Tak jak jsou Spojené státy až k prasknutí naplněné různými výrobci audio a video elektroniky všech typů a úrovni, tak sousední Kanada má naopak skutečně známých značek až nečekaně málo. Jednou z nich je také Classé, jejichž první zesilovač spatřil světlo světa už v roce 1980. Od roku 2001 patří pod křídla B&W Group a stává se tak častým partnerem pro vyšší kategorie reprosoustav z katalogu Bowers&Wilkins.
Ač se dění okolo značky Classé může zdát snad až trochu nudné, i za ní jsou zajímavé historky. Třeba ta o tom, jak firma získala generálního ředitele, který ji řídí už druhou dekádu. Zakladatel David Reich je zároveň i hlavním konstruktérem, nebylo tak divu, že neměl zrovna moc času na obchodní stránku věci a v prvních letech bylo Classé spíše okrajovou záležitostí. Přesto si k jejich produktům našel cestu Mike Viglas (nápověda - to je onen dlouholetý šéf), pár zesilovačů si koupil a během času si vybudoval s Reichem osobní vztah jako věrný zákazník. Stačila nedlouhá doba a padlo rozhodnutí, že Viglas pomůže svými schopnostmi popohnat značku kupředu - no, a po kanadsky optimistickém způsobu příběh končí tím, že Viglas to dělá dodnes.
Všichni audiofilové jistě znají řadu Delta, luxusní designovou elektroniku se zakulacenými rohy. Chlubí se také poměrně unikátním řešením chlazení pomocí tunelu s aktivním odvětráváním - ideální teplota kolem součástek prý má velice velký vliv na kvalitu reprodukce, alespoň tak tomu v Classé věří. Nicméně k řadě Delta v roce 2015 přibyla ještě jinak pojatá, nižší série Sigma, sestávající pouze z předzesilovače / procesoru a dvou verzí koncového stupně (respektive koncového stupně s dvěma či pěti kanály - předzesilovač je totiž v konfiguraci 7.1 a může tak sloužit kompletnímu domácímu kinu).
Předzesilovač nese označení SSP (Surround Signal Processor) a koncový pak jednoduše AMP 2 či AMP 5 (viz výše - počet kanálů). Oba přístroje jsou v téměř identických tělech, černých, s ostrými hranami a čistě pravoúhlými tvary. Skříň je vyrobena z tlustých, bytelných profilů, výrobce myslel i na možnost přišroubovat kovové držáky pro umístění do racku. Vzhledem k tomu, že celé tělo obou přístrojů funguje jako chladič, není problém je ukrýt i do menšího prostoru.
Oba přístroje ze série Sigma jsou designově minimalisticky čisté, dost možná by se dalo říct, že vlastně až poněkud nehezké, byť slušně vyrobené. Pouze třetinu plochy čelního panelu zabírá prohlubeň z lesklého černého plastu. U koncového stupně působí trochu nepatřičně a zbytečně, u předzesilovače je v ní skryt velký, jasný a ostrý dotykový displej s ovládacím tlačítkem po každé straně. Právě na SSP najdete ještě velké zapuštěné multifunkční ovládací kolo na straně jedné, na straně druhé ještě sluchátkový výstup, USB a HDMI vstup. Oba přístroje mají v levém horním rohu elektronické spínací tlačítko. Toť vše.
Začněme s bližším popisem koncového stupně, neb je výrazně jednodušší, než jeho řídící sourozenec. Prvním důležitým faktem je, že jde o zesilovač pracující plně ve třídě D (má tedy nejen spínaný napájecí zdroj, ale spínanou technologií má řešeny i samotné zesilovací obvody) a druhým je to, že vychází prý téměř úplně z modelu CA-D200 z vyšší řady Sigma (což je fajn - ten stojí o celých 40 000,- více) a přenáší jeho obvody do jednoduššího šasi.
AMP 2 je navržen jako čistě digitální a ve svém srdci má také výkonný digitální signálový procesor, kterým řeší různé neduhy a zkreslení, vznikající právě z principu třídy D - taková možnost je naopak jednou z výhod "digitálu". Obvody v AMP 2 používají téměř nulovou celkovou zpětnou vazbu, buzení mají na starosti FET tranzistory. Rušení, vznikající ze spínaného zdroje na frekvenci 384 kHz, odstraňují filtry ve výstupní části, nastavená právě na tuto jedinou frekvenci. Další zušlechtění "déčkové" technologie zajišťuje firemní obvod Power Factor Correction, který spolu s naddimenzovaným napájecím zdrojem umožňuje rychle dodat na krátký okamžik zásobu až 1 000 Wattů.
Na "digitál" nemá Classé Sigma AMP 2 zase tak přehnaně vysoký výkon - 200 Wattů do zátěže 8 Ohm, přesně 2x tolik do poloviční. Dokonce ani celkové harmonické zkreslení nevybočuje ze standardu třídy a činí 0,018% (1 kHz a aktivní symetrický vstup), byť některé zesilovače třídy D nabízí o řád až dva lepší papírové hodnoty. Zajímavější je pak hodnota výstupního proudu, který AMP 2 umí vypustit - je to solidních 116 V peak-to-peak. O hlasitost se pak také nemusíte bát - 29 dB zisku je také slušná hodnota.
Classé Sigma AMP 2 pak takříkajíc "myslí zeleně" - svůj výkon odevzdává ve velmi kompaktním těle 43 x 37 x 9,2 cm s čistou vahou necelých 10 kg. Příkonem 177 Wattů při 25 Wattech výkonu sice není AMP 2 úplně typickým "déčkem", přesto jde o efektivní nakládání s energií.
Výrazně sofistikovanější a hlavně uchvacujícím způsobem konfigurovatelný je pak signálový procesor SSP. Sídlí v úplně identickém šasi, lišícím se jen nepatrně vahou, atakující 8,5 kg. V Classé tvrdí, že se v SSP pokusili vytvořit klasický linkový dvoukanálový zesilovač podle svých nejlepších tradic, vybavili ho ovšem schopností přepínat HDMI vstupy a zpracovat signál v konfiguraci až 7.1 - to proto, že téměř každý milovník sterea si občas chce také pustit film a téměř každý majitel domácího kina poslouchá také hudbu. SSP se tak zdá dobře pojatým průsečíkem těchto světů.
Tak jako u koncového stupně, i u předzesilovače Classé říká, že vychází z řešení použitých v řadě Delta. Zde je stereo část převzata z dvousettisícového modelu CP-800, kladoucího důraz také na USB přehrávání a síťové připojení pro stream hudebním dat. Ty samé funkce stojí také v centru schopností SSP. Nicméně SSP není výhradně digitálním centrem - má pochopitelně i analogové vstupy, mezi něž může patřit třeba i přenoskový předzesilovač.
Uvnitř přístroje je tedy primárně symetrický dvoukanálový předzesilovač, který zvládá bezchybnou integraci i s dalšími pěti kanály a subwooferem v aplikaci domácího kina. I zde je pak komplexně pracující DSP, umožňující konfigurovat nepřeberné množství aspektů pro každý zdroj a pro každou situaci. Můžete si tak uložit několik samostatných konfigurací, mezi kterými snadno na dotykovém panelu přepnete, můžete uložit několik desítek konfigurací vstupů a výstupů v maticovém systému (tj. pod tlačítko si uložíte kombinaci aktivního vstupu, aktivního výstupu, jejich pojmenování i dalších praktických parametrů), můžete ovládat maximální i startovací hlasitost, skvělým pomocníkem může být také ekvalizér.
Respektive sofistikovaný systém různých nastavení - od basového managementu, přes klasický ekvalizér s devíti pásmy až po tónové korekce, pracující v čistě digitální doméně. Taková výbava už by měla umět pomoci vyladit přednes sestavy i v problematických prostorách, případně v kombinaci s nevyrovnanými reprosoustavami. Pravdou je, že pokud se budete snažit a budete precizní, nastavováním bez většího problému strávíte dlouhé hodiny - my jsme strávili zkoušením kombinací celé odpoledne a zdaleka nedoladili všechno.
Na druhou stranu není problém používat SSP v podstatě ve stavu "z krabice". Jen by byla škoda nezískat těch posledních 10% výkonu, které důsledné nastavení přinese zejména v menších místnostech. Je škoda, že tu není nějaká forma automatické kalibrace.
Classé Sigma SSP má i velice dobré technické paramtery - v roli centra domácího kina zvládá i moderní formáty typu Dolby TrueHD nebo DTS-HD Master Audio, v roli dvoukanálového "mozku" pak umí rozlišení až 24 / 192 - tady je velká škoda absence podpory raketově rostoucího DSD. Po síti, přes USB či po AirPlay zvládá ale všechny zásadní formáty od mp3, přes AAC až po FLAC a WAV. Jedinou nevýhodou je, že tu není integrovaný žádný klient, takže do přístroje musíte obsah "natlačit" nějakou externí aplikací a najít jej v ní jako DLNA Renderer. Je to škoda, minimálně mohli v Classé využít firemních programátorů Bowers&Wilkins, kteří podobné aplikace umí na jedničku.
Předzesilovač pracuje v širokém frekvenčním pásmu 8 - 200 000 Hz (tedy pouze v oblasti digitálního sterea), v digitální oblasti s celkovým harmonickým zkreslením menším než 0,0005% (u analogových signálů je to 0,002%). Odstup signálu a šumu činí pak minimálně 101 dB v případě analogového signálu, zpracovávaného DSP. Skvělá je separace kanálů přes 100 dB a jejich sladění v toleranci pouhých 0,05 dB.
Classé Sigma SSP / AMP 2 jsme poslouchali zejména s "firemními" reprosoustavami Bowers&Wilkins 805 Diamond Maseratti Edition, ale také s Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla. Na chvíli též s Audiovector SR-6 Avantgarde Arreté. Porovnávali jsem kromě Naim CD5si / Naim Nait XS a ASUS Xonar Essence One MUSES MK2 i s Audionet PRE G3 / MAX, Cambridge CXA80 / CXN / CXC. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ Silver a Black a filtraci zajišťoval Furman AC-210 A E.
Mnozí říkají, že koncové stupně Classé jsou měkké, jinými slovy mají rozvolněnější přednes v basovém spektru. Inu, až doteď. Sigma AMP 2 jako kdyby v tomto ohledu ani nebyl ze stejné továrny, naopak nabízí bas semknutý, pevný, svižný a jen zářící energií. "Spanish Coast" Iggyho Popa z desky "Préliminaires" dokázala sestava Classé Sigma protlačit naprosto všemi zmíněnými reprosoustavami bez ztráty kontroly (to už musíte hrát hodně nahlas, aby zesilovač přestal stíhat). Baskytara pěkně zadrnčela, jednotlivé tóny měly výbornou definici. Basový fundament si prostě užijete, zesilovač má dění pevně v rukou, vše je utažené a má skvělý impuls.
Ono dost autoritativní, chvílemi až trochu tvrdší, analytičtější podání je vlastní celému frekvenčnímu pásmu. Ale ani sladký Garfunkelův hlas v "El Condor Pasa" z nejslavnější desky dua Simon & Garfunkel "Bridge over troubled water" nezněl neosobně či chladně, neztratil své kouzlo ani přes sem tam důraznější sykavku. Na danou cenovou třídu sestava hrála výjimečně lehce a až krystalicky čistě. Přímočará, samozřejmá čitelnost a konkrétnost podání vokálu sahá od velmi tichých až po opravdu, opravdu vysoké poslechové úrovně. Classé zůstává stejně autoritativní a jisté v každé z poloh.
Kovové perkuse Manu Katchého ve "Springtime Dancing" z "Third Round" byly velmi znělé a výrazné, snad až lehoučce zvonivé. Díky vynikající kontrole a pevnosti zvuku můžete dozvuky nadprůměrně dlouho. Jemnost rozlišení je tedy rozhodně velmi dobrá, celkové podání však působí lehce analyticky. Líbila se nám naprosto samozřejmá kovovost činelu, stejně jako to, že aniž by byl nepřirozeně dominantní, nezapadl díky své energii ani proti rozehranému kontrabasu a klavíru.
Zdálo se nám, že Classé Sigma mají dynamickou rezervu nad poměry třídy, zvuk je rychlý a jasný a ani v náročných chvílích neztrácí sestava sílu. Dokonce utáhla i skutečně velké reprosoustavy s mnohem vyšší cenovkou, aniž by si uřízla ostudu, ačkoliv tam bylo cítit, že velké těleso London Symphony Orchestra ve Verdiho "Dies Irae" z "Requiem" může být ještě živější a důraznější, když Audiovectory správně nakrmíte. Ale třeba s Harbeth nebo 805 Diamond Maseratti Edition, které byly systému Classé cenově nejadekvátnějšími partnery, působilo dění přirozeně. Úder do velkého bubnu šel pěkně do hloubky, zazněl s plasticitou a neochvějnou jistotou. Přednes je lehčí, nemáte pocit, že by na vás vytvářel fyzický tlak, ale impuls zesilovač už předat dokáže.
Rozlišení jde ruku v ruce s dojmem rychlosti a přesnosti reprodukce - jinými slovy je parádní. Classé Sigma dodává opravdu pořádnou porci detailů, v "Andreas, André" od Jienat velice dobře, byť trochu důrazně rozebírá i drobné nuance, zejména bubínky jsou díky tomu pocitově skoro v místnosti. Vznik tónu je bleskurychlý, vše má své místo a čas. Hudba je rozebraná opravdu důsledně, seskládaná ale zpět v pevném, velmi konkrétním obrazu.
Myriády detailů, kterými vás Classé zásobuje, pomáhají velmi dobré orientaci na zvukové scéně. Zejména v pravolevém směru bylo díky skvěle vystiženým konturám a výborné separaci nástrojů snadné se v hudbě zorientovat. Každý nástroj v "The Beat Goes On" Patricie Barber má své jasné, přirozené místo s dostatkem vzduchu kolem sebe. Tady se pevnost a výborná definice projevují maximálně pozitivně.
Díky na tuto třídu exkluzivní rychlosti zvládá Classé "rozčísnout" i zvukově spíše průměrné nahrávky, jako třeba "Guilty all the same" od Linkin Park. Jaký nářez díky své autoritě ovšem Sigma z téhle skladby dokázala udělat, to bylo až neskutečné. Ten důraz, s jakým se zvuk doslova řítil z reproduktorů, aniž by ztrácel přehlednost, ten tuhle hardrockovou jízdu prodal na jedničku. Zvuk byl přímý, živý, pevný a nedá se popsat jinak, než jako divoká smršť, která vás strhne. Je to, pravda, trochu technicistní přesnost, ale rozhodně vynikající.
Komponenty Classé nové řady Sigma stojí rozhodně za pozornost. V malém balení totiž skrývají velký potenciál. V kontextu pořizovací ceny mají vynikající rozlišení, až krystalicky čistý zvuk, autoritu a údernost, takže můžete poslouchat jakoukoliv hudbu na v podstatě jakýchkoliv reprosoustavách a při v podstatě jakékoliv hlasitosti a Classé budou stále působit, že mají dostatečnou zásobu výkonové a dynamické rezervy. Velkým pozitivem je též velmi rychlý zvuk, zvládající rozlišit i drobné nuance. Je fakt, že je to trochu technicistní zvuk, mírně tvrdší, ale precizní. Předzesilovač, respektive procesor, exceluje záběrem různých nastavení včetně možností přizpůsobit si ovládání právě svému komfortu a svým potřebám. Classé Sigma SSP umí, stručně řečeno, úplně všechno, co si běžný posluchač a divák filmů může přát. Jedinou skutečnou výtkou tak zůstává absence DSD. Popravdě řečeno, tohle je Classé, které bychom skutečně chtěli, i přes jeho podivný vzhled. Sestava Classé Sigma nás přesvědčila, že i "digitál" lze udělat opravdu kultivovaně a že s ním lze neúnavně a zábavně poslouchat hudbu. Všechny palce nahoru...
Kč 150 000,- - SSP
Kč 100 000,- - AMP 2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fantastická konfigurovatelnost předzesilovače
+ velmi pevný, autoritativní zvuk i v basovém pásmu
+ výborný poměr cena / výkon - tohle je Classé, které se vyplatí nejvíce
+ velká zásoba energie i pro dynamické špičky
+ jeden z nemnoha kultivovaně hrajících zesilovačů třídy D
ZÁPORY
- není to zrovna designový zázrak (ale to je o vkusu)
- chybí nativní podpora DSD
- nemá vlastní aplikaci (v přístroji, ani externí) pro ovládání a procházení síťových zdrojů
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz