Model Evolution 5350 anglických klasiků z Creek Audio by se dal označit za většího bratříčka entry level integrovaného zesilovače Evolution 2. Už od pohledu poznáte, že má oproti „Dvojce" něco navíc, působí tak trochu dojmem zdivočelého gentlemana, který začal brát steroidy a pořádně cvičit. Za relativně nenápadnou, byť muskulaturní fasádou se tak skrývá pěkně divoká, ale stále ušlechtilá krev. Však rodokmen tohoto zesilovače je úctyhodný.
Creek Evolution 5350 je uzavřen v jednoduše střiženém těle, z nějž i přes absolutně minimalistické pojetí snadno poznáte rukopis Michaela Creeka. Jednoduchý, jen decentně zalomený masivní čelní panel je vyroben z broušeného hliníku, všechny prvky na něm mají své jasné místo, vše působí organizovaně, čistě a logicky. Dominantou je bezpochyby velký knob pro regulaci hlasitosti, za nímž v jeho svislé ose vede „průřez", sloužící jako vizuální oživení. Napravo od něj už najdeme jen drobné spínací tlačítko, výstup pro sluchátka o průměru 6,3 mm a velmi decentní logo výrobce. Přes veškerou nenápadnost zabírá Evolution 5350 dost prostoru s rozměry 43 x 9 x 34 cm a vcelku se i pronese díky hmotnosti 10,5 kg.
V levých čtyřech pětinách čelní desky (zhruba v tomto poměru „průřez" čelo dělí) pak najdeme o něco méně masivní knob pro výběr aktivního vstupu, do vyfrézovaného kroužku uzavřená čtyři tlačítka pro ovládání aktivního výstupu (zapnutí / vypnutí reprosoustav A či B, nastavení páskové smyčky a celkové umlčení výstupu) a malý, ale dostatečně sdílný displej. Evolution 5350 vás neobtěžuje zbytečnou plejádou tlačítek, vystačí si s přehledným a ergonomickým dálkovým ovladačem a pár nejnutnějšími prvky – u Creek totiž ví, že stejně dáte přednost pohodlnému ovládání z křesla místo osaháváním svého naleštěného miláčka.
Pohled na zadní panel vás dozajista potěší – tak jak působí Evolution 5350 bytelně a fortelně již od pohledu, tak komfortně a užitečně pojatý je i co se týká vstupně / výstupních možností. Zmiňovali jsme možnost přepínat nezávisle reprosoustavy A a B, logicky tak zde najdete úplnou sadu osmi reproterminálů právě pro dva páry reprosoustav. Velmi solidní šroubovací terminály pojmou bezpečně naprosto libovolný kabel, snad jen nějaké velké, ne úplně standardní lopatky by mohly být problematické. Opravdu nadstandardně vybavené konektorové pole najdeme mezi reproterminály pro levý a pravý kanál. Ukazuje se, že pojetí integrovaných zesilovačů Creek je anglicky konzervativní, ale nezapomíná na to nejdůležitější, tedy váš komfort.
Najdeme zde celkem osm párů analogových RCA konektorů, umožňujících propojit i ten nejširší domácí systém. Základem je trojice linkových vstupů, čtvrtý si můžete vybavit v základu zase jako linkový, případně ale může sloužit i jako phono vstup pro gramofon (je-li zesilovač vybaven adekvátní obvodovou deskou). Podle nejklasičtější možné koncepce (kvůli které tu najdeme třeba i již zmiňovaný výstup na sluchátka, kterých u moderních integrovaných zesilovačů valem ubývá) tu máme ještě vstup a výstup páskové smyčky. Příjemné je i rozdělení zesilovače, takže můžeme vyvést signál předzesilovače z pre-out výstupu, případně dovést (třeba v aplikaci domácího kina) již zkorigovaný signál rovnou na obvody koncových stupňů. Je prostě vidět, že filozofií Michaela Creeka je omezit zbytečnosti a nabídnout maximum pro uživatele.
Creek se chlubí tím, že pro tuto generaci modelu 5350 vyvinul zcela nové, modulární koncové stupně. Jejich součástky jsou namontovány na oboustranných PCB deskách a ty jsou pak uchyceny k masivním blokům chladičů. Oba kanály jsou zcela identické, celý blok i s chladičem lze snadno vyměnit, což jednak snižuje výrobní náklady (a proto se může Evolution 5350 pochlubit atraktivní cenovkou vzhledem k parametrům), jednak to maximálně usnadňuje případný servis. Jde o další příklad chytrého, praktického řešení. V koncových stupních se setkávají jak MOS-FET, tak čtyři bipolární tranzistory. Oddělení DC složky není řešeno kondenzátory jako tradičně, použito je DC servo. V předzesilovací části najdeme regulaci hlasitosti od Texas Instruments, jde o modul PGA2320, digitálně kontrolující poslechovou úroveň v analogové doméně.
Imponující jsou i výkony, kterými Creek Evolution 5350 disponuje. Nabízí masivních 200 Wattů na kanál do zátěže 4 Ohmy, respektive 120 Wattů do zátěže dvojnásobné (ve třídě A/B, indikovaná spotřeba 500 Wattů ale naznačuje značné otevření do třídy A) nebo také solidní zisk x48. Pořádný zátah odspodu zajišťuje kvalitní 350 Wattový toroidní transformátor s oddělením vinutím pro pravý a levný kanál a digitální okruhy spolu s předzesilovačem.
Creek Evolution 5350 jsme měli možnost porovnávat s nižším modelem Evolution 2 (a i když je sám o sobě velmi dobrý, po vzájemném porovnání není co řešit), k tomu jsme měli CD přehrávač opět pojmenovaný Evolution 2. Připojené jsme měli ještě integrované zesilovače NAD C370 a Audiomat Opéra Reference 12, z alternativních zdrojů signálu jmenujme Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384. Napájení komponentů zajišťoval Xindak XF-2000B. Zvukový výstup měly na starosti rozličné reprosoustavy, mezi jimi třeba Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Epos Elan 15 nebo krátce též Quadral Signo Avantgarde 80. Kabeláž všech druhů nesla značky InAkustik, QUAD, ProAc, Monster Cable a Eagle Cable.
Nejzajímavější a všeříkající se nám zdálo přímé srovnání s nižším firemním sourozencem, protože ten, i když sám o sobě vynikající, ve srovnání s 5350 prostě a jednoduše bledne. Pokud trochu poskočíme, můžeme rovnou říct, že nutnost výrazně vyšší investice je bohatě, bohatě vyvážena zvukovým přínosem a pro jednou o polovinu dražší znamená rozhodně i o polovinu lepší.
Set živelných skladeb „Singles Collected" (R.E.M. | 1994 | EMI | 7243 8 29642 2 3) v čele s „Radio Free Europe" má energie na rozdávání. Creek Evolution 5350 umí být hutný, solidní a důrazný, maličko tak sice ubírá na oné dravosti bicí a zpěvu, ale dodává jim výměnou hloubku, úžasně pevný, hebký basový základ a rytmickou preciznost a plynulost, díky které skladba šlape s přesností švýcarských hodinek a důrazem chrámových zvonů u Svatého Víta. Zpěv Michaela Stripa má až analogový, elektronkový charakter, tak tonálně bohatý se jeví.
Sytý, barevný styl přednesu vás svou něhou nikdy neunaví. Pokud jsme si u „Dedicated to..." Allana Taylora („Closer to music vol. 2" | 2009 | Stockfish Records | SFR 357.4009.2) při poslechu přes Creek Evolution 2 napsali poznámku, že vyvážení je maličko světlejší a spodek ne tak hutný a důrazný, Evolution 5350 tuto charakteristiku zcela dokonale naplňuje. K přirozenému, uvolněnému stylu „dvojky" tak přidává svou mohutnost a barevnou nasycenost – výsledkem je krásně hebký, přirozený zvuk strun na kytaře, s opravdu jen maličko vřelejším laděním. Díky tomu ale můžete poslouchat při (fyzicky únosné) libovolné hlasitosti (Creek umí reprodukovat velmi čitelně a energicky už při překvapivě nízkých úrovních), navíc po libovolně dlouhou dobu – ani po celém odpoledni vás zvuk neunaví a neotráví.
Robustní zvukovou stavbu a plnou kontrolu nad velkým zvukem oceníte u nástrojů typu kontrabasu. Chambersův instrument v Davisově „So What" („Kind of Blue" | 1997 | CK 64935) si plyne v úžasně relaxovaném, ale tak dobře načasovaném tempu, že máte v kombinaci s důrazem a objemem zvuku dojem, že interpret stojí přímo před vámi. Sametově měkké tóny nepostrádají razanci a hlavně precizní kontrolu, přes veškerou vřelost tu neschází autorita a množství informací o texturách a barvách – jednoduše řečeno, projev Evolution 5350 je báječně komplexní.
Nemusíte se tak bát ani divočejších hudebních kousků, Creek Evolution 5350 prostě vždy působí, jako kdyby měl nad vším obrovskou výkonovou, dynamickou a vůbec celoplošnou rezervu a nadhled až buddhistických rozměrů. Když se tak do divokého reje pustí dobrý půltucet elektrických a akustických kytar všeho druhu v kouzelných rukou Mika Oldfielda a přidá se k nim ještě rytmická sekce („Outcast" | „Tubular Bells 3" | 1998 | Warner Music | 3984243492), nevznikne v poslechovém prostoru slitá koule kytarových efektů, ale můžete v pohodě poslouchat linky jednotlivých, dobře odlišených nástrojů. Zůstává tu „creekovsky" živý, otevřený a maličko dopředný charakter, kombinovaný s analogovým citem pro barvy a více než dostatečným objemem. Při vyšší hlasitosti tak máte skutečně pocit jako na dobře nazvučeném koncertě.
Ačkoliv se možná občas zdá, že oproti světlejšímu kolegovi v podobě Evolution 2 je 5350 naopak spíše pro příznivce temnějšího vyvážení, výšek je tu dost a svůj právoplatný prostor si rozhodně hlídají. Jejich podání nese stejný základní charakter jako celé pásmo – žádný nepřirozený nátlak, dynamická rezerva, pohodový a průzračný charakter, bohatost na barvy i detaily. Ukazuje to dobře elektronická klasika „Vienna" od Ultravox („Vienna" | 1994 | Chrysalis | 0946 3 21296 2 8). Tam, kde u výše zmíněného nižšího modelu syntezátory při vyšších hlasitostech balancovaly až na hraně agresivity, v případě Evolution 5350 je něco takového jen stěží představitelné. Tóny sice jsou řízené, ale ne řezavé, aktivní, ale ne agresivní, na to jsou schopnosti padesát-tři-třicítky příliš naddimenzované.
Creek Evolution 5350 je silným hráčem střední ligy. Za ne již úplně malých 37 tisíc nabízí ochutnávku kvalit high endového světa, skvostné zpracování a typicky anglický přístup k hudební realitě. Vysoce muzikální, na bohatství tónů a barev postavený (a analogové řetězce tím evokující) zvuk jako kdyby měl v libovolném okamžiku alespoň 100% rezervu. Přes svůj klid a vyrovnanost umí být Creek dostatečně důrazný, aby vás neochudil o přitažlivý zážitek v žádné chvíli, u žádného žánru, žádné hlasitosti a velmi pravděpodobně také u žádné variace reprodukčního řetězce. Nenásilný, radostný zvukový projev je snadno nakažlivý, jakmile si na něj jednou zvyknete, stane se naprosto přirozenou součástí vašeho bytí a můžete ho tak poslouchat pořád, pořád, pořád, pořád a pořád – i díky tomu, že je totálně neúnavný. Za své peníze dostanete od Angličanů přesně to, co byste si představovali – muzikální realitu, kterou je radost poslouchat a která staví hudbu na první místo.
Kč 36 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ jednoduché, bytelné provedení
+ uživatelsky velmi komfortní (počet vstupů, ovládací prvky,...)
+ nádherně plný zvuk
+ dost síly pro libovolné reprosoustavy a hudbu
ZÁPORY
- zvuk nepatří k nejrychlejším, pokud dbáte právě na to (celkově to dojmu nijak nevadí)
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
High-End Audio Studio
www.highend.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 224 256 844