Žádná oslava výročí by neměla zůstat bez dárků. V roce 2020 slaví své velmi významné a krásné jubileum i japonský Denon, který svou pouť za dobrým zvukem započal už před těžko uvěřitelnými 110 lety. No a protože značka zjevně věří ve štědrost, nadělila si k výročí hned čtyři dárky v podobě limitované oslavné edice populárních komponentů – nejmenším je „oprášená“ verze velmi populární přenosky, následují stereofonní zesilovač a SACD přehrávač a nejmoderněji je pak pojatý A/V zesilovač, který stejně jako zbylé výroční výrobky patří na sám vrchol firemního katalogu.
Pokud jste někdy potkali nějaký A/V receiver (či dneska již čím dál častěji „jen“ zesilovač, protože se z výbavy postupně ztrácí rádio), nebude pro vás vizuální pojetí AVC-A110 žádným překvapením, protože staví na prověřených tvarech, proporcích a rozložení prvků, tak jak jsme u značky zvyklí deset (a možná i desítky) let.
Potěší grafitový odstín celého šasi, stejně jako až luxusní materiály a víc než kvalitní zpracování, jdoucí mimochodem ruku v ruce s tím, že AVC-A110 se vyrábí v „prémiové“ továrně firmy v japonské Shirakawě.
Pohledem zepředu objevíte moderní minimalismus – dominantou je velký mnohařádkový displej, na němž je (pravda malými) znaky a symboly vypovězeno kompletně všechno, co o provozním stavu potřebujete vědět. Zprava vedle něj sedí robustní kulatý prvek pro regulaci hlasitosti, zleva jeho nepatrně menší verze pro výběr vstupu.
Zbytek toho důležitého se vepředu ukrývá z mimořádně tlustým kovovým výklopným panelem – je tam řada tlačítek pro pohyb v nabídkách, pro práci s dodatečnými zónami nebo třeba vstup pro kalibrační mikrofon, výstup na sluchátka či „pohotovostní“ USB a HDMI vstupy.
Jak je u multikanálových A/V výrobků zvykem, zadní panel je obrovský a přesto do posledního místečka využitý pro skutečně všestrannou konektivitu.
V moderním světě videa je rozhodně zásadní přítomnost HDMI konektorů. Na AVC-A110 je 7 vstupů, z nichž šest podporuje standard 4K / HDCP2.3 a poslední dokonce zvládá 8K video. Dále je tu trojice HDMI výstupů, kde primární dva umí pracovat s 8K / HDCP2.3, třetí je určený pro další zónu a zvládá „jen“ 4K.
Když jsme u moderní digitální konektivity, ve stejné řádce s HDMI konektory jsou i patice dvou antén pro Bluetooth a Wi-Fi, stejně jako ethernetový konektor pro z principu stabilnější kabelové připojení k počítačové síti a internetu. Moderní svět pak ještě zastupují i dva koaxiální a dva optické digitální audio vstupy, zbytek konektivity je spíše tradiční – plných sedm párů cinchů slouží jako linkové analogové vstupy, jeden další pár je určený pro zesílení signálu z gramofonů. Zajímavostí je 7.1 analogový vstup nebo opravdu komplexní sada pre-outů včetně stereo výstupu do druhé a třetí zóny, takže s trochou snahy si s AVC-A110 můžete ozvučit celý byt.
Přítomnost komponentních a kompozitních video vstupů i výstupů je možné chápat jako jakýsi relikt a úctu ke staršímu vybavení a dlouhé tradici, byť v dnešním světa už tyto konektory nemají žádné zásadní opodstatnění, zejména v tak velkém počtu, jako jsou tady.
Zásadní je pak také celkem patnáct výstupů z celkově třinácti vnitřních modulů zesilovačů, tedy možnost připojit do slušně kvalitních šroubovacích terminálů celkem patnáct reprosoustav. Ne nutně patnáct kanálů, protože chcete-li, je možné celkem deset z nich přiřadit libovolně – nejčastěji patrně půjde o bi-amping předních kanálů.
Denon se také poměrně výrazně pyšní možností snadné integrace do čím dál častějších systémů chytrého řízení domácnosti, ať už to bude po LAN nebo přes klasické RS232 rozhraní.
Moderní multikanálové zesilovače v sobě sdružuje až neuvěřitelně mnoho funkcí a v jednom šasi najdete vlastně všechno, co potřebujete pro zpracování signálu z jiných komponentů, ale vlastně i samotné přehrávače, neb AVC-A110 umožňuje pohodlné streamování mimo jiné přes platformu HEOS, díky níž zapadne s ostatními komponenty ze skupiny Denon / Marantz do pohodlného multiroom systému. Současné trendy (byť ne úplně ty české…) reflektuje i možnost ovládat přístroj hlasem díky rozhraní Alexa od Amazon nebo Siri od Applu či asistenta Google.
Krom toho jde u obdobných komponentů vždy o podporu nejaktuálnějších standardů – třeba u zvuku tak AVC-A110 zvládá prostorový zvuk až v konfiguraci 13.2 (respektive 7.2.6 či 9.2.4), z čehož pohodlně složíte i komplexní Dolby Atmos ozvučení, stejně jako všechny aktuální „konkurenty“ od DTS (DTS:X i DTS Virtual:X) či si užijete zvuk s certifikací IMAX Enhanced.
Neméně dobře si zesilovač vede z pohledu zpracování obrazu, krom již zmíněného 8K rozlišení zvládá také všechny variace na téma HDR, Dolby Vision, plný sub sampling 4:4:4, umí si poradit s Hybrid Log-Gamma formátem i normou BT.2020. V podstatě se dá říct, že jakýkoliv dnešní materiál přes jakýkoliv dnešní zobrazovač budete chtít shlédnout, tak AVC-A110 je připraven vytěžit z obojího maximum.
Nemalou roli tu ale hraje i výbava pro kvalitní poslech hudby. Jednak je na digitální signály aplikována výpočetní síla modulu s technologií AL32 Processing, kdy se nespojitá, stupňovitá digitální informace interpoluje a vzniká tak podstatně hladší a analogovému ideálu blízká výstupní křivka. Technologie AL32 pak není k dispozici jen ve stereofonní podobě, ale pracuje na všech (!) kanálech ve vysokém rozlišení. Cílení i na náročnější posluchače potvrzuje i certifikát „Roon Tested“, zaručující možnost integrace do této sofistikované hudební knihovny.
D/A převodník umožňuje zpracování PCM i DSD signálu a to až do vysokých rozlišení – 24 bit / 192 kHz u PCM, 5,6 MHz u DSD. Podpora je tu i pro všechny běžné i méně běžné formáty (včetně zásadních MP3, WAV, FLAC, ALAC nebo WMA), zahrnuté jsou ale i všechny populární hudební služby od Spotify po TIDAL.
Zvuk pak dále zpracovávají dvě DSP výpočetní jádra SHARC+, které mají výpočetní sílu dostatečnou i na přímé dekódování i nejnovějšího třináctikanálového standardu DTS:X Pro. Chytré procesory pak zajišťují současnou distribuci až tří zdrojů signálu do až tří zón.
Sílu výslednému zvuku dodává třináct nezávislých modulů zesilovačů, každý se skutečně štědrým výkonem, který ve špičce může na jednom kanálu dosáhnout až 210 Wattů, jakkoliv při trvalém zatížení všech kanálů to do běžných reprosoustav bude spíše kolem 100 Wattů. I tak je to ale na poměry A/V zesilovačů víc než dost.
Zásadním prvkem výbavy je už dlouhá léta u A/V zesilovačů kalibrační rozhraní, které tu snáze, tu náročněji provede uživatele postupem měření akustiky domácího poslechového prostoru a následně vypočítá a aplikuje filtry, nutné pro eliminaci rušivých efektů běžných místnosti, ať už jde o zbytečné zdůraznění basového pásma nebo třeba echo na vyšších frekvencích či problém s nestejnými vzdálenostmi reprosoustav od posluchače.
AVC-A110 k tomu využívá osvědčené Audyssey MultEQ XT32 – jednoduchý a srozumitelný průvodce vás celkem rychle provede procesem měření, ani ten, kdo to dělá poprvé, nebude mít problémy pochopit. Audyssey má několik „nadstaveb“ – Dynamic Volume upravuje přílišné dynamické změny v hlasitosti (takže na vás například reklama v televizi nezačne najednou křičet), Dynamic EQ zase volí jinou optimalizaci kanálů v každé úrovni hlasitosti, takže zachovává čitelnost i při tišším poslechu, funkce LFC zase dolaďuje objem a konturaci basových tónů s ohledem na nastavenou úroveň podle psychoakustických poznatků.
Samostatnou kapitolou je možnost využít kalibraci Sub EQ HT, zaměřenou výhradně na hluboké tóny a připojené subwoofery. Konkrétně tato funkce řeší situaci, kdy používáte (celkově z vícero pohledů optimální) konfiguraci s dvěma subwoofery – Audyssey je dokáže nastavit k ideální spolupráci a vykryje s nimi například i nežádoucí módy místnosti. Nadšeni si mohou koupit do mobilního zařízení aplikaci, která jim výslednou křivku umožní dokonce ručně upravovat. Denon AVC-A110 má prostě všechno, co si může milovník filmů i hudby přát.
AVC-A110 jsme mohli poslouchat v showroomu dovozce a to ve stereofonním režimu spolu s PMA-A110 nebo McIntosh MCD600 v kombinaci s Bowers&Wilkins 802 D3 (které překvapivě docela dobře „utáhl“) nebo kompletní novou řadou Bowers&Wilkins 600 Anniversary. Poměřovat ve stereu síly mohl zesilovač s PMA-A110 od Denon nebo C2700 / MC1.25KW od. McIntosh. Multikanálové zapojení se porovnávalo s AVC-X4700H ze stejné stáje na vyladěném kinosále na bázi CT 800.
Začněme tím překvapivějším a to tím, jak slušný, vlastně až opravdu dobrý je AVC-A110 při stereofonním provozu, kde se vyrovná dobrým čistě dvoukanálovým zesilovačům z rámcové úrovně středních desítek tisíc korun. Chová se tu vlastně jako pěkný, dobře vyvážený zesilovač třídy A/B, v jehož zvuku není nic protivného, naopak je tam už opravdu pěkná důstojnost a kontrola.
Vezměte si například kontrabas v „Upojenie“ ze stejnojmenné desky Pata Methenyho (2008 | Nonesuch | 7559-79909-8) – je tu, pravda, muskulaturnější ladění, bohatší, hluboké a důraznější, než by velelo puristické hi-fi, ale hudba má pěkný objem, dobrý impuls a váhu, Denon má prostě celkově trochu nadsazený drajv, ale na A/V zařízení vynikající kontrolu.
Velmi energická, ale civilizovaná pevnost rozsvítila i „So far so good“ od Caroly („Runaway“ | 1984 | Polydor | 829298-2), která má určité tvrdší a ostřejší charakteristiky – AVC-A110 je umí důstojně přejít a vytáhnout tu zábavnou muzikální část. Je to zábavnější ladění, ale je v něm zároveň „dost hi-fi“, aby vokál působil živě a čistě, rozlišení obecně je moc pěkné.
Výšky jsou pak – soudě třeba dle činelů v „Caravan“ Dukea Ellingtona („Money Jungle“ | 2002 | Blue Note | 7423 5 38227 2 9) – rázné, živé, překvapivě přirozeně a nepřehnaně vyladěné a zároveň velmi dobře čitelné. Je to prostě dobré stereo, zvuk má šťávu a je jasný, přitom ale netrpí žádnými přehnanými zdůrazněními a skoro se chce říct, že kdyby takhle hrálo lecjaké stereo v kategorii 40 – 50 tisíc, byl by svět krásnější.
Denon se pak umí opřít řádně i do dynamických momentů, jako má kupříkladu „Glem ikkje“ od Kari Bremnes („Detv i har“ | 2017 | Strange Ways | CD 15132-2) – cítíte spoustu síly, zesilovač dynamické špičky „protlačí“ i z velkých Bowersů a je znát, že živá reprodukce pěkně šlape. Celkově je hudba dobře frekvenčně vyrovnaná, vlastně až organicky „normální“, jen s lehkým akcentem k větší živosti a průbojnosti.
Vezměte si pak filmový materiál, třeba „našlápnutý“ úvod bondovky „Spectre“ končící spektakulárním výbuchem byl v multikanálovém zvuku výbušný, padající dům téměř s fyzickou intenzitou cítíte všude kolem, všechny ty tupé rány kamenů, ostrý břinkot skla a bublající bas, který reálně rozklepává celou místnost. Denon má dění pod vynikající kontrolou, zvuk je neagresivní a přitom velmi úderný, velmi energický a velmi výbušný. Skvělé je, jak dokáže AVC-A110 poctivě „ukrmit“ i náročné vestavné Bowersy.
Když pak vezmete skvěle připravené samplery formátu Dolby Atmos, dokáže Denon i navzdory jednoduché a automatizované kalibraci spojit zvukové pole do homogenního celku, energie kanálů je vyrovnaná (jinými slovy boční a zadní efekty nejsou ani „přeřvané“, ani nenápadně utopené) a zvuk kontrolovaný, konkrétní a vychutnáte si tak i křehké, malé zvuky, přicházející opravdu pocitově z prostoru.
Bylo zajímavé, že AVC-A110 si – ať už to bylo z jakéhokoliv důvodu – poradil lépe s kompromisním obrazovým materiálem, jako je třeba „Matrix“ v DVD kvalitě. Přepočet do 4K probíhal bez zádrhelů, výsledný obraz je v porovnání s výsledky nižších modelů značky prostě o něco čistší, je v něm méně zrna.
Výtečný je také zážitek z koncertních záznamů v dobré kvalitě, jako je „360°at the Rose Bowl“ od U2. Při správné hlasitosti už je to hodně intenzivní hudební zážitek, umocněný pocitem odevšad přicházejícího ambientu. A není to nějaký vágní, naznačený šum z publika, je to prostě skvěle kontrolovaný, v A/V světě ryze high-endový zážitek se skvělým vnímáním prostoru, energií pěkně od podlahy a výtečnou čitelností napříč pásmy.
Jak se zdá, Denon se své sto desáté výročí rozhodl oslavit velmi výraznými dárky – A/V zesilovač AVC-A110 je možná pěkně drahý, ale nabízí za danou cenu protihodnotu, kterou ve světě domácího kina jen tak nevidíte. Že podporuje prakticky všechny používané formáty obrazu a zvuku, že se snadno používá, jak je u Denon dobrým zvykem, že je opravdu pěkně zpracovaný (jak se zase sluší na danou cenovou třídu), to by se asi dalo brát za rozumnou samozřejmost, bavíme-li se o high-endovém A/V zesilovači. Že bude ale takhle dobře fungovat i na stereofonní poslech (je bez uzardění srovnatelný se standardy kategorie 40 – 50 tisíc, možná i více), že dokáže „nakrmit“ i velké 802 D3 od Bowers&Wilkins a že má to muzikální kouzlo elektroniky Denon se vším všudy (byť s trošku pompéznějším laděním, než má klasické dvoukanálové hi-fi této značky), to už úplná samozřejmost rozhodně není. Celkově je AVC-A110 výjimečně schopným zařízením, které i náročnému konzumentovi umí zajistit skvělé filmové a hudební zážitky – když už dělat komponenty na oslavu výročí, tak ať fungují tak parádně, jako AVC-A110.
Kč 142 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/av-receivery/2811-denon-avc-a110#sigProId45435ec1af
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/av-receivery/2811-denon-avc-a110#sigProId958cc5d592
--- --- --- --- ---
KLADY
+ podpora všeho aktuálního stran zvuku i obrazu
+ překvapující „hifističnost“ při stereo poslechu
+ „utáhnou“ výkonem i veliké reprosoustavy
+ dobrá pevnost a údernost reprodukce
ZÁPORY
- cena je poměrně šťavnatá
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz