Síťové služby (ať už tím myslíme poskytovatele hudebního obsahu na domácí síti či v Internetu, nebo naopak schopnost elektroniky tyto služby přijímat) jsou jedním z velkých trendů posledních let. Jedním z nejpopulárnějších dostupných řešení je i stereo receiver R-N500 od společnosti Yamaha, který se dočkal "znovuzrození" ve výše postaveném modelu R-N602, který ale přímo navazuje na jeho koncept a přidává firemní multiroom aplikaci MusicCast.
Poznat od sebe oba zmíněné modely, to už chce trochu trpělivosti a všímavé oko, zejména při pohledu zepředu. Pomineme-li jiné modelové označení, rozložení tlačítek a ovládacích prvků na pěkně zpracované přední straně je v podstatě identické - jen některá malá tlačítka pod displejem se oproti staršímu sourozenci přestěhovala. Zadní panel je pak v podstatě úplně identický, pouze zadní USB konektor nahradila patice pro anténu bezdrátových spojení. S váhou 9,8 kg se nepohnulo a v rozměrech 43,5 x 15,1 x 39,2 cm (š x v x h) se skrývá jen nárůst o půl centimetru směrem dozadu.
R-N602 vypadá pěkně a čistě - vpředu je malý, centrálně umístěný displej s informací o zvoleném zdroji signálu, hlasitostí a vlastně všemi jednoduše podanými informacemi, pod ním řada deseti maličkých tlačítek pro přístup k základním funkcím, ať už jde o stmívání displeje, o přístup k laděnému pásmu rádia nebo o přístup k v paměti uloženým stanicím. Čtveřice úzkých vertikálních ovládacích prvků pod nimi je určena korekcím (basy, výšky, vyvážení kanálů a loudness), v neutrální pozici jsou vypnuté a vyřazené z obvodů. Nalevo od nich je otočný ovladač pro cyklickou volbu vstupů, USB port pro připojení datových pamětí, dvě tlačítka zapínající / vypínající konkrétní reproterminály A a B a také velký jack sluchátkového výstupu. Kousek nad ním pak ještě spínací tlačítko. V pravé části je pak hlavně ovládání hlasitosti, tlačítko pro zapnutí Pure Direct režimu (který slyšitelně zkonkrétní zvuk) a otočný prvek, jímž se pohybujete v nabídkách a slouží stisknutím i pro potvrzení volby. Poslední maličké tlačítko je v prvé řadě určeno pro spárování v aplikaci MusicCast, ale i pro návrat v menu o úroveň výš.
Vzadu je pak uprostřed osm reproterminálů pro bi-wiringové zapojení reprosoustav, případně pro možnost připojit dva páry reprosoustav. O kousek výš je dvojice konektorů pro síťová připojení - zásuvka LAN a konektor bezdrátové antény. Napájecí kabel v pravém horním rohu je neoddělitelný. Nabídka vstupů je naprosto dostatečná - čtveřice párů analogových cinchů (dva vstupy mají i svůj linkový výstup), vstup do přenoskového předzesilovače a pak ještě čtyři vstupy digitální (po dvou od optiky i koaxiální podoby). Yamaha jako jedna z nemnoha firem zachovává i možnost využití FM i AM antén pro pozemní rádio. K dispozici je i regulovaný výstup pro subwooofer. Nově je k dispozici též bluetooth.
Největší změny oproti modelu R-N500 proběhly v digitální části. Zůstal zachován standard DLNA 1.5 pro streamování, ale nově lze přehrávat i soubory ALAC a AIFF (vedle mp3, AAC, WAV a FLAC) a hlavně formát DSD až do frekvence 5,6 MHz. D/A převod má na starosti čip BurrBrown s rozlišením 24 / 192 pro PCM. Stejně tak zůstala podpora AirPlay pro snadné streamování.
Vnitřní koncepce vychází z té v R-N500, ať už se bavíme o obvodových řešeních či použitých součástkách, jediným rozdílem je o něco menší odstup signálu a šumu u FM tuneru. Výkon 105 Wattů na kanál do 4 Ohm, respektive 80 Wattů do 8 Ohm se nezměnil, celkové harmonické zkreslení na úrovni 0,015% také ne, stejně jako odstup signálu a šumu 100 dB. Největšími technickými změnami tak je nové softwarové vybavení a nové funkce, zejména pak integrace do "ekosystému" MusicCast, kde můžete za pomoci pohodlné a rychlé aplikace z velké části současných přístrojů Yamaha se síťovou konektivitou vytvořit multiroom bez nutnosti složitých technických řešení.
Yamahu R-N602 jsme poslouchali jak samotnou jako síťový zdroj a D/A převodník, tak pro porovnání střídavě v sestavách s Naim Nait XS / Naim CD5si / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Pro srovnání byl k dispozici i Pioneer SX-N30. Analogovým zdrojem signálu pak byl VPI Scout. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Elac Debut F5. Propojeno bylo kabely KrautWire, TelluriumQ Silver a Black a také ZenSati Authentica.
Nejnovější generace elektroniky Yamaha mají slušnou kontrolu basového spektra, zejména vezmeme-li v potaz jejich pořizovací cenovky. Slušný je v tomto i síťový receiver R-N602. Kontrabas v Hobgoodově "First Song" (FLAC | 24 - 192) byl slušně pevný a konkrétní, dával pocítit velikost a hutnost nástroje, ačkoliv objemově bylo basů tak akorát, nečekejte, že vás Yamaha nízkými kmitočty zahltí. Stejně tak odlišení jednotlivých poloh kontrabasu není tak samozřejmé, jako třeba u dělených modelů vyšších řad, zůstaneme-li u firemní produkce. Ale v podstatě žádný přístroj této cenové třídy není tak suverénní, aby to zvládl. Na druhou stranu díky solidní kontrole už naznačí i to, že kontrabas produkuje impuls, není to jen měkký hluboký tón. Podání jako celek je pak relativně věcné, pocit teplého rezonujícího dřeva kontrabasu je přinejlepším naznačený.
Když přišel na řadu sbor v "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2), hlasy zpěváků byly na danou třídu pěkně prokreslené, ovšem mohly by být ještě o půl krůčku transparentnější. R-N602 ovšem umí zprostředkovat pocit, že sbor není jednotlivá anonymní masa, že je v ní více zpěváků, což je za dané peníze dobrý výsledek. Dokonce se občas objeví i echo prostoru, Yamaha totiž hraje organizovaně a přesně. Také v intenzivnějších okamžicích zůstává zpěv srozumitelný, nemá tendenci zhroutit se do nečitelné masy. Barevnost je opět trochu střídmější, není to hezký, ale spíše čistý zvuk.
Objemově šetří Yamaha R-N602 trošku i v oblasti nejvyšších kmitočtů, třeba kovové perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jsou maličko odsunuté do pozadí a trošičku tišší, ale zase zcela prosté nějakých cinkavých a zvonivých efektů, navíc pokud se do nich zaposloucháte, Yamaha zvládá jednotlivá cinkátka dobře rozlišit a vy tak vnímáte mnoho vzájemně se doplňujících zvuků, ne jednolitý cinkot, což si zaslouží pochvalu. Kov je sice trošku lehčí, éteričtější, zůstává ale slyšitelný po celou dobu skladby i za hrajícím klavírem.
Díky na svou kategorii celkově výjimečně dobré kontrole a rychlému zvuku s dostatečným výkonem dokáže R-N602 nabídnout i slušnou dynamiku. Ani orchestr se sborem v "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem v D moll, K626" (FLAC | 24 - 192) nepostrádá důraz, nepostrádá energii a nepostrádá přesnost. I v komplexních pasážích skladby síla a kontrola nepolevují, chybí snad jen trochu mohutnosti a hutnosti, zato se dočkáte docela velké porce detailů a informací, stejně jako příjemného rozvrstvení.
Ačkoliv zvuk Yamahy R-N602 není krystalicky transparentní, přednes je dobře prokreslený - třeba "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) Rebecy Pidgeon je tak velmi příjemně čistý, tu a tam uslyšíte i detail v pozadí, hlas má ozvěnu z nahrávací místnosti, malé a nenápadné nádechy se neztrácí kdesi v dáli a vše je velmi dobře zorganizované a přehledné. Také každý nástroj má své místo, ač zaostření na hlas je evidentní. Trochu cítíte, že má Yamaha tendenci proporčně nástroje i hlas zvětšit, ale o to snáze se jednotlivé linky vnímají.
Zajímavé bylo podání prostorové scény - v "Diamonds" (FLAC | 24 - 48) od Aanonymous jako když jsou zpěvák a kytara až před linií reprosoustav, blíž k vám, zatímco druhá kytara je citelně zasazená do hloubky za nimi. Lokalizace je bezproblémová, opět se opakoval trošku zvětšující efekt, kdy proporčně byly hlas a nástroje v nadživotní velikosti.
Když přijde na rychlou, tvrdou hudbu jako "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1), Yamaha je autoritativní, rychlá a energická, ve zvukově zamotané skladbě udělá poměrně slušný pořádek a je technicky precizní, přesto vás nestrhne úplně dramatickým tempem. Zvuk je nicméně čistý a živý a hlavně přehledný.
Yamaha R-N602 stále, tak jako R-N500, patří k tomu nejlepšímu, co si za dané peníze můžete pořídit, potřebujete-li integrovaný zesilovač, digitální vstupy a síťové služby. Za o něco vyšší cenu výrobce přidal podporu DSD signálů a hlavně podporu pro svůj ovládací / multiroom systém MusicCast, který patří svou rychlostí a komfortem ovládání také na špičku dostupných řešení. Pokud uvažujete o podobném přístroji obecně, rozhodně musíte R-N602 dát šanci, pokud ale uvažujete o tom, zda stojí za to vyměnit za tento model stávající R-N500, pak čistě po zvukové stránce asi ne. Jinak je ale R-N602 ukázkou toho, že za nemnoho peněz lze mít slušný, celkově přímý, čistý a energický zvuk, který rozhýbe i náročnější reprosoustavy a "rozbalí" i zvukově méně povedené nahrávky.
Kč 15 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ v dané ceně příjemně robustní konstrukce
+ široká výbava
+ skvělý systém MusicCast
+ čistý, pevný zvuk
ZÁPORY
- pokud zvažujete upgrade z R-N500 či R-N301, pak není krom pár změn ve výbavě důvod
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz | facebook icon