Dílo Anthonyho Michealsona netřeba znovu představovat. Malé shrnutí ale přeci jen nejspíše neuškodí. Ve své práci neustal od založení firmy Musical Fidelity v roce 1982 a přinesl do oboru i několik velmi důležitých nápadů a řešení. Například první vážně míněný D/A převodník si připisuje právě AM. Nebo první předzesilovač, který ve svých obvodech kombinoval elektronky a polovodiče. Musical Fidelity tak nemusí nic dokazovat, ve svých Kristových letech jde o jednu z nejdůvěrněji známých ostrovních značek.
Právě k britským ostrovům se váže svým jménem i nejnovější produkt, cílící zjevně na mladší generaci, které ortodoxní hi-fi zase tolik neříká. Proto se i v Musical Fidelity vydali směrem k all-in-one řešení, doufajíc, že jedna krabice s mnoha funkcemi bude zajímavým lákadlem. Systém, nesoucí jméno bájného čaroděje artušovských časů, je ale trochu jiný, než většina těch, které jsou v současnosti na trhu.
V prvé řadě totiž za svou cenu nedostanete pouze centrum systému, tedy jakousi kombinace zesilovače a rozličných zdrojů signálu, tak je to zvykem, ale obdržíte kompletní ozvučení, tedy i reprosoustavy. Dokonce právě ty jsou vizuálním centrem sestavy díky svému atypickému, téměř soudkovitému tvaru.
Ale začněme u samotného elektronického centra systému Merlin. Je to přístroj půdorysem malý, jen o nemnoho větší, než obal kompaktního disku. Svým kovovým tělem v matné černi a značně industriálním laděním křivek splňuje normu pro takzvanou "britskou krásu" - stručně řečeno, staví účelnost a jednoduchost nad sofistikovanost. Zpracování je nicméně dobré, snad jen ovladač hlasitosti by mohl mít jistější a hlavně rychlejší chod - bez dálkového ovládání není komfort upravování poslechové úrovně úplně nejlepší.
Dvoukilový přístroj s rozměry 22 x 5,5 x 24 cm (š x v x h) má vpředu jasné těžiště v centrálně umístěném ovládání hlasitosti. Vpravo od něj je kromě čidla pro příjem signálu dálkového ovládání ještě 3,5 mm jack výstupu na sluchátka a ještě o kousek vedle tlačítko, kterým můžete sekvenčně přepínat vstupy. Vlevo od regulace hlasitosti je vodorovná řada malých diod, označujících aktivní zdroj signálu a stav přístroje plus spínací tlačítko. Start přístroje je hotový během pár sekund, byť vás může trochu překvapit, že je slyšet lehoulinký šum napájecího zdroje. Není to však nic hrozného, první tóny šum vymažou z vaší pozornosti.
Zadní strana je pak plná konektorů, moc místa si výrobce rozhodně nedopřál. Největší jsou šroubovací reproduktorové terminály, do nichž vetknete holý vodič i banánky, ale hlavně lopatky, jimiž je vybaven dodávaný reproduktorový kabel. Vpravo od nich je mírně atypicky tvarovaná napájecí zásuvka.
Vlevo pak různé typy konektorů vstupů a výstupů. Dva jsou tu v podobě 3,5 mm jacku - jeden je výstupní, pomocí přepínače volíte mezi fixním a regulovaným (třeba pro připojení subwooferu) a je čistě analogový. Druhý je pak vstupní, kombinuje ovšem zase klasický analog a digitální optiku. Mezi nimi je ještě microUSB, vysoké rozlišení papírově zvládá do 24 / 192 - jeho primárním účelem je možnost nahrát aktivní vstup do počítače. Dobrým příkladem je digitalizace LP. Tyto doplňuje anténa pro příjem bluetooth signálu s kodekem aptX a klasická dvojice cinchů, doplněná o zemnící kolík. Poslední jmenovaný vstup lze použít buď jako linkový, nebo ho pomocí přepínače změnit ve vstup pro gramofon s MM vložkou.
Uvnitř je klasický polovodičový spínaný zesilovač, pracující ve třídě D, poskytující výkon až 50 Wattů do 4 Ohmové zátěže. To je tak akorát, abyste neměli pocit výkonových nedostatků. Odstup signálu a šumu 86 dB vás ze židle asi také nesrazí, ale u tolik obvodů na tak malém půdorysu to není špatné.
Obvodové řešení také není špatně provedené, lépe, než by jeden u tak malého přístroje čekal. Za předzesilovačem jsou digitální zesilovače oddělené a každý kanál má svůj. Pro digitální signál je tu také na každém kanále separátní čip D/A převodníku s rozlišením 24 / 192, doplněné jsou ještě A/D převodníkem pro digitalizaci vinylu.
Dokonce i sluchátkový zesilovač není jenom přívažek, ale používá obvody z miniaturního sluchátkového zesilovače V90 HPA, výrobce dokonce říká, že by měl být i lepší.
Nyní pár slov k oválným, podlouhlým reprosoustavám. Jsou usazeny v kovové ozvučnici (výrobce to nespecifikuje, ale jde se vší pravděpodobností o hliník) se zadním bassreflexem, podle své aktuální nálady nebo potřeb je můžete na stojan přišroubovat buď vertikálně, nebo horizontálně. Je škoda, že bassreflex je vzadu, protože to mírně omezuje třeba možnost instalace na zeď; je ovšem fakt, že být kdekoliv jinde, narušilo by to estetiku. Vpředu pod krycí mřížkou je pouze jeden jediný širokopásmový měnič BMR atypického plochého provedení s poměrně výrazným závěsem. Aby se zlepšila disperze zvuku, čelní stěna je hodně bohatě "rozřezaná" a připomíná akustická oblaka. Nejen, že to dobře vypadá, ale docela dobře to zjevně funguje - ať už máte reprosoustavy vertikálně či horizontálně, pořád není nutné sedět v nějakém striktním sweet spotu a lze poslouchat v hodně benevolentních úhlech; právě tak, aby bylo snadné s Merlinem žít.
Jednopásmové reprosoustavy mají impedanci 4 Ohmy, více se ale nedozvíte. Dokonce ani šíři frekvenční odezvy. My si dovolíme odhadnout v toleranci +/- 3 dB nástup na takových 60 - 65 Hz. To je na jeden měnič fajnový výsledek.
Musical Fidelity Merlin jsem primárně poslouchali jako set, vyzkoušeli jsme je ale i s Xavian Perla, Xavian Bonbonus nebo Sonus Faber Chameleon B. Zdroj signálu byl jak gramofon Musical Fidelity Roundtable, tak Pro-Ject Elemental, tak Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a Pioneer BDP-LX71. Kabely jsme ponechali dodávané od Musical Fidelity, výměna přinášela zanedbatelné změny. Jako zdroj signálu jsme měli samozřejmě také "stájový" gramofon Roundtable, který se nakonec ukázal jako ideální pro doplnění charakteru Merlina.
Od malých jednopásmových bedniček jsme, popravdě řečeno, přílišnou nálož basu ani nečekali, ale je nutno jim přiznat snahu. Zejména pokud trochu pootočíte hlasitost doprava, kontrabas v "A Love Like This" Charlieho Hadena a Reneé Fleming ("Sophisticated Ladies" | 2010 | Emarcy | 0602527508160) už není jen naznačený a má i poměrně zřetelný objem, byť pochopitelně reprosoustavy končí poměrně vysoko. Není to bas, který by vás zatloukl do sedačky, ale v malé místnosti už tam nějaký je. Výrobce naladil zvuk trochu do měkka, docela dobře se poslouchá.
Lepší než z digitálu je ovšem na 100% z firemního gramofonu. Třeba v "Rain" z "Obsession" Boba Jamese (1986 | Warner | 925 495-1) působila basa větší a hlubší, než z výše zmíněného CD, systém jí dokázal lépe prodat a už je i slyšet náznak broukání. Zvuk je celkově plnější, libozvučnější.
Merlin dokázal na poměry malých all-in-one setů hezky zprostředkovat i střední pásmo, zejména pak vokál. Hlas v "Children of Night" Cassanry Wilson ("Blue Light ´Till Dawn" | 1993 | Blue Note | CDP 0777 7 81357 22) byl slušně srozumitelný a celek čistý, byť vokál nemá holografickou plasticitu. Hlas dobře vyniká na až nečekaně tichém pozadí.
Když jsme u Cassandry Wilson, její "Run the VooDoo down" z LPčka "Travelling Miles" (1999 | Blue Note | 7243 8 5412318) na Roundtable bylo opět mnohem sytější a také uvolněnější, než z kompaktního disku. Vřelost a bohatost vinylu prostě s trochu tenčím, méně vřelým přednesem velmi dobře sedí. Jako kdyby Merlin pouštěl do svých obvodů z vinylu i více detailů, přednes je prostě v této konfiguraci o kategorii výše.
Až nás překvapilo, jak dobře vystihl Merlin se svými reprosoustavami vlasově tenké tóny činelů a kovových perkusí v "Angel Eyes" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | Atlantic | 81227 3687 2). Pravda je, že i vibrafon má o něco tenčí zvuk, ale dostatečně jasný a průbojný, neutápí se kdesi v pozadí. Při vyšší hlasitosti jsou činely maličko zvonivé.
Z činelů v "A Love Supreme" z "Love, Devotion, Surrender" (1973 | CBS | SOPL200) Santany a Mahavishnu Orchestra jsme ale měli opět lepší pocit. V prvé řadě působily citelně integrovanější ve zvukovém celku, proporčně přiměřenější, ale také měly znatelnější objem, nabídly již pocit těla nástroje.
Dynamika odpovídá malému systému s nepříliš vysokým výkonem a malým litrovým objemem ozvučnic. Ve Vivaldiho "Koncertu v D dur, RV208" v podání I Solisti Italiani (1995 | Denon | CO-78824) sice nepanoval dojem dynamické chudosti, ale rezervy u orchestrální hudby prostě cítíte. Na druhou stranu je nutno pochválit na tak malou reprosoustavu a all-in-one systém slušnou kontrolu i ve spodním pásmu, zvuk se neroztéká a zůstává slušně konkrétní.
Jenže je to opět analog, který vítězí a Roundtable si prostě s Merlinem sedí. Dynamika ve Dvořákově "Eja Mater fons amoris" ze "Stabat Mater" (1983 | Supraphon | 1112 3561 62) byla i přes nevalný výlisek pocitově dál, hudba jaksi plynula přirozeněji, lehčeji a suverénněji. Orchestr působí zmenšeně, ale slušný tah a energii už má.
Ačkoliv zvukové podání jako celek je spíše poklidné, rozlišení je rozumné. "Laurie" od Bill Evans Trio ("Turn Out the Stars" | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) zněla na první poslech spíše příjemně, ale časem se proposloucháte i k docela slušné porci informací, Merlin je jen nijak zvlášť netlačí kupředu. Na druhou stranu velmi dobře jsou oddělené linky jednotlivých nástrojů.
Nedá se však říct nic jiného, než že analog je dokonce i detailnější. Roundtable dokázal extrahovat z "Live at KCRW" Nicka Cavea (2013 | Kobalt | BS006V), konkrétně z úvodní "Higgs Boson Blues", detaily jaksi suverénněji, příjemněji a přitom se vše snáze četlo a dávalo konkrétnější smysl.
Brubeckův "Blue for Newport" ("The Last Set at Newport" | Atlantic | 7567-81382-2) ukázal na výrazný talent malých reprosoustav vykreslit souvislý a propojený prostor. Jsou vlastně ideálním bodovým zdrojem zvuku, navíc členitá přední stěna evidentně není samoúčelná. Nemusíte se ani příliš starat o jejich umístění, dojem prostorovosti včetně trochu překvapivé, ale naprosto zřetelné hloubky vzniká dosti přirozeně. Scéna byla široká, přehledná, lokalizace nástrojů přirozená.
Tohle je ohled, ve kterém (byť asi v jediném) analog prohrál - "Stairway to Heaven" od Led Zeppelin ("IV" | Atlantic | 8122 796577) byla rozvrstvená v pravolevém směru stejně přirozeně, jako výše zmíněná skladba z CD, vše bylo ale přeci jen o něco měkčí, relaxovanější a proto zdánlivě i lehce méně konkrétní.
Celkově je charakter Musical Fidelity Merlin velmi neúnavný, zvuk je spíše hladký a jemný, jak ukázala Stingova "Fragile" ("...all this time" | 2001 | A&M | 493 156-2). Jakmile naladíte hlasitost na přiměřeně příjemnou, dá se systém poslouchat v zásadě pořád, což je patrně i jeho hlavním účelem. Jakmile zapojíte do hry gramofon Roundtable, přednes je rázem naléhavější, víc vtahující. I "Child in Time" od Deep Purple ("In Rock" | EMI | 038 1575051) zůstávala spíše pohodovější, ale už dobře vyvážená a obstojí i při soustředěném poslechu.
All-in-one systém Musical Fidelity Merlin navzdory svému názvu kouzla neprovádí. Výrobce nicméně odvedl dobrou práci a poskládal sestavu, která zaplní mezeru mezi all-in-one typu Denon CEOL, k nimž ale nejsou žádné vhodné firemní reprosoustavy a musíte se tak trápit vybíráním a třeba Naim mu-so, kde je zase vše pod jednou střechou, zato ale za dost peněz. Merlin se tak tváří "víc hi-fi", v jeho malém těle se i přes některé drobné nectnosti neschází ideálně vyvážené portfolio funkcí, které bude fajn do malých prostor, dětských pokojů, pracoven, prostě všude tam, kde si nechcete dělat hlavu a chcete jen poslouchat muziku. Reprosoustavy Merlin jsou pak lepší, než by se zdálo a svou originální jednopásmovou koncepcí nás velmi potěšily - k úplné dokonalosti za dané peníze schází snad ještě o kousek hlubší bas. Třetím do party je pak gramofon Roundtable. Ten je dobrý, velmi příjemně si sedí s Merlinem a činí jeho projev výrazně muzikálnějším a příjemnějším. Jeho v zásadě jediným problémem je pak to, že srovnatelný Pro-Ject, s nímž sdílí některé osvědčené díly, koupíte přeci jen o něco levněji. Ale zase to bude "jen" Pro-Ject, Roundtable působí alespoň dospěleji. Takže suma sumárum, Merlin a Roundtable jsou dobrá dvojice, na danou koncepci jim reálně není mnoho co vytýkat, snad jen poměrně ambiciózní cenu, za kterou už můžete mít i slušné "velké" hi-fi...
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 29 990,-
Kč 49 990,- - v setu s gramofonem Roundtable
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kompaktní a pokrývající všechny běžné potřeby
+ je přátelský - uživatelsky i zvukově
+ dokáže vytvořit z malého poměrně velký zvuk a neztratí se v prostoru
+ reprosoustavy jdou poměrně hluboko
+ dobrá kombinace s gramofonem
ZÁPORY
- cena rozhodně není zanedbatelná
- některé detaily by mohly působit lépe
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz
Pozn.: Od roku 2015 je dovozcem firma Altei - http://www.altei.cz/wp-musicalfidelity/