Značku Audiolab založil roku 1983 Philip Swift (ten, který je třeba i za značkou Spendor) a tak se dá říct, že dnes již toto jméno patří mezi tradiční zástupce britského trhu. Pocit historické kontinuity podtrhuje také fakt, že poslední čtvrtstoletí stojí za vývojem všech výrobků Jan Ertner a jeho tým. Právě oni přišli s na poměry relativně konzervativní značky Audiolab progresivním „all-in-one“ řešením Omnia.
Už samo jméno Omnia – které se dá vyložit i jako „vše“ – naznačuje, kterým směrem se tu Audiolab vydal. Už samo šasi komponentu vypadá moderněji, než bylo zvykem. Mohou za to zejména zakulacené rohy, ale i další estetické detaily, jako je gravírovaný nápis a pěkně provedené chladící otvory u něj nebo centrálně vsazený displej.
Po levé straně čelního panelu najdete štíhlá dvířka od mechaniky, po pravé řadu malých ovládacích tlačítek. Na „subšasi“, je pak ještě výstup pro sluchátka.
Zadní panel napovídá něco o šíři schopností modelu Omnia – tři přítomné anténky zajišťují stabilní konektivitu pro Wi-Fi a Bluetooth, síťové schopnosti doplňuje ethernetový konektor. Je tu pak celá plejáda vstupů a výstupů. Tři páry analogových cinchů pracují vedle jednoho vstupu pro gramofon, k dispozici je přímý vstup do koncového stupně nebo naopak pre-out výstup z předzesilovače. Digitální rozhraní zastupují dva koaxiální a dva optické vstupy, od každého typu je netypicky k dispozici také výstup. Je tu též USB pro přímé spojení s počítačem. Z dvojice USB rozhraní pro datové paměti je jeden port vyhrazen pro aktualizační software.
Reproduktorové terminály jsou poměrně blízko u sebe, jsou pěkné a pojmou prakticky libovolné zakončení kabelu. Napájecí zásuvka je doplněná malým kolébkovým vypínačem, za pomoci dvojice 12 V 3,5 mm triggerů lze řešit synchronizované spínání komponentů.
Osazené řešení CD mechaniky vychází z transportu 6000CDT, který patří k dostupným a přesto velmi dobrým. Součástí tohoto řešení je také vyrovnávací paměť, do níž se data disku předem načítají, aby se zlepšila přesnost čtení.
Obecně pak vnitřní řešení modelu Omnia vychází z komponentů řady 6000 – kupříkladu předzesilovač technologicky kopíruje model 6000A, stejně jako modul MM phono předzesilovače. Streamovací platforma zase staví na modelu 6000N Play – to znamená, že síťové rozhraní je postaveno na řešení DTS Play-Fi. To má výhodu v tom, že lze Omnia kombinovat snadno s jinými přístroji se stejným rozhraním, nevýhodou může být omezení na PCM signál a rozlišení 24 bit / 192 kHz. Stejné omezení platí i pro Roon, byť má Omnia certifikát Roon Tested.
Pokud byste potřebovali vyšší rozlišení, je k dispozici USB vstup – ten díky čipu ESS9038Q2M od Sabre podporuje až 32 bit / 768 kHz, ale také zvládá nativně pracovat s MQA a DSD512 signály. Nic vám tedy nezůstane odepřeno.
Sluchátkový výstup není jen tak obyčejným doplňkem, je mu věnován samostatný modul s proudovou zpětnou vazbou, který by dle specifikace Audiolab měl mít široký frekvenční rozsah a vysokou rychlost přeběhu.
Audiolab Omnia nabízí výstupní výkon 50 Wattů na kanál do 8 ohm, do poloviční zátěže je to 75 Wattů. Výstup je dodáván ve třídě A/B, jde tedy o tradiční zesilovače. Výrobce udává u Omnie důstojné technické parametry – mezi jinými odstup signálu a šumu přes 110 dB či hodnotu THD pod 0,0004% (u předzesilovače) nebo 0,003% (u koncového stupně).
Omnia je celý systém na půdorysu jednoho komponentu – s šířkou 44 cm, výškou 15,6 cm a hloubkou 32,7 cm váží přístroj 9,1 kg a je celkově pěkně provedený.
Přístroj jsme zkoušeli v rámci hlavní redakční sestavy, tj. ve spolupráci s Xavian Quarta Evoluzione a kabeláží Nordost Heimdall 2, alternovali jsme celek i jednotlivé části s OPPO UDP-205, Métronome DSC1 a Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR. Napájelo se přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P.
V „Rock with You“ (Michael Jackson | „Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) byl basový základ měkčí, nicméně rozhodně důstojný, takový celkově anglicky působící – tvrdě nahraná linka hrála uvolněně, ovšem s dostatečnou kontrolou a i když rozhodně nebudete mít pocit, že basovou energií vytlučete okenní tabulky, pocit plnosti a váhy je pěkný. Charakter vychází z technologie řady 6000 a plně odpovídá dostupnému, ale již pěknému hi-fi.
Hlas Renée Fleming v „River“ („Haunted Heart“ | 2006 | Rounder | 0602517032798) zněl s hebkostí, ale zároveň střídmou „ostrovní“ autenticitou – Omnia hraje civilizovaně v duchu tradic elegantního anglického hi-fi. Ona jemnost je spojena s dobrou čitelností, byť je přednes bez nějakých hlubších analytických ambic. V kontextu své třídy (tedy systému za 50 tisíc) je dobré vyzdvihnout celkovou příjemnost reprodukce.
V „Use Me“ od Vanessy Fernandez („Use Me“ | 2014 | Groove Note | 0660318105028) byl podíl výrazně nahraných činelů trochu menší, to stojí za celkovým „britsky klidným“ laděním zvuku a vzájemné vyvážení pásem do sebe bezešvě zapadá. Ani tady není snaha o nějakou striktní analytiku, ale spíše o kultivované vyladění pro dlouhodobou snadnou poslouchatelnost.
Dramatickou a pompézní „Wheel of Fortune“ („The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6) podal systém Omnia také s takovým tím poklidným nadhledem, přitom ale v kontextu dostupného hi-fi má zvuk solidní kontrolu v kombinaci s dobrým pocitem čitelnosti, spletité vrstvy orchestrálních linek nejsou „zařezávající“ a přesto už se od sebe solidně odlupují, čitelnost je nenásilná a celkové je to takové uvolněné a laskavé.
„Mercy Street“ z desky „Retrospective“ od Christy Baron (2004 | Chesky Records | 0090368026965) je plná perliček, cinkátek a takových těch detailíčků, které příjemně roztetelí srdce každého pravého audiofila. Omnia hraje hladčeji, tyto explicitní detaily tak nejsou prezentovány tak intenzivně – přesto je čitelnost dobrá, hudba hraje s náznakem té opravdové anglické noblesy. Není to taková ta velmi moderní prezentnost se spoustou cinknutí a chrlením informací, všechno je spojeno v organickém, příjemném a dlouhodobě snadno stravitelném celku beze stopy únavnosti – což je v kontextu celého konceptu velmi žádoucí vyladění.
Podáním stereofonní scény v Bachově „Orchestral Suite No. 1 in C major, BWV 1066“ v podání orchestru Academy of St. Martin in the Fields, řízeného Nevillem Marrinerem („Orchestral Suite Nos. 1-4“ | 1991 | Decca | 430 387-2), bylo dobré – bezproblémové v kontextu toho, kam Omnia patří. Obraz opět není zaměřený na co nejvýraznější prezentaci, ale naopak spíše na organickou pohodovost. Přitom nicméně neztrácí hi-fi kvality jako je dobrá čitelnost a čistota.
Mohutné a jasně nahraná „Northern Star“ od Christine McVie („In The Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027) zněla uhlazeně, perlivé výšky byly krotší a hlas krémovější, stejně jako mohutný bas – celkový pocit byla neutuchající příjemnost, kdy vnímáte jednotlivé aspekty nahrávky, chcete-li, můžete se na ně i soustředit, ale hlavní je hudební proud sám o sobě, který je kultivovaný a podaný v duchu nejlepších tradic anglického hi-fi bez efektů. Všechno se tak nějak line a plyne tak, že si můžete hudbu užívat.
Omnia jako systém je mířený spíše mimo hi-fi komunitu, což je znát ve snaze o estetické ladění přístroje – a přesto v Audiolab dokázali zachovat kouzlo výchozích komponentů šestitisícové řady. Za cenu dělených komponentů získáte tytéž funkce, ale hlavně týž zvuk a kvalitu a v kontextu sestavy za plus mínus padesát tisíc je Audiolab Omnia důstojným řešením moderního střihu, ovšem se zvukovým vyladěním bez efektů, které je často s moderními podobnými stroji spojeno.
Kč 47 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/all-in-one-systemy/3794-audiolab-omnia#sigProId6e15a7719a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ prakticky sladěný koncept
+ podpora MQA, DSD,….
+ nekonfliktní zvukové vyladění pro každodenní příjemný poslech
+ plně srovnatelné s dělenými komponenty řady 6000
ZÁPORY
- vzhledem ke konceptu může chybět HDMI rozhraní
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: RP Audio | www.rpaudio.cz