NAD měl svou řadu Mastes vždy trochu jako atypický rodinný klenot s pár modely, v roce 2014 ale, zdá se, zamířil za rozšířením jejího záběru. Nejnovějším přírůstkem je dělený zesilovač M12 / M22, stavící na NADem propagované digitální, respektive hybridní technologii DirectDigital. Díky tomu může být koncový stupeň M22 velmi výkonný, ale zároveň velmi kompaktní a velmi ekologický, což je nota, na kterou hraje i jinak nekompromisní a rozmáchlý high end bez ohledu na značku čím dál víc.
Dost možná váš při spojení s firemním předzesilovače M12 zaskočí, že koncový stupeň je v této dvojici ten menší. Celé zařízení váží jen bezmála devět kilogramů a ukrývá se ve velmi jednoduchém, nízkém šasi s rozměry 43 x 10,3 x 37,9 cm (š x v x h). Jediným ovládacím prvkem na celém přístroji je opět dotykové spínací tlačítko na horní hraně čelního panelu, jediným informačním prvkem pak podsvětlené logo výrobce, stejně jako je tomu u M12. Také zde mimochodem vládne netypická estetika, dotahující odlišnost od konzervativního pojetí nižších řad ještě dále, než starší přístroje série Masters. Na kombinaci černých panelů a stříbrného základu šasi je třeba si trochu zvyknout.
Nejvýraznějším prvkem jsou tu mohutné průduchy na horním krytu bytelného šasi, odhalující několik vrstev, z nichž je tělo pospojováno. Další eliminaci vibrací zajišťují mohutné nožky, respektive pěkně ostré hroty. Výrobce k nim dodává magnetické podložky s dalším tlumením, přístroje by tedy měly být usazeny opravdu velmi poctivě.
Na zadní straně útlého zesilovač najdete čtveřici poctivých reproduktorových terminálů; u levého pravého kanálu jsou pak dva vstupy – jeden ve formě symetrických XLR, druhý ve formě nesymetrických RCA konektorů vyšší třídy. Ten aktivní volíte nezávisle pro levý a pravý kanál drobounkým dvoupolohovým přepínačem. Téměř uprostřed, vedle centrálně umístěné napájecí zásuvky a zemnícího kolíku, je jediný 3,5 mm jack, určený přívodu 12V spouště. Jde jednoznačně o nejpohodlnější způsob, jak tento koncový zesilovač zapnout. Dotykové ovládání vpředu není dle našeho názoru úplně stoprocentně komfortní.
Zajímavý krok zvolil NAD při konstrukci vnitřních obvodů. Hlavně proto, že hlavní zesilovací část vlastně nenavrhoval – výkonový stupeň stojí na základech modulu nCore, který vyrábí sériově firma Hypex. V rukou vývojového oddělení NAD ale samozřejmě prošel úpravami a byl k němu navržen adekvátní zcela nový napájecí zdroj. V zesilovači je pro každý kanál připraven jeden modul – od výrobce je schopen dodat až 400 Wattů do 4 Ohm, ovšem u NAD ho „přiškrtili", aby zajistili trvalý výkon minimálně 250 Wattů na kanál bez ohledu na zátěž. Část ubraného výkonu je také použita pro rezervu a firemní měkký clipping, díky kterému NAD vždy hrají příjemně, ať jsou podmínky jakékoliv. Špičkově pak umí tento koncový stupeň dodat 355, respektive 640 Wattů na kanál (8 / 4 Ohmy).
Celé provedení koncového stupně je diskrétní, modulům nCore byly také přidány obvody záporné zpětné vazby. NAD i přes integraci nového zesilovacího řešení nazývá stále koncový stupeň jako PowerDrive. Pravdou je, že i zde mají obvody schopnost přenést nadprůměrný proud a že se jedná o stále stejný přístup, který byl v produktech NAD pod nálepkou PowerEnvelope k vidění již v 80. letech. Dnes využívá samozřejmě modernější poznatky a součástky.
Napájecí zdroj je variací na spínaný zdroj. Ten je charakteristický pro digitální zesilovače. U NAD říkají, že ten jejich je velmi dobře regulovaný, ale ne příliš „utažený", aby zvuková charakteristika nenesla „digitální příchuť". Navíc právě spínaný napájecí zdroj zajišťuje efektivnípráci s energií a na poměry high endu rozhodně ekologickou šetrnost.
Již jsme zmínili solidní hodnoty výstupního výkonu, pojďme se ještě zmínit i o ostatních technických parametrech. Při jakémkoliv výkonu provází zvuk celkové harmonické zkreslení ne vyšší, než 0,003%. Důležitější je ale schopnost dodat krátkodobě až 50A proudu, což by mělo „nakrmit" i náročnější reprosoustavy. Odstup signálu a šumu při 1 Wattu činí 100 dB, při nominálním výkonu pak dokonce 120 dB, což už je velice dobré. Tlumící faktor 800 by měl zajistit velmi dobrou kontrolu nad téměř libovolnými reprosoustavami. Zisk 29 dB zase zajistí dostatečně hlasitou reprodukci.
NAD M22 jsme poslouchali primárně s „na míru šitým" předzesilovačem M12, ale také v roli zdrojového komponentu pro Naim Nait XS a NAD C370. Dalšími zdroji signálu byl Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MkII a Pro-Ject Elemental. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus s kabeláží Kubala Sosna, Eagle Cable, Monster Cable, ProAc, QUAD či Vincent.
O zvukových kvalitách koncového stupně M22 si můžete přečíst v textu o digitálním předzesilovači M12.
Kč 84 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dostatek výkonu v každé situaci
+ není to charakterem typický „digitál"
+ pěkné, bytelné zpracování
+ rychlost a čistota
+ velmi dobrá kontrola
ZÁPORY
- reprodukce přeci jen drobné znaky digitálnosti nese
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz