dorazů.
Mechanika je určena čistě pro Red Book standard, neuspějete tedy ani s SACD, ani HDCD, ale podle specifikací ani s datovými soubory uloženými na vypálených CD (třeba se sbírkou MP3 nebo FLAC souborů), nicméně to plně odpovídá maximalistickému zaměření přístroje.
Pro-Ject CD Box RS2 T jsme zkoušeli v redakčním prostředí, tedy v sestavě s OPPO UDP-205 (v roli D/A převodníku), Norma Revo IPA-140 a Harbeth Monitor 30, v setu s Teac NT-503, Emotiva XSP-1 a Emotiva XPA-DR2 a reprosoustavami KEF LS50 podpořenými GoldenEar SuperSub X a nakonec i s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a Grandinote Shinai v kombinaci s Fischer&Fischer SN-70. O kabelech, filtrech a dalším příslušenství se více dozvíte v pravém sloupci -->.
Hluboké tóny v "Let it rain" Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023) podal transport pěkně sebejistě, čistě, s nekomplikovanou jasností a ohraničením. Zvuk není přímo mohutný nebo hutný, je spíše moc pěkně rychlý a tím výtečně definovaný v konturách a když zaduní rezonance těla akustické kytary, vlastně cítíte její pracující tělo, cítíte i dostatečnou plnost, hlavně ale strukturu celého hlubotónového spektra, kdy vnímáte průběh celého tónu, každý jeden je samozřejmě vykreslený a všechno je uspořádané, organické, nepřehnané, neupejpavé, prostě velmi "normální".
Pochvalu si zaslouží transparentnost, s jakou transport nabídl hlas Doris Day v její "Penny from Heaven" ("Diamond Voices from the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140). Zpěv byl bezprostřední, uvolněný a lehký, transport hraje velmi zřetelně a snadno, snad jen s lehounkým patrným dotekem měkkosti, ale přesto velmi pevný a velmi konkrétní; sebejistý je snad to nejvhodnější slovo. Pro-Ject detaily ani neubírá, ani nenadsazuje, respektuje velmi nestranně charakter nahrávky a snaží se z ní extrahovat co nejpřesněji co nejvíce - a daří se to plně adekvátně tomu, co transport stojí.
Také nejvyšší tóny, kupříkladu všelijaký cinkot ve "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9), zní velmi solidně a dospěle. Transport už nejen, že výtečně oddělení jednotlivá cinknutí a precizně zařízeně jejich hrany, ale nechá s lehkostí vyznít i jemný dozvuk, to vše pak bez agrese nebo tvrdosti. Výšky zní lehce, ve správném objemu, bez technicistní průraznosti a přesto detailní, rychlé a už dospěle přesvědčivé, bez pocitu, že v nich schází informace nebo naopak třeba přebývá energie, kdepak; tady je všechno příjemně, civilizovaně čisté a čitelné.
Pevný a organizovaný zvuk byl patrný i v komplexní "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901), která transport nijak nezaskočila. Možná i tady sem tam trošičku probleskne jemnější, měkčí charakter, ale ani na okamžik nemáte pocit, že by hudba nebyla pod kontrolou, že by scházela dynamická živost, razance nebo rychlost a přestože Pro-Ject necílí na drtivou makrodynamiku, má soustředěnost a samozřejmost, v níž i větší orchestrální dílo vyznívá nepřiškrceně a sebevědomě.
Díky výtečně transparentnosti a rychlosti zvuku zvládá CD Box RS2 T moc pěkně prokreslit jakoukoliv skladbu s dávkou působivé přirozenosti. Dvořákova "Symfonice č. 8 v G-dur op. 88" v podání RSO Berlin ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08) byla učesaná, pevná, důstojně čitelná a přitom bez pocitu nějaké technicistní analytičnosti, všechno vyplývá přirozeně, klidně a s nadhledem, lze dobře a snadno vnímat ohraničení jednotlivých nástrojových sekcí, jednotlivých linek, všechno je snadno dostupné a transport nabízí pevnost hodnou high-endového zdroje signálu.
V "Quiet Corners and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) se nám moc líbila soustředěnost a zaostřenost, kterou Pro-Ject do reprodukce vnesl, celková přesnost, pevnost a pohodová přehlednost, díky čemuž působila excelentně pravolevá i předozadní osa a tedy celkové podání prostoru hudební scény. Bylo to nekomplikované a příjemně dospělé.
Hlavní byla ale plynulost a soustředěná spojitost a rytmičnost, s nimiž transport hudbu servíruje, Fleckova "Flight of the Cosmic Hippo" ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) byla organizovaná a energická, poslouchala se s úžasnou lehkostí, všechno bylo tam kde mělo být a v rytmu a plynulosti, díky nimž prostě jen kloužete nahrávkou a užíváte si opravdu high-endový přednes, v němž nemusíte hledat chyby, ale můžete se jen bavit hudbou.
Vysoké ambice elektroniky Pro-Ject nejsou tajemstvím a doposud vrcholný zdroj signálu, CD transport CD Box RS2 T je důkazem, že rozhodně nejsou přehnané. Rigidní šasi v kombinaci s nádherně udělaným transportním mechanismem a zjevně celkově dobře udělaným vnitřkem nabízí na kompaktním půdorysu, typickém pro Pro-Ject, výsledky, které jsou plně srovnatelné s jakýmkoliv "velkým" strojem. Transport nabízí přesný, čistý a konkrétní zvukový výstup, který si můžete "dobarvit" libovolným D/A převodníkem v čele s digitálním předzesilovačem ze stejné firemní série, kde využijete ideální transport digitálních dat v I2S formě. Celkově je ale mechanika CD Box RS2 T působivá a představuje dospělý, výtečně udělaný a výtečně fungující high-endový transport, který je na poměry svých kvalit vlastně za rozumnou cenu.
cca Kč 60 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/2428-pro-ject-cd-box-rs2-t#sigProId663fc2babe
--- --- --- --- ---
KLADY
+ rychlost a spolehlivost načítání disků
+ výtečné zpracování a rigidnost mechaniky
+ čistota reprodukce
+ vlastně výtečný detail
+ dospěle komplexní zvuk
ZÁPORY
- tu a tam zaslechnete svistot točícího se CD
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz